تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۹۷۶۸۶
آيت‌الله هاشمي: دانشگاه آزاد از وقف هم وقف‌تر است

بمب‌گذاری دولت قبل در اساسنامه دانشگاه آزاد

(روزنامه آرمان - 1394/11/29 - شماره 2979 - صفحه 2)

دانشگاه آزاد پس از انقلاب به پیشنهاد آيت‌ا... هاشمي بنا شد و تا امروز مديراني لايق به كشور تحويل داده است. در طي سال‌ها بسياري كوشيدند تا اين دانشگاه را بي‌ثمر نشان دهند كه ناموفق بودند و آيت‌ا... هاشمي هم ديروز به اين تلاش‌هاي بي‌فرجام اشاره داشت. رئيس هيات امنا و هيات موسس دانشگاه آزاد گفت: هر كسي با دانشگاه ‌آزاد اسلامي مخالفت كرد، شكست خورد؛ مثل دولت قبل كه تصميم گرفت با دانشگاه آزاد اسلامي مقابله كند. آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني در مراسم هفتادمين اجلاس شوراي مركزي دانشگاه آزاد اسلامي با اشاره به فرآيند تاسيس اين دانشگاه، اظهار كرد: گزارشي كه امروز از فعاليت دانشگاه آزاد در اين اجلاس مطرح شد گوشه‌اي از جريان علمي است كه از ۳۵سال گذشته در اين كشور راه افتاده است. تاسيس دانشگاه آزاد يك پديده نادر براي كشور بود كه بعد از ۳۵ سال هنوز در حال رشد است و اخيرا رشد آن به صورت تصاعدي صورت يافته است.

وي اظهار كرد: پديده‌هايي كه با اخلاص شروع مي‌شود و هدفي مقدس دارد پيشرفت آن توسط خدا تضمين شده است در صورتي كه پديده‌اي كه با اغراض مادي و اهداف غلط رخ بگيرد از ميان مي‌رود. رئيس هيات موسس دانشگاه آزاد با اشاره به آياتي از قرآن مجيد درباره حق و باطل، گفت: اموري كه به نفع مردم باشد حق و اموري كه به نفع مردم نباشد باطل است. تاريخ اين دانشگاه كاملا اين جريان را در طول اين ۳۵سال نشان مي‌دهد. هاشمي‌رفسنجاني درباره نحوه شكل‌گيري دانشگاه آزادي اسلامي توضيح داد: مذاكره ابتدايي تاسيس اين دانشگاه بين آقاي دكتر جاسبي و من شكل گرفت، زيرا در آن زمان كمبود بودجه، مشكلات دانشگاه‌ها و تقاضاي فراوان مردم براي حضور در دانشگاه را مشاهده مي‌كرديم و حق مردم كشور مي‌ديديم كه فضا براي باسواد شدن آنها وجود داشته باشد. از طرف ديگر اين مطالبه تحصيلات عاليه و كمبود دانشگاه در زمان جنگ رخ داده و مشخص بود كه بودجه و امكاناتي براي آن وجود نخواهد داشت.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: آن زمان نيروهاي انقلابي دوآتشه سر كار بودند كه كار غيردولتي را تحمل نمي‌كردند و مي‌گفتند امام(ره) بايد اجازه اين كار را بدهد. من شخصا به حضور امام(ره) رفتم و از نيازي كه وجود داشت به ايشان گفتم. امام(ره) از ما هوشيارتر و آينده بين‌تر بودند و قبل از اتمام صحبت‌هاي من فورا گفتند اين كار را انجام دهيد. من به ايشان گفتم عده‌اي اجازه اين كار را نمي‌دهند. امام(ره) فرمودند رفع اين مساله با من. من گفتم هيچ پولي براي شروع كار نداريم. ايشان فرمودند: من يك ميليون تومان مي‌دهم تا كار را شروع كنيد و پس از آن من در نماز جمعه با توضيحات مساله را براي مردم مطرح كردم.

انتقاد از انگ زدن به نيروهاي دانشگاه آزاد

رئيس هيات امنای دانشگاه آزاد در ادامه با اشاره به سياست دو دولت گذشته در مواجهه با دانشگاه آزاد اسلامي، گفت: در دوره احمدي‌نژاد افرادي كه براي دانشگاه آزاد كار مي‌كردند انگ مي‌خوردند. هنوز هم در شوراي عالي انقلاب فرهنگي افرادي هستند كه اين كار را انجام مي‌دهند؛ نمونه آن دولت قبلی بود که اولین بمب را در اساسنامه گذاشتند و می‌خواستند دانشگاه آزاد را از بین ببرند. در حال حاضر دانشگاه آزاد يك موجود مقدس بسيار بزرگ در سراسر كشور بوده و مانند درخت تنومندي است كه شاخه‌هاي آن در اكثر خانه‌هاي مردم ايران گسترده شده اما هنوز هم مزاحم واقعي دارد.

هاشمي‌رفسنجاني در ادامه با تاكيد بر اينكه هر كس با دانشگاه آزاد اسلامي مخالفت كرد، شكست خورد، گفت: دولت قبل تصميم گرفت دانشگاه ‌آزاد را زمين بزند و اساسنامه دانشگاه را در شوراي عالي انقلاب فرهنگي بي‌خاصيت كرد. در صورتي كه يك بند از اساسنامه دانشگاه اين بود كه هر تغييري در اساسنامه بايد به پيشنهاد هيات موسس باشد. به همين دليل ما به دادگاه شكايت كرديم و دادگاه اين اقدام آنها را متوقف كرد اما سرانجام دستگاه قضايي حكم دادگاه را متوقف كرد و آنها اساسنامه را تغيير دادند و هيات موسس را بي‌اختيار كردند.

وي افزود: دولت قبل تصميم داشت هيات امنا را از ما بگيرد و بخش زيادي از آن را گرفت اما چند نفر از ما در هيات امنا باقي ماند و كار را پيش گرفت. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: اخيرا يكي از معاونين وزير علوم مصاحبه‌اي كرده و در آن گفته است كه اسناد دانشگاه آزاد اعتبار ندارد در صورتي كه در مركز كارشناسي شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفته شد كه دانشگاه آزاد مسئوليت حداقل ۵۰ درصد آموزش عالي را به عهده دارد، اين در حالي است كه اين دانشگاه حتي يك ريال از بودجه دولت دريافت نمي‌كند و حتي به دولت در زمينه اشتغالزايي كمك كرده است. وي با تاكيد بر اينكه خدا پشتيبان دانشگاه آزاد اسلامي است، اظهار كرد: مطمئنم افرادي كه كاري را با نيت خير آغاز كنند اين نيت براي آنها ادامه خواهد داشت.

رئيس هيات امنا و هيات موسس دانشگاه آزاد اسلامي ادامه داد: نخست‌وزير انگلستان اخيرا در بخشنامه‌اي ذكر كرده است كه دانشگاه‌ها بايد سراغ روستاها و مناطق محروم بروند. اين اقدام دقيقا كاري است كه دانشگاه آزاد انجام داده است. در زمان تاسيس اين دانشگاه ما از طرف نمايندگان، استاندار و فرماندار شهرهاي مختلف تحت فشار قرار گرفتيم و آنها مدام از ما درخواست تاسيس دانشگاه مي‌كردند. هاشمي‌رفسنجاني ادامه داد: در روستاي خودمان فرزند كارگر ما كه در زمان كودكي همبازي من بود يك دانشگاه در روستا ساخت كه هنوز هم اين دانشگاه پابرجاست. من چند روز پيش كه براي عيادت فرزندم مهدي به بيمارستان رفتم اين شخص را ملاقات كردم كه از كار خيري كه انجام داده بود خرسند بود.

وي افزود: چرا بايد يك دانشگاه را در يك شهر تعطيل كنيم. دانشگاه‌ها از اين به بعد با اجراي برنامه‌هاي دانش بنيان زيان‌ده نخواهند بود. وظيفه ما اين است كه مردم را باسواد كنيم. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به وضعيت جزيره خارك در زمان جنگ، گفت: مهم‌ترين هدف كشور عراق در زمان جنگ جزيره خارك بود. من به دليل جنگ به اين جزيره رفتم و ساكنان اين جزيره از من تقاضاي تاسيس يك دانشگاه را كردند. مساله ديگري كه وجود داشت اين بود كه بسياري از كارشناسان كشتي‌ها خارجي بودند زيرا هيچ دانشگاهي براي تربيت كارشناس داخلي وجود نداشت. به همين دليل دانشگاهي در آنجا تاسيس كرديم و اكثر مديران و كارشناسان كشتي‌ها فارغ‌التحصيلان دانشگاه آزاد هستند.

شرايط جديد پس از تحريم

وي در ادامه با اشاره به شرايط پس از تحريم، اظهار كرد: بعد از تحريم راه جديدي براي ما باز شده است. تقصير خودمان بود كه تحريم را براي خودمان پذيرفتيم. هنگامي كه كشور تحريم مي‌شود مسلم است كه عده‌اي بيكار مي‌مانند. اما اكنون با رفع تحريم‌ها توسط دولت يازدهم همه دنيا ما را به عنوان يك كشور مقتدر و صاحب منطق مي‌شناسد و پذيرفته‌اند كه مي‌توانيم در منطقه لنگر ثبات باشيم. رئيس هیات امنای دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه آزاد وارد كارهاي بزرگي مي‌شود كه دولت نمي‌تواند آنها را انجام دهد. هاشمي‌رفسنجاني با بيان اينكه برخي به فعاليت‌هاي دانشگاه آزاد حسادت مي‌كنند، افزود: صداوسيما از دانشگاه تبليغات منفي مي‌كند نه مثبت. چند نفر آدم تندرو دانشگاه آزاد را به خاطر وضع فرهنگی محکوم می‌کنند در این دانشگاه ۲۰۰ مسجد آماده شده اما دانشگاه‌های دولتی را ببینید که چه وضعی دارد. دانشگاه آزاد از وقف هم وقف‌تر است چون صاحب ملکی ندارد و صاحبش دانش است.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/144202

ش.د9405943

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات