صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۹۷۸۶۱

از تغییر نظام تا سانسور وحشت

۱- وال‌استریت‌ژورنال: دولت روحانی ۱۰ میلیارد دلار پول نقد و طلا گرفته است
روزنامه آمریکایی «وال‌استریت‌ژورنال» با استناد به اظهارات مقامات فعلی و گذشته این کشور مدعی شده است، حدود ۱۰ میلیارد دلار از عایدی‌های ایران پس از رفع تحریم‌ها از زمان عقد توافق موقت ژنو بین تهران و گروه ۱+۵ در سال ۲۰۱۴ به صورت پول نقد و طلا و از طریق کشورهای ثالث در خاورمیانه و اروپا به ایران به دولت ایران داده شده است. به نوشته این روزنامه، وجوه آزاد شده به بانک‌هایی در عمان و امارات متحده عربی و گاهی به برخی مؤسسات مالی در سوئیس و ترکیه انتقال داده شد. مقام‌های مورد استناد رسانه آمریکایی ادعا می‌کنند این پول در مرحله بعد به ارز و شمش طلا تبدیل شد. تنها محدودیتی که کاخ سفید در این مرحله بر مبادلات مذکور اعمال کرد، این بود که نباید وجوه نقد به صورت دلار باشند. این نشریه مدعی است، پول‌های کمتر از ۲۰ میلیون دلار همواره از طریق بانک‌های کوچک ایرانی تحریم نشده یا مؤسسات مالی که انتقال‌های مالی، نظیر حواله‌های خانوادگی را انجام می‌دهند، به ایران انتقال داده شده‌اند.

۲- پیش‌نویس لایحه تغییر نظام در پارلمان ترکیه
پارلمان ترکیه مباحثه بر پیش‌نویس لایحه تغییر نظام این کشور از پارلمانی به ریاستی را از ژانویه ۲۰۱۷ در صحن علنی پارلمان ترکیه آغاز خواهد کرد تا در صورت موافقت، دستور برگزاری همه‌پرسی صادر شود. پس از این رأی پارلمان، دولت ترکیه یک همه‌پرسی به منظور تغییر قانون اساسی و نظام این کشور از پارلمانی به ریاستی برگزار خواهد کرد که در صورت رأی آوردن، به «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور اختیارات بیشتری اعطا خواهد کرد. گفتنی است، دولت اردوغان و حزب «عدالت و توسعه» به رهبری «بینالی ایلدیریم» نخست‌وزیر ترکیه، با به دست آوردن حمایت احزاب مخالف، از جمله «جمهوریخواه خلق» و «جنبش ملی‌گرا» توانستند پیش‌نویس تغییر نظام این کشور را به پارلمان ارائه کنند.

۳- سانسور وحشت!
برنامه سینمایی «هفت» در حالی این هفته با موضوع سینمای پلیسی و اکشن با حضور فخیم‌زاده پخش شد که وی با اشاره به موضوع «سانسور وحشت»، گفت: در ایران چیزی داریم به اسم «سانسور وحشت»، بدین معنی که وقتی کار به دستگاه‌های دولتی می‌افتد، کارگردان از ترس، از پیش با خود می‌گوید برای جلوگیری از سانسور احتمالی بهتر است به سراغ فلان مسئله نروم؛ از این رو ممکن است حتی فرمانده نیروی انتظامی با چنین برخوردها و تصویرهایی از پلیس موافق باشد؛ اما وقتی کار به نیروهای زیردست می‌رسد، آنها برای جلوگیری از تذکر و تنبیه احتمالی، می‌خواهند عریضه‌ای بی‌نقص بنویسند و برخوردهای عجیب می‌کنند.

▼ تا انتخابات
رئیس اسبق رسانه ملی گفت: هیچ علاقه‌ای به نامزدی در انتخابات ندارم و ظرفیت خود را در خدمت به جبهه انقلاب گذاشته‌ام. سیدعزت‌الله ضرغامی افزود: فکر می‌کنم این فرصت باید در اختیار دوستان ما قرار بگیرد، من صادقانه می‌گویم که هیچ برنامه خاصی در این زمینه ندارم و به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهم.
اسدالله بادامچیان، نایب‌رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه ما در فرآیند انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم تا پایان مناظرات قاطعانه در صحنه خواهیم ایستاد، گفت: تمام تلاش خود را می‌کنیم تا وحدت نیروهای انقلاب را حول یک چهره اصلح، افضل و ارجح شکل دهیم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات