تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۹۸۰۲۰

دوستي اسرائيل با اعراب

(روزنامه شرق ـ 1395/06/13 ـ شماره 2672 ـ صفحه 9)

اسرائيل و عربستان سعودی درحال‌حاضر روابط دیپلماتیک رسمی با یکدیگر ندارند؛ عربستانی‌ها حتی این رژیم را به رسمیت نشناخته‌اند، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد روابط میان عربستان و دیگر کشورهای عربی با اين رژيم نه‌فقط رو به بهبود است، بلکه در حال توسعه به سمت ایجاد یک ائتلاف صریح‌تر در نتیجه تقابل آنها با ایران است. اگرچه روابط میان کشورهای عربی با اسرائیل می‌تواند تأثیراتی بر خاورمیانه پرآشوب داشته باشد، اما در نهایت شاید موجب شود فلسطینی‌ها از غافله عقب بمانند و این یک دورنمای نگران‌کننده است.

مورد اخیری که در راستای این بهبود روابط مشاهد شده، سفر ماه گذشته میلادی یک هیأت عربستان به رهبری ژنرال بازنشسته «انور عشقی» به اسرائیل بود که در جریان آن مذاکراتی با دوری گولد، مدیرکل وزارت خارجه اسرائیل، صورت گرفت.

این نشست به این دلیل قابل‌توجه بود که به طور علنی تأیید شد.

براساس گزارش‌ها، ژنرال عشقی و دوری گلد ظاهرا در سال ٢٠١٤ شروع به ارتباطاتی محرمانه کردند و سال گذشته میلادی هنگامی که آنها در یک برنامه در واشنگتن به همراه هم ظاهر شدند، این مسئله علنی شد.

دشوار است بگوییم خاندان سلطنتی عربستان چطور و از طریق چه کسی حرف‌هایش را می‌زند و برخی تحلیلگران معتقدند ژنرال عشقی شاید یک مخاطب جدی نباشد.

اما سفر او به اراضی اشغالی که شامل دیداری با نمایندگان پارلمان اسرائیل بود، حاکی از رویکرد باز جدید عربستان برای آن‌که واکنش عمومی به ارتباطات علنی با اسرائیل را بسنجد، بوده است. درعین‌حال، عربستان به شکل چشمگیری یک کمپین رسانه‌ای را در این کشور آغاز کرده که ظاهرا هدفش آماده‌کردن شهروندان برای روابط بهتر با اسرائیل است.

در سفر مقامات به اراضی اشغالی این هدف اعلام شده که آنان مي‌خواهند از صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها حمایت شود؛ برای مثال، ژنرال عشقی از احیای ابتکار عمل طرح صلح عربی سال ٢٠٠٢ صحبت کرد؛ ابتکار عملی که براساس آن قرار بود اسرائیل طبق توافقی برای پایان‌دادن به درگیری با فلسطینی‌ها روابطي عادی با کشورهای عضو اتحادیه عرب داشته باشد.

نه اسرائیلی‌ها و نه فلسطینی‌ها علاقه‌ای به مذاکرات جدی صلح با یکدیگر نشان نمی‌دهند. همچنین دلایلی وجود دارد که موجب می‌شود در اینکه فلسطینی‌ها تمرکز اصلی کشورهای عربی باشند، تردید کنیم.

نتانیاهو تصریح کرده بهبود روابط با کشورهای عربی در درجه‌اول را ترجیح می‌دهد و گفته اسرائیل پس از آن در موضع قدرتمندتری برای صلح با فلسطینی‌ها در زمان‌های بعد قرار خواهد گرفت.

البته بهبود روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی مانعی برای توافق صلح با فلسطینی‌ها نیست، اما خطر این است که این طرف‌ها در نهایت ارزش بیشتری را در ترمیم روابط یافته و همان‌جا متوقف شوند و پس از آن گلایه‌های فلسطینی‌ها که چند دهه است عامل تنش‌های منطقه‌ای بوده، همچنان فراموش شود.

منبع: نيويورك‌تايمز

http://www.sharghdaily.ir/News/101949

ش.د9503258

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات