تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۹۸۰۳۸
در مذاكرات پايان جنگ، خبري از خنجرهاي پشت سر نبود

روايت آيت‌الله هاشمي از مظلوميت ظريف

(روزنامه آرمان ـ 1395/10/05 ـ شماره 3215 ـ صفحه 2)

اين روزها بيش از گذشته نوك پيكان هجمه به سمت ظريف در قامت وزير امور خارجه نشانه رفته است؛ موفق‌ترين وزير كابينه كه در اوج برنامه‌ريزي براي ملاقات‌هاي خارجي در جهت دستيابي به نتيجه مطلوب در پرونده هسته‌اي، روز هواي پاك را فراموش نكرده و به صورت نمادين با مترو به وزارت خارجه مي‌رود. يك روز ادعا مي‌كنند چون اتفاقات فرانسه را محكوم نكرده بايد عذرخواهي كند و روز ديگر نماينده‌اي كه خط و مشي او بر همگان روشن است از پياده روي او با «كري» در ژنو ايراد مي‌گيرد و مي‌گويد بايد در مجلس دليل اين حركت كه آقاي نماينده! اشتباهش مي‌داند را توضيح دهد. ظريف اما همان ظريف است و روحيه او قوي است. در حاشيه اين موضوعات تنها لبخند بر چهره مي‌آورد چون به خاطر دارد كه در ارديبهشت ماه، آيت‌ا... هاشمي به او گفت: «چون قلب ملّتي با شماست، كارتان در تاريخ، ماندگار است.» در مذاكرات جنگ خبري از خنجرهاي پشت سر نبود.

امام در مقابل مصالح، ديپلمات بود.

در ارديبهشت ماه، ديپلمات‌هاي سابق به ديدار رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام رفته بودند. سايت آيت‌ا... هاشمي در اين باره نوشت: محاسن سفيدشان، نشان ازعمري تجربه مي‌داد. عمري تجربه در اداره سياست خارجي، در عبور از پيچ‌هاي تاريخي ديپلماتيك نظام. اينها هم انقلابي‌‏اند و هم ديپلمات. شاگردان مشي امام. انقلابي در جاي خود، ديپلمات هم در جاي خود. امام در پاي آرمان‌ها، انقلابي بودند و در مقابل مصالح، ديپلمات. اعتدال يعني همين. نماد اعتدال هم يعني امام. بزرگ‌ترين آزمونش را هم با نوشيدن جام زهر داد. نوشيدن جام‌زهر، كار بزرگان اعتدال است. جام زهر، تلخي كام ندارد. شيريني جان دارد. آبرو و اعتبارت را مي‌‏دهي، مصلحت مردم‏ را مي‌گيري. تعبيرش زهر است. تقديرش شهد است. امروز «انقلابي‏‌هاي ديپلمات» ديروز آمده‌اند. انقلابي‏‌هاي مصلحت فهم. درست به سبك خود امام. آقاي هاشمي در اين جلسه از رهبري آن كارهاي بزرگ هم ياد مي‌كند. ياد كه نه، تجليل مي‌كند. از امام اعتدال. از شخصيتي عالم به زمان. فقيهي واقعي، باريك‌بين و باهوش. با تدبيري بي‌‏نظير. ناخداي بي‏بديل انقلاب، در روزهاي پرتلاطم. هاشمي از امام تجليل مي‌كند، تا هم خودش و هم ديپلمات‌ها، از ياد نبرند، ثبت بزرگ‌ترين پيروزي سياسي نظام را در سازمان ملل. با ناخداي اعتدال بود و بس.

هاشمي از سياست خارجي ديروز، نقبي هم به امروز مي‌‏زند. مذاكرات هسته‌‏اي را هم شبيه مذاكرات جنگ مي‌داند و هم متفاوت. شبيه از بابت تدبير و عقلانيتش، متفاوت از جهت مخالفانش. هاشمي مي‌گويد: در مذاكرات جنگ از پشت سر خيالمان راحت بود. خبري از خنجرهاي پشت سر نبود. ولي ظريف و تيمش امروز از هر دو طرف مي‌خورند. تندروهاي خارجي به داخلي‏‌ها پاس مي‌دهند و بالعكس. بيروني‏‌ها به دلسنگيني و داخلي‏‌ها به دلواپسي. ظريف، انقلابي ديپلماتي است كه در دو جبهه مي‌جنگد. البته آقاي هاشمي حرف آخر را به ظريف، قبلا زده است. همين يكي، دو هفته قبل. در ديدار نوروزي با مسئولان وزارت خارجه، هاشمي آن روز اين‌گونه به ظريف اطمينان قلب داد.«چون قلب ملتي با شماست، كار شما در تاريخ ماندگار است. چون اميد مردم به شماست، خداوند يار شماست.» راه عشق ارچه كمينگاه كمانداران است/ هر كه دانسته رود،
صرفه ز اعدا ببرد!

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/173304

ش.د9503191

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات