تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۹۷۹۶۳
دلجویی نمایندگان از ظریف؛ سخنگوی وزارت‌امورخارجه، نتیجه رفتار کریمی قدوسی را ارزیابی کرد

گرا به آمریکا

(روزنامه وقايع‌اتفاقيه - 1395/10/07 - شماره 304 - صفحه 3)

معاون پارلماني وزارت امور‌خارجه، يک روز بعد از انتشار متن اظهارات ظريف در جلسه با کميسيون امنيت ملي که به امضاي 11نفر از نمايندگان اصول‌گرا رسيده بود، با طرح اين سؤال که آيا شنونده يا گوينده، طبقه‌بندي اسناد و گفتار را تعيين مي‌کند، از «وزارت اطلاعات، سپاه و نيروهاي نظامي» خواست تا «دراين‌باره صحبت کنند که ماجرا حل شود.»

روز يکشنبه، متن اظهارات محمد‌جواد ظريف، وزير امورخارجه، در آخرين جلسه‌اي که او با نمايندگان کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي داشت، پس از پياده‌سازي نوار صوتي ضبط‌شده، با امضاي 11 نفر از نمايندگان همراه‌کننده کريمي‌قدوسي و تأييد کميسيون امنيت ملی منتشر شد.

پيش از اين و اول دي‌، کريمي‌قدوسي بخشي از اظهارات ظريف را به صورت گزينشي، درست يک روز پس از جلسه مشترک وزير امورخارجه و اعضاي کميسيون امنيت ملي منتشر کرده بود.

انتشار اظهارات ظريف براي دومين‌بار از سوي کريمي‌قدوسي، در شرايطي انجام شده که علاء‌الدين بروجردي، رئيس کميسيون امنيت ملي، اين اقدام را خارج از ضوابط مصوب ارزيابي مي‌کند و همچنين سخنگوي وزارت امورخارجه اعلام کرده است «وزارت امورخارجه از اقدام غيراخلاقي، غيرقانوني و غيرشرعي آقاي کريمي‌قدوسي، نماينده مجلس شوراي اسلامي و شمار اندکی ديگر از نمايندگان در انتشار بخشي از متن اظهارات وزير امورخارجه در جلسه محرمانه و بسته تاریخ 28 آذر با اعضاي محترم کميسيون سياست خارجي و امنيت ملي که خلاف منافع ملي و امنيت ملي کشور است، شديدا اظهار تأسف مي‌‌کند.»

دلجويي از آقاي وزير؛ شکايت از آقاي نماينده

در تازه‌ترين اقدام ازسوي نمايندگان کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، تعدادي از اعضاي اين کميسيون که عضو فراکسيون اميد نيز هستند، شامگاه يکشنبه براي دلجويي از وزير امورخارجه به خاطر انتشار فايل صوتي‌اش به وزارت‌ امورخارجه رفتند.

نايب‌رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در تشريح اين ديدار، جلسه را وحدت‌‌بخش و در راستاي منافع کشور دانست و گفت: اقدام برخي نمايندگان در انتشار سخنان محمدجواد ظريف، به ضرر منافع ملي و به نفع دشمنان بود.

او با اشاره به اينکه اظهار تأسف از مسائل موجود انجام شد و آقاي ظريف از اين ديدار استقبال کرد، گفت: اعضاي اين کميسيون از درز مطالب محرمانه و سري کميسيون ناراحت هستند زيرا کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، بي‌‌در و پيکر نيست که هر کسي از مطالب سوءاستفاده کند.

دهقاني اطلاع داد که برخي از نمايندگان، خواهان شکايت از کريمي‌قدوسي به هيأت نظارت بر رفتار نمايندگان هستند.

علاوه بر دهقاني، عليرضا رحيمي، عضو ديگري از کميسيون امنيت ملي تأکيد کرده است: برخي از نمايندگان، مصمم به شکايت عليه کريمي‌قدوسي به هيأت نظارت هستند و شکايت داخلي در هيأت مطرح مي‌شود چون اين موضوع، نه‌تنها کميسيون امنيت ملي بلکه مجموعه کل مجلس را تحت تأثیر قرار داده و اگر تاکنون هيأت نظارت ورود نکرده، به‌دليل آن است که بايد تشريفات آن طي شود تا ورود کند.

سياست کميسيون امنيت چيست؟

بروجردي، به‌عنوان رئيس کميسيون امنيت ملي که در هفته گذشته در سکوت رسانه‌اي به سر مي‌برد، در مصاحبه‌اي که ديروز از او منتشر شد، گفته است که در جلسه تشکيل‌شده در وزارت امورخارجه، ظريف نيز قبول داشته که اتفاق اخير از سوي يک فرد صورت گرفته و سياست اعضاي کميسيون امنيت ملي نيست و در اين ديدار بر استمرار همکاري‌هاي في‌مابين تأکيد شده است.

درهمين‌راستا، قشقاوي، معاون پارلماني وزارت ‌امورخارجه هم با تأکيد بر اينکه 80 درصد نمايندگان مجلس از حاميان سياست خارجي موجود هستند، گفت: موضوع کريمي‌قدوسي، موضوع بسيار ساده‌اي است و نياز به پردازش رسانه‌اي ندارد و پاسخ به يک سؤال است که فقط به کريمي‌قدوسي ارتباط ندارد.

قشقاوي با تأکيد بر اينکه گوينده تشخيص مي‌دهد، نه شنونده؛ لذا وقتي شنونده موضوعي را مطرح مي‌کند به اين معناست که به الفباي مسائل حفاظتي آشنا نيست و اگر کسي به کل اين سؤالات جواب دهد، کل ماجرا حل مي‌شود و نيازي به نوار‌گذاشتن در مجلس نيست، افزود: در متني که از سوي ظريف بيان و ديروز هم منتشر شده، نشان داده شده، مطلبي که از اول با حاشيه‌هاي ژورناليستي منتشر شده با واقعيت مغاير است و متن ديروز نيز گزينشي بوده ولي ثابت شد که اين متن، متني نبوده که روزهاي اول منتشر شده است.

اين اظهارات درحالي از سوي قشقاوي مطرح مي‌شود که کريمي‌قدوسي متن پياده‌شده را عين اظهارات ظريف در جلسه با کميسيون امنيت ملی مي‌داند.

با اين همه، تأکيد وزارت امور‌خارجه که با اعلام موضعي از سوي سخنگوي وزارت امور‌خارجه همراه بوده، همچنان بر اين است: «هر عقل سليمي که ذره‌اي به فکر منافع ملي و نگران افشاي اسرار کشور در برابر بيگانگان و به‌ويژه آمريکا باشد، مي‌داند که نبايد صحبت‌هاي خصوصي وزير امورخارجه را که در جمع محدودي از نمايندگان معتمد مجلس بيان شده و براي نمايندگان مردم از بايدها و نبايدهاي بيان مواضع و نحوه موضع‌گيري در کشور صحبت مي‌کند، افشا کرد.»

قاسمي، سخنگوي وزارت‌ امورخارجه، همچنين گفته است: انتشار اين سخنان (که وزارت امورخارجه به دلايلي کاملا روشن قادر به تأييد صحت و سقم آنها يا ارائه توضيحات بيشتر نيست) گرا‌دادن و اطلاع‌رساني به آمريکا از تاکتيک‌هاي مذاکراتي کشور بوده و مي‌تواند موضع مذاکراتي جمهوري‌اسلامي را در مقابل حرکت‌هاي آینده آمريکا تضعيف کند و بديهي است که گناه آن بر عهده آقاي کريمي‌قدوسي است.»

محرمانه يا غير‌محرمانه، مسئله اين است

هرچند کريمي‌قدوسي و همراهان او که نزديک به جبهه پايداري هستند، تلاش مي‌کنند که ادعا کنند اظهارات منتشر‌شده محرمانه نبوده، از واکنش‌ها، به‌ويژه اظهارات اخير رئيس کميسيون امنيت، اين‌طور به نظر مي‌رسد که چاپ برگه‌هاي اظهارات ظريف غيرقانوني بوده است.

از طرفي، پيش‌بيني مي‌شود که هيأت رئيسه مجلس در مخالفت با اقدام کريمي‌قدوسي با اکثريت کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي همراه است؛ تا آنجا که بهروز نعمتي، به‌عنوان يکي از اعضاي هيأت‌رئيسه مجلس دهم، با فرياد نسبت به اين اقدام در صحن علني واکنش نشان داده و همچنين علي لاريجاني، رئيس مجلس، به حسينعلي حاجي‌دليگاني که يکي از امضا کنندگان متن اظهارات ظريف بوده، اجازه طرح تذکر نداده است.

علاوه بر اين، گفته مي‌شود کواکبيان روز يکشنبه در صحن علني مجلس با اعلام تذکري گفته است که من خودم در جلسه بودم. (آقاي ظريف) اتفاقا سه بار تأکيد کردند که اين مباحث مربوط به کميسيون است.

http://vaghayedaily.ir/fa/News/50209

ش.د9503058

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات