تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۹۸۰۵۷
پس‌لرزه‌های قطعنامه ضد «تل آویو» در شورای امنیت سازمان ملل ادامه دارد

خشم نتانیاهو از کشورهای رأی‌دهنده علیه اسرائیل

(روزنامه ايران ـ 1395/10/06 ـ شماره 6391 ـ صفحه 20)

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی حمایت مالی از 5 نهاد بین‌المللی را متوقف و سفرای کشورهایی را که علیه تل‌آویو رأی دادند، احضار کرد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در نخستین واکنش نسبت به تصویب قطعنامه علیه شهرک سازی‌ها ضمن «جانبدارانه و ننگ آور» خواندن این قطعنامه تأکید کرده بود، تل‌آویو در روابط خود با سازمان ملل تجدید نظر خواهد کرد، به این تهدید هم اکتفا نکرد و دیروز یکشنبه دستور توقف حمایت مالی 8 میلیون دلاری خود از 5 نهاد بین‌المللی را صادر کرد. این 5 نهاد بین‌المللی از پیش‌نویس قطعنامه محکومیت و توقف شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی حمایت کرده بودند. وی همچنین بجز سفیر امریکا سفرای کشورهای عضو شورای امنیت در تل‌آویو را که علیه این رژیم رأی داده بودند، فراخواند.

به گزارش ایرنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، نتانیاهو درباره این دستور خود گفت، این نهادها علیه ما (رژیم صهیونیستی) فعالیت می‌کنند و هر کس علیه ما فعالیت کند باید تاوان اقتصادی آن را بپردازد. وی با بیان این مطلب که این قطعنامه در نهایت لغو خواهد شد، گفت، با برخی از اعضای کنگره امریکا و رهبران یهود در این کشور دیدار کرده و آنها به او تعهد داده‌اند در راستای لغو این قطعنامه و تغییر آن تلاش خواهند کرد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین تهدید کرد سرمایه گذاری‌های چند میلیون دلاری خود در امریکا را به حالت تعلیق در می‌آورد و «تمامی کشورهایی که از این قطعنامه حمایت کرده‌اند نه به دست امریکا بلکه از سوی اسرائیل تحریم شده و خسارات اقتصادی و سیاسی بسیاری را متحمل خواهند شد.» نتانیاهو گفت: «دستور دادم اقدامات دیپلماتیکی علیه کشورهایی که در تصویب این قطعنامه مشارکت داشتند، اتخاذ شود.» نتانیاهو دیروز یکشنبه سفرای تمام کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل (چین، فرانسه، انگلیس، مصر، ژاپن، نیوزیلند، اوکراین و اروگوئه) که به قطعنامه رأی مثبت داده بودند، بجز سفیر امریکا را احضار کرد. روز شنبه نیز دولت نتانیاهو سفرای خود در نیوزیلند و سنگال را فراخوانده بود.

او همچنین تصمیم به لغو سفر برنامه‌ریزی شده وزیر خارجه سنگال به سرزمین‌های اشغالی، لغو سفر نخست‌وزیر اوکراین به تل آویو، توقف تمامی برنامه‌های امدادرسانی به سنگال و لغو سفر سفرای سنگال و نیوزیلند به سرزمین‌های اشغالی را گرفت. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با انتقاد شدید از باراک اوباما، رئیس‌جمهوری امریکا، وی را متهم به انجام اقدامی نادرست در سازمان ملل علیه اسرائیل کرد و ابراز امیدواری کرد، با همکاری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب امریکا در راستای لغو این قطعنامه تلاش کند. ترامپ نیز با انتشار توئیتی مدعی شد: تصویب چنین قطعنامه‌ای دستیابی به توافق صلح را دشوارتر خواهد کرد. شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه گذشته پیش‌نویس قطعنامه توقف شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین را که به درخواست سنگال، مالزی، ونزوئلا و نیوزیلند به رأی گذاشته شده بود، با 14 رأی موافق و تنها رأی ممتنع امریکا به تصویب رساند که این مسأله در 37 سال گذشته بی‌سابقه بود. دولت اوباما در اقدامی غیرمنتظره به قطعنامه محکومیت شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در شورای امنیت رأی ممتنع داد. علاوه بر نتانیاهو و ترامپ، نیوت گینگریچ، رئیس سابق مجلس نمایندگان امریکا نیز تصمیم رئیس جمهوری امریکا برای وتو نکردن این قطعنامه را زیر سؤال برد و گفت: اوباما با این قطعنامه به تروریست‌ها «پاداش» داد.

ساخت 5600 واحد مسکونی جدید در سرزمین‌های اشغالی

شبکه 2 رژیم صهیونیستی نیز دیروز یکشنبه در گزارشی اعلام کرد، نخست‌وزیر این رژیم در واکنش به قطعنامه شورای امنیت، از ساخت 5 هزارو 600 واحد مسکونی جدید در اراضی اشغالی فلسطین خبر داده است. بیش از نیم میلیون صهیونیست در بیش از 230 شهرک که رژیم صهیونیستی بعد از جنگ 1967 و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری و شرق بیت المقدس ساخته است، زندگی می‌کنند.

علاوه بر نتانیاهو، آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم به قطعنامه شورای امنیت واکنش نشان داده و به فرماندهان ارتش این رژیم و «بولی مردخای»، هماهنگ‌کننده امور سرزمین‌های اشغالی دستور داده است، تمام روابط و تماس‌های سیاسی و مدنی خود با رهبران ارشد تشکیلات خودگردان را قطع کنند.

تزیپی لیونی: نتانیاهو کناره‌گیری کند

این در حالی است که تزیپی لیونی، وزیر خارجه سابق اسرائیل از نتانیاهو به خاطر کوتاهی‌هایش درباره مسأله قطعنامه شورای امنیت انتقاد کرده و از او خواست تا مسئولیت قطعنامه را برعهده بگیرد و از قدرت کنار برود.

او تصریح کرد: نتانیاهو روی آینده اسرائیل شرط‌ بندی کرد و امنیت اسرائیل را در مقابل چند کرسی از حزب «خانه یهودی» که در ائتلاف حاکم مشارکت دارد، فروخت. نتانیاهو به صورت آشکار گفته بود که پیش‌نویس قانونی کردن شهرک‌سازی‌ها به تصویب قطعنامه‌هایی در شورای امنیت می‌انجامد، با وجود این تسلیم راستگراهای تندرو شد. نتانیاهو با اقداماتش در حمایت از چند شهرک، اسرائیل را در عرصه بین‌الملل منزوی می‌کند. برخلاف مقامات صهیونیستی که از تصویب قطعنامه شورای امنیت خشمگین هستند، بسیاری از مجامع بین‌المللی و کشورها از آن استقبال کرده‌اند. وزارت خارجه روسیه دیروز در این باره اعلام کرد: مسکو به قطعنامه شورای امنیت درباره مخالفت با شهرک‌سازی در اراضی فلسطین رأی مثبت داد، زیرا این سند بیانگر موضع جامعه جهانی است. وزارت خارجه روسیه همچنین آمادگی مسکو را برای میزبانی مذاکرات طرف‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی اعلام کرد. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در مراسمی به مناسبت آغاز اعیاد سال نو میلادی قطعنامه اخیر شورای امنیت علیه شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را گشایش درهای مذاکره و صلح دانست. دیدیر ریندرز، وزیر امور خارجه بلژیک نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، از موضع جامعه بین‌المللی که در این قطعنامه منعکس شده کاملاً حمایت می‌کند.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6391/20/163980/0

ش.د9503197

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات