تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۹۸۰۷۸
روايت متفاوت هاشمي رفسنجاني از توافق هسته‌اي همزمان با افزايش هجمه‌ها به دولت

آنها که می‌گویند برجام اثری نداشته پاسخ خدا را چگونه می‌دهند

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1395/10/04 ـ شماره 4787 ـ صفحه 1)

گروه سیاسی: دل می خواهد تا در چنین شرایطی بشنوی و هیچ نگویی. از ظواهر امر پیداست شاید او این روزها اندکی صبر کرده به امید سحری که نزدیک است!

حسن روحانی حتی اگر در سخنرانی هایش نگوید، حتی اگر هنوز هم به دوربین ها لبخند بزند و حتی اگر خودش را به نشنیدن زده باشد و نشان دهد که خونسرداست ، اما بیشتر از هر زمان دیگری با شانتاژهای رسانه ای، فشارهای سیاسی و همجمه های انتخاباتی روبه روست.

البته قطع به یقین خودش هم می دانست که بعد از تمدید تحریم های ایسا در سنا،وضعیت از آنچه در سه سال قبل بوده نیز بدترمی شود و گروه‌های مختلفی که تا به امروز علیه او سخن می گفتند؛ بهانه‌ای ناب برای تحقیر و تخریب دولت به دست آورده اند. بهانه ای که تا هفته‌ها و ماه‌ها (یعنی تا اردیبهشت 96) آن را به دست خواهند گرفت و از طرق گوناگون او و وزیر خارجه اش را مورد شماتت قرار می‌دهند.

بی گمان در چنین صحنه‌ای روحانی باید به دنبال راهی باشد تا ازاین مخمصه که به ناحق در آن افتاده نجات یابد.

شاید رییس دولت تدبیر و امید با علم به همین موضوعات بود که دست پیش گرفت تا پس نیفتد! و فورا تمدید تحریم‌های داماتو را نقض صریح برجام دانست. بعد هم با تشکیل هیئت نظارت بربرجام به فکر تصمیمی عاجل در این زمینه افتاد و سپس با دو دستورجداگانه به محمد جواد ظریف مبنی بر پیگیری قانونی نقض برجام از سوی آمریکا و همین طور علی اکبر صالحی مبنی بر مطالعه و طراحی پیشران هسته‌ای، واکنشی سریع و صریح به اقدام مجلس سنا نشان داد.

فایده‌ای نداشت

هرچند این اقدامات حسن روحانی راه را بر هجمه‌های علیه او نبست و تحقیر و تخریب دولت با عنوان "شکست تیم مذاکره کننده در برجام " ادامه داشت.

در حالی که بسیاری می‌پنداشتند عکس العمل حسن روحانی لااقل برای مدتی کوتاه می‌تواند آتش هجمه‌های دلواپسان علیه او را خاموش کند تا دیگر وی متهم به دوستی با دشمن و انفعال و خیانت نشو،. اما این طور نشده و اتفاقا مخالفینش بیشتر دور برداشته و حمله‌ها و هجمه‌ها را افزون کرده‌اند. آن هم با این رویکرد که حسن روحانی و ظریف بازنده اصلی بازی برجام هستند و خوداین دو نیز معترف به اشتباه خویش.

روحانی این روزها در جبهه اش باید با چند گروه مخالف تقابل کند.

تلویزیون و رسانه‌های اصولگرا

هرچند صداو سیما نیز جزوی از رسانه‌هاست، اما از آن جایی که تلویزیون و رادیوی ایران همیشه خود را تافته ای جدا بافته می‌داند؛ می‌بایست این رسانه را جبهه‌ای مستقل از سایر رسانه‌های اصولگرا دانست که یک تنه و تمام قد، در برابر برجام ایستاده و پس از تمدید تحریم‌های ایسا، در برنامه های مختلف و با دعوت از کارشناسان خاص!! تمام هم و غم خود را روی این موضوع گذاشته است تا ثابت کند" آمریکا برجام را نقض کرده، پس به دلیل این نقض برجام ، توافق شکست خورده و باید با این اوصاف همه چیز به حالت قبل از توافق برسد". این روزها صداو سیما در تلاش است تا علاوه بر تحقیر دولت و فاتحه خوانی برای برجام، این موضوع را به مردم القا کند که تمام شادی‌های خیابانی شان در روزهای توافق هسته‌ای باد هوا بود و باید اینبار به جای بزم و جشن در میادین شهر، زانوی غم بغل بگیرند و حسرت اطمینان کردن به آمریکا را بخورند.

در کنار برنامه‌های تلویزیونی، خبرنگاران این رسانه نیز سعی می‌کنند تا با پرسش‌های جهت‌دار از مقامات کشوری، بگویند که دیگر روغن ریخته شده بر زمین جمع نمی‌شود و از این رو به طور کلی باید زیر برجام و توافق زد.

در کنار صداوسیما اما روزنامه شریعتمداری‌ها و نزدیک به پایداری‌ها نیز به سیم آخر زده‌اند تا جایی که صحبت‌های تکذیب شده و دروغین یک نماینده جبهه پایداری را که به نقل قولی ناصحیح از ظریف آن هم در جلسه‌ای محرمانه پرداخته، با آب و تاب تیتر یک رسانه‌هایشان کنند. نقل قولی ناراست از وزیر که گفته است: "اعتراف می‌کنم اشتباه کردم"، آنها از این طریق می خواهند بگویند مقامات دولتی نادم از مذاکرات هسته‌ای هستند و اکنون دولتی‌ها به آنجایی رسیده اند که دلواپسین می گفتند.

تریبون‌داران

حسن روحانی اما فقط از سمت تلویزیون و روزنامه و خبرگزاری‌های اصولگرا هدف قرار نگرفته است، بلکه این روزها تریبون‌داران، بخصوص در روزهای جمعه، حسابی از خجالت حسن روحانی درمی‌آیند و با کنایه‌های مختلف رفتار روحانی را سرزنش کرده و حتی چه بسا اتهام زنی هم می‌کنند. یک نفر ساده‌لوح خطابش می‌کند و دیگری عمروعاص می‌خواندش و درخواست محاکمه‌اش را دارد،! یکی دیگر او را در جرگه روحانیونی می‌گذارد که نمی‌فهمند و باعث نفوذ در کشور شده‌اند و به آمریکا اعتماد کرده‌اند. در کنار همه اینها هستند کسانی که به جای غیر مستقیم سخن گفتن و طعنه و کنایه، خیلی واضح حسن روحانی را خطاب قرار می‌دهند و اقداماتش را پس از تمدید تحریم‌های ایسا بی‌فایده می‌دانند. مثل حجه الاسلام کاظم صدیقی که دیروز گفت: " مسئولان ما که دنبال این توافق بودند باید با استحکام بیشتری وارد و به زودی تسلیم نمی‌شدند. در مقابل نقض عهد برجام نباید به چیزهای دم دستی اکتفا شود. امروز نظام اسلامی در منطقه حرف اول را می‌زند و شاخ آمریکا را در منطقه شکسته است.

دستوری که رئیس‌جمهور به سازمان انرژی اتمی داد چیزی نبود که برای آمریکایی‌ها مشکلی ایجاد کند. بنابراین توقع ما از مجریان این است که در مقابل این بدعهدی قدمی عزت‌ساز و جدی بردارند."

جدای از این ظاهرا خیلی از تریبون داران برای نقض برجام از سوی ایران لحظه شماری می‌کنند این یعنی درست همان چیزی که دشمنان ایران هم منتظر آن هستند.

جالب تر آنکه برخی از این تریبون نشینان، مثل آیت‌اله محمد یزدی، حتی منشور حقوق شهروندی حسن روحانی را هم خلاف شرع و قانون و حربه‌ای انتخاباتی از سوی روحانی می‌دانند دیگر چه برسد به بحث برجام و تمدید قانون داماتو!!

برخی مجلس‌نشینان

حسن روحانی علاوه بر این دسته‌ها و افراد باید در برابر گروهی دیگر نیز تاب مقاومت بیاورد، گروهی از جنس جواد کریمی قدوسی در مجلس. گروهی که جلسات محرمانه ظریف با کمیسیون امنیت ملی را به قصد جنجال‌سازی‌های سیاسی و جناحی رسانه‌ای می‌کنند و نقل‌قول‌ها‌ی ناصحیح از قول ظریف را منتشر، تا بخواهند دولت و تیم مذاکره کننده هسته‌ای را از این طریق تحقیر کنند، حتما در جریان شاهکار جدید کریمی قدوسی درباره انتشار نقل‌قول‌ها‌ی ساختگی از ظریف هستید اینکه ظریف در جلسه محرمانه و غیر علنی بیست‌وهشتم آذرماه با کمیسیون امنیت ملی گفته است: "اعتراف می کنم اشتباه کردم "! نقل قولی که هم از سوی اعضای کمیسیون امنیت ملی که در این نشست حضور داشتند تکذیب شد و هم از سوی سخنگوی وزارت خارجه. هرچند کریمی قدوسی که خودش در این جلسه حضور نداشته پایش را دریک کفش کرده ومی گوید ظریف همین حرف‌ها‌ را عینا گفته!

دوستی ادامه‌دار ‌ها‌شمی با روحانی

علی رغم همه مخالفت‌های صداو سیما، رسانه‌ها‌ی اصولگرا، تریبون داران، برخی مجلسی‌ها‌، با دولت روحانی و برجام، اما هنوز یک نفر هست که رییس دولت تدبیر و امید را تنها نگذاشته و همچنان حامی او و برجام است. آیت اله‌ها‌شمی رفسنجانی که چه در سال 92 و چه در سال 96، پشت روحانی ایستاده در باره صحبت‌ها‌ی ضد برجامی گروه‌ها‌ی مخالف علیه دولت واکنش نشان داده و در نشست با فعالان اقتصادی، اجتماعی بوشهر در استانداری گفته است: " اینها که می گویند برجام اثری نداشته، ناحقی می کنند و نمی‌دانم چگونه می خواهند پاسخ خدا را بدهند."

هاشمی و خیلی‌ها‌ی دیگر نیک می دانند هرچه قدر هم نتایج برجام با سطح انتظارات ما تفاوت داشته باشد و چه بسا همه توقعاتمان را هم برآورده نکند، اما با این حال، اوضاع را خیلی بهتر از گذشته کرده است.

و این بخش از صحبت‌های آیت اله‌ها‌شمی که گفته:" نمی‌دانم چگونه می خواهند پاسخ خدا را بدهند" نشان دهنده عمق مظلومیت حسن روحانی در این روزها در حین حقانیتش در بحث توافق هسته‌ای است. تا جایی که امروز تریبون‌داران، صداو سیما و پایداری‌ها به خاطر کلام‌ها‌ی ناحق خویش درباره برجام، نه تنها به ملت خود بلکه باید به خدای خود نیز پاسخگو باشند.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=59665

ش.د9503198

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات