تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴  ، 
کد خبر : ۲۹۸۱۵۱
عضو حقوقدان شوراي نگهبان: مسائل گذشته را كنار بگذاريم

هاشمي راضي است؛ چرا فیلم پخش نشد؟

پایگاه بصیرت / مطهره شفيعي

(روزنامه آرمان – 1395/08/27 – شماره 3187 – صفحه 3)

برخي اتفاقات و تصميماتي كه درباره برخي شخصيت‌ها گرفته مي‌شود، آن اندازه تامل‌بر‌انگيز است كه به سادگي از اذهان خارج نمي‌شود و در هر مقطعي سوالات جديدي درباره چرايي آن تصميم مطرح مي‌شود. از جمله اين تصميمات، عدم احراز صلاحيت آيت‌ا...‌هاشمي براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري ۹۲ بود. بيش از ۳ سال از آن انتخابات مي‌گذرد و ظاهرا گذشت زمان دليلي براي فراموش كردن سوالات درباره تصميم شوراي نگهبان نبوده است؛ به ويژه آنكه آيت‌ا...‌هاشمي چندي پيش گفت: «در زمان انتخابات ۹۲ وزير وقت اطلاعات در زمان بررسي صلاحيت‌ها، به شوراي نگهبان رفته و گفته بود با اين اقبالي كه روز‌به‌روز به‌هاشمي مي‌شود، با راي بي‌سابقه‌اي مي‌آيد و همه رشته‌هاي ۱۰ساله ما را پنبه مي‌كند.» همچنين رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام پيش از آن هم عنوان داشته بود كه «ازآنجاكه در مسير تاييد صلاحيت بنده نيز بهانه و مشكلي نبود، يك مقام ارشد امنيتي، برخلاف عرف و قانون، شخصا در جلسه بررسي صلاحيت‌ها در شوراي نگهبان حضور يافت كه ابتدا مورد اعتراض برخي از اعضاي شوراي نگهبان نيز قرار گرفت و نهايتا به اعضاي شوراي نگهبان گفت كه حضور‌هاشمي در انتخابات مي‌تواند موجب پيروزي قاطع و با راي بالاي مردم شود كه با راه و رسم آنها سازگار نيست؛

بنابراين اين شورا را متقاعد كرد كه به دلیل شرايط جسمي راي به احراز صلاحيت‌نشدن بنده دهند»و حيدر مصلحي كه در آن مقطع وزير اطلاعات بود، پس از اين سخن آيت‌ا...‌هاشمي اظهار داشت: «بنده كوچك‌تر از آن هستم كه در مقام شوراي نگهبان اظهارنظر كنم؛ اما اگر نظام در قضاياي فتنه ٨٨ با برخي از خواص مماشات كرده است، نبايد از آن سوءاستفاده شود. راس فتنه افرادي هستند كه امروز با طرح چنين ادعاهايي قصد به‌بيراهه‌كشاندن افكار براي جلوگيري از پاسخگويي درباره فساد فرزندانشان را دارند و فتنه‌هايي را در پيش گرفته‌اند.» كدخدايي سخنگوي فعلي شوراي نگهبان سكوت نكرد و ضمن رد اظهارات آيت‌ا...‌هاشمي گفت: «من قبلا به اين اظهارات پاسخ داده‌ام و گفته‌ام كه نظر شوراي نگهبان نظر مستقلي است و صرفا نظر خود اعضاي شوراي نگهبان است؛ اگرچه نظر كارشناسي از بخش‌هاي متفاوت گرفته مي‌شود.»

اين‌بار غلامعلي رجايي به اظهارات كدخدايي واكنش نشان داد و با توجه به اينكه جلسات شوراي نگهبان ضبط ‌و ثبت مي‌شود، خواستار آن شد كه مشروح جلسات منتشر شود. سخنگوي شوراي نگهبان همچنين پاسخ داد كه «ما حاضريم تمام مذاكرات شوراي نگهبان و نه فقط مذاكرات جلسه بررسي صلاحيت آقاي‌هاشمي‌رفسنجاني، را در صورتي كه به حرمت كسي خدشه وارد نشود، منتشر كنيم.» اين‌بار هم غلامعلي رجايي به كدخدايي پاسخ داد:«همه فيلم جلسه شورا درباره رد صلاحيت‌هاشمي را منتشر كنيد و نگران حرمت‌هاشمي نباشيد. حرمت‌هاشمي نزد مردم در انتخابات اخير مجلس خبرگان در تهران معلوم شد.» در نهايت مشخص نشد چرا با اعلام آمادگي براي پخش فيلم جلسه، اين فيلم پخش نشد.

آيا بايد فراموش كرد؟

اكنون سخنگوي سابق و عضو حقوقدان فعلي شوراي نگهبان وارد گود حل معماي عدم احراز صلاحيت آيت ا...‌هاشمي شده است. نجات ا... ابراهيميان در واكنش به اين سوالات كه «در بحث اختلافاتي كه در جلسه ردصلاحيت آقاي‌هاشمي در حال مطرح شدن است، اخير آقاي مصلحي، ‌كدخدايي و‌هاشمي‌رفسنجاني ديالوگ‌هايي را مطرح مي‌كنند، مبني بر اينكه در آن جلسه وزير اطلاعات آقاي احمدي‌نژاد آمده است و مسائلي را مطرح كرده است. آقاي كدخدايي اين موضوع را كه از بيرون به شوراي نگهبان براي رد صلاحيت آقاي‌هاشمي فشاري آمده است را رد مي‌كند. واقعا شوراي نگهبان ممكن است كه تحت تاثير فضاي بيروني قرار بگيرد؟ آقاي مصلحي ورودي به اين موضوع داشته اند؟» گفت: «من آن زمان عضو شوراي نگهبان نبودم. بنابراين از جلسات خبري ندارم. ولي توصيه‌ام اين است كه كشور آن‌قدر مشكلات اقتصادي، ‌فقر، بيكاري و تهديدات خارجي دارد كه مجبور باشيم نگاهمان يك مقداري به آينده باشد. من توصيه‌ام به طرفين اين است كه از پيغام و پسغام و باز كردن پرونده‌هاي بسته شده خودداري كنند.

ديگر زمان اين قبيل رفتارها را نداريم. فرصت ما محدود است. اگر هر كسي فكر مي‌كند كه حقي از او ضايع شده است، يا كسي فكر مي‌كند به داوري او توهين شده است، اين را كنار بگذاريم، چون اين مسائل براي گذشته بوده است. ما نياز داريم كه الان نگاهمان به آينده باشد. من خواهشم از دوستان اين است كه به متن بپردازيم و خدا شاهد است فرصتي براي پرداختن به حواشي نداريم.» البته زماني كه گفته شد «يك تصوير از شوراي نگهبان وجود دارد كه تلاش دارد اختلاف‌هاي دروني‌اش را پنهان كند، شايد به همين دليل است كه وقتي آقاي ابراهيميان مي‌آيد صريحا درباره برخي از اختلاف‌هاي دروني صحبت مي‌كند، خيلي در رسانه‌ها برجسته مي‌شود.

شما اين نگاه را قبول داريد كه شوراي نگهبان تا به حال فضاي پنهاني از خودش نشان داده است؟» توضيح داد: «همين كه شما مي‌فرماييد ابراهيميان حرف زده است، معلوم است شوراي نگهبان رفتاري عادي درباره اختلاف عقيده‌ها دارد.» ابراهيميان در واكنش به اينكه «نخستين نمونه‌اي بوديد كه از اختلاف‌نظرها حرف زديد»، تصريح كرد:«همين نشان مي‌دهد كه شوراي نگهبان يك مجموعه زنده و پوياست و مباحثات جدي در آن وجود دارد و گاهي در اين مباحثات صدايمان را بلند مي‌كنيم، اما اصل اينكه شوراي نگهبان هست و وظيفه اش را انجام مي‌دهد و بايد مجموعه منسجمي باشد، يك اصل خدشه‌ناپذير است. هميشه انسجام و همبستگي را بايد نسبت به بدخواهانمان نشان دهيم و نسبت به داخل اتفاقا نظرم اين است كه بايد مباحثات سازنده‌اي ميان اعضا شكل بگيرد تا روشنفكران و علماي دين كمك كنند كه برخي از مشكلاتي كه ممكن است در آينده نظام ما را به مخاطره بیندازد، حل شود. ما هميشه تاكيد مي‌كنيم بر جنگ نرم‌افزاري و فرهنگي دشمنانمان، اما يكي از صورت‌هاي اين جنگ، زير سوال بردن استحكامات حقوقي نظام ماست. من به عنوان عضو شوراي نگهبان تمام تلاشم اين است كه نظام حقوقي‌مان را متسحكم كنم. اگر هم جايي نقص است، با بحث اين نواقص را برطرف كنيم.»

وي افزود:«بنابراين اين ايده كه حرف نزنيم و هيچ كس خبردار نشود و همه‌چيز در درون بماند، در شوراي نگهبان وجود ندارد و به نظر ايده خوبي هم نيست. البته دعواهاي بي‌خودي و جنگ زرگري و پرداختن به حواشي را نبايد بياوريم در علن و اگر شوراي نگهبان يا هر نهادي مراقب باشد كه اختلافات كم اهميت جامعه را متشنج نكند، خيلي هم خوب است و اين يك حسن است، وگرنه وقتي درباره متن و قانون مباحثه‌اي داريم، اين مباحثه مربوط به كشور است. ما آزاديم از شوراي نگهبان، مجلس و دولت انتقاد كنيم، اما لسان انتقاد ما بايد با زبان تلخ و زهرآگين رسانه‌هاي خارجي و بعضي از آنهايي كه بدخواه ما هستند، فرق داشته باشد.»

عضو شوراي نگهبان تصريح كرد:«بايد رسانه‌هاي ما هم ياد بگيرند كه با اين موضوع عادي برخورد كنند. يك روز من مي‌آيم و مي‌گويم كه اكثريت شوراي نگهبان اين است، من اين نظر را قبول ندارم، رسانه نبايد دعوت به سرپيچي كند، ‌اين بد است. ما وقتي مي‌گوييم كه شوراي نگهبان فصل الخطاب است، يعني دعوت به سرپيچي و شورش و عدم اجراي مقررات درست نيست. اما نقد امري ممدوح است.»

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/169748

ش.د9503177

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات