تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۹۸۲۲۵
سفر رئیس‌جمهوری به ارمنستان، قرقیزستان و قزاقستان پایان یافت

دری به سوی آسیای میانه و قفقاز

(روزنامه شرق ـ 1395/10/04 ـ شماره 2758 ـ صفحه 7)

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان عصر دیروز بعد از سفری سه‌روزه به سه کشور آسیای میانه و قفقاز (ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان) که به دعوت رؤسای جمهوری این کشورها انجام شد، به تهران بازگشت. آخرین مقصد او قرقیزستان بود و در آنجا با «آلماس‌ بیک آتامبایف»، همتای خود گفت‌وگو کرد. گفت‌وگویی که با امضای پنج موافقت‌نامه و یادداشت تفاهم همکاری همراه بود. هم‌زمان با این سفر، نقشه راه همکاری‌های ١٠ساله ایران و قرقیزستان نیز منتشر شد. در این نقشه راه، مسیرهای توسعه سریع همکاری‌های دو کشور در بخش‌های سیاسی، ‏تجاری و اقتصادی، نیرو و صنعت، حمل‌ونقل و ارتباطات، کشاورزی و ‏صنایع تبدیلی، همکاری‌های استانی، فرهنگی و بشردوستانه، علمی و فنی، ‏گردشگری و حوزه بهداشت و امنیت و مبارزه با بلایای طبیعی و حفاظت محیط ‏زیست هدف‌گذاری شده است.
‏روحانی بعد از امضای این موافقت‌نامه‌ها در یک نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهوری قرقیزستان شرکت کرد و با تأکید بر اینکه «فصل نوینی در روابط دو کشور گشوده شده است»، گفت: «در جلسه خصوصی و نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور، به توسعه روابط اقتصادی توجه خاص و ویژه‌ای داشتیم. رفع موانع و ایجاد تسهیلات برای اعطای ویزا یکی از مسائلی است که می‌تواند به توسعه روابط ایران و قرقیزستان کمک کند».او با اشاره به اینکه در گام بعدی برای توسعه روابط، نیازمند تسهیلات در روابط بانکی هستیم، خاطرنشان کرد: «بدون نقل و انتقال آسان در روابط و تضمین‌های بانکی، در مواردی که به اعتبارات بانکی و اِل‌سی نیاز است، این‌گونه تحرکات اقتصادی و مالی امکان‌پذیر نخواهد بود و امیدواریم در این سفر زمینه بسیار خوبی برای گسترش و تسهیل روابط بانکی بین دو کشور فراهم آمده باشد».روحانی افزود: «در مذاکرات مقامات عالی دو کشور تصمیم گرفتیم، کالاهایی که مورد نیاز دو طرف است و در ایران یا قرقیزستان تولید می‌شود، با ارائه تسهیلاتی بدون واسطه ثالث در اختیار طرف مقابل قرار گیرد. این به نفع دو کشور خواهد بود. همچنین در زمینه تعرفه‌های ترجیحی بین دو کشور، اقلامی که می‌توانیم برای تبادل آنها از تعرفه‌های ترجیحی استفاده کنیم، مورد بررسی قرار گرفتند. ارائه تسهیلات گمرکی و اتصال مناطق آزاد دو کشور به یکدیگر نیز می‌تواند برای تسهیل تجارت و رونق مبادلات اقتصادی بین دو طرف بسیار تأثیرگذار باشد».

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «با توجه به اینکه قرقیزستان عضو اتحادیه اوراسیاست، ارتباط ما با قرقیزستان و با کل اتحادیه اوراسیا می‌تواند برای روابط اقتصادی ما مؤثر باشد و امیدواریم در نشست ٢٦ دسامبر این اتحادیه، تصمیمات خوبی در این زمینه اتخاذ شود».اگرچه همکاری‌های اقتصادی محور اصلی گفت‌وگوهای روحانی با مقامات قرقیزستان بود، اما آن‌طور که روحانی توضیح داد در مذاکراتش به موضوعاتی همچون تروریسم، مواد مخدر و جنایات سازمان‌یافته نیز پرداخته شده است. به گفته او، برای حل‌وفصل این مسائل که معضلات امروز منطقه ما هستند، به‌ویژه مسئله تروریسم و مشکلاتی که امروز در کشورهای منطقه از جمله در عراق و سوریه وجود دارد، همه کشورها باید به هم کمک کنند تا با تروریسم در کل این منطقه مبارزه شود و کشورهای منطقه شاهد صلح و ثبات در کل منطقه باشند. این به‌ نفع همه کشورهای منطقه خواهد بود.

«آلماس بیک آتامبایف»، رئیس‌جمهوری قرقیزستان نیز در این کنفرانس خبری با بیان اینکه سفر رسمی آقای دکتر روحانی درهای جدیدی را به روی روابط دو کشور گشوده و برگی جدید در تاریخ روابط تهران- بیشکک است، گفت: «این سفر یک گام تحول‌بخش در توسعه روابط ما خواهد بود و شاهد آن خواهیم بود که روابط دو طرف در زمینه‌های مختلف بسیار فعال‌تر شده و گردش کالا بین دو کشور، بسیار گسترده‌تر خواهد شد». آتامبایف با بیان اینکه در حوزه سیاسی بین دو کشور هیچ اختلاف نظر جدی وجود ندارد، گفت مهم‌ترین نتیجه دیدارها و گفت‌وگوهای او و رئیس‌جمهوری کشورمان اعلام ضرورت ورود به مرحله‌ای جدید از روابط دو کشور برپایه ٢٥ سال رابطه دوستانه و نزدیک است. گفتنی است، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان در بیانیه‌ای که در پایان سفر روحانی به بیشکک منتشر شد نیز ‏تأکید کردند تعاملات میان دو کشور در همه حوزه‌ها باید بیش‌از‌پیش افزایش یابد. ‏رئیس‌جمهور کشورمان در قرقیزستان دیداری نیز با «سورونبای جین بیکف»، نخست‌وزیر این کشور داشت و بر تلاش مسئولان دو کشور برای ارتقای سطح مناسبات و همکاری‌های همه‌جانبه میان دو کشور و استفاده حداکثری از توانمندی‌ها و فرصت‌های متقابل در این راستا تأکید کرد.

پرواز مستقیم تهران- آستانه

روحانی پیش از قرقیزستان به قزاقستان رفته و تأکید کرده بود که شرایط برای توسعه بیش‌ازپیش روابط تهران-آستانه آماده است. او روز پنجشنبه با نورسلطان نظربایف، همتای قزاقستانی خود ملاقات و پنج سند همکاری امضا کرد. او بعد از این دیدار در جمع خبرنگاران، اولین مسئله مهم در زمینه توسعه همکاری‌های ایران و قزاقستان را جایگاه ترانزیتی دو کشور دانست و گفت: «تقویت خطوط ریلی و جاده‌ای و برقراری پروازهای مستقیم میان دو کشور در همین راستاست. در آینده بین آستانه و تهران نیز پرواز مستقیم برقرار خواهد شد و همچنین روابط کشتی‌رانی در دریای خزر بین بنادر قزاقستان و ایران در جریان است که این روابط می‌تواند به توسعه اقتصادی دو کشور منجر شده و همچنین برای کل منطقه بسیار مفید باشد».روحانی افزود: «برای اینکه این روابط ترانزیتی را توسعه دهیم، باید مسائل گمرکی را تسهیل کنیم». رئیس‌جمهور کشورمان در ادامه، تصمیمی را که در این سفر برای تسهیل صدور ویزا اخذ کردند، بسیار کارگشا خواند و گفت: «مقرر شده است تا فوریه ٢٠١٧، مسئله ویزا و لغو روادید برای تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی حل شود. همچنین بتوانیم این خدمات را به توریست‌های گروهی دو کشور نیز ارائه کنیم که این باعث پیشرفت در زمینه تجارت، سرمایه‌گذاری و اقتصادی بین دو کشور خواهد شد». او در این سفر نیز مانند قزاقستان، موضوع تمایل ایران را برای عضویت در سازمان همکاری‌ شانگهای مطرح کرد و قول مساعدت گرفت. نورسلطان نظربایف نیز ایران را دوست و همسایه‌ای مطمئن توصیف کرد و موافقت‌نامه‌ها در زمینه توسعه گردشگری و توسعه روابط بانکی را از جمله دستاوردهای سفر دکتر روحانی به کشورش عنوان کرد.

روحانی قبل از قزاقستان در ایروان با سرژ سرکیسیان، رئیس‌جمهوری ارمنستان، ملاقات و پیرامون توسعه روابط دو کشور گفت‌وگو کرد. او پیش از ترک تهران، تأکید کرده بود: «روابط نزدیک با همسایگانی که از لحاظ اقتصادی و امنیت ملی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارند جزء سیاست‌های ایران است». او در ایروان مورد استقبال رسمی همتای خود قرار گرفت و وارد مذاکره شد. روحانی که در ارمنستان نیز پنج یادداشت تفاهم و موافقت‌نامه همکاری در حوزه‌های گردشگری، موزه، ورزش و امور مرزی امضا کرد، با استقبال از توسعه روابط و همکاری با ارمنستان در حوزه‌های انرژی، ترانزیت ریلی، فرهنگی و محیط ‌زیست، گفت: «ایران به دنبال توسعه روابط با کشورهای عضو اوراسیا با هدف‌گیری تجارت آزاد است».به گفته او، ایران و ارمنستان می‌توانند با همکاری یکدیگر در زمینه راه‌آهن، خط ریلی ایران را از خلیج‌فارس به دریای سیاه متصل کنند و در راستای کریدور شمال- جنوب، همکاری‌های مثبت ترانزیتی با هم و به نفع کل منطقه داشته باشند.

روحانی با تأکید بر لزوم گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران و ارمنستان، گفت: برای توسعه مناسبات اقتصادی، از جمله در زمینه همکاری‌های فنی- مهندسی، باید در راستای تسهیل در روابط بانکی دو کشور تلاش کنیم. او تأکید کرد: «بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ایران و ارمنستان، با استفاده از فرصت‌ها و توانمندی‌های بالای موجود در دو کشور، می‌توانند همکاری‌ها و فعالیت‌های مشترکی با هم داشته باشند». مسئله قره‌باغ نیز یکی دیگر از موضوعات اصلی در این گفت‌وگوها بود. روحانی دراین‌باره گفت: «علاقه‌مندیم ارمنستان و جمهوری آذربایجان در این زمینه به‌عنوان دو کشور دوست و همسایه ایران با حسن‌نیت در قالب برد- برد و از طریق مذاکره برای رسیدن به راه‌حلی منصفانه، ثبات‌آفرین و مفید برای مردم دو کشور تلاش کنند».

http://www.sharghdaily.ir/News/110648

ش.د9503229

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات