تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۹۸۳۳۱
کارشناس مسائل فلسطین در گفتگو با بصیرت:

سران رژیم صهیونیستی درگیر اختلافات عمیقی هستند

اگر نتانیاهو با ترامپ همراه شوند دست به اقدامات غیرقابل پیش بینی خواهند زد که این امر موجب توقف نقشه های میدانی و زیرپوستی آمریکایی ها و صهیونیست ها در منطقه خواهد شد. لذا باید گفت سرنگونی نتانیاهو در این برهه، تنها مشکلات مقطعی برای رژیم صهیونیستی ایجاد خواهد کرد و در ادامه موجب تقویت طرح ها و منافع صهیونیست ها خواهد شد؛ طرح هایی که با سیاست های آژانس یهود مطابقت خواهد داشت
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل
در حالی که قطعنامه شورای امنیت مبنی بر جلوگیری از شهرک سازی صهیونیست ها با عدم وتوی آمریکا، تصویب شد و صهیونیست ها را در تنگا قرار داد، در روزهای قبل نیز محاکمه نتانیاهو مطرح شد و وی به اتهام فساد مالی محاکمه گردید، هرچند تحت شرایط سانسور شدید رسانه ای، اخبار زیادی از آن منتشر نشد. به هر حال این شرایط گویای وضعیت سختی برای صهیونیست هاست، اما آیا آنان در این شرایط سخت، دست به اقدامات غافیلگیر کننده ای مثل حملات کور به غزه نخواهند زد؟
برای بررسی این موضوع، خبرنگار گروه بین الملل بصیرت گفتگویی را با سیدجعفر رضوی کارشناس مسائل اسرائیل و فلسطین در موسسه ندا، انجام داده است که در ذیل می آید:

بصیرت: محاکمه نتانیاهو چه تاثیری در تضعیف رژیم صهیونیستی و افزایش مشکلات این رژیم در منطقه خواهد داشت؟
رضوی: محاکمه نتانیاهو می تواند در ائتلاف کابینه اش مشکل به وجود آورد و ائتلاف کابینه نتانیاهو از هم خواهد پاشید و منجر به برگزاری انتخابات زودرس خواهد شد. در حال حاضر برخی پیشنهاد داده اند اسحاق هرتسوگ، رئیس حزب پایگاه صهیونیسم، برای تشکیل دولت جایگزین آماده شود، ولی خود نتانیاهو در مقابل این موضوع گفته است که قدرت فقط باید از صندوق های رای به دست آید. معنای این کلمات، وجود اختلافات شدید بین صهیونیست ها است که طبیعتا آنها را مشغول مسائل داخلی خواهد کرد.

بصیرت: بعد از آن که قطعنامه شورای امنیت درباره عدم اجازه به شهرک سازی رژیم صهیونیستی تصویب شود و آمریکا هم مانع آن نشد، وضعیت رژیم صهیونیستی را چگونه ارزیابی می کنید؟
رضوی: به رغم آن که آمریکا قطعنامه شورای امنیت را وتو نکرد، اما کنگره در تلاش است آن را تغییر دهد. نتانیاهو از کنگره تشکر کرد و این به معنای اختلاف بین کنگره و اوباما از یک سو و نتانیاهو و اوباما از طرف دیگر است. به نظر می رسد بخش اصلی این مشکلات پس از انتخابات آمریکا رقم خورده است. کنگره آمریکا حامی دیدگاه نتانیاهو است. اوباما تا حدی مخالف دیدگاه نتانیاهو است و تلاش می کند در روزهای آخر دولت خود در کنفرانس پاریس، مذاکرات سازش را به راه اندازد، اما ترامپ ظاهرا با این دیدگاه مخالف است. حال نقطه اتصال و حلقه وصل این حلقه های جدا، لابی صهیونیستی در آمریکا است. به نظر می رسد لابی صهیونیستی و آژانس یهود که رئیس آن یکی از اقامه کنندگان دعوا علیه نتانیاهو هستند، بیشتر با دیدگاه اوباما موافق است، لذا با روی کار آمدن ترامپ، چون رئیس آژانس یهود حریف ترامپ نشده است، تلاش می کند نتانیاهو را سرنگون کند و جناح مخالف وی روی کار آید تا سیاست های دوره اوباما را پیاده کند. به نظر می رسد این دیدگاه تقویت شده است که اگر نتانیاهو با ترامپ همراه شوند دست به اقدامات غیرقابل پیش بینی خواهند زد که این امر موجب توقف نقشه های میدانی و زیرپوستی آمریکایی ها و صهیونیست ها در منطقه خواهد شد. لذا باید گفت سرنگونی نتانیاهو در این برهه، تنها مشکلات مقطعی برای رژیم صهیونیستی ایجاد خواهد کرد و در ادامه موجب تقویت طرح ها و منافع صهیونیست ها خواهد شد؛ طرح هایی که با سیاست های آژانس یهود مطابقت خواهد داشت.

بصیرت: به نظر شما صهیونیست ها در برابر این طور مشکلات دست به اقدامی غافلگیر کننده علیه غزه نخواهند زد، چرا که آن ها در زمان هایی از این اقدامات جهت سرپوش گذاشتن بر مشکلات داخلی خود سوء استفاده کرده اند.

رضوی: در ابتدا باید نگاهی به سطور بالا بیندازیم. بر اساس تحلیل های فوق، دلیل به دام انداختن نتانیاهو و تلاش برای سرنگونی وی، پرهیز از ماجراجویی وی در شرایط کنونی منطقه است، زیرا صهیونیست ها و آمریکایی ها در این شرایط بهتر به منافع خود دست می یابند، لذا بعید است رژیم صهیونیستی اقدامی علیه غزه انجام دهد، زیرا اقدام بزرگ علیه غزه می تواند بحران های منطقه را به سمت صهیونیست ها منتقل کند و بسیاری از اختلافات منطقه به کنار رود، لذا به نظر می رسد احتمال اقدام جنگی علیه غزه در شرایط کنونی بسیار ضعیف باشد. اما در یک حالت دیگر این امکان وجود دارد که نتانیاهو برای فرار از سرنگونی به این اقدام دست بزند، اما اقدامات رژیم صهیونیستی نشان می دهد در چنین شرایطی محافل داخلی اجازه همکاری ارتش صهیونیستی را با نتانیاهو نخواهند داد. نکته آخر این که تمام این اقدامات می تواند سناریویی برای انجام یک اقدام غافلگیرانه باشد. اگر تحقیقات علیه نتانیاهو بی نتیجه پیش برود، می توان انتظار داشت اقدامی در جبهه ای دیگر رخ دهد. مثل ترور مهندس محمد الزواری، از اعضای گردان‌های «القسام»، که توسط صهیونیست ها در زمانی که حلب آزاد می شد، صورت گرفت تا آزادی حلب را در حاشیه قرار دهند. این گزینه گرچه ضعیف تر از گزینه نخست است، اما پیشینه نتانیاهو و رژیم صهیونیستی چنین تجربیاتی را نیز در پرونده خود دارد لذا نباید آن را کاملا منتفی دانست./

با تشکر از جناب آقای رضوی که وقت خود را در اختیار پایگاه بصیرت قرار دادند.
مصاحبه از: وحید قاسمی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات