تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۹۸۵۴۷
افزايش فشار به تشکل‌هاي دانشجويي در ترمي که به انتخابات منتهي مي‌شود؛

تعليق 4 تشکل دانشجويي، يک ماه پس از 16 آذر

پایگاه بصیرت / فاطیما فردوس
(روزنامه وقايع‌اتفاقيه - 1395/10/22 - شماره 316 - صفحه 9)

در کمتر از پنج ماه مانده تا انتخابات رياست‌جمهوري دوره دوازدهم و در ترمي که به اين انتخابات منتهي مي‌شود، به تشکل‌هاي سياسي بيش‌ازپيش فشار وارد شده است. اين فشارها گاهي خود را در قالب برخورد‌هاي فردي با دانشجويان و برخورد‌هاي گروهي نشان مي‌دهند. در تازه‌ترين آنها در مدت يک ماه اخير، دانشگاه‌هاي کشور شاهد تعليق برخي فعاليت‌های تشکل‌هاي دانشگاهي بوده‌اند. اين اتفاق، در حکم‌هاي سنگين هيأت نظارت در دانشگاه‌ها براي تشکل‌هاي دانشجويي نمود داشته و مشکلاتي را براي تشکل‌هاي سياسي به‌وجود آورده است؛ حکم‌هايي همچون تعليق تشکل‌ها و رد‌صلاحيت هيأت‌هاي مؤسس در دانشگاه‌هاي سمنان، علامه، اصفهان، شهيدرجايي و تعداد ديگري از دانشگاه‌ها از جمله اين فشار‌هاست؛ فشارهايي که براساس شنيده‌ها ممکن است تا ماه آينده شاهد تعليق تشکل‌هاي چندين دانشگاه ديگر باشيم. همچنين، به نظر مي‌رسد تب و تاب فعاليت‌ هيأت‌هاي نظارت در ماه‌هاي باقي‌مانده تا انتخابات، يک فرايند سيستمي و برنامه‌ريزي‌شده است تا فعاليت دانشگاه‌ها را به بهانه‌هاي متفاوتي متوقف کند.

مجمع اسلامي دانشجويان سمنان؛ 3 ماه تعليق

مجمع اسلامي دانشجويان سمنان يکي از تشکل‌هايي است که از سوي هيأت نظارت به بهانه‌هايي چون تبليغ گروه‌هاي غيرقانوني، سه ماه تعليق شده است. دبير مجمع اسلامي دانشجويان سمنان در توضيح علت تعليق مي‌گويد: «بعد از اينکه برنامه «تحقق آرمان‌هاي انقلاب خاصه در زمينه عدالت و آزادي» با حضور علي مطهري برگزار شد، فشارهاي دانشگاه روي مجمع اسلامي دانشجويان سمنان زيادتر شد و به هر شکلي ميخواستن جلوي فعاليت‌هاي مجمع را بگيرن؛ تا جايي که براي برنامه‌هاي تشکل مجوز نميدادن. براي برنامه‌هاي سياسي هم مثل برنامه «مفاسد اقتصادي»، برنامه «تريبون آزاد» براي روز دانشجو، برنامه «بررسي جنبش‌هاي دانشجويي» به مناسبت هفته دانشجو و همين‌طور برنامه فرهنگي «تئاتر خياباني» مجوز ندادن و به‌صورت غيررسمي مجمع سه ماه تعليق شد و اجازه فعاليت نداريم.»

او در ادامه با اشاره به اينکه بعد از آخرين برنامه سياسي، مسئولان دانشگاه در جلسات شوراي فرهنگي، نماينده تشکل را تهديد به منع فعاليت و توقيف تشکل مي‌کردند، مي‌گويد: «انجمن اسلامي دانشجويان مستقل و بسيج دانشجويي دانشگاه، بعد از برنامه علي مطهري ظاهرا با پيشنهاد معاون فرهنگي دانشگاه در جلسه شوراي فرهنگي از ما شکايت کردند؛ شکايت‌هايي که هيچ سنديتي نداشت، کاملا غيرقانوني بوده و صرفا گلايه‌ها و برداشت‌هاي شخصي شاکي‌ها بود. هيأت نظارت هم به‌عنوان يک مرجع ذي‌صلاح که داعيه داوري عادلانه دارد، شکايت‌ها را پذيرفت. بعد از اين داستان، بيستم آذر بود که جلسه هيأت‌منصفه برگزار شد.»

با استناد به آيين‌نامه تشکل‌ها، هيأت‌ منصفه و هيأت نظارت نبايد رأي خود را در جلسه اعلام کرده تا پس از جلسه به تصميم‌گيري بپردازند و رأي نهايي را در مدت سه روز پس از تشکيل جلسه به تشکل اعلام کنند. اين درحالي است که دبير مجمع اسلامي دانشجويان سمنان مي‌گويد: «هيأت نظارت و هيأت منصفه در زمان جلسه به سؤال‌هاي نامربوط پرداختن و رأي‌هاي خودشون را با حالتي از مؤاخذه اعلام کردن و نميذاشتن که دفاع کنيم. بعد از اينکه اين روند طي شد، از طرف هيأت نظارت حکم دادن که تشکل سه ماه تعليق شده.»

او با اشاره به اينکه عنوان حکم، «تبليغ گروه‌هاي غير‌قانوني» بوده که به هيچ عنوان با متن شکوائيه تطابقي ندارد و در برنامه مذکور، محتواي کليپ و فحواي سخنراني به تبليغ هيچ گروهي نپرداخته است، ادامه مي‌دهد: «مجمع اسلامي دانشجويان دانشگاه سمنان، بر پايه استقلال بنا شده و ما خودمون را به هيچ گروهي وابسته نميدونيم اما مسئولاي دانشگاه با انتخاب غيرقانوني اين عنوان براي حکم، بيشتر از اينکه به قانون و اخلاق توجه کنن، چهره اين تشکل با سابقه 18‌ساله را خراب کرد. مجمع اسلامي هم به رأي هيأت نظارت و هيأت نظارت مرکزي اعتراض کرد تا در برابر اين بي‌قانوني اعتراض کنه.»

انجمن اسلامي دانشجويان آزادانديش علامه؛ 2 ماه تعليق

يکي ديگر از تشکل‌هاي تعليق‌شده مربوط به دانشگاه علامه است. پس از مراسم «احياي آرمان‌خواهي» که به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو در تاريخ ۱۶ آذر از سوی انجمن اسلامي دانشجويان آزادانديش دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شد، عليه انجمن به‌دليل برگزاري اين مراسم شکايت و با حکم هيأت نظارت دانشگاه علامه، انجمن اسلامي آزادانديش پس از مراسم روز دانشجو، دو ماه تعليق شد. يکي از اعضاي هيأت مؤسس انجمن اسلامي دانشجويان آزادانديش در توضيح اين اتفاق مي‌گويد: «بعد از اينکه عليه ما شکايت شد، معاون فرهنگي دانشگاه با همين بهانه و با ارسال نامه‌اي، فعاليت‌هاي انجمن را تا زمان رسيدگي به اين شکايت به حالت تعليق درآورد.» اين درحالي است که منع فعاليت انجمن‌ها تا زمان رسيدگي به شکايات وارده برخلاف آيين‌نامه و دستورالعمل اجرايي تشکل‌هاي اسلامي دانشگاهيان است.»

او در ادامه با اشاره به اينکه انجمن اسلامي دانشجويان آزادانديش از آنجايي که تعليق ياد‌شده، آشکارا فاقد وجاهت و اهميت قانوني است، ادامه مي‌دهد: «ما قصد رسانه‌اي‌کردن اين موضوع را نداشتيم اما از آنجايي که رسانه‌اي به نام علامه‌نيوز قبل از ابلاغ نامه به تشکل، آن را رسانه‌اي کرده و سؤالات بسياري را براي دانشجويان ايجاد کرد، احساس کرديم لازم است اين اتفاقات را اطلاع‌رساني کنيم. به رئيس دانشگاه نامه داديم و به راه‌هاي مختلف اعتراض کرديم؛ حتي به اعضاي کميسيون مجلس هم نامه داديم. دو هفته بعد از اينکه تعليق کردن، نامه دادن که يک هفته ديگه بيايد جلسه رسيدگي به شکايت. اتهام ما تبليغ و ترويج احزاب و گروه‌هاي غيرقانوني بود. علت زدن اين اتهام هم عکس مربوط به چهره‌هاي سياسي در حصر بود.»

فعالان دانشجويي در اين تشکل مي‌گويند: «تعليق انجمن اسلامي دانشجويان آزادانديش علامه به‌دليل ترويج احزاب و گروه‌هاي غيرقانوني و استفاده از عکس چهره‌هاي سياسي درحالي است که تاکنون هيچ مصوبه‌اي نه از طريق اعلان عمومي و نه حتي براساس سلسله‌مراتب قانوني پيش‌بيني‌شده مبني‌بر ممنوع‌التصويري اين چهره‌ها به تشکل‌هاي اسلامي و انجمن اسلامي دانشجويان آزادانديش ابلاغ نشده است.» در همين ميان، در بخشي از دفاعيه اين انجمن آمده است: «مستند به قاعده شرعي«قبح عقاب بلابيان» و اصل «36» قانون اساسي، هيچ عملي را نمي‌توان ممنوع کرد، مگر اينکه به موجب قانوني که پيش از ارتکاب عمل تصويب شده و به کليه شهروندان در همان روال مندرج در قانون ابلاغ شده باشد، منع گردد؛ لذا به کار‌بردن تصاوير اين افراد، قانونا تخلفي از قوانين و مصوبات موجود به‌شمار نمي‌آيد.»

عضو هيأت مؤسس انجمن اسلامي دانشجويان آزادانديش علامه، در ادامه با اشاره به اينکه با اين دفاعيه ما بايد به‌صورت قانوني از اين اتهام تبرئه مي‌شديم، مي‌گويد: «بعد از جلسه هيأت منصفه، دفاع کرديم و رأي هيأت منصفه هم طبق اخبار غيررسمي مخالفت با تعليق بوده اما دانشگاه تا الان نذاشته رأي هيأت منصفه علني شود، در صورتي که دانشگاه موظفه براساس رأي هيأت منصفه حکم بده. بعد از اين ماجراها در جلسه بعدي هيأت نظارت حکم دادن که انجمن از ۱۶ آذر به مدت دو ماه تعليق ميشه. درواقع، از 16 آذر ما را تعليق کردن و بعد از يک ماه، دادگاه برگزار کردن که از 16 آذر تعليق بشيم.»

انجمن اسلامي صنعتي اصفهان؛ يک ماه ممنوعيت از سخنراني

انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي اصفهان از ديگر مواردي است که شامل رأي هيأت نظارت و اعمال محدوديت‌ شده است. دبير اين انجمن در توضيح اين محدوديت‌ها مي‌گويد: «بعد از برنامه «مولانا و دنياي امروز ما» با سخنراني استاد ملکيان، باوجود اينکه برنامه بدون حاشيه تموم شد اما يکسري با بي‌اخلاقي شروع به ايجاد حاشيه براي انجمن اسلامي کردن و اتهاماتي را به انجمن اسلامي وارد کردن. يکي از اعضاي هيأت نظارت بر تشکل‌هاي دانشگاه هم انجمن را به مواردي متهم کرد.» عدم تطابق محتواي سخنراني دکتر ملکيان با موضوع مطروحه و عنوان تصويب‌شده در هيأت نظارت بر تشکل‌هاي اسلامي دانشگاه به دعوت انجمن اسلامي دانشجويان و برگزاري جلسه پرسش و پاسخ با موضوع آزاد با حضور دکتر ملکيان (بعد از جلسه رسمي داراي مجوز) بدون اخذ مجوز هيأت نظارت از موارد اتهام به اين انجمن است.

او در ادامه با اشاره به اينکه پس از جلسه‌اي با حضور اعضاي هيأت نظارت و هيأت منصفه درباره بررسي و رسيدگي به موارد مطرح‌شده، مورد اول رد و انجمن تبرئه شد، مي‌گويد: «اما در مورد دوم، انجمن اسلامي، متخلف شناخته شد و به مدت یک ماه از فعاليت در برگزاري سخنراني محروم شد؛ البته هيأت نظارت به‌طور استثنا فقط اين برنامه داخلي انجمن اسلامي را که عده‌اي مشخص به‌دنبال ايجاد حاشيه و سوءاستفاده براي ايجاد محدوديت براي فعاليت انجمن بودن، مدنظر قرار داده؛ درحالي‌که اين مدل برنامه‌هاي داخلي را ساير تشکل‌هاي دانشگاه هم برگزار کردن که هيچ برخوردي به اين سبک با آنها نشده. اين مسئله به خوبي نشون ميده که اين تبعيض‌ها براي انجمن اسلامي ادامه‌دار است.» او در ادامه مي‌گويد: «براي پيگيري اين وضعيت، 10 روزي است که اعتراض کرديم و اميدواريم که در هفته‌هاي آينده، مرجع بالاتر که همان هيأت نظارت مرکزي است، به دور از فشارهاي موجود، اين مسئله را مورد بررسي قرار بگيره.»

مجمع اسلامي شهيد رجايي تهران؛ رد صلاحيت هيأت مؤسس

مجمع اسلامي دانشگاه شهيد رجايي تهران، حتي به مرحله تعليق نرسيد و قبل از تمام اتفاقات، فقط به بهانه استفاده از تصاوير برخي چهره‌هاي سياسي و با يک تذکر شفاهي، تمام اعضاي هيأت مؤسس ردصلاحيت شدند. دبير مجمع اسلامي شهيد رجايي تهران براي توضيح اين اتفاقات مي‌گويد: «سال 91، يک انجمن تأسيس کرديم که زيرمجموعه اتحاديه دفتر تحکيم وحدت بود. بعد از اينکه طيف تحکيم کاملا عوض شد، فشارهايي که بهمون وارد ميشد، خيلي زياد شد و ما نميتونستيم برنامه‌هامون رو به‌خوبي برگزار کنيم؛ به‌همين‌خاطر تصميم گرفتيم اعلام خروج کنيم. سه بار مجمع عمومي برگزار کرديم و هر سه بار رأي به اعلام خروج از تحکيم و تغيير اساسنامه داديم؛ منتها به‌خاطر فضاي بي‌قانوني که در دانشگاه بود و با وجود اينکه همه راه‌هاي قانوني را طي کرده بوديم به ما اجازه خروج ندادن. شکايتمون را به وزارت علوم برديم و بعد از يک سال، هيچ نتيجه‌اي نگرفتيم. بعد از اين ماجراها، عيد پارسال بود که انجمن تعليق شد و همه بچه‌هاي ما براي انتخابات رد شدن. ما هم تصميم گرفتيم مجمع اسلامي را در ماه مهر تأسيس کنيم. آبان بود که مجوز گرفتيم و اولين برناممون هم براي روز دانشجو بود. قبل از برنامه، تذکر شفاهي داده بودن که عکس و فيلمي از چهره‌هاي سياسي در حصر پخش نکنيم ولي ما استفاده کرديم و بعدش يک نامه بهمون دادن.»

در متن اين نامه آمده است: «پيرو برنامه‌هاي برگزارشده، علي‌رغم تذکرات مکرر تلفني، حضوري و کتبي از طرف اعضاي هيأت نظارت دانشگاه مبني‌بر رعايت ضوابط و مقررات قانوني در اجراي برنامه‌ها و از طرفي عدم رعايت و تبعيت از اساسنامه، هيأت نظارت دانشگاه مجوز اوليه هيأت مؤسس مجمع به‌همراه صلاحيت اعضاي فعلي براي ادامه فعاليت لغو مي‌گردد.» دبير مجمع اسلامي شهيد رجايي تهران در ادامه مي‌گويد: «ما هم به هيأت نظارت نامه داديم که اين کار طبق آيين‌نامه غيرقانونيه.» به گفته او، بسياري از اين فشارها همچون تعليق فعاليت‌ها و مجوزندادن براي برنامه‌ها از سوي يکي از نهادهاي دانشگاهي (که نقش نظارتي دارد) بوده‌است.

http://www.vaghayedaily.ir/fa/News/50658

ش.د9503426

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات