صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۹۸۹۳۲

از حذف غیر ممکن تا مذاکره با عربستان

۱ـ مذاکره ایران و عربستان درباره حج
«حمید محمدی» سرپرست سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه دریافت غرامتِ وقایع مکه و منا از جمله مطالبات ایران است، گفت: در وزارت خارجه ایران با همراهی قوه قضائیه کارگروهی تشکیل شده است که حقوق زائران را در حادثه مسجدالحرام و فاجعه منا پیگیری می‌کند و اینطور نیست که ما به دلیل شرایط حاکم، این پیگیری را رها کرده باشیم. از سویی دولت عربستان دستوری را مبنی بر پرداخت غرامتی بالغ بر یک میلیون ریال سعودی به جان‌باختگان حادثه سقوط جرثقیل و ۵۰۰ هزار ریال سعودی به مجروحان آن صادر کرده، اما تاکنون هیچ شخصی موفق به دریافت آن نشده است. ایران حدود دو هفته پیش از طریق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخ دعوتنامه عربستان برای انجام مذاکره در پنجم اسفند ماه را برای وزارت حج این کشور فرستاد. همزمان کمیته‌های حج ۹۶ در ایران نیز آماده شده است و طبق اعلام رئیس سازمان حج و زیارت با توجه به آمادگی عربستان برای افزایش ظرفیت‌ها، در حال برنامه‌ریزی برای اعزام ۸۰ هزار زائر ایرانی به حج است.
۲ـ حذف «محور مقاومت» غیرممکن است
نشریه «فارن افرز» آمریکایی در تحلیلی درباره رشد محور مقاومت نوشت: دولت جدید آمریکا بداند که حمایت‌های بسیاری در پشت نهادها و جنبش‌های نظامی محور مقاومت وجود دارد و آنها مشتاق نبرد برای رسیدن به اهداف خود هستند و بدون درک این حقایق فشار بر ایران دستاورد کمی به همراه دارد. این نشریه در ادامه افزود: محور مقاومت با محوریت ایران، عراق، سوریه، حزب‌الله و حماس شناخته می‌شود. در این بین ایران با مشارکت روسیه و کمک جنبش‌های اسلامی و شیعه و حضور صدها هزار نیروی مبارز در حال ایجاد ساختار امنیتی ـ سیاسی جدیدی در منطقه است. فارن افرز نوشت: این‌ موارد به شبکه فراملی، سیاسی و امنیتی کمک می‌کند؛ به گونه‌ای که این محور قوی‌تر و مؤثرتر از قبل شده است. در این میان، مهم‌ترین موضوع این است که دولت جدید آمریکا با خاورمیانه‌ای روبه‌رو خواهد شد که تحت نظر ایران قرار دارد.

▼ تا انتخابات
حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه درباره مباحث مطرح شده مبنی بر احتمال حمایت برخی از اصولگرایان از حسن روحانی، گفت: فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی بخواهد رخ دهد و اصلاً چنین موضوعی تاکنون مطرح نشده است. وی ادامه داد: اصولگرایان گزینه‌های خود را دارند و عملکرد روحانی در این مدت هم به گونه‌ای نبوده است که اصولگرایان بخواهند به سمت حمایت از وی بروند. ترقی با بیان اینکه همه طیف‌های اصولگرا در مجموعه جبهه مردمی انقلاب اسلامی حضور دارند و این مجموعه تصمیم‌ نهایی را خواهد گرفت، گفت: طبیعتاً اگر برخی بخواهند خارج از مجموعه عمل کنند، فنای خود را امضا کرده‌اند.
مسعود پزشكيان، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی شایعات درباره تشکیل ستادهای انتخاباتی‌ وی برای ریاست‌جمهوری‌ را قویاً تکذیب کرد و درباره موضوع ردّ صلاحیت روحانی گفت، اینها شایعاتی است که برای از صحنه به در بردن او ساخته شده است. نماينده مردم تبريز درباره برنامه شخصي‌اش براي كانديداتوري تصريح كرد: من هيچ تصميمي در اين رابطه نگرفته‌ام؛ البته در آينده و بسته به شرايط روزگار ممكن است آدم تصميمي بگيرد؛ اما اكنون به هيچ وجه در اين فكر نيستم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات