تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۹۹۵۴۸

«گام دوم» ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان

پایگاه بصیرت / محمود اکبری‌کیا

(روزنامه شرق ـ 1394/11/27 ـ شماره 2522 ـ صفحه 10)

هرچه به هفتم اسفند، زمان برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، نزدیک می‌شویم، شاهد بیشترشدن فعالیت انتخاباتی احزاب، اشخاص و گروه‌های سیاسی در سراسر کشور هستیم. احزاب مختلفی در سراسر کشور که فعالیت‌های خود را با تمرکز بر انتخابات مجلس شورای اسلامی از ماه‌ها پیش در استان‌ها و شهرستان‌ها آغاز کرده‌اند، در حال بررسی نهایی کاندیداها در استان‌ها و شهرستان‌ها برای ارائه فهرست حمایت‌شده خود هستند.

انتخابات دور دهم مجلس شورای اسلامی برای هر دو جناح غالب در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. اصولگرایان که در خرداد ٩٢ – انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری _ از وحدت اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان شکست خورده‌اند، سخت در تلاش‌اند تا برای ادامه حیات سیاسی خود مجلس دهم را در دست گیرند. اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان نیز که در انتخابات ریاست‌جمهوری با ائتلاف و حمایت از شیخ‌حسن روحانی برای به‌پیروزی‌رسیدن در تلاش‌اند؛ در مجلسی که عملا در رأی اعتماد به کابینه، استیضاح‌ها، سؤالات پی‌درپی از وزرا و به‌ویژه «برجام»، روند کارشناسی و بی‌طرفی را حفظ نکرد؛ بلکه ساز مخالف زد، خانه‌تکانی کنند و مجلس حامی منافع ملی و توسعه کشور را در دور جدید تشکیل دهند تا یار دولت تدبیر و امید باشد. در این شرایط حساس که دولت با اقدامات خود در عرصه سیاست خارجی می‌خواهد ایران از انزوا و تحریم خارج شود، باید مجلسی تشکیل شود که برنامه‌های اصلاحی را در سطح کلان تقویت کند و مظهر وحدت ملی باشد.

معضل اصلاح‌طلبان در تعداد بالای ردصلاحیت‌شدگان در سراسر کشور، تعلل در ارائه فهرست‌های حمایت‌شده در تهران و برخی از شهرها به دلیل مشخص‌نبودن وضعیت اصلاح‌طلبان ردصلاحیت‌شده، شرایط دشواری را این روز‌ها برای اصلاح‌طلبان رقم زده است؛ اما آنان با انسجام تشکیلاتی، همچنان در حال حرکت به سمت جلو هستند. بدیهی است که در چنین شرایطی که اصلاح‌طلبان در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه با کمبود نیرو مواجه هستند، باید به ائتلاف با اعتدالگرایان یا همان حامیان دولت روی آورند. ائتلافی که در انتخابات ریاست‌جمهوری موفق بود و منجر به پیروزی آنها شد.

اصلاح‌طلبان در تهران شاید بتوانند فهرست واحدی که همه گزینه‌های آن صرفا نیرو‌های اصلاح‌طلب باشد، ارائه دهند؛ اما این اقدام در استان‌ها و شهرستان‌ها دشواری‌هایی خواهد داشت. افکار عمومی به‌ویژه در استان‌ها و شهرستان‌ها تفکیکی بین دولت تدبیر و امید و اصلاحات قائل نیست و دولت حسن روحانی را ادامه دولت اصلاحات و سازندگی می‌دانند؛ بنابراین در چنین فضایی ارائه فهرست‌های چندگانه از سوی اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان موجب سردرگمی مردم در انتخاب کاندیدای منظور و خُرد‌شدن آرای اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان در استان‌ها و شهرستان‌ها خواهد شد و به باور برخی از فعالان سیاسی، همان شرایطی را که در انتخابات ریاست‌جمهوری برای اصولگرایان رقم زد، برای اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان رقم خواهد زد و وحدتی را که از خرداد ٩٢ بین اصلاح‌طلبان و معتدلان شکل گرفته، از میان خواهد برد. با وجود این شرایط اصلاح‌طلبان با فراخوان در سراسر کشور و راه‌اندازی پرتال ‌اطلاع‌رسانی و شبکه‌های اجتماعی، به‌ویژه کانال‌های تلگرامی در حال ارزیابی داوطلبان اصلاح‌طلب هستند تا بتوانند بخشی از کمبود گزینه‌های خود را در حوزه‌های انتخابیه استان‌ها و شهرستان‌ها جبران کنند. علی صوفی، وزیر تعاون دولت اصلاحات، دراین‌باره می‌گوید: «ما در فراخوانی از داوطلبان اصلاح‌طلب خواستیم که سوابق خود را در آدرسی برای ما ارسال کنند که تاکنون بیش از صد نفر از طریق ایمیل خود را معرفی کرده‌اند، ضمن اینکه برخی داوطلبان تأیید‌صلاحیت‌شده نیز تقاضای خود را برای حضور در فهرست اصلاح‌طلبان به شکل دستی برای ما ارسال کرده‌اند و ما بنا داریم با این داوطلبان مصاحبه کنیم».

عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید: «به همین منظور فرم‌هایی تهیه شده و ارزیابی و مصاحبه با این داوطلبان همچنان ادامه دارد و ما چندین ملاک برای ارزیابی و مصاحبه با داوطلبان اصلاح‌طلب تأیید‌صلاحیت‌شده تعیین کردیم؛ چون وقتی در برخی حوزه‌ها مخصوصا در تهران فهرست ۳۰نفره آماده شد، بقیه داوطلبان باید تکلیف خود را بدانند و ممکن است برخی از آنها برای رقابت به دیگر حوزه‌های انتخابیه منتقل شوند. برای همین مقرر شده تا قبل از ۲۲ بهمن فهرست‌ها تهیه و تا ۲۲ بهمن‌ماه کار انتقال برخی از داوطلبان به حوزه انتخابیه انجام شود».بااین‌حال محمدرضا عارف، رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، در مراسم فرزندان انقلاب که در حسینیه جماران برگزار شد، درخصوص فهرست اصلاح‌طلبان گفت: «جلسات مختلفی با اعضای حزب اعتدال و توسعه برگزار شده که در نهایت امیدواریم به نتیجه مطلوب برسیم و چنانچه نتیجه حاصل شود، از حزب اعتدال و توسعه نیز در فهرست خواهند بود». اصلاح‌طلبان موفقیت دولت روحانی را موفقیت خود و همدلی مجلس با دولت را موجب ثبات سیاسی کشور می‌دانند بنابراین تفکیکی برای سهم خود با اعتدالیون در شرایط امروزی کشور قائل نیستند و آنچه به‌عنوان دغدغه اصلی و مشترکشان مطرح است، مانع از به‌قدرت رسیدن تندرو‌ها و ورودشان به مجلس دهم می‌شد. فعالان سیاسی معتقد‌ند استراتژی انتخاباتی اصلاح‌طلبان راه‌یافتن نمایندگان معتدل و آزادی‌خواه به مجلس دهم شورای اسلامی و پنجم خبرگان رهبری است که درک صحیحی از منافع ملی کشور و تحولات بین‌المللی داشته باشند. باید وجود این «گام دوم» ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان در حال شکل‌گیری است. ائتلافی که «گام اول» آن در انتخابات ریاست‌جمهوری موفق ظاهر و منجر به پیروزی جریان اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا شد، بار دیگر به منظور حفظ وحدت و در بین اصلاح‌طلبان، اعتدال‌گرایان و همراهان دولت قرار است در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز صورت گیرد.

به باور فعالان سیاسی با «گام دوم» ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان در انتخابات مجلس شورای اسلامی، شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با وجود تفاوت فعالیت‌های تبلیغاتی در استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور، می‌تواند با حمایت از کاندیداهای جوان یا چهره‌های مستقلی که تفکر توسعه و شایسته‌سالاری به جای تندروی دارند، به کادرسازی در حوزه‌های انتخابیه کمک کند.

اصلاح‌طلبان شاخص استان‌ها و مناطق می‌توانند اگر در بررسی شرایط کاندیداهای معتدل و مستقل در حوزه‌های انتخابیه، از ظرفیت‌های واقعی آنان یقین حاصل کردند، با استفاده از جایگاهی که بین مردم دارند، مردم را به رأی‌دادن به این چهره‌ها دعوت کنند. آنها البته از شرایط پیش‌آمده برای جناح خود ناراضی هستند. جواد اطاعت، نماینده مجلس ششم و استاد شناخته‌شده دانشگاه شهید بهشتی اخیرا در مناظره با مصباحی‌مقدم عضو جامعه روحانیت مبارز و نماینده فعلی مجلس درباره دلایل حضور اصلاح‌طلبان نکات تأمل‌برانگیزی را بیان کرد: «دو سال پیش در یک بررسی از شرایط اقتصادی و اجتماعی ایران با ١٥ کشور همسایه به این نتیجه رسیدم که میانگین تورم و نرخ بی‌کاری در ایران از کشورهای همسایه بیشتر و درعین‌حال درآمد مردم و رشد اقتصادی کشور پایین‌تر بوده است.

راه‌حل بخشی از این مشکلات از طریق فضای سیاسی داخلی است. در شرایطی که می‌توانیم با کشورهای ١+٥ گفت‌وگو کنیم، چرا نتوان مشکلات داخلی را با گفت‌وگو حل کرد. رد صلاحیت داوطلبان مجلس یکی از مشکلات داخلی کشور است. همه جریانات سیاسی کشور تنها به فکر اعتلای کشور هستند درحالی‌که رد صلاحیت‌ها نشانگر عمق بی‌اعتمادی به جریان‌های سیاسی کشور بود. وجود افراد منتقد یک نعمت برای کشور است. پیشرفته‌ترین نظام‌های انتخاباتی دنیا تلاش می‌کنند اقلیت‌ها را نیز در پارلمان داشته باشند. برای نمونه در کشوری چون هلند اگر یک حزب یا گروهی بتواند تنها یک کرسی در پارلمان داشته باشد، این فرصت به آنها داده می‌شود یا در کشوری چون عراق یا افغانستان بانوان سهمیه خاصی در مجلس دارند. باید تمهیداتی اندیشیده شود تا همان‌طور که رقابت در اقتصاد یک اصل است، در سیاست هم تعیین‌کننده باشد و حضور افراد با طرز فکر و سلایق مختلف به توسعه کشور کمک کند. اصلاحات یک بحث ضروری برای کشور است و مردم باید با مقایسه آمارهای موجود از دوره اصلاحات و اصولگرایان، شرایط را ارزیابی کنند.

http://www.sharghdaily.ir/News/86216

ش.د9405984

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات