تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۰۰۲۷۴
در همايش دوره‌اي خانه احزاب مطرح شد

بي‌توجهي به احزاب فساد‌آور است

اشاره:همايش دوره‌اي خانه احزاب با حضور نمايندگان جريان‌هاي مختلف اصولگرا، اصلاح‌طلب و معتدلان در سالن وزارت كشور بگزار شد. روز پنجشنبه هفته گذشته همايش دوره‌اي خانه احزاب يادواره آيت‌لله هاشمي رفسنجاني و اقتصاد مقاوتي برگزار شد و در اين مراسم شخصيت‌هاي مطرح سياسي به سخنراني پرداختند

(روزنامه بهار - 1395/11/09 - شماره 114 - صفحه 2)

تاثير‌گذاري احزاب در استقلال اقتصادي كشور

در ابتداي اين مراسم سيدشهاب‌الدين صدر نايب رئيس خانه احزاب به سخنراني پرداخت و گفت: از بدو انقلاب توطئه‌هاي مختلفي در كشور وجود داشت و از سوي دشمنان به ما تحميل شد و در سال‌هاي اخير نيز اين فشارها شكل تازه‌اي به خود گرفت و در قالب تحريم و تهديد اقتصادي عليه مردم و كشورمان به كار گرفته شد تا جمهوري اسلامي ايران بر اثر اين فشارها از رويكرد و مواضع خود در جهان و منطقه كوتاه بيايد.

نايب رئيس خانه احزاب ايران گفت: انقلاب اقتصاد مقاومتي و جهاد اقتصادي منجر به استقلال اقتصادي مي‌شود و احزاب در اين مسير بايد نقش‌آفريني كنند و براساس سياست‌هاي ابلاغي رهبري براي تحقق آن تلاش كنند. وي افزود: از اين رهگذر همين طور به جهت برخي از عملكردها امروز ما شرايط مطلوبي در حوزه اقتصاد نداريم و بايد اين ساختار و مشكلات هر چه سريعتر در سايه اقتصاد مقاومتي اصلاح شود. نايب رئيس خانه احزاب ايران در پايان گفت: ايستادن روي پاي خود، حركت به سمت اقتصاد مردمي، كاهش وابستگي به نفت، اصلاح‌ الگوي مصرف و افزايش بهره‌وري و حمايت از توليد با كيفيت داخلي مي‌تواند براي حركت به سمت استقلال اقتصادي موثر و كار آمد باشد.

خانه احزاب از افتخارات سياسي كشور است

در ادامه محمدامين رضازاده به ايراد سخنراني پررداخت و اظهار كرد: خانه احزاب از افتخارات سياسي كشور است. افتخار داريم كه در كنار هم با همدلي در دولت تدبير و اميد شاهد فعاليت خانه احزاب هستيم. وي ادامه داد: از برخي رخدادهاي سياسي در آمريكا و تحولات در منطقه تا رخدادهايي در كشور خودمان از جمله ارتحال آيت‌الله هاشمي رفسنجاني و آتش سوزي در پلاسكو مي‌تواند بر تحولات سياسي كشور تاثير گذار باشد. احزاب و به طور عام نخبگان جوامع مدني اين تحولات را رصد مي‌كنند. رضازاده در همين راستا گفت: شايد بتوان تصريح كرد كه امروز بيش از هر زمان ديگري به وحدت، انسجام، همدلي و پيگيري منافع ملي در كشور نيازمنديم.

گاهي نص صريح قانون اساسي درباره احزاب اجرا نمي‌شود

سپس محمدجواد حق‌شناس با حضور در پشت‌تريبون، اظهار كرد: قانون احزاب در سال 1360 توسط مجلس اول طرح و تصويب شد. در شهريور همان سال اين قانون نهايي شد اما بعد از چند سال دو ديدگاه مختلف در ارتباط با اين قانون ايجاد شد. وي ادامه داد: موافقاتي نيز بودند كه احساس مي‌كردند اصلاحاتي بايد در اين قانون ايجاد شود. گروه ديگر خواستار ايجاد كنترل و نظارت بيشتر بودند. اين دو ديدگاه چالش‌هايي را با هم داشتند. رئيس كمته حقوقي خانه احزاب خاطر نشان كرد: با توجه به اين شرايط احزاب و فعالان سياسي اهداف خانه احزاب را پيگيري مي‌كردند و سعي داشتند در اين بستر توسعه ايجاد شود و اقبال عمومي به فعاليت‌هاي حزبي افزايش يابد. آنها مي‌خواستند احزاب نقش كليدي را در انتخابات ايجاد كنند و در نظام حزبي موفقيت‌هايي هم رخ دهد.

همچنين خواستار برقراري ارتباط بين جرم سياسي و احزاب بودند و خواهان ايجاد ديگاه مثبت حكومت نسبت به احزاب كار آمد بودند در همين راستا هم مي‌خواستند تا مكانيزمي جهت خود مديريتي وجود داشته باشد حال سوال اين است كه آيا موارد فوق تامين شده است؟ حق‌شناس ياد‌آور شد: طي‌ سال‌هاي پيشين فعاليت حزبي نسبت به گذشته مشكل‌تر شده و حتي در برخي از موارد نص صريح قانون اساسي در آن رعايت نمي‌شود. وي گفت: ما پيشنهادهايي براي حل اين مشكلات داريم. قانون جديد علي‌القاعده مسبب تنگ‌تر شدن حوزه حزبي شده است از اين رو لازم است تا وزارت كشور، مجلس، دولت و خانه احزاب با كارشناسان نسبت به بازنگري قانون توجه كنند.

احزاب برخاته از مردم بوده است

سخنران بعدي اين مراسم قدر تعلي حشمتيان رئيس خانه احزاب بود كه با اشاره به ديدگاه امام نسبت به احزاب گفت: اما به حزب معتقد بود و حزب در كشور ما سابقه ديرينه دارد و بها دادن به آن، بها و ارزش دادن به مردم است چرا كه احزاب برخاسته از مردم بوده است وي افزود: در خانه احزاب هفت كميته فعال وجود دارد و هر 15 روز يك بار شوراي مركزي تشكيل جلسه مي‌دهد كه اولين جلسه شوراي مركزي در دور جديد با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي برگزار شد و دولت تدبير و اميد نيز خانه احزاب را احيا كرد و در اين دوره خانه احزاب صاحب ساختمان مستقلي با پيشينه تاريخ شد. رئيس خانه احزاب تاكيد كرد: بي‌توجهي به احزاب در قدرت و اقتصاد فسادآور است و توجه به احزاب مختلف موجب اعتماد مردم به ساختار حكومت مي‌شود و ما در خانه احزاب به دنبال تقويت جايگاه احزاب هستيم و در دور جديد با دعوت از مسئولين مختلف براي حضور در جلسات شوراي مركزي گزارش‌هاي متعددي از وضعيت كشور و مسائل روز و تحليل‌هاي متناسب با آن به دست آمد و در ادامه نيز متناسب با شرايط و نيازها از مسئولين براي حضور در شوراي مركزي جهت ارائه گزارش دوعت خواهد شد.

جاي خالي توسعه سياسي در برنامه ششم همچنين مصطفي كواكبيان در اين همايش به سخنراني پرداخت و بيان كرد: اگر قرار است دولت لايحه جامعه را تقديم مجلس كند بايد احزاب و نقش آنها در انتخابات برجسته شود و احزاب در انتخابات بيشتر ديده شوند. همچنين لازم است لايحه جامعه فعاليت احزاب نيز براي ايجاد ساختاري منظم بر فعاليت احزاب تقديم مجلس شود و همه بايد رفته رفته به سمت تحزب و نقش احزاب در انتخابات پيش بروند. نماينده مردم تهران در مجلس ادامه داد: اقتصاد مقاومتي مي‌تواند از احزاب آغاز شود و احزاب بايد برنامه‌هاي منظم و علمياتي را در اين بخش داشته باشند. دبير كل حزب مردم سالاري با انتقاد از بي توجهي به نقش نمايندگان احزاب در كميسيون ماده 10، در اين كميسيون دو نفر به عنوان نمايندگان احزاب كشوري و استاني حضور دارند اما قانون حق راي را به آنها نداده و نمي‌توانند نقشي ايفا كنند و اين قطعا با ساختار تحزب مغايرت دارد و به نوعي انحراف از حزب‌گرايي است.

شايد قانون جامعه انتخابات به مجلس نرود

در ادامه عبدالرضا رحماني فضلي با حضور در پشت‌تريبون، اظهار كرد: قانون جامعه انتخابات تدوين شده بود و منتظر ابلاغيه سياست‌هاي كلي انتخابات توسط رهبري بوديم. حالا كه اين ابلاغيه اعلام شده است بسياري از موارد اين قانون را بررسي كرده‌ايم. مواردي باقي مانده كه اميدواريم ظرف يكي دو هفته آينده بررسي آنها هم به اتمام برسد. وي ادامه داد: پس از اتمام بررسي اين قانون اميدواريم تا مجالي باشد تا ابتدا در دولت قانون جامع انتخابات طرح و تصويب شود و سپس به مجلس تحويل دهيم. وزير كشور يادآور شد: البته با توجه به نزديكي انتخابات و همزماني بررسي برنامه و بودجه در مجلس تا پايان سال فكر نمي‌كنيم كه اين قانون امسال به مجلس برود. وي با اشاره به قانون احزاب يادآور شد: قانون احزاب طرحي بود كه توسط مجلس گذشته بررسي شده بود و ما در اصلاح آن طرح كمك كرديم. مي‌دانيم كه خلاءهايي وجود دارد كه بايد آن را برطرف كنيم. رحماني فضلي خطاب به احزاب خاطر نشان كرد: بدنه اجتماعي احزاب بايد تقويت شود. خواهشم از همه اين است كه در نهادينه‌سازي دموكراسي تلاش كنيم.

ما در وزارت كشور تلاش كرديم تا اين كار را انجام دهيم. احزاب بايد در موضوعات مختلف حضور فعال داشته باشند و اعتماد‌سازي لازم را با مردم در فرآيند تصميم‌سازي لازم را با مردم در فرآيند تصميم‌سازي و تصميم‌گيري انجام دهند. اگر اين منظومه وجود نداشته باشد احزاب نمي‌توانند فعاليت خود را انجام دهند. وزير كشور در مورد مشاركت احزاب در بحث اقتصاد مقاومتي نيز گفت: درست است كه در مشاركت اجرايي، احزاب نمي‌توانند كاري انجام دهند اما با توجه به اينكه احزاب داراي نيروهاي كارشناس هستند مي‌تواند بر موضوعاتي چون بررسي نظام‌ها به نيروهاي اجرايي در اجراي اقتصاد مقاومتي كمك كنند. وي افزود: احزاب بايد بر اينكه آيا نظام برنامه‌ريزي فعلي ما جوابگوي اقتصاد مقاومتي است يا خير يا اينكه آيا نظام بودجه‌ريزي فعلي مي‌تواند جوابگو باشد يا نه، فعاليت كنند. رحماني فضلي افزود: تقويت مشاركت مردم در نظام اقتصادي هم از جمله فعاليت‌هاي احزاب بايد باشد. از سوي ديگر بحث شفاف‌سازي و مبارزه با فساد نيز دست احزاب است. وي گفت: در مورد انتخابات حرف‌هاي زيادي دارم كه در اسفند ما با شما در ميان خواهم گذاشت.

ش.د9503772

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات