تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۰۰۳۳۳
كارشناسان در گفت‌وگو با «بهار» مطرح كردند

پايان حيات سياسي قاليباف

(روزنامه بهار – 1395/12/03 – شماره 135 – صفحه 3)

در آستانه انتخابات رياست جمهوري سال 96، هر يك از جبهه‌هاي اصولگرا و اصلاح‌طلب به كانديداهاي اصولگرا و اصلاح‌طلب به كانديداهاي مدنظر خود براي اين انتخاب سرنوشت‌ساز چهار سال مي‌انديشند. اگر چه اصلاح‌طلبان حمايت خود را از حسن روحاني به عنوان كانديداي موردنظر خود اعلام كردند اما به نظر مي‌رسد اصولگرايان هنوز به اجماع و اتفاق‌نظر براي كانديداي خاصي نرسيده‌اند با وجود اين، همان طور كه در دوره‌هاي اخير انتخابات رياست جمهوري از محمدباقر قاليباف به عنوان يك از كانديداهاي اصولگرا استفاده شده است، بنابراين اصولگرايان ممكن است براي انتخابات رياست جمهوري سال 96 هم به اين روند ادامه داده و از او به عنوان يكي از كانديدهاي خود استفاده كنند.

اشرف بروجردي: قاليباف يك سرمايه سوخته است

اشرف بروجردي، فعال سياسي اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با بهار درباره احتمال كانديداتوري قاليباف براي انتخابات رياست جمهوري مي‌گويد: قاعدتا كسي كه مي‌خواهد براي انتخابات كانديدا شود اولين گامش اين است كه ميزان اقبال عمومي را نسبت به خودش بسنجد و بعد تصميم بگيرد كه وارد اين عرصه شود نظرسنجي‌هاي موجود نشان نمي‌دهد كه آقاي قاليباف بتوانند آراي عموم جامعه را كسب كنند و به سمت اين بروند كه منتخب مردم شوند بنابراين با توجه به اين مسئله ظاهرا آقاي قاليباف خيلي چشم‌انداز خوبي پيش‌رو نخواهند داشت و معقول و منطقي است كه ايشان وارد اين عرصه نشود.

او در پاسخ به اينكه قاليباف بين عموم چه وجهه‌اي دارد، اين شخصيت را يك سرمايه سوخته مي‌داند و اظهار مي‌كند: آقاي قاليباف حتي اگر هم بخواهد وارد عرصه انتخابات شود، يك سرمايه سوخته است و ديگر آن جايگاه اعتمادي كه بايد در جامعه نسبت به او وجود داشته باشد، وجود ندارد. در نتيجه به نظر من آمدن آقاي قاليباف ريسك است براي خودش ريسك است نه براي جامعه، زيرا تكليف جامعه روشن است و مشخص است كه مي‌خواهد چه كار كند. اين فعال سياسي معتقد است بعيد به نظر مي‌رسد كه اصولگرايان باز هم از قاليباف به عنوان كانديدا استفاده كنند و در پاسخ به احتمال كانديداتوري او به صورت مستقل نيز توضيح مي‌دهد: آقاي قاليباف احتمالا به صورت مستقل حضور خواهند يافت و يا اينكه ممكن است به عنوان زمينه‌سازي براي سهم‌خواهي در دولت آينده ظاهر شوند يعني اينكه از نقش خود به عنوان رياست جمهوري كناره‌گيري كرده و فرد ديگري كانديداي اصولگراها شود، به اين شرط كه به او پست ديگري داده شود بنابراين به عنوان سهم‌خواهي ممكن است كه ايشان يكسري از پايگاه‌ها را براي خودش تعريف كند و كانديدا شود و بعدا كنار برود.

همچنين حوداثي در دوره ده ساله شهرداري محمدباقر قاليباف و خصوصا در ماه‌ها اخير پيش آمده است كه موجب شده وجهه جناب شهردار در انظار عمومي خدشه‌دار شود و بروجردي با اشاره به عدم مقبوليت محمدباقر قاليباف در بين عموم مردم مي‌گويد: جدا از مسائلي از جمله املاك نجومي يا حادثه آتش‌سوزي ساختمان پلاسكو، به نظر من آقاي قاليباف اقبال عمومي خوبي نداشته و وضعيت مناسبي ندارد. ميزان آراي آقاي قاليباف در دور قبل هم بالا نبود و در دور اول كه به همراه آقاي احمدي‌نژاد كانديدا بود نيز ميزان آراي مناسبي نداشت. بنابراين در حال حاضر هم اقبال زيادي به او نخواهد بود.

عبدالله ناصري: اصولگرايان به قاليباف اقبالي نشان نمي‌دهند

از طرف ديگر عبدالله ناصري، عضو شوراي مشورتي اصلاح‌طلبان در پاسخ به سوال بهار مبني بر احتمال كانديداتوري محمدباقر قاليباف به عنوان يكي از كانديداهاي جبهه اصولگرا در آستانه انتخابات رياست جمهوري سال 96 و با توجه به اتفاقاتي كه اخير افتاده و بيش از اين هم مطرح شده بود از لحاظ مشكلات مالي و مديريتي، مي‌گويد: آقاي قاليباف جزو كساني است كه هميشه در دوره‌هاي اخير در عرصه انتخابات نامزد شده و همچنين تمايل شديدي دارد به اينكه پست رياست جمهوري را تصاحب كند. بنابراين اگر اجماعي براي او در ميان اصولگرايان صورت بگيرد كه البته خيلي بعيد است، به ميدان خواهد آمد.

او كه معتقد است احتمال اينكه قاليباف از جانب اصولگرايان به عنوان كانديداي انتخابات رياست جمهوري سال 96 مطرح شود، بسيار بعيد است، اظهار مي‌كند: قاليباف سبد راي قابل توجهي ندارد. خصوصا با توجه به حوادث اخير و اينكه مسائل شهرداري جزو مسائل عادي روزمره شده و شوراي شهر هم به عنوان اولين نهاد ناظر مدعي بسيار جدي است. ضمن اينكه بخش از اصولگرايان حتما به سمت آقاي روحاني خواهند آمد، لذا به نظر نمي‌رسد كه اصولگرايان به سمت آقاي قاليباف اقبالي نشان دهند. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب همچنين درباره اينكه اقبال عمومي به قاليباف در صورت كانديداتوري چه ميزان مي‌تواند باشد، توضيح مي‌دهد: واقعيت اين است كه از لحاظ اجتماعي با تجربه به عملكرد آقاي قاليباف در سال‌هاي اخير و خصوصا دو موضوع املاك نجومي و مهم‌تر از آن حادثه آتش‌سوزي ساختمان پلاسكو، فكر مي‌كنم سبد راي او كاملا فروريخته و اصلا مشاوران دلسوزش به او خواهند گفت كه به هيچ وجه وارد اين عرصه نشود.

اما او به شخصه با توجه به روحيه‌اي كه دارد و با توجه به باوري كه نسبت به خود دارد حتما در شرايط عادي به اين عرصه وارد خواهد شد.

عبدالله رمضان‌زاده: كاش قاليباف كانديدا شود

عبدالله رمضان زاده عضو جبهه مشاركت ايران اسلامي نيز نقطه نظرات خود را درباره احتمال كانديداتروي محمدباقر قاليباف در شوراي نزديك شدن به انتخابات رياست جمهوري با «بهار» در ميان گذاشت. او در پاسخ به اينكه از جانب اصولگرايان چند درصد احتمال دارد كه قاليباف كانديداي انتخابات شود، مي‌گويد: من آرزويم اين است كه آقاي قاليباف كانديدا شوند اما فكر مي‌كنم اصولگراها عاقل‌تر از آن هستند كه ايشان را كانديدا كنند. از طرفي با توجه به اينكه محمدباقر قاليباف در دوره‌هاي قبلي نيز براي انتخابات رياست جمهوري كانديد شده بود، رمضان‌زاده در پاسخ به اينكه آيا احتمال دارد قاليباف به صورت مستقل براي كانديداتوري اقدام كند و همچنين درباره اقبال مردم به او نيز اظهار مي‌كند: قاليباف مردي براي تمام فصول است. اگر بار ديگر كانديد شود، بلاخره يك بار ديگر به ايشان ثابت خواهد شد كه مردم ايشان را نمي‌خواهند بنابراين بايد ببينيم شرايط در آينده چطور مي‌شود اما در كل من اميدوارم كه ايشان كانديدا شوند اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با اشاره به مسائلي كه در شهرداري اتفاق افتاده خصوصا در ماه‌هاي اخير و واگذاري املاك نجومي و حادثه آتش‌سوزي ساختمان پلاسكو كه اقبال عمومي را نسبت به شهرداري و قاليباف خدشه‌دار كرده است، اظهار مي‌كند: ايشان هنوز جواب املاك نجومي را ندادند.

ظاهرا قبول كرند كه بيايند تعدادي از واگذاري‌ها را اعلام كنند. ايشان كه قبلا صراحتا و با قاطعيت اعلام كرده بودند هيچ تخلفي نشده، حالا بايد بيايند و بگويند كه تخلف شده يا نشده و جواب مردم را بدهند. حرف‌هايي هم كه زده مي‌شود مبني بر اينكه شهرداري سوله‌هاي مديريت بحران را در اختيار برنامه‌هاي تلويزيوني قرار داده يك جنايت در حق مردم تهران است. تكليف اين موضوع هم بايد مشخص شود.

ش.د9504390

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات