تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۰۱۰۹۵
جهانگيري در حاشيه جلسه هيأت دولت:

لازم باشد در مورد جريان اصلاحات با رهبري صحبت مي‌کنم

(روزنامه وقايع اتفاقيه ـ 1396/02/14 ـ شماره 396 ـ صفحه 3)

اسحاق جهانگيري، ستاره بي‌چون و چراي اين روزهاي سپهر سياسي ايران که با پيشنهاد شوراي‌عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان و با هماهنگي محمد خاتمي و حسن روحاني به‌عنوان نماينده جريان اصلاح‌طلب پا به عرصه انتخابات دوازدهمين دوره رياست‌جمهوري گذاشته، پيش از ثبت‌نام انتخاباتي به ديدن رهبري نظام رفته بود تا با او درباره وضعيت اصلاح‌طلبان گفت‌وگو کند.

معاون اول رئيس‌جمهوري که اين روزها توجه بسياري از مردم را در تبليغات انتخاباتي به خود جلب کرده، درصدد است با تدبير و البته با پشتوانه معنوي و سياسي جريان اصلاح‌طلب، زمينه بازگشت اين بلوک قدرتمند سياسي به عرصه قدرت را با ازبين‌بردن سوءتفاهم‌ها و انفصال‌هاي سياسي دهه اخير فراهم کند.

جهانگيري در شبکه يک سيما و در برنامه روبه‌رو با دوربين که بازتاب بسياري در شبکه‌هاي اجتماعي داشت و تا الان ويدئوي آن در حال دست به دست‌شدن است، از ضرورت نزديکي جريان‌هاي سياسي گفت و اينکه مي‌توان با تمام اختلاف سليقه‌هاي سياسي، کنار هم کار کرد. او به زمان استانداري خود در اصفهان اشاره کرد که با حضور مرحوم آيت‌الله منتظري در شهر نجف‌آباد و در روزگاري که حساسيت‌هاي زيادي درباره ايشان وجود داشت، توانست زمينه سخنراني او را فراهم کند و هيچ مشکلي نيز به وجود نيامد؛ البته او گريزي به دوران سخت جنگ زد و با بغضي که در گلويش بود، از دولت جنگ سخن گفت که با سختي و فشار زياد توانست با سالي هفت ميليون دلار کشور را اداره کند. او البته دولت جنگ را ستود و با بغض به تلاش‌هاي دولت هاشمي اشاره کرد. جهانگيري، البته بهترين دوران رشد کشور را دوران رياست‌جمهوري سيد‌محمد خاتمي دانست و گفت: دوران اصلاحات شاخص‌ها چنان مثبت شد که تصميم به برنامه بلندمدت و تصويب سند چشم‌انداز 20 ساله از سوي رهبري گرفته شد.

او البته به دوره دولت پس از اصلاحات اشاره و تأکيد کرد: در اين دوره برکنار بودم، مسير توسعه کشور منحرف و سرمايه‌هاي اجتماعي و مادي نابود شد. معلوم نشد با 700 ميليارد دلار درآمد نفتي چه کردند؟ گناه مردم چه بود که اين بلا را سر آنها آوردند؟

هزينه‌اي صرف ستاد نمي‌کنم

بااين‌حال، معاون اول رئيس‌جمهوري روز گذشته در حاشيه هيأت‌دولت و در پاسخ به پرسش‌هاي خبرنگاران گفت: هزينه‌اي صرف ستاد نمي‌کنم، روي کمک‌هاي کساني که به من لطف داشته‌اند، حساب کرده‌ام. اگر لازم باشد، باز در مورد جريان اصلاح‌طلب با رهبري حرف مي‌زنم. جريان اصلاح‌طلب و اصول‌گرا بايد با يکديگر در امور کشور مشارکت داشته باشند.

اسحاق جهانگيري در پاسخ به اين سؤال که مي‌گويند شما پديده مناظرات هستيد، اظهار کرد: بالاخره به صحنه آمده‌ام و بايد صحبت‌هايم را انجام دهم. انتخابات سازوکار خودش را دارد و در همان سازوکار در ارتباط با حضور يا عدم حضورم تا پايان دوران انتخابات تصميم‌گيري مي‌شود؛ صبر کنيد که ببينيم شرايط چگونه پيش مي‌رود. وي در پاسخ به اين پرسش که آيا نقدي به نحوه برگزاري مناظره اول داشته يا خير، گفت: من فکر مي‌کنم که زمان‌هاي دو‌‌دقيقه‌اي براي پاسخ‌دادن به پرسش‌ها کم بود. تا موتور سخن‌گفتن روشن مي‌شد، با اتمام زمان دو دقيقه، موتور خاموش مي‌شد. جهانگيري همچنين گفت: من آدم آرامي هستم که گوشه‌اي مي‌نشينم و در چارچوب برنامه‌ها و آينده‌نگري صحبت مي‌کنم. ديگران هم اگر در همين چارچوب صحبت کنند، من نقد مي‌کنم و صحبتم را مي‌کنم اما اگر به حاشيه رفتند و به قول معروف به جاده خاکي زدند، من هم همان‌طور جوابشان را مي‌دهم.

جهانگيري خطاب به خبرنگاري که پرسيد رنگ انتخاباتي‌تان چيست؟ اعلام کرد که رنگ انتخاباتي من بي‌رنگ است و رنگ انتخاباتي ندارم. او در پاسخ به خبرنگار ديگري که از هزينه‌هاي انتخاباتي‌اش سؤال کرده بود، گفت: هزينه انتخاباتي من صفر است. من از امکان صداوسيما براي برنامه‌هايم استفاده کرده‌ام و فکر مي‌کنم که دوستان علاقه‌مند در فضاي مجازي به اندازه کافي زحمت کشيده‌اند. هيچ ستادي تشکيل نداده‌ام.

اين کانديداي دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري در ارتباط با انتخاب حسين مرعشي به‌عنوان رئيس ستاد انتخاباتش گفت: وزارت کشور تأکيد داشت که فردي به‌عنوان رئيس ستاد براي انجام امور تشريفاتي معرفي کنم؛ از‌همين‌رو، شخصي را به آنها معرفي کردم. وي در ارتباط با سازندگان فيلم مستندش نيز يادآور شد: آقاي توکلي و خانم طاهرپور، سازندگان فيلم مستند من هستند.

جهانگيري در بخش ديگري از اين گفت‌وگو تصريح کرد: شما به سابقه کاري من نگاه کنيد، همواره در هر کاري جدي‌تر از کار قبلي بوده‌ام. من در کار آدم جدي هستم يا به کاري وارد نمي‌شوم يا اگر وارد شدم، به‌طور جدي تمام توان خود را براي پيشبرد آن کار با صحبت‌کردن و از طريق چارچوب‌هايي که قبول دارم، پيش مي‌برم.

اين کانديداي انتخابات رياست‌جمهوري در پاسخ به اين پرسش که در چهار ماه پاياني عمر دولت در ارتباط با اقتصاد مقاومتي چه برنامه‌ريزي‌هايي انجام داده‌ايد، اظهار کرد: اولا اينکه ما براي چهار سال برنامه‌ريزي مي‌کنيم، اين را از ذهنتان بيرون بکنيد که برنامه‌ريزي‌ها چهارماهه است.

وي ادامه داد: همين الان برنامه من اين است که يا به صداوسيما بروم يا کارهاي دولت را پيگيري کنم. هيچ کاري در اين ايام در دولت کند نشده است. همه برنامه‌ها با قوت پيگيري مي‌شود؛ به‌ويژه در ارتباط با اقتصاد مقاومتي فعال هستيم. همين ديروز طرح‌هاي اولويت‌دار سال 96 را به همه دستگاه‌ها اعلام کردم. از شنبه خبرش به رسانه‌ها داده خواهد شد. کار همه دستگاه‌ها از سال 95 براي سال 96 مشخص شده است. ان‌شاءالله پيگيري مي‌کنيم که به طور دقيق اين برنامه‌ها اجرا شوند.

وي در ارتباط با تصميم شوراي‌عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان براي انتخاب کانديداي نهايي اصلاح‌طلبان ادامه داد: من عضو شوراي‌عالي نيستم و براساس خرد جمعي وارد انتخابات شده‌ام و براساس خرد جمعي هم تصميم نهايي گرفته خواهد شد. جهانگيري در پاسخ به اين پرسش که آيا بازهم با رهبري در ارتباط با جريان اصلاحات صحبت کرده‌ايد يا خير، خاطرنشان کرد: ديگر خدمتشان نرسيدم اما حتما در صورت لزوم خدمتشان مي‌رسم. به نظر من، فعلا مسئله اصلاح‌طلبان به‌عنوان يک جريان پرنفوذ و قدرتمند در کشور دنبال مي‌شود. اصلاح‌طلبان بخش قابل‌توجهي از يک بال نظام هستند؛ دقيقا مثل اصول‌گراها که بخش قابل‌توجه ديگري از يک بال نظام هستند. هر دوی اين جريان‌ها به‌عنوان يک جريان پرنفوذ کشور شناخته مي‌شوند.

وي ادامه داد: بايد تلاش شود تا هردوي اين گروه‌ها در انتخابات مشارکت حداکثري داشته باشند و هرکدامشان که توسط مردم انتخاب شدند، کار را به دست بگيرند. در مقابل آن ديگري هم بايد کمکشان کند. من در برنامه پريشب تلويزيون نيز گفتم بهترين برنامه‌اي که در کشور تهيه و تصويب شده، برنامه‌اي است که اصلاح‌طلبان نوشتند و اصول‌گرايان اجرا کردند. برنامه سوم، نمادش اين بود که نشان داديم، مي‌توانيم اصول‌گرا باشيم و براي پيشرفت کشور تلاش کنيم. همه ايستادند تا اين برنامه خوب اجرا شود و واقعا هم بهترين برنامه کشور شد.

جهانگيري تأکيد کرد: ما اگر اين همکاري را ياد بگيريم، مي‌توانيم کشور را به جاي خيلي‌خيلي خوبي برسانيم.

http://www.vaghayedaily.ir/fa/News/64184

ش.د9600136

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات