تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۰۱۲۰۷

2030 يا برنامه نفوذ در آموزش و پرورش؟!

پایگاه بصیرت / محمود فرشيدي
(روزنامه رسالت - 1396/02/20 - شماره 8932 - صفحه 1)

«جرياني به دنبال از بين بردن جايگاه و ارزش ‌آموزش و پرورش و سلب اعتماد از اين دستگاه بسيار مهم است. اين جريان از خارج كشور هدايت مي شود.» مقام معظم رهبري روشن است كه اين جريان، اهداف شوم خود را از طريق عواملي به اجرا درمي‌آورد كه يا خداي ‌ناكرده وابستگي سياسي به دشمن دارند يا از نظر فكري شيفته ظواهر افكار و واژه‌هاي فريبنده غرب شده‌اند و در نتيجه چه بسا با انگيزه خدمت! براي نفوذ نظام سلطه جهاني در آموزش و پرورش كشور و حاكميت تدريجي آن، بسترسازي مي‌كنند. استكبار جهاني طي چند صد سال اقتدار خويش در عرصه بين‌المللي توانسته است اهداف آموزشي خود را تدوين و در قالب برنامه‌هايي به ظاهر جذاب و قابل اجرا به ديگر كشورها صادر نمايد. برخي از شيوه‌هاي نفوذ اين برنامه‌ها عبارتند از: تهيه نماهنگ‌هاي آموزشي در فضاي مجازي، ارائه روش‌هاي مدرسه‌داري توسط يونسكو و مؤسسات مشابه، اعتبار بخشي به مدارس تحت ليسانس و برنامه‌ هاي كمبريج، آكسفورد و نظاير آن، اعزام مأمور به مدارس ديگر كشورها و بالاخره تأسيس مدرسه در ديگر كشورها نظير مدارس آمريكايي‌ها و فرانسوي‌ها در ايران قبل از پيروزي انقلاب.

اما گسترده‌ترين و فراگيرترين اقدام اخير نظام سلطه جهاني در آموزش و پرورش كشور را بايد سند آموزش 2030 دانست كه در قالب برنامه‌هاي يونسكو و در پوشش واژه‌هاي فريبنده‌اي نظير همبستگي جهاني، صلح جهاني و احساس همدردي با انسان‌ها تلاش مي كند با ايجاد علقه‌هاي واحد فرهنگي و يكسان‌سازي نوع نگرش جهانيان (البته در چارچوب اصول و منافع استكبار جهاني) نوعي همزيستي مسالمت‌آميز ميان ظالم و مظلوم فراهم سازد و انسان‌هايي با استاندارد شهروند جهاني تربيت نمايد، يعني انسان‌هايي كه حاكميت آمريكا و غرب و صهيونيسم را بر جهان با جان و دل بپذيرند.

بر اساس اين هدف، سازمان ملل، «توسعه پايدار» را به عنوان يك هدف و اصل مسلم در دستور كار خود قرار داده است تا آن را در تمامي كشورهاي جهان پيگيري نمايد. توسعه‌اي كه اهدافي 17 گانه دارد، از جمله هدف پنجم آن برابري جنسيتي است و نه عدالت جنسيتي. يونسكو هم به عنوان سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي وابسته به سازمان ملل موظف شده است تمامي تحقق اهداف 17 گانه را به طور كلي و هدف چهارم را به طور خاص در كشورهاي جهان پيگيري نمايد. يعني «آموزش و يادگيري مادام‌العمر با كيفيت برابر و فراگير براي همه».

البته از تفسير آموزش و يادگيري به تدريج و در ارتباط با اين سازمان پرده‌برداري خواهد شد. منطبق با آنچه كه در اهداف يونسكو به آن اشاره شده است؛ يعني جهاني‌سازي و صلح جهاني از طريق برنامه آموزش‌هاي مشترك عمومي و طبعاً بر اساس ارزش‌هاي ليبراليستي يا تغيير نگرش سنتي نسبت به آموزش زنان و نظاير آن. بر اين اساس، يونسكو مأمور شده است تا با هدايت و هماهنگي ، نظارت و گزارش‌دهي و ارتقاي ظرفيت كارشناسي دولت‌ها، اهداف سند 2030 را دنبال كند و همه كشورها متعهد شده‌اند با مركز آمار و اطلاعات يونسكو جهت ارائه اطلاعات و آمار خود در زمينه‌هاي آموزشي و تربيتي همكاري نمايند و بر همين پايه، دولتمردان محترم، همانند توافقنامه برجام در ارائه اين اطلاعات پيشقدم هم شده‌اند.

همچنين در راستاي جهاني شدن آموزش عالي، دانشگاه‌هاي كشور نيز مي بايست خود را با سازمان يونسكو هماهنگ نمايند و شبكه مدارس مرتبط با يونسكو هم بايد گسترش يابد. متأسفانه وزير كنوني آموزش و پرورش در بند 4 از بخش 4 برنامه تقديمي خود به مجلس شوراي اسلامي بر تدوين و تصويب برنامه آموزش و پرورش 2030 جمهوري اسلامي ايران، بر اساس تعهد بين‌المللي كشور، تأكيد كرده بود و دولت يازدهم هم كه تقريباً هيچ فرصتي براي رسيدگي به مسائل آموزش و پرورش معلمان نداشته است، با شتابي حيرت‌انگيز تشكيل كار گروه ملي آموزش 2030 را به تصويب رساند و با امضاي آقاي جهانگيري آن را ابلاغ كرد.

كارگروهي با شركت 22 مسئول عالي رتبه كه موظف است از ظرفيت راهبردي ساير اسناد براي اجراي 2030 استفاده كند و قابل توجه آنكه تمامي دستگاه‌هاي اجرايي موظف به اجراي تصميمات اين كارگروه و ارائه گزارش به كميسيون ملي يونسكو مي‌شوند تا كميسيون هم آن را به مراجع بين‌المللي ارسال نمايد!

بايد دردمندانه اعتراف كرد كه در دنيا كمتر كشور مستقلي را مي‌توان يافت كه دولتش با اين جديت و قاطعيت، اهداف و برنامه‌هاي 2030 را به اجرا درآورد و همه عوامل اجرايي كشور را براي پيگيري اهداف سازمان يونسكو و عوامل پشت پرده‌اش بسيج نمايد. آن هم در شرايطي كه «سند تحول بنيادين» يعني عصاره انديشه‌هاي بلند متفكران ايران اسلامي طي صدها سال، كه به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيده و لازم‌الاجراست، به فراموشي سپرده شده است.خوشبختانه در اين شرايط حساس كه سازمان يونسكو تحت نفوذ قدرت‌هاي بزرگ مي خواست براي ملت بزرگ ايران با تاريخ و فرهنگ و تمدني بي‌نظير ، تعيين تكليف كند، رهبر فرزانه و هوشيار، بر دولتمردان غفلت زده و شوراي عالي انقلاب فرهنگي خروش برآوردند و فرمودند: «اين سند و امثال آن، مواردي نيستند كه جمهوري اسلامي ايران تسليم آنها شود، امضاي اين سند و اجراي بي سر و صداي آن قطعاً مجاز نيست و به دستگاه‌هاي مسئول نيز اعلام شده است.»

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=257984

ش.د9600207

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات