صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۰۱۲۴۵

از دلارهای سعودی تا بیانیه اروپا

۱ـ در انتخابات ایران برنده‌ای برای آمریکا وجود ندارد
روزنامه «واشنگتن‌پست» در مطلبی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران با اشاره به دیدگاه‌های حسن روحانی و ابراهیم رئیسی، دو نامزد اصلی نوشت: انتخابات ایران هیچ پیروزی‌ای برای آمریکا نخواهد داشت. این روزنامه آمریکایی با اشاره به اینکه روحانی و رئیسی در برخی دیدگاه‌ها، از جمله رابطه با غرب با یکدیگر اختلافاتی دارند، نوشت: با وجود این، از نظرگاه آمریکا این درست نیست که بگوییم در دوازدهمین انتخابات ایران از زمان وقوع انقلاب سال ۱۹۷۹، طرفی وجود دارد که ما بتوانیم به وی امیدوار باشیم. واشنگتن‌پست در ادامه آورد: هر دو نامزد انتخابات ایران وعده دادند که به توافق هسته‌ای ایران پایبند خواهند ماند، ضمن اینکه هر دوی آنها موافق ادامه رویکرد کشورشان در مسائل عراق، سوریه و یمن هستند. این روزنامه در پایان تأکید کرد: وقوع تحول واقعی مطلوب آمریکا مستلزم تغییر نظام ایران است.

۲ـ اعتراض چمران به نحوه عملکرد دولت در انتخابات شوراها
مهدی چمران درباره تجمیع صندوق‌های رأی انتخابات شوراها در وزارت کشور گفت: بر اساس قانون باید هر زمان که شمارش آرای هر صندوق به پایان می‌رسد، هیئت نظارت صورت‌جلسه لازم را تنظیم کند، نماینده فرماندار امضا کند و صورت‌جلسه را همراه با صندوق تحویل فرمانداری دهد؛ آنگاه فرمانداری نتیجه را اعلام ‌کند. وی افزود: در حال حاضر، به جای اینکه نتایج صندوق‌ها را به فرمانداری بدهند و در فرمانداری تجمیع و اعلام شود، به طور مستقیم به وزارت کشور داده‌اند. ما نیز ناظری در وزارت کشور نداریم. چمران با اشاره به اینکه متأسفانه در وزارت کشور نیز کسی پاسخگوی ما نیست، گفت: همیشه در انتخابات شوراها، همانند مجلس مرحله به مرحله نتایج اعلام می‌شد؛ ولی این دوره یکجا اعلام خواهد شد که این برخلاف روال اعلام نتایج انتخابات بوده است.

۳ـ بیانیه اعضای پارلمان اروپا علیه انتخابات ایران
۱۵۶ نفر از اعضای پارلمان اروپا، در بیانیه‌ای مشترک انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران را «غیر آزاد و نامنصفانه» خواندند و با اشاره به تأیید نامزدهای این انتخابات از سوی شورای نگهبان، از این روند انتقاد کردند. این نمایندگان پارلمان اروپا همچنین با اشاره به اینکه در دوره دولت روحانی بیش از سه هزار نفر در ایران اعدام شده‌اند، گفتند: حسن روحانی از اعدام‌ها حمایت کرده و آن را «قانون الهی» توصیف کرده و از حکومت بشار اسد، حتی پس از حمله شیمیایی در ادلب نیز حمایت کرده است. این نمایندگان، مصطفی‌ پورمحمدی، وزیر دادگستری دولت روحانی را نیز از اعضای کمیته‌ای دانستند که شماری از اعضای گروهک‌ها را اعدام کرده است. یادآوری می‌شود طیف وسیعی از نمایندگان پارلمان اروپا با گروه‌های تروریستی، مانند منافقین و جبهه‌النصره مراوده و ارتباط دارند.

۴ـ دلارهای سعودی در جیب ترامپ
آمریکا از امضای قراردادهای نظامی به ارزش تقریبی ۱۱۰ میلیارد دلار با عربستان سعودی در سفر ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به این کشور خبر داد. یک مقام کاخ سفید هم گفت: ترامپ و رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در مراسم امضای قرارداد بسته تجهیزات و خدمات دفاعی برای تقویت امنیت عربستان و منطقه خلیج (فارس) در برابر تهدیدات ایران حضور خواهند داشت. توافق‌نامه تسلیحاتی آمریکا و عربستان در بردارنده تعهدی برای مونتاژ کردن ۱۵۰ فروند بالگرد شرکت لاکهید مارتین از نوع بلک هاوک در عربستان به ارزش بیش از شش میلیارد دلار می‌شود. گفتنی است، بنا به اعلام کاخ سفید، آمریکا و عربستان سعودی در سفر دونالد ترامپ به ریاض قراردادهای مختلفی به ارزش چهارصد و پنجاه میلیارد دلار امضا کردند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات