تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۰۱۲۹۱
آیت‌ا... سیدحسن خمینی در همایش دیدبان اعتدال:

هاشمی نماد عدالت بود

(روزنامه آرمان ـ 1396/01/26 ـ شماره 3294 ـ صفحه 3)

هر جا سخن از اعتدال است، دو نام به ذهن متبادر می‌شود: نخست آیت‌ا...‌هاشمی و سپس آیت‌ا... سیدحسن خمینی. روز پنجشنبه همایش دید‌بان اعتدال برگزار شد که سخنران اصلی آن یادگار امام(ره) بود. آیت‌ا... سیدحسن خمینی در ابتدا‌ ضمن عرض تسلیت به مناسبت رحلت حضرت زینب(س)، فقدان آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی را حادثه‌ای ناباورانه خواند و گفت: علقه‌ای میان دل‌های تمام کسانی که وی را می‌شناختند، وجود دارد و سخن گفتن در رثای آیت‌ا...‌هاشمی کار سختی است. وی صفت برجسته آیت‌ا...‌هاشمی را گریز از ریا دانست و خاطر نشان کرد: ریاگریزی ایشان به حدی بود که گاهی اطرافیان گمان می‌کردند ایشان در این باره افراط می‌کند و همین ویژگی باعث شد برخی گروه‌ها آیت‌ا... را متهم به اشرافیت کنند. یادگار امام(ره) افزود: آیت‌ا...‌هاشمی از ویژگی‌های شخصیت امام خمینی را ساده زیستی و دوری از ریا می‌دانست که موجب جذب شدن وی به امام(ره) شده بود. تاکید آیت‌ا...‌هاشمی به دوری از ریا موجب شده بود تا در مواردی واقعیت شخصیت وی کمرنگ‌تر جلوه کند و البته این موضوع ریشه در امر دیگری داشت. آیت‌ا... سیدحسن خمینی در ادامه با اشاره به اینکه متون دینی، ریاکاری را مورد حمله قرار داده‌اند، اظهار داشت: ریا نقطه مقابل اشرافی‌گری است و کتمان ثروت خود به جهت تحمیق دیگران و دور کردن آنها از حقیقت نیز در متون دینی ما بسیار نهی شده و مورد حمله شدید قرار گرفته است.

توسعه جامعه اسلامی، آرمان آیت‌ا...‌هاشمی

وی با تاکید بر مخالفت آیت‌ا...‌هاشمی با اندیشه‌های صوفیانه ادامه داد: آیت‌ا... معتقد بود تصوف و تصرف جاهلانه مانع رشد جوامع اسلامی است و از دیگر علت‌های عقب ماندگی جامعه اسلامی را عدم توجه به تولید ثروت در مجموعه جامعه می‌دانست و این روش را مانند روش صوفیانه از دید خود می‌انگاشت. آیت‌ا... همچنین توسعه و افزایش درآمد جامعه اسلامی را همواره مد نظر قرار می‌داد و دنیا گریزی مسلمانان را معادل عرفان منفی می‌دانست و با آن مخالف بود. یادگار امام(ره) توسعه جامعه اسلامی را از آرمان‌های آیت‌ا...‌هاشمی عنوان کرد و گفت: آیت‌ا... همواره این آرمان را از مسئولیت‌های خود تلقی می‌کرد و برای توسعه کشور اهمیت فراوانی قائل بود. وی درباره اندیشه آیت‌ا...‌هاشمی اظهار داشت: وی معتقد بود مسلمانان باید برای تولید ثروت، کار و اشتغال تلاش کنند، چرا که این تنها وظیفه دولت نیست و تلاش تک تک افراد جامعه را می‌طلبد. آیت‌ا... سیدحسن خمینی با اشاره به جمله‌ای از ابوسعید ابوالخیر مبنی بر اینکه اگر چیزی داشتی آن را ببخش و اگر نداشتی شکر کن، ادامه داد: این موضوع در زندگی آیت‌ا... هم پررنگ بوده و حد مطلوب را در این می‌دانست که یک مسلمان هرچه بیشتر تولید و گره‌گشایی اقتصادی داشته باشد، اما زمان استفاده برای خود، آن را ببخشد. وی با اشاره به آرای عرفانی آیت‌ا...‌هاشمی بیان داشت: وی وضع مطلوب را وضع عارفانه می‌دانست، اما معتقد بود عارف در میانه میدان زندگی می‌کند و عرفان عارفی که کناره می‌گیرد ناقص است، چرا که زندگی گوشه‌گیرانه، جامعه را در یک بازه زمانی طولانی به یک جامعه خموده و غیر پیشرفته تبدیل می‌کند.

شعار آیت‌ا...‌هاشمی اعتدال بود

یادگار امام(ره) از آیت‌ا...‌هاشمی به‌عنوان فردی معتدل یاد کرد که شعار ایشان هم اعتدال بود و گفت: باید در انجام امور میانه روی داشته باشیم و پرهیز از زهد صوفیانه و اشرافیت، مشی معتدل جامعه است. همچنین نگاه عدلگرایانه و واقعگرایانه آیت‌ا... به این اشاره داشت که به اندازه عفاف و کفاف از همه چیز بهره‌مند شویم و همین مساله باعث شد استراتژی‌های وی در مسائل حکومتی موفقیت‌آمیز باشد. آیت‌ا... سیدحسن خمینی بابیان اینکه اعتدال روش است، افزود: اعتدال روشی عادلانه و عاقلانه است. عاقلانه یعنی باید بیشترین منفعت را با کمترین هزینه به دست آوریم. وی درتشریح اینکه چرا برخی افراد عاقلانه عمل نمی‌کنند، تصریح کرد: برای اعتدال ورزی باید عدالت دراجرا داشته باشیم و عقلانی تصمیم بگیریم. از امتیازات آقای‌هاشمی این بودکه احساساتش در کنترل خودش بود. وی با اشاره به اینکه برای اعتدال‌ورزی باید عدالت در اجرا داشته باشیم و عقلانی تصمیم بگیریم، تاکید کرد: از امتیازات آقای‌هاشمی این بود که احساساتش در کنترل خودش بود.‌هاشمی فرد به شدت احساساتی و سریع‌البکا بود، ولی در تصمیم‌گیری احساساتش را دخیل نمی‌کرد و حتی نسبت به کسانی که به او بدکردند، این رویه را در پیش می‌گرفت.

آیت‌ا... سیدحسن خمینی با بیان اینکه آیت‌ا...‌هاشمی فردی صبور بود، ابراز داشت: صبر‌هاشمی در عقلانیتش ریشه داشت چون به دنبال هدفی بود. هدف را تعیین می‌کرد و به آن سمت می‌رفت. وی ادامه داد:‌هاشمی چون معتدل بود، با کسانی که به او بد می‌کردند، بد نمی‌کرد و می‌توانست دشمن دیروز را ببخشد و حتی با آنها ائتلاف کند. او می‌توانست ببخشد و حتی فراموش کند. به واسطه سال‌های اخیر با وی زیاد حشر و نشر داشتم. درباره تمام آدم‌هایی که شما بگویید، حرف می‌زد و نظرش را می‌گفت، ولی نمی‌توانست از آنها عبورکند. او می‌توانست به افق دوردست نگاه کند و امروز را پلکانی برای فردا قرار دهد. یادگار امام با اشاره به اعتقاد آیت‌ا... به تمایز میان اعتدال و عدالت خاطرنشان کرد: عدالت شامل دو حوزه عدالت در تقنین و عدالت در اجرا می‌شود. یعنی قانون باید عادلانه باشد و نص قانون باید عادلانه نوشته شود. آیت‌ا... سید‌حسن خمینی به جمله مشهور امام(ره) مبنی بر اینکه ما مامور به وظیفه‌ایم نه نتیجه، اشاره کرد و بیان داشت: میان هدف و نتیجه تفاوت وجود دارد. هدف نتیجه قبل از وقوع و نتیجه، نتیجه بعد از وقوع است. هدف است که وظیفه مار ا تعیین می‌کند.

نیازمند اعتدال هستیم

وی عملگرایی را از دیگر ویژگی‌های آیت‌ا...‌هاشمی عنوان کرد و افزود: امروز ما نیازمند اعتدال و بیش از آن نیازمند ثبات قدم در این مسیر هستیم. انسان معتدل کسی است که برای رسیدن به هدف خود بهترین و کم‌هزینه‌ترین روش را انتخاب می‌کند که عادلانه هم باشد. این چیزی است که آیت‌ا...‌هاشمی را نماد عدالت می‌کند، چرا که او صرفا یک انسان معتدل نبود بلکه در این اعتدال ثبات قدم هم داشت که این ثبات قدم ریشه در شجاعت و دینداری وی داشت. یادگار امام با بیان اینکه آیت‌ا...‌هاشمی موجب فخر امام بود، تاکید کرد:‌هاشمی شاگردی بود که باعث افتخار استادش امام خمینی(ره) شد. همان‌گونه که امام عامل وحدت بود، او هم هیچ وقت نخواست عامل شقاق مردم شود. وی به شدت به فهم مردم اعتقاد داشت و معتقد بود اگر همه مردم باهم باشند، طوفان کرده و تصمیم صحیح می‌گیرند.‌هاشمی فردی بود که با او می‌توان امام را شناخت. وی در انتها با اشاره به انتخابات پیش رو یادآوری کرد: باید مراقب باشیم تا در آستانه انتخابات دچار چند دستگی و چند پارگی نشویم.

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/182650

ش.د9600166

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات