تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۰۱۷۳۳
گزارش اختصاصی آفتاب‌یزد از اظهارات مهم فرجی‌دانا در جمع تشکل‌های دانشجویی:

انتخابات پیش‌رو انتخاب بین مرگ و زندگی است

پایگاه بصیرت / نوید کلهرودی
(روزنامه آفتاب يزد - 1396/01/26 - شماره 4868 - صفحه 3)

رضا فرجی‌دانا، وزیر اسبق علوم دولت حسن روحانی با جمعی از تشکل‌های دانشجویی آن هم در آستانه انتخابات، دیداری داشت. فرجی‌دانا که در بین دانشجویان جزء محبوب‌ترین وزرای علوم به حساب می‌آید اخیرا نیز به سمت ریاست ستاد دانشگاهیان حسن روحانی برای انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری انتخاب شده است.

او در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه چندان به کار اجرایی علاقه‌ای ندارد و بیشتر علاقه‌مند به ارتقای سطح علمی دانشگاه‌هاست، گفت: «از نفس کشیدن در بعضی از فضاها احساس بدی دارم این را از آن جهت نمی‌گویم که دوستان از فضای سیاسی ناامید باشند این احساس شخص خودم است و به خاطر این روحیه مقداری از فضای سیاسی کناره گرفته بودم.» فرجی‌دانا در ادامه با اشاره به مطرح شدن بحث ریاست او بر ستاد دانشگاهیان حسن روحانی افزود:«وقتی دوستان این بحث را مطرح کردند واقعا احساس مسئولیت کردم با آنچه در سطح جامعه می‌گذرد. امروز همه ابزارهای تبلیغاتی و تمام آنچه می‌شود داشته‌های کشور باشد انگار که در دست یک جناح خاص است و آن را تمام و کمال برای تخریب این دولت استفاده می‌کند.»

وزیر اسبق علوم سپس در واکنش به حملاتی که به دولت روحانی می‌شود، افزود: «اگر در مورد کسی فضایی مطرح کردند که همه‌اش منفی بود، بدانید که این نمی‌تواند واقعیت داشته باشد، چون بعید است که کسی اینقدر منفی باشد ما هیچ چیز از فضائل دولت را در صحنه تبلیغات و در صحنه رسانه‌های رسمی که با پول بیت‌المال هم تغذیه می‌شوند، نمی‌بینیم.» در این شرایط مظلومیت آقای روحانی من را به این باور رساند که باید بیایم و واقعا احساس مسئولیت کردم و به دوستان گفتم به هر شکلی که باشد در این صحنه خواهم آمد به جهت آنکه ما باید از اعتدال پشتیبانی کنیم.». فرجی دانا سپس بر امتداد راه دولت روحانی تاکید کرد و افزود: «این آواربرداری که دولت آقای روحانی در این مدت انجام داده است باید ادامه پیدا کند.»

نارضایتی‌های امروز ناشی از آوارهای باقیمانده از گذشته است

این استاد دانشگاه تهران سپس به نمونه‌ای از اقدامات دولت روحانی در برداشتن آوارها اشاره کرد و افزود:«تورم پنجاه درصد در طول این سال‌ها کاملا عیان بود. همه ما مشاهده می‌کردیم که قطار اقتصاد کشور ته دره بود. اگر همه شاخص‌ها را به دقت نگاه کنیم به‌خوبی متوجه می‌شویم که وضعیتمان چگونه بود و امروز این روند منفی توسط دولت آقای روحانی متوقف شده است. وقتی اشتغال در ۸ سال وجود نداشته باشد شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که در ۴ سال، اشتغال جوانان فراهم شود.» فرجی‌دانا ریشه برخی از نارضایتی‌های عمومی امروزین را ناشی از انباشت آوارهایی از دولت گذشته دانست که دولت فعلی هنوز موفق به برداشتن آنها نشده است.

مشاور رئیس‌جمهور در امور علمی و آموزشی سپس به سراغ حوزه تخصصی خود یعنی آموزش عالی رفت و گفت: «در زمینه علم و فناوری این آوارها بسیار خطرناک و عمیق و آواربرداری‌اش هم بسیار سخت‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود. روال‌هایی که در طول دولت گذشته از جمله جذب‌های غیرقانونی، بورسیه‌های غیرقانونی و ستاره‌دارکردن دانشجوها شکل گرفت را نمی‌توان تنها در حد لفظ دانست و ساده آنها را بر زبان آورد. چیزهایی که در آن فضا قرار گرفته بودند، به علاوه برنامه‌ای که تا سال ۹۲ بسیار حساب شده برای خالی‌کردن دانشگاه از نیروهای کیفی و علمی برای کاشتن نیروهای خاص در نقاط مشخص تهیه و اجرا شده بود، اگر ادامه پیدا می‌کرد آن وقت شما باید می‌دیدید که امروز چه وضعی داشتیم.»

راه رسیدن به آزادی حمایت از روحانی است

رئیس سابق دانشگاه تهران در دولت اصلاحات سپس با توجه به انتخابات پیش‌رو، افزود: «ما باید به آینده ایران عزیزمان فکر کنیم. باید سعی کنیم انتخاب اصلحی داشته باشیم تا به اهداف متعالی که داریم دست پیدا کنیم.» فرجی‌دانا سپس با اشاره به اهمیت ارتقای علم و فناوری افزود: «مهم‌ترین الزام در راه ارتقای شایسته‌سالاری است و نخبه‌گرایی و این موضوعی است که هنوز نتوانستیم آن را حل کنیم. فضای آزاداندیشی نیز لازمه پیشرفت است. دانشگاه منتقد لازمه این فضاست.

میدان دادن به همه دانشگاهیان لازمه رسیدن به گفتمان غالب علمی شدن است.» فرجی‌دانا راه رسیدن به فضای آزادی و اعتدالی را در حمایت از دولت روحانی دانست و گفت: «باید از آقای روحانی برای دور دوم ایشان نیز حمایت کنیم تا آواربرداری‌ها ادامه پیدا کنند.»

وزیر علوم آینده عملکرد بهتری خواهد داشت

فرجی‌دانا سپس در مورد عملکرد وزارت علوم افزود: «دکتر فرهادی در هیچ زمینه‌ای فروگذار نبوده‌اند من شاهد زحمات صادقانه ایشان هستم، اما فراموش نکنیم که ایشان انتخاب هفتم رئیس‌جمهور بودند همانطور که من انتخاب دوم ایشان بودم و حال که مجلس همراه‌تری داریم باید انتظار داشته باشیم آقای دکتر روحانی با انتخابی بهتر فضا را بهتر کنند.»

رئیس ستاد دانشگاهیان روحانی در پاسخ به درخواست یکی از دانشجویان برای تشکیل کمیته‌ای میان وزارت علوم و نیروهای امنیتی برای حل برخی مسائل فعالان دانشجویی گفت: «من می‌دانم که دکتر ضیا هاشمی، معاون فرهنگی وزیر علوم هفته‌ای یکبار به طور مرتب با نیروهای امنیتی مسئول در وزارت علوم جلسه دارند و هماهنگی‌هایی می‌کنند و در حد توان تلاششان را کرده‌اند. ان‌شاءالله با انتخاب کسی که حتی از من هم به شعارهای آقای رئیس‌جمهور پایبندتر است وعده‌های آقای روحانی محقق خواهد شد.»

فرجی‌دانا سپس با اشاره به ایستادگی روحانی روی وعده‌هایش، افزود: «من شاهد بودم که ایشان هیچ‌گاه از برنامه‌هایشان عدول نکرده‌اند. برنامه‌های دور اول ایشان در زمینه مسائل دانشگاهیان برنامه‌های غنی و کاملی هستند؛ برنامه‌های دور دوم تکمیل همان برنامه‌ها خواهد بود. ان‌شاءالله در دولت دوم آقای روحانی وزرای ایشان مجریان خوبی خواهند بود و به تمام انتقادات بحق دوستان پاسخ داده خواهد شد.»

نیمی از کلید در قفل چرخیده است

فرجی‌دانا سپس در پاسخ به انتقاد یکی دیگر از دانشجویان نسبت به عدم تعویض مدیران میانی باقیمانده از دولت گذشته گفت: «بنده در جلسات هیئت دولت شاهد بوده‌ام که دکتر روحانی چندین بار از وزرا خواسته‌اند که افرادی را بر سر پست‌ها بگذارند که با جهت‌گیری هماهنگ با دولت به مسائل نگاه کنند. صاحب کلید قفل را شناسایی کرده است و نیمی از کلید در قفل چرخیده است. شدت مشکلات و آوار برجای مانده امکان چرخش کامل این کلید را هنوز به روحانی نداده است.»

وزیر اسبق علوم سپس به تخریب‌کنندگان دولت روحانی اشاره کرد و افزود:«کسانی که امروز به نام کاسبان تحریم معروف شده‌اند بیکار نخواهند نشست. ما باید به مردم امید بدهیم که به پای صندوق‌های رای بیایند و رای‌های خاکستری هم به پای صندوق‌های رای بیایند.»

فرجی‌دانا سپس انتخابات پیش‌رو را انتخاباتی میان خوب و بد یا بد و بدتر ندانست و گفت: «این انتخاب، انتخاب بین مرگ و زندگی است و بین بودن و نبودن است و ما باید بودن را انتخاب کنیم و آقای روحانی نشان داده است پایبند حرف‌هایش است و ایستادگی می‌کند، اما در یک فضای اعتدالی به همه شعارهایش نگاه می‌کند. آقای روحانی بنا ندارد با افشاگری یا ایجاد فشار یا دادن رانت به دیگران مثل چیزهایی که در گذشته شاهد بودیم دنبال اهداف خاصی باشد.»فرجی دانا در انتها افزود:«به هر کار انسانی انتقاد وارد است. من‌جمله به دولت، ما باید انتقادها را بشنویم و اصلاح کنیم.»او همچنین به دانشجویان وعده داد که در آینده جلسات ماهانه‌ای با تشکل‌های دانشجویی برقرار خواهد بود و قول داد تا انتقادات مطرح شده توسط دانشجویان را انتقال دهد.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=69305

ش.د9600330

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات