تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۰۱۸۳۸
رأي به عقلانيت گزارش «وقايع‌اتفاقيه» از تحولي که بعد از 15 سال در نهادهاي انتخاباتي کشور رخ داده است؛

رأي به عقلانيت

پایگاه بصیرت / معصومه حاجي‌ابوالحسن

(روزنامه وقايع اتفاقيه ـ 1396/03/01 ـ شماره 411 ـ صفحه 3)

مردم ايران اين بار تصميم گرفتند نمايندگاني متفاوت از آنچه 12 سال گذشته راهي نهادي مشارکتي مانند شوراي شهر شده بودند را انتخاب و به بهشت هدايت کنند؛ پيش‌ازاين انتخابات مجلس شوراي اسلامي، رياست‌جمهوري و خبرگان رهبري هم نشان داد که رأي مردم به حضور نيروهاي تحول‌خواه در دستگاه‌ها و نهادهاي انتخاباتي انجاميده است. مردم به ترقي و تحول رأي دادند زيرا به دنبال تغيير و پيشرفت کشورشان هستند.

قاسم ميرزايي‌نيکو، عضو کميسيون شوراها و امور داخلي مجلس، در گفت‌وگو با «وقايع‌اتفاقيه» تأکيد مي‌کند: پيام رأي‌آوري تمامي اعضاي ليست اميد در تهران و اغلب شهرهاي بزرگ، پيام عقلانيت است؛ پيام مردمي که به دنبال خدماتي بهتر و سالم‌تر در نظارت بر امور شهرها و مديريت شهري باشد.

نه‌تنها شهرداري تهران بلکه شهرداری برخي از شهرهاي بزرگ کشور در 12 سال اخير با روندي نه‌چندان مطلوب با نظارت شوراهاي شهر اداره شده است، به‌طوري‌که مردم در تهران و اغلب شهرهاي بزرگ با رأي‌شان به ليست اميد نشان دادند از عملکرد اداره شهرها راضي نيستند و خواهان تحولي عظيم در ساختار مديريت شهري هستند. «رأي مردم به ليست اميد در اکثر شهرهاي بزرگ و پايتخت نشان داد مردم خواهان آن هستند که جلوي شهرفروشي گرفته شود، وضعيت محيط‌زيست شهري تغيير کند و بر شرايط مالي اداره شهر نظارت دقيق‌تري انجام شود. اينها پيام مردم ايران است، فارغ از گرايش ليست اميد. مهم‌تر اين است که کشور به عقلانيتي رسيده و فکر مي‌کند بايد شوراها فعال‌تر باشند.»

اين را قاسم ميرزايي‌نیکو، نماينده مردم دماوند و فيروزکوه در مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد و تأکيد مي‌کند اين نظرات شخصي او و فارغ از عضويتش در هيأت مرکزي نظارت بر انتخابات شوراها‌ست. او تأکيد دارد که مهم‌ترين پارلمان‌هاي کشور، پارلمان‌هاي شهري و منطقه‌اي هستند و ملت با آگاهي از اين موضوع در تعيين سرنوشتشان به دنبال آدم‌هاي پاکدست و بي‌مسئله هستند. اصغر سليمي، دبير کميسيون شوراها و امور داخلي مجلس شوراي اسلامي نيز معتقد است با توجه به حساسيت‌هاي به وجود‌آمده در کلانشهرها و شهر تهران و مسائل و مشکلاتي از قبيل حادثه پلاسکو، مردم ايران متحد شدند تا با رأي‌دادن به ليست اميد متخصصاني را وارد شوراهاي شهر کنند که بتوانند خواسته‌ها و مطالبات آنها را پيگيري کنند. او در گفت‌وگو با «وقايع‌اتفاقيه» تأکيد مي‌کند: رأي مردم به تحول‌خواهان مسئوليت بزرگي را بر دوش اعضاي شوراي پنجم مي‌گذارد. آنها بايد با توجه به فرصتي که در اختيارشان قرار گرفته تغييراتي اساسي در حوزه مديريت شهري به وجود آورند و حالا مردم انتظار دارند بعد از روي کار‌بودن شهرداراني از يک طيف طي 12 سال گذشته، نيروهايي توانمند، کارآمد و خلاق براي اداره شهر انتخاب شوند. سليمي تصريح مي‌کند: «درست است که اعضاي شوراها در يک رقابت سنگين بين دو گفتمان داخل نظام، از ليستي حزبي رأي آوردند اما مردم انتظار دارند آنها تخصص‌گرا باشند و بتوانند يک پارلمان شهري کارآمد را تشکيل دهند.»

انتخابات پايان راه نيست

مردم ايران با مشارکت گسترده‌شان در انتخابات پارلمان‌هاي شهري نشان دادند توجه ويژه‌اي به شوراها دارند اما اين به معناي رسيدن به پايان راه نيست. آن‌طور که ميرزايي‌نیکو مي‌گويد تجربه بد شوراي شهر اول بايد درسي براي اعضاي فعلي شورا باشد. «ما يک تجربه بدي هم در اولين دوره شوراهاي اسلامي شهرها در شهر تهران داريم. دولت اصلاحات اولين شوراها را تشکيل داد و آن موقع هم همين يکدستي و هماهنگي در انتخاب اعضاي شورا وجود داشت اما متأسفانه همان زمان نیز دوستان به مسائل فرعي پرداختند و جنگ داخلي شروع شده و نتيجه آن شد که شورا به محاق رفت. اميدوارم با تجربه آن موقع و خردمندي و علاقه‌مندي‌ای که در مردم هست و به خاطر توقعي که مردم دارند اختلافات کنار گذاشته شود و ان‌شاءالله اين شورا بتواند شوراهاي شهر را روسفيد کند.» نماينده مردم دماوند و فيروزکوه در مجلس شوراي اسلامي اين را مي‌گويد و اظهار اميدواري مي‌کند که شوراها قدمي باشند بر پايه دموکراسي و فعاليت بهتر شهري و منطقه‌اي. از نظر ميرزايي‌نیکو، نوع چينش اعضاي شوراي شهر پنجم نبايد عمل سياسي تلقي شود: «اميدوارم انتخاب ليست اميد در شوراها عملي سياسي تلقي نشود. شوراها بايد به کار تخصصي و فعاليت فني و خدماتي بپردازند و به سمت خدمات‌رساني بروند. تاکنون مهم‌ترين فعاليت شوراها به سمت تعيين شهردار بوده، در صورتي که شوراهاي شهر مي‌توانند به مسائل اقتصادي، فرهنگي و شهرسازي بپردازند و پشتيباني براي دولت در امور شهري باشند.»

«اميد» حزب شود

يکي از مهم‌ترين چالش‌هاي پيش روي فعالان سياسي در ايران کمبود تشکل‌ها و احزاب قوي در کشور است؛ موضوعي که منتقدان و انديشمندان سياسي بارها به آن پرداخته‌اند اما در عمل تحولي جدي اتفاق نيفتاده است. همان‌طور که ميرزايي‌نیکو مي‌گويد بزرگ‌ترين ضعف ما در کشور اين است که احزاب قوي در کشور شکل نگرفته‌اند و به‌عنوان مثال به منظور انتخاب پنج نفر براي شوراي شهري کوچک 260 نفر کانديدا مي‌شوند. او اين موضوع را از ضعف احزاب مي‌داند و مي‌گويد: «ما به دنبال انجام فعاليت‌هاي دموکراتيک هستيم. شايد حدود 800 حزب و تشکل در کشور مجوز گرفته‌اند اما هيچ کدام احزابی قوي نيستند. اگر احزاب پاي کار بيايند و فعاليت‌هاي سياسي را پايه‌گذاري کنند آن وقت بسياري از مسائل ما مثل اختلافاتي که در شمارش آرا وجود دارد را حزب مي‌تواند تقبل کند.» او اظهار اميدواري مي‌کند احزاب شناسنامه‌دار قوي، مسئوليت کارشان را بپذيرند. آن‌طور که اين نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد پارلمان واژه‌اي غربي بوده که ريشه آن حزب است اما در ايران پارلمان‌ها شکل گرفته‌اند بدون اينکه کسي به دنبال قدرت‌بخشيدن به احزاب باشد: «متأسفانه افراد مسئوليت کارهايي را که مي‌کنند، تقبل نمي‌کنند. در زمان انتخابات يک حزب و يک جبهه تشکيل مي‌شود و بعد تعطيل مي‌شوند. يک روز جمنا تشکيل شده و يک روز تعطيل مي‌شود. «اميد» کي مي‌خواهد به يک حزب تبديل شود. اينها همه از ضعف فعاليت سياسي در ايران است که احزاب در چارچوب اصولي فعاليت نمي‌کنند.»

مردم دوباره مردمسالاري را گوشزد کردند

«به نظر من در اين انتخابات ملت نقش خودشان را خوب بازي کردند و حماسه ديگري آفريدند. ملت ايران دوباره مردمسالاري را به مسئولان گوشزد کردند و گفتند راه تعالي کشور همين است. ما امروز مي‌دانيم که اگر مي‌خواهيم با پيمان‌هاي منطقه‌اي که عليه ما تشکيل مي‌شود، برخورد کنيم راه آن تعامل مدني است. اگر مي‌خواهيم در ديپلماسي بين‌المللي موفق شويم راه آن تعامل و همبستگي داخلي و مردمسالاري و تمرين دموکراسي است. مردم نشان دادند خواستار اين هستند که قطاري که از زمان اصلاحات شکل گرفته، بتواند به سرمنزل مقصود خود برسد و کشور را به تحقق عيني شعار استقلال، آزادي، جمهوري‌اسلامي برساند.» عضو کميسيون شوراها و امور داخلي مجلس شوراي اسلامي با بيان اين مطالب تصريح مي‌کند: شيوه‌اي که مردم انتخاب کرده‌اند مي‌تواند فرصت پاسخگويي به مطالبات آنها را فراهم کند.

http://www.vaghayedaily.ir/fa/News/74815

ش.د9600370

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات