صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۹۸۸۸۷

اخبار ویژه روزنامه های 10 بهمن 1395

کیهان

زیان 3 هزار میلیاردی را چطور سود 2 هزار میلیاردی جا زدند؟

روزنامه اصلاح‌طلب وقایع اتفاقیه در گزارشی نوشت: بازگشایی دوباره نمادهای بانکی شاخص بورس را به دست‌انداز انداخته است. پس از ریزش هزار واحدی شاخص بورس در نخستین روز بازگشایی نمادهای بانکی، بورس دوباره 200 واحد ریزش کرد. نماد بانک‌ها که حدود 6 ماهی می‌شود متوقف مانده با بازگشایی نماد بانک ملت دوباره آغاز به‌کار کرد، اما ریزش ارزش سهام و شاخص‌های بورسی از همان نخستین نماد کلید خورد و نماد بانک ملت به عنوان نخستین سهم بانکی با حدود 40 درصد ریزش به تابلوی معاملات بازگشت.
حسین عبده تبریزی عضو شورای عالی بورس در این‌باره در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: پیش‌ از تغییر مدیریت بانک ملت رقمی که به عنوان سود حسابرسی شده قرار دادند، 2 هزار میلیارد تومان بود، بانک مرکزی در مطالعات بعدی متوجه شد گزارش‌ها مشکل داشته و زیان 3 هزار میلیاردی اعلام شد.
وی ادامه داد: بانک مرکزی در مطالعات بعدی متوجه شد گزارش‌ها مشکل داشته است و آن را اعلام کرد.
عبده تبریزی با اشاره به این‌که این ایراد وارد است که چرا این اعلام با تاخیر انجام شد، گفت: برخی افراد پیش از آن، سهام را خریدند و بنابراین شکایت دارند که چرا این موضوع را با تاخیر اعلام کرد.
او با ابراز این‌که بورس نمی‌تواند در حساب‌ها دستکاری کند، گفت: مسئولیت حساب‌ها با کسی که حساب‌ها را تهیه می‌کند، است و حسابرسان فقط ناظر هستند و در این موضوع بانک ملت حساب‌های خود را تهیه کرده است.
 [یادآور می‌شود مدیر بانک ملت، رستگار سرخه بود که در ماجرای افشای حقوق‌های نجومی مجبور به استعفا شد. وی از نزدیکان حسین فریدون است].
وقایع اتفاقیه در ادامه گزارش خود خاطرنشان کرد: این موضوع در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری حداقل 20 درصد ارزش روز سبد سرمایه‌گذاری‌هایشان متعلق به صنعت بانکداری است و این ریزش‌ها می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر کاهش ارزش سبد سرمایه‌گذاری‌های این شرکت‌ها و نیز سودآوری آنها داشته باشد.
محسن علی حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه به تسنیم گفت: با بازگشایی سهام‌های بانکی در هفته‌های جاری شاهد افت بیشتری در شاخص بورس خواهیم بود که منجر به نارضایتی سهامداران این بانک‌ها خواهد شد.
متاسفانه با زیان‌ده شدن بانک‌ها در این ایام این سوال پیش می‌آید که بانک‌ها در ایران چطور می‌توانند این نقش را ایفا کنند و کمکی بر رشد و توسعه کشور باشند. وضعیت آشفته نظام بانکداری ایران در شرایطی است که به گفته رئیس بانک مرکزی حدود 90 درصد اقتصاد کشور به بانک‌ها وابسته است و کارشناسان مختلف بارها به اصلاح نظام بانکداری کشور تاکید کرده‌اند.

نتوانستیم به دولت تفهیم کنیم ،اشتغال مولد رمز موفقیت است.

فرشاد مؤمنی استاد اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی ضمن بیان این مطلب در نشست مؤسسه دین و اقتصاد تأکید کرد: اگر جذب سرمایه خارجی به ارتقای بنیه تولیدی و افزایش توان علمی و فناورانه کشور منجر نشود، فقط می‌تواند با وابستگی بیشتر کشور به دنیای خارجی و گسترش و تعمیق نابرابری با همه آثار سوء و ضد توسعه‌ای مستتر در روندهای شدت بخشنده به وابستگی و نابرابری همراه باشد.
او با بیان اینکه «کلیدی که در آن زمان به حسن روحانی نشان دادیم و گفتیم با این کلید می‌توان صلاحیت دولت را به بازگرداندن اعتماد به سرمایه‌های داخلی اندازه‌گیری کرد، متغیر اشتغال مولد بود» گفت: بارها در این 3 سال سعی کردیم از طریق دامن زدن به بحث‌های نظری و تجربی با دولت بر این مسئله تمرکز کنیم که متر و معیار اصلی برای موفقیت، در زمینه اشتغال مولد است که هم به معنای جلب مشارکت توسعه‌گرای همگانی در حیطه اقتصاد بوده و هم از آنجایی که مسئله اشتغال به عنوان یک متغیر سیستمی بر علم اقتصاد مطرح و در تئوری‌ها به صراحت گفته می‌شود تقاضا برای اشتغال مشتقه است؛ بنابراین باید سطوحی از اصلاحات نهادی به صورت سیستمی در جریان باشد تا امکان موفقیت در زمینه اشتغال مولد فراهم شود. این آزمون به گونه‌ای است که فقط در سایه یک برنامه اندیشیده و اصولی توسعه می‌توان به آن دست پیدا کرد.
این اقتصاددان همچنین اظهار کرد: با کمال تأسف آنچه عملاً مشاهده کردیم، این است که دولت محترم، اراده‌ای جدی برای ایجاد یک برنامه راهگشا از خود نشان نداد و مجموعه مطالبی که با عنوان اسناد پشتیبان و سند لایحه تهیه شد، همگی حکایت از آن دارد که یکی از کم‌کیفیت‌ترین اسناد در این زمینه بود. در عوض آنچه مشاهده می‌شود، این است که به شکل نگران کننده‌ای طرز برخورد دولت، به شیوه تجربه شده گذشته متمایل شده و آن دادن آمارهای بی‌معنا درباره تحولات اشتغال است ما از این برخورد نگران و متأسف هستیم.
وی با تأکید بر اینکه باید آمارهای غیرمتعارف در زمینه اشتغال تصحیح و اصلاح شود، گفت: متأسفانه تکیه‌گاه اغلب کسانی که آمارها را ارائه می‌کنند، آمارهای مراکز رسمی است و آنها هم اعلام می‌کنند مبتنی بر آمارهای رسمی چنین ادعایی می‌کنند. باید بگویم در مرکز آمار و بخش‌های آماردهی این مرکز، کارشناسان با کیفیت و شرافتمندی وجود دارند ولی هم کمیت و هم کیفیت آمارهایی که این دستگاه‌ها درباره فرصت‌های شغلی و... ارائه می‌دهند، نامرتبط با متغیرهای کلان اقتصادی و اجتماعی ماست.
وقتی ما به جزئیات این آمارها هم نگاه می‌کنیم اطمینان بیشتری پیدا می‌کنیم که باید درباره این طرز آمارگیری و اعلام آمار، بازنگری بنیادی‌ای بشود.

ترامپ:پول ساخت مدرسه نداریم/آمریکا در حال فروپاشی است

دونالد ترامپ در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی‌ نیوز گفت: ما تا ماه پیش (دسامبر 2016) 6 تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کرده‌ایم و کشور ما در حال از هم پاشیده شدن است و اکنون نمی‌توانیم هزینه ساخت یک مدرسه در بروکلین یا لس‌آنجلس را تامین کنیم.
دیوید میور خبرنگار ای‌بی‌سی نیوز از ترامپ پرسید «شما در توئیتر نوشتید که نرخ قتل در شیکاگو بالاست و اگر این کشتار وحشتناک اصلاح نشود، من نیروهای فدرال را به این شهر اعزام خواهم کرد.» ترامپ پاسخ داد: شیکاگو مانند افغانستان شده است. مردم چپ و راست هدف گلوله قرار می‌گیرند و در یک دوره کوتاه زمانی، شمار زیادی از مردم هدف گلوله قرار می‌گیرند. شیکاگو شبیه یک منطقه جنگی شده که فاجعه است.
میور پرسید «شما گفتید که طرح جایگزین شما برای برنامه درمان همگانی اوباماکر، شامل بیمه همگانی است. حدود 18 میلیون آمریکایی ممکن است بیمه درمانی خود را در صورت لغو اوباماکر از دست بدهند و این در حالیست که هیچ طرح جایگزینی برای آن وجود ندارد؟». ترامپ پاسخ داد: من نمی‌خواهم 20 درصد پایین جامعه را که نمی‌توانند هزینه بیمه را بپردازند، کنار بگذارند. طرح اوباماکر بسیار پرهزینه و وحشتناک و یک فاجعه است. من می‌خواهم اطمینان یابم که هیچ کس در دوره ریاست جمهوری من در خیابان‌های آمریکا نخواهد مرد.
ترامپ همچنین درباره محدودیت‌های جدید ویزا برای اتباع برخی کشورها از جمله ایران گفت: «شرایط ورود به آمریکا را بسیار دشوار خواهم کرد زیرا نمی‌خواهم ترور وارد این کشور شود.»
وی افزود: این فرمان مربوط به شهروندان کشورهایی است که ترور وحشتناک و گسترده‌ای دارند. اینها کشورهایی هستند که شهروندان آنها موجب مشکلات زیادی برای آمریکا می‌شوند. آنها داعش هستند که در برخی موارد با مقاصد و نیت‌های شیطانی و پلید به آمریکا می‌آیند.


بی اعتنایی به تخلفات فریدون برای روحانی دردسر ساز می شود

وبسایت الف در این زمینه نوشت: حسین فریدون همواره همراه برادرش است؛ حتی در مجلس خبرگان. عضو حاضر اکثر جلسه‌های هیئت دولت است، با این‌که معاون رئیس‌جمهور یا وزیر نیست. در بسیاری از برنامه‌ها شرکت می‌کند؛ از مذاکرات هسته‌ای گرفته تا مراسم رسمی مشهد به عنوان «پایتخت فرهنگی جهان اسلام» در سال 2017. برخی می‌گویند تاثیر زیادی بر برادر رئیس‌جمهورش دارد. همانند مشایی و احمدی‌نژاد!
اخیرا هم علاوه بر موضوع استفاده از رانت تحصیلی و نقش وی در انتصابات بانکی، ارتباط با یکی از بدهکاران کلان بانکی از سوی قوه قضائیه اعلام شده است.
در همین رابطه جمعی از نمایندگان در تذکری به رئیس‌جمهور پیرامون ارتباط حسین فریدون برادر رئیس‌جمهور با برخی از بدهکاران کلان بانکی توضیحاتی خواسته‌اند و معتقدند ریاست جمهوری و جایگاه یک رئیس‌جمهور بسیار مهم است و نباید چنین حواشی در مورد برادر شخص رئیس‌جمهور مطرح باشد.
آنها می‌گویند پیش از اینکه آقای اژه‌ای این موضوع را اعلام کند و این مسائل به صورت رسانه‌ای انعکاس یابد در تذکری از آقای رئیس‌جمهور درخواست کردیم تا به این موضوع رسیدگی کند و اجازه ندهند تا چنین شائبه‌ها پیرامون برادر ایشان مطرح شود، چرا که به جایگاه رئیس‌جمهور لطمه وارد می‌شود. همچنین سندی همراه با این تذکر برای رئیس‌جمهور ارسال کردیم که نشان می‌داد یک واحد مسکونی به ارزش 14 میلیارد تومان توسط آقای دانیال‌زاده به اسم همسر آقای فریدون خریداری شده و ما اسناد آن را به پیوست تذکر برای رئیس‌جمهور ارسال کردیم.
نمایندگان از رئیس‌جمهور خواسته‌اند تا شفاف‌سازی کنند که به چه دلیل یک واحد مسکونی به مبلغ 14 میلیارد تومان برای همسر برادر رئیس‌جمهور خریداری شده است. اما هنوز از سوی رئیس‌جمهور پاسخی به این نامه و تذکر داده نشده و نمایندگان همچنان پیگیر این موضوع هستند.
روحانی همچنان موضع سکوت را درباره پرونده‌های برادرش درپیش گرفته است.
بسیاری این روزها از حواشی برادر رئیس‌جمهور و روند رو به رشد آن اعلام خطر کرده و می‌گویند در صورتی که رئیس‌جمهور مرزبندی خود با برادرش را مشخص نکند به طور حتم با ریزش رای در انتخابات 96 مواجه خواهد شد.


رشد اقتصادی منهای نفت...تقریبا هیچ


مطبوعات حامی و منتقد دولت با انتشار گزارش‌هایی تصریح می‌کنند که رشد اقتصادی ادعایی، ما به ازای خارجی در حوزه‌های مختلف اقتصادی ندارد.
روزنامه وقایع اتفاقیه در این زمینه نوشت: «بوی نفت می‌دهد.» این جمله تنها تحلیلی بوده که پس از اعلام نرخ رشد اقتصادی 7/4 درصدی در نیمه نخست سال از سوی بسیاری از کارشناسان اقتصادی به صورت مشترک نقل شده و از رشدی گفته که زیر سایه افزایش تولید و صادرات نفتی شکل گرفته است؛ رشدی که حتی مشاور رئیس‌جمهوری را هم با منتقدان همراه کرده و مسعود نیلی نیز معتقد است که مردم رشد اقتصادی را احساس نمی‌کنند. هرچند پس از اعلام رشد اقتصادی 7/4 درصدی، جزئیاتی از این رشد منتشر نشد اما در همایش سیاست‌های پولی و چالش بانکداری و تولید، جدولی منتشر شد که از جزئیات این رشد حکایت می‌کرد؛ جزئیاتی که از نقش پررنگ و غیرقابل انکار نفت در به دست آمدن رشد اقتصادی 7/4 درصدی خبر داد؛ «گروه نفت با ثبت رشد 55/4 درصدی در فصل بهار و 67/2 درصدی در تابستان، سهم 61/3 درصدی در این رشد داشته است.» این درحالی است که در این دوره، گروه صنایع و معادن، رشدی منفی داشته؛ منفی0/9 درصد گروه صنایع و معادن شامل بخش‌های معدن، صنعت، برق، گاز و آب و ساختمان است که در این میان، دو بخش معدن و ساختمان رشد منفی 7/3 و 13 درصدی را در نیمه نخست امسال پشت سر گذاشتند. با این حال، بخش صنعت رشد مثبت 4/6 درصدی و بخش برق، گاز و آب رشد 4/6 درصدی را در این محاسبات ثبت کرده است. در مجموع، در نیمه نخست امسال، تولید ناخالص داخلی بدون احتساب نفت، برابر 0/9 درصد است.
این روزنامه  حامی دولت می‌افزاید: رشد اقتصادی 7/4 درصدی با بوی نفت، در شرایطی است که مردم، کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس بارها و بارها در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، یادآوری کرده‌اند که این رشد را حس نمی‌کنند و این رشد به خاطر رونقی که اقتصاد و تولید کشور شاهد آن بوده به دست نیامده است.
از سوی دیگر روزنامه جوان در گزارشی نوشت: رشد اقتصادی منهای نفت، تقریباً هیچ بوده است. درحالی که مرکز آمار ایران رشد اقتصادی بدون نفت کشور در نیمه نخست سال را 4/5 درصد اعلام می‌کند، محاسبات بانک مرکزی می‌گوید در شش ماهه اول امسال رشد بخش اقتصادی کشور بدون احتساب نفت تنها 0/9 درصد بوده، بدین ترتیب به جز در بخش نفت رشد خاصی اتفاق نیفتاده است.
نماگرهای اقتصادی تابستان 95 از سوی بانک مرکزی منتشر شد. اما به سبک پنج گزارش قبلی، ارقام رشد اقتصادی از آن حذف شده بود.
27 آذرماه خبری در خروجی بانک مرکزی منتشر شد مبنی بر اینکه رشد اقتصادی شش ماهه اول امسال به 7/4 درصد رسیده است. در انتهای این خبر آمده بود: «گزارش مشروح در این خصوص به همراه آمارهای مربوطه متعاقباً توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اطلاع‌رسانی خواهد شد.» اما در گذر زمان و با ترجیح دادن گزارش مرکز آمار ایران از سوی دولت و سخنگوی آن، این نهاد آماری گزارش خود را در قالب چند جدول منتشر کرد، البته این گزارش مرکز آمار در هزار توی صفحات این مرکز قرار دارد و هر فردی که به سایت این مرکز مراجعه می‌کند، نمی‌تواند به راحتی این گزارش را ببیند.
همین مسئله باعث شد گزارش بانک مرکزی بایکوت شود و دولت با استناد به گزارش مرکز آمار ایران رشد اقتصادی شش ماهه اول امسال را 6/5 درصد و رشد اقتصادی بدون احتساب نفت را 4/5 درصد اعلام کند.

وطن امروز

برگزاری رزمایش دریایی«ولایت ۹۵» در شمال اقیانوس هند


فرمانده نیروی دریایی ارتش از برگزاری رزمایش دریایی ولایت ۹۵ در شمال اقیانوس هند و مدار ۱۰ درجه شمالی خبر داد و گفت: در آینده نزدیک زیردریایی کلاس فاتح و ناوشکن سهند و ناو موشک‌انداز دیگری به توان جمهوری اسلامی ایران الحاق می‌کنیم. به گزارش تسنیم، امیر دریادار سیاری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نیروی دریایی با توجه به اینکه در بحث ماموریت‌های دفاعی دریایی بویژه اقتصادی، در دریاهای آزاد در راستای حفظ منافع کشور تلاش می‌کند توانسته تا امروز با حضور در دریای آزاد تا مدار 10 درجه یعنی خلیج عدن و باب‌المندب در بحث حفاظت از کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها به‌عنوان دستاوردی ارزشمند نقش موثری ایفا کند. وی افزود: در بعد دیپلماسی دریایی برای نشان دادن توانمندی‌های نظام و انتقال فرهنگ، ناوهای ما به همه کشورهای حاشیه اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا سفر کرده‌اند و در آینده نزدیک قطعا به سمت اقیانوس اطلس و آرام دریانوردی‌های متعددی داریم و آخر بهمن‌ماه جاری رزمایش دریایی ولایت 95 را در شمال اقیانوس هند و مدار 10 درجه شمالی را برگزار می‌کنیم که بیانگر اقتدار ماست.

تکفیری‌ها پیگیر پروژه«مرزهای خونین اسلامی» هستند

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی  دفاعی گفت: تکفیری‌ها می‌گویند باید ترکیه ابرقدرت منطقه باشد و قصد دارند در اردن مکان‌های امنی برای رهبران خود ایجاد کنند. این اقدامات در راستای طرح مرزهای خونین اسلامی در حال اجراست. به گزارش تسنیم، سردار احمد وحیدی در یادواره شهدای مدافع حرم منطقه 9 تهران با اظهار اینکه دشمن دیگر نمی‌تواند جلوی نفوذ انقلاب اسلامی را بگیرد، گفت: آنها ناچار به طراحی توطئه‌ای بزرگ با حضور گروه‌های تروریستی شدند و برای درک بهتر واقعیت و حقیقت گروه‌های تروریستی کافی است به اسناد کشف‌شده از خود این گروه‌های تروریستی مراجعه کنید. وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های گروه‌های تروریستی کمک گرفتن از منافقین و جبهه ضدانقلاب است، تصریح کرد: آنها قصد دارند از منافقین به‌دلیل توان اطلاعاتی آنها برای انجام اقداماتی در عمق ایران کمک بگیرند و در این مسیر قصد دارند با همه جریانات ضدانقلاب رابطه برقرار کنند و حتی می‌گویند باید در مقابل فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی ایران بایستند. رئیس مرکز تحقیقات راهبردی - دفاعی با اشاره به حمایت برخی کشورهای منطقه از تروریست‌ها خاطرنشان کرد: این گروه‌ها می‌گویند باید ترکیه ابرقدرت منطقه باشد و قصد دارند در اردن مکان‌های امنی برای رهبران خود ایجاد کنند. این اقدامات در راستای طرح مرزهای خونین اسلامی در حال اجراست.

حمایت «جبهه ایستادگی» از «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی»

دبیرکل جبهه ایستادگی از تشکیل «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» حمایت کرد. حجت‌الاسلام یدالله حبیبی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به جلسه اخیر شورایعالی جبهه ایستادگی اظهار داشت: در جلسه اخیر شورایعالی جبهه و بنا به تصمیم اعضا مقرر شد جبهه ایستادگی از جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی حمایت کند. وی ادامه داد: این تصمیم بعد از چند نشست شورایعالی و بررسی ابعاد موضوع و در نظر گرفتن شرایط سیاسی و اجتماعی  کشور اتخاذ شده است. دبیرکل جبهه ایستادگی، وفاق بین نیروهای انقلاب اسلامی را از مؤلفه‌های پایدار و پیش‌برنده نظام دانست و گفت: با به کار بردن راهبرد وحدت و هم‌افزایی، امکان تجمیع همه نیروهای انقلاب و استفاده از تمام ظرفیت‌ها ممکن خواهد بود. حجت‌الاسلام حبیبی معتقد است تقویت رویکردهای مردمی در تصمیم‌سازی و اجرای برنامه‌ها اجتناب‌ناپذیر است. دبیرکل جبهه ایستادگی در پایان خاطرنشان کرد: رویکرد حمایت از این جبهه مردمی به معنی هم‌افزایی سلیقه‌های گوناگون بر وحدت حداکثری و تاکید بر مشترکات است و همه احزاب و گروه‌ها ظرفیت‌های خود را همراه این تشکل بزرگ مردمی برای ایفای مسؤولیت تاریخی به کار خواهند بست.

انتخاب هیأت‌رئیسه هیأت نظارت
 بر انتخابات شوراها در استان‌ها


نایب رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از انتخاب رؤسای هیات‌های نظارت بر انتخابات شوراها در شهرستان‌ها خبر داد. محمدجواد کولیوند در گفت‌وگو با تسنیم، از انتخاب رؤسای هیات‌های نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا خبر داد و گفت: احکام رؤسای هیات‌های نظارت بر انتخابات در استان‌ها صادر و از سوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به آنها ابلاغ شده است. وی افزود: اعضای هیات نظارت بر انتخابات شوراها در هر استان 3 نفر هستند که چندی پیش از میان نمایندگان مجلس انتخاب شدند. نایب‌رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا تأکید کرد: اعضای هیات‌رئیسه هیات‌‌های نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز بتازگی انتخاب شده‌اند.

برای هواپیمای اجاره به شرط تملیک جشن گرفتند


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها می‌گوید جریان داخلی نظام سلطه به دنبال تحقیر ملت ایران است. او عکس یادگاری با یک هواپیمای اجاره به شرط تملیک را تحقیر ملت خواند. حجت‌الاسلام محمد محمدیان در مراسم افتتاحیه پانزدهمین اردوی آموزشی تشکیلاتی جهاد اکبر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در مشهد مقدس یکی از ویژگی‌های جریان داخلی نظام سلطه را بی‌اعتقادی به محرومان خواند و گفت: کسانی که حقوق‌های نجومی می‌گیرند می‌توانند بفهمند یارانه یعنی چه؟ با پولی که برای خرید هواپیما گذاشتند، می‌توانستیم اشکالات تمام مناطق حادثه‌‌خیز را که 90 درصد مردم در آنها تردد می‌کنند برطرف کنیم. وی افزود: برای برخی مسؤولان این مهم است که ایرباس وارد کنند و با آن عکس بگیرند و بگویند بوی نو می‌دهد! در دولت گذشته 120 هواپیما وارد این کشور شد نه جشنی گرفتیم نه در رسانه‌ها اتفاقی افتاد. حالا به خاطر یک هواپیمای اجاره به شرط تملیک جشن گرفتند و ملت را تحقیر کردند.

امروز؛ دیدار اعضای هیأت‌رئیسه مجلس با آیت‌الله ‌لاریجانی

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس از دیدار روز یکشنبه اعضای این هیأت با آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه خبر داد. بهروز نعمتی در گفت‌وگو با فارس، اعلام کرد اعضای هیأت‌رئیسه مجلس روز یکشنبه(امروز) پس از پایان نشست علنی پارلمان با آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه دیدار می‌کنند. وی افزود: این دیدار در راستای نشست‌های هیأت‌رئیسه پارلمان با برخی مسؤولان کشور است که پیش از این نیز با دبیر و سایر اعضای شورای نگهبان داشته‌ایم. در این دیدار مسائل و مشکلات مختلف مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

ایران

نظرسنجی دانشگاه مریلند از ایرانیان نشان می‌دهد
روحانی، گزینه مطلوب 68 درصد مردم

براساس نظرسنجی‌ای که دانشگاه مریلند از مردم ایران کرده، بیشتر مردم از هر طرحی که ترامپ برای مذاکره مجدد هسته‌ای با ایران داشته باشد، حمایت نمی‌کنند. به گزارش انتخاب به نقل از لوبلاگ، 60 درصد مردم گفته‌اند که تهران نباید بسط مدت برجام را بپذیرد و 70 درصد نیز گفته‌اند که ایران باید از توقف کامل غنی‌سازی اورانیوم حتی اگر ترامپ تصمیم به تحریم مجدد ایران را بگیرد، اجتناب کند.
بر این اساس 55 درصد ایرانی‌ها همچنان برجام را تأیید می‌کنند. همچنین 57 درصد ایرانی‌ها نسبت به بهبود وضعیت زندگی در آینده به دلیل برجام موافق بوده و از گزینه «تاحدودی» و «خیلی» استفاده کرده‌اند. در پاسخ به این سؤال که چرا برجام هنوز شرایط اقتصادی مردم را بهتر نکرده است، تقریباً 77 درصد پاسخ دهندگان گفته‌اند که اعتمادی به پایبندی امریکا به تعهداتش ندارند و 90 درصد گفته‌اند که امریکا تحریم‌ها را یا برنداشته یا تأثیرات منفی تحریم‌ها را نگه داشته است. در گزارش لوبلاگ با اشاره به اینکه هنوز هیچ کاندیدایی که بتواند رقیب اصلی روحانی باشد معرفی نشده، آمده است:  نظرسنجی  اخیر در دانشگاه مریلند نشان می‌دهد که 68 درصد ایرانی‌ها هنوز روحانی را گزینه مطلوب می‌دانند.

ثبت شکایت بانک ایرانی در اتحادیه اروپا

مدیرعامل بانک تجارت از ثبت شکایت این بانک در دادگاه اتحادیه اروپا برای مطالبه خسارات وارده در زمان تحریم‌ها خبر داد.‌ به گزارش انتخاب، محمدابراهیم مقدم  در این باره توضیح داد: پس از اثبات حقانیت بانک تجارت و لغو تحریم‌های اعمال شده در مراجع قضایی اتحادیه اروپا، بانک تجارت با همکاری مؤسسات حسابرسی خبره بین‌المللی، فرآیند ارزیابی و برآورد خسارات وارده ناشی از تحریم‌ها را مطابق با استانداردها و رویه‌های بین المللی آغاز کرد. وی افزود : خوشبختانه با اتمام این فرآیند و گردآوری مدارک و اسناد لازم، موفق شدیم شکایت مربوط به مطالبه خسارات وارده به بانک تجارت در پی تحریم های اتحادیه اروپا را روز دوشنبه -چهارم بهمن ماه- در مراجع قضایی این اتحادیه به ثبت برسانیم.

ادعای انهدام یک پهپاد ساخت ایران در یمن

ائتلاف عربی تحت رهبری سعودی در یمن مدعی شده است یک پهپاد نظامی ساخت ایران را در جنوب غرب یمن  منهدم کرده است. به گزارش ایلنا، روزنامه «البیان» امارات با انتشار تصویری از لحظه هدف قرار گرفتن این پهپاد، به نقل از ائتلاف سعودی مدعی شده است: نیروهای ائتلاف در یمن، روز
 شنبه موفق شدند یک پهپاد نظامی ساخت ایران را در شمال المخا، قبل از آن که از سکوی سیار خود به پرواز درآید، منهدم کنند.
بر اساس اعلام این منبع، قرار بود این پهپاد شبه‌نظامیان طرفدار «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری یمن را که تحت حمایت ائتلاف سعودی هستند، در عملیات تصرف شهر و بندر المخا هدف قرار دهد. این ادعا در حالی مطرح شد که حتی مقام‌های دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا و اروپا هرگونه حمایت تسلیحاتی و نظامی ایران از جنبش «انصارالله» در یمن را تکذیب کرده‌‌اند.

شرق

تشکیل جلسه شورای ‌عالی فضای مجازی


ايرنا: جلسه شورای عالی فضای مجازی به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئيس‌جمهوری تشکیل شد و بخش‌های دیگری از سند حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی در این جلسه بررسی و درباره آن تبادل نظر شد. در این جلسه که عصر دیروز برگزار شد، مقرر شد پیام‌رسان‌هایی که بیش از ٥٠ درصد سهام آنها متعلق به ایرانیان باشد و میزبانی آنها نیز در داخل کشور انجام شده، به عنوان پیام‌رسان‌های داخلی محسوب شوند.  

تعليق حکم خادمی «حسین‌فریدون» در حرم امام رضا(ع)


تسنیم: یک منبع آگاه گفت: حکم خادمی حسین فریدون پس از ۱۰ سال در حرم مطهر امام رضا(ع) تعلیق شد. او افزود: پس از طرح اتهاماتی درباره حسین فریدون و تأیید رسمی آن از سوی سخنگوی قوه قضائیه، حکم خادمی وی تا رسیدگی به اتهامات و صدور حکم قطعی براساس آيین‌نامه خدمت، از سوی مسئولان اماکن متبرکه معلق شده است. خبرنگار تسنیم برای بررسی صحت این خبر با روابط‌عمومی آستان قدس رضوی تماس گرفت که این نهاد اصل خبر تعلیق حکم خادمی حسین فریدون را تأیید کرد.

آیت‌الله سبحانی: 
اگر در بحرین بودم، در برابر خانه شیخ عیسی قاسم تحصن می‌کردم


رسا: آیت‌الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید، در دیدار جمعی از طلاب بحرینی مقیم قم، گفت: بنده از رخدادهای بحرین غافل نیستم و خبرهای مصیبت‌بار این کشور به ما می‌رسد. این مرجع تقلید افزود: محافظت از شیخ عیسی قاسم به هر صورت لازم است؛ زیرا سلب تابعیت و بازداشت و مسائل دیگر، ضررهای فراوانی به‌همراه دارد. اگر بنده در بحرین بودم، حتما در برابر منزل شیخ عیسی قاسم تحصن می‌کردم. سخنرانی‌های ایشان کاملا هدفمند و عاقلانه بود و اگر دولت از عقل برخوردار بود حتما به سخنان و گفتمان مفید ایشان توجه می‌کرد. 

آغاز به كار هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها 


ایلنا: حسین بحیرایی گفت: دبیرخانه این هیئت فعالیت خود را برای پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای کل کشور آغاز کرد و این دبیرخانه تا پایان انتخابات و رسیدگی به شکایات در سال ۹۶ دایر خواهد بود. دبیر اجرائی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور افزود: انتخاب پنج عضو اصلی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها آبان‌ماه گذشته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، به رأی گذاشته شد. براساس قانون، نظارت بر برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا برعهده مجلس شورای اسلامی است که نمایندگان آن از طریق رأی مستقیم اعضای خانه ملت انتخاب می‌شوند. وی اظهار كرد: براین‌اساس نمایندگان مجلس با رأی خود محمد محمودی‌شاه‌نشین، محمدجواد کولیوند و قاسم میرزایی‌نیکو از کمیسیون شوراها و بهرام پارسایی و فرهاد تجری را از کمیسیون اصل ٩٠ به‌عنوان اعضای این هیئت انتخاب کردند. همچنین در پی انتخابات داخلی این هیئت، محمد محمودی‌شاه‌نشین به‌عنوان رئیس، محمدجواد کولیوند در جایگاه نایب‌رئیس و فرهاد تجری به‌عنوان سخنگوی این هیئت منصوب شدند. 

مشاور   هاشمی: 
علاقه‌ای به حضور در دفترم بدون هاشمی ندارم


ایلنا: حجت‌الاسلام محمود رستگاری با اشاره به پلمب دفاتر مشاوران رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: تا این لحظه هیچ خبری در رابطه با بازگشایی دفاترمان در ساختمان مجمع تشخیص داده نشده است. او با بیان اینکه در این مدت هرگز به محل دفاتر مراجعه نکرده، گفت: اساسا علاقه‌ای به حضور در آن دفتر ندارم؛ هنگامی که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نباشند، ما نیز تمایل نداریم در آنجا حضور داشته باشیم.  متأسفانه شاهد زشت‌ترین اقدامات و رفتارها با آیت‌الله هاشمی هستیم و به‌قول معروف این افراد به پیکر فرد متوفی نیز رحم نمی‌کنند.  

محمود صادقی:
 عملکرد اصلاح‌طلبان باید ارتقا و بهبود پیدا کند


ایسنا: محمود صادقی، عضو فراکسیون امید، گفت: تجربه و عملکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس در سال ٩٤ باید ارتقا و بهبود پیدا کند و در انتخابات شوراهای سال آینده اجرا شود. او افزود: شتاب‌زدگی و محدودیت در انتخاب نیروها از ضعف‌های عملکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات اخیر مجلس بود. عمده مشکل ما در انتخابات مجلس، مسئله ردصلاحیت‌ها بود که سبب شد در گزینش و انتخاب نیروها با مشکل مواجه شویم.

آرمان

واکنش توئیتری روحانی به ترامپ

حسن روحانی با انتشار پیامی در توئیتر به تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر ساخت دیوار در مرز آمریکا و مکزیک واکنش نشان داد. در این پیام که به زبان انگلیسی منتشر‌شده ،آورده است: بیایید به فرهنگ همسایگی کمک کنیم نه اینکه بین ملت‌ها دیوار بکشیم. بیایید فراموش نکنیم برای دیوار برلین چه اتفاقی افتاد.

 

نامه آیت‌ا...جنتی به لاریجانی

دبیر شورای نگهبان در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، درخواست استمهال بررسی لایحه برنامه ششم را ارائه کرد. سخنگوی شورای نگهبان با انتشار مطلبی در کانال تلگرامی خود، از نامه نگاری دبیر شورای نگهبان با رئیس مجلس شورای اسلامی برای درخواست مهلت، جهت ادامه بررسی لایحه برنامه ششم خبر داد عباسعلی کدخدایی در این مطلب نوشته است: «طی نامه شماره ۹۵/۱۰۰/۴۴۹۹ به تاریخ ۹۵/۱۱/۶ دبیر شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی، رسیدگی به برنامه لایحه به دلیل عدم فرصت استمهال شد.» گفتنی است، نمایندگان مجلس شورای اسلامی حدود دو هفته پیش کار بررسی لایحه برنامه ششم توسعه را به پایان رساندند؛ در دو هفته اخیر، کمیسیون تلفیق بودجه ۱۳۹۶ مشغول بررسی لایحه بودجه سال آینده بوده است، رئیس مجلس نیز با حضور در نشست چهارشنبه هفته گذشته این کمیسیون، بر ضرورت بررسی لایحه بودجه متناسب با احکام لایحه برنامه ششم توسعه تاکید کرد.

 

۳عضو جدید هیات‌ امنای دانشگاه آزاد

حاضران در دومین اجلاس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی، بر اساس بند ۲ ماده ۱۰ اساسنامه اصلاحی دانشگاه آزاد، سه نفر از نمایندگان هیات موسس در هیات امنا را تایید مجدد کردند. بر این اساس «دکتر علی اکبر ولایتی»، «حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی» و «دکتر عبدا... جاسبی» سه نماینده تایید شده هیات موسس در هیات امنا خواهند بود. همچنین دکتر علی اکبر ولایتی رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد به اتفاق آرا برای جایگزینی حضرت آیت‌ا...هاشمی رفسنجانی در هیات امنا انتخاب و معرفی شد.

 

هدف سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران

هدف از سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران تاکید بر پایبندی کامل طرفین بر برجام اعلام شده است. رومین نادال، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در کنفرانس خبری امروز خود درباره سفر وزیر خارجه این کشور به ایران گفت: ژان مارک آیرولت، در این سفر به اهمیت این موضوع تاکید خواهد کرد که تمام طرفها باید کاملا به تعهدات خود پایبند باشند. یک منبع دیپلماتیک فرانسه نیز گفت: اینکه ایرانی‌ها با انتخاب ترامپ (به عنوان رئیس‌جمهوری) و همچنین اظهارات وی دچار تردید شده‌اند حتمی است و به نظرم باید نگران باشند. وی ادامه داد: اما تقویت روابط تجاری باعث تقویت میانه‌روها در ایران خواهد شد. ما خواستار تقویت آنها و نشان دادن این مساله به مردم هستیم که توافق برای آنها خوب است تا مخالفان نتوانند روی این مساله مانور دهند که چیزی از توافق به دست نیاورده‌اند.

 

تشکیل کمیته انفورماتیک برای انتخابات

دبیر اجرایی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا اظهار کرد: برای اولین بار در دبیرخانه هیات اجرایی، کمیته‌ای به عنوان کمیته انفورماتیک براي نظارت بر حسن برگزاری انتخابات الکترونیکی انتخابات شوراهای شهر و روستا تشکیل شد. حسین بحیرایی گفت: در چارچوب هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها و براي ایجاد هماهنگی بین هیات‌های اجرایی استان‌ها دبیرخانه‌ای در هیات مرکزی تشکیل شد که در این دبیرخانه آقایان حسین زاده، به عنوان مدیر پشتیبانی، ملا صالحی به عنوان مدیر مالی- اداری، نکونام به عنوان مدیر امور استان‌ها، کاشی، مدیر دبیرخانه و نصیری به عنوان مدیر روابط عمومی و ارتباطات انتخاب شدند و در کنار اعضا دو کمیته حقوقی و انفورماتیک نیز به ریاست دو نفر از نمایندگان فعالیت می‌کنند.

 

شهردار به مجلس نمی‌رود

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که حضور وزیر کشور و شهردار تهران در جلسه علنی مجلس به آینده موکول شده است. بهروز نعمتی اظهار کرد: پیش از این مقرر شده بود که وزیر کشور و شهردار تهران در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس حضور پیدا کنند که اعلام شد پس از برگزاری مراسم تشییع پیکر آتش نشانان شهید در حادثه ساختمان پلاسکو امکان این حضور در جلسه علنی فراهم خواهد شد. وی افزود: بر این اساس حضور آقایان رحمانی فضلی و قالیباف در جلسه علنی مجلس برای ارائه توضیحاتی درباره آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو به روز دیگری موکول می‌شود.

 

هاشمی آتش‌نشان سیاسی بود

یک فعال سیاسی با اشاره به حادثه ساختمان پلاسکو و شهادت جمعی از آتش‌شانان و مردم در آن، اظهار داشت: مساله مهمی که پس از درگذشت آیت‌ا... هاشمی پیش آمد فروپاشی ساختمان پلاسکو بود که در آن شهادت جمعی از آتش‌نشانان فداکار و قربانی شدن تعدادی از مردم شریفمان را شاهد بودیم. فاطمه راکعی افزود: به تعبیر یکی از اعضای خانه احزاب ایران، آیت‌ا... هاشمی آتش‌نشان سیاسی بودند و آتش نشانان امدادگر ما نیز در این حادثه دلخراش به منزله فداکارانی بودند که جان خود را برای نجات دیگران فدا کردند. ما باید در همه زمینه‌ها جدی‌تر عمل کنیم. حادثه پلاسکو نشان داد که خیلی‌ها سر جای خود قرار نگرفته‌اند. تخریب کردن کار آسانی است، اما باید گفت همه در پیش آمدن چنین حوادثی مقصریم. همه مسئولان چه اصلاح‌طلب و اصولگرا، چه شورای شهر و شهردار در این حادثه مقصرند. نباید همدیگر را محکوم کرد.

 

گفت‌وگوی تلفنی ظریف و لاوروف

در مورد سوریه

وزارت خارجه روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: در تماس تلفنی میان سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و محمدجواد ظریف همتای ایرانی او دوطرف بر کارآمد بودن مذاکرات صلح سوریه در«آستانه» تأکید کردند و آن را برای گفت‌وگوی مستقیم میان دولت سوریه و گروه‌های مخالف مسلح در جهت تقویت آتش‌بس، حفظ صلح و آرامش در این کشور بسیار مهم دانستند. طرف‌ها همچنین آمادگی خود را برای ادامه استفاده از تجربیات و فرصت‌های مذاکرات«آستانه» در جهت تسهیل تلاش در راستای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل در مورد سوریه اعلام کردند. لاوروف و ظریف همچنین توافق کردند تا همکاری مشترک خود را برای حل سیاسی بحران سوریه ادامه دهند. مذاکرات صلح سوریه در آستانه قزاقستان با حضور نمایندگان دولت سوریه و گروه‌های مخالف مسلح برای نخستین بار در شش سال گذشته انجام شد. در نتیجه این مذاکرات قرار شد روسیه، ایران و ترکیه یک مکانیزم سه‌جانبه را برای نظارت بر قرارداد آتش‌بس که از ۳۰ دسامبر اجرایی شد ایجاد کنند.



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات