تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۰۲۹۶۷
عربستان عامل اصلی صدور افراطی‌گرایی در جهان

زیر سر ریاض است

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1396/04/20 ـ شماره 4938 ـ صفحه 12)

تحقیق جدیدی که در انگلیس انجام شده نشان می‌دهد، عربستان مهم‌ترین عامل در رادیکالیزه کردن مسلمانان جهان است. سوزانه شرودر محقق امور اسلامی معتقد است که وهابیت در عربستان با بهره گرفتن از پول‌های نفتی در آلمان نیز تبلیغات گسترده‌ای دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از دویچه وله، پروفسور سوزانه شرودر، مردم شناس است و تحقیقات وسیعی در ارتباط با دگرگونی‌های فرهنگی و سیاسی در کشورهای اسلامی و کشورهایی با اقلیت‌های مسلمان دارد. او بیشتر در ارتباط با کشورهای جنوب شرق آسیا، شمال آفریقا و آلمان تحقیق می‌کند.

مرکز تحقیقات جهانی اسلام (FFGI) در شهر فرانکفورت نیز زیر نظر پرفسور سوزانه شرودر هدایت می‌شود. او در مصاحبه‌ای با ماتیاس فون هاین، خبرنگار دویچه وله، به سوالات او در ارتباط با فعالیت‌های مسلمانان افراطی و حمایت‌های مالی عربستان به آنها پاسخ داده که خلاصه آن در زیر می‌آید:

شیوه‌های صدور وهابیت

گزارش موسسه تحقیقاتی "هنری جکسون سوسایتی" در ارتباط با مهم‌ترین حامی مالی گروه‌های افراط‌گرای اسلامی در بریتانیا، عربستان سعودی را معرفی کرده است. گفته می‌شود این کشور در ۵۰ سال گذشته دست‌کم ۷۶ میلیارد یورو صرف صدور جنبش مذهبی وهابیت کرده است؛ جنبشی که اساس ایدئولوژی افراط گرایی اسلامی و جهادگرایی اسلامی در سراسر جهان است.

سوزانه شرودر در توضیح محتوای گزارش موسسه تحقیقاتی "هنری جکسون سوسایتی" می‌گوید چنین آماری او را به هیچ وجه متعجب نکرده است. او توضیح می‌دهد که مشخص بود که عربستان به صدور ایدئولوژی جنبش مذهبی وهابیت مشغول است و این هم مشخص بود که این ایدئولوژی در بخش‌های کلی‌اش همان ایدئولوژی "دولت اسلامی" است.حانم شرودر تاکید می‌کند که عربستان سعودی تنها به دادن پول بسنده نمی‌کند و منابع تبلیغاتی نیز در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد.

عربستان افرادی را در نظر می‌گیرد و به آنها فرمان ساخت مساجد، مراکز فرهنگی و آموزشی و غیره را می‌دهد. این مراکز پس از آماده شدن به تبلیغات ایدئولوژیک جنبش وهابیت می‌پردازند.

افزايش فعاليت جنبش وهابيت پس از انقلال اسلامي ايران

پرفسور شرودر صدور "وهابيت" پس از انقلاب اسلامي ايران افزايش يافت. انقلاب ايران عربستان را به شدت لرزاند و فشار بر عربستان افزايش يافت.

عربستان از آن پس با ارتباط با رابط‌هاي خود در آسيا، آفريقا و بخش‌هايي از اروپا به تبليغ براي ايدئولوژي وهابيت پرداخت. مركز اين تبليغ‌ها در اروپا، يوگسلاوي سابق بود كه آنجا جنگ‌هايي ميان مسلمانان و مسيحيان رخ داد.

عربستان مي‌ديد كه مسلمانان اين منطقه به پول نيازمندند و همچنين به خاطر شرايط‌شان آماده پذيرش ايدئولوژي افراطي وهابيت هستند. به اين ترتيب بود كه به تدريج اسلام افراطي در جهان قدرتمندتر شد. رشد اين افراط‌گرايي را مي‌توان در جنوب شرقي آسيا، در جنوب تايلند، فيليپين، اندونزي و بخش‌هايي از مالزي به خوبي مشاهده كرد. شرودر مي‌افزايد، برخي مي‌گويند كه در اين كشورهاف اسلامي مداراگر وجود دارد، اما طي 30 سال اسلام اين منطقه به شدت افراطي شده و پول‌هاي هنگفت عربستان سعودي نقشي اساسي در اين فرايند داشته است.

عربستان همچنين بورس‌هايي براي جوانان روشنفكر اين كشورها در نظر مي‌گرفت و اين جوانان پس از تحصيل در دانشگاه‌هاي عربستان به كشورشان بازمي‌گشتند و به تبليغ ايدئولوژي افراطي وهابيت مي‌پرداختند. خبرنگار دويچه وله در تاييد سخنان خانم شرودر به مورد پير فوگل، يكي از مشهورترين اعضاي سلفي آلمان اشاره مي‌كند كه در مكه تحصيل كرده است. او در ادامه مي‌گويد رسانه‌هاي آلمان به نقل از سازمان‌هاي امنيتي اين كشور در سال گذشته ميلادي (2016) اعلام كردند كه عربستان در افراطي شدن مسلمانان آلمان به شدت موثر بوده است.

ارتباط نزديك مقامات سفارت عربستان با گروه‌هاي افراطي

خبرنگار دويچه وله از پرفسور شرودر مي‌پرسد كه تا چه حد نظر سازمان‌هاي امنيتي آلمان با تحقيقاتي كه او به عنوان محقق انجام داده همخواني دارند. شرودر پاسخ مي‌دهد كه اين همخواني به طور كامل وجود دارد. خانم شرودر در توضيح اين مسئله گفت گاهي حتي مقامات بلندپايه عربستان سعودي نيز مستقيم در اين اقدامات دست داشته‌اند.

او از يك مقام ديپلماتيك عربستان در برلين ياد مي‌كند به نام محمد فقيهي كه با شبكه تروريستي هامبورگ در رخداد تروريستي يازدهم سپتامبر سال 2001 ميلادي در آمريكا، همكاري كرده است. اين مقام ديپلماتيك عربستان كه ديگر فعاليتي در سفارت اين كشور در برلين ندارد، روابط خوبي با رهبري مسجد نور شهر برلين نيز داشته است. مسجد نور برلين يكي از مراكز تجمع سلفي‌ها در آلمان به شمار مي‌آيد.

سوزانه شرودر محقق امور اسلامي در عين حال مدعي است: عربستان تنها نيروي حامي مسلمانان افراطي نيست.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=77637

ش.د9601062

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات