تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۰۶۵۱۳
اندیشکده انگلیسی «هنری جکسون» افشا کرد

ریال‌های عربستان در جیب تروریست‌ها

(روزنامه ايران ـ 1396/04/15 ـ شماره 6536 ـ صفحه 20)

5 ژوئن (15 خرداد)، روزی که عربستان و سه متحد عربی‌اش قطر را تحریم و روابط خود با آن را قطع کردند، بر نخستین چیزی که انگشت گذاشتند و سعی کردند با مانور دادن روی آن اجماع منطقه‌ای و حتی جهانی را برای تحریم قطر به دست آورند، حمایت مالی دوحه از تروریسم بود. اما دیروز اندیشکده «هنری جکسون» در انگلیس نتیجه تحقیقات خود درباره سرمایه‌گذاری‌های خارجی در انگلیس برای رواج افراطی‌گری در این کشور را منتشر و اعلام کرد، عربستان در بین کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بیشترین هزینه‌ها را برای چنین مسأله‌ای انجام می‌دهد.

به گزارش روزنامه «دیلی‌تلگراف» انگلیس، گزارشی که این اندیشکده تهیه کرده‌ است، نشان می‌دهد، بین عملیات‌های تروریستی که در انگلیس و اروپا انجام می‌شود و پول‌هایی که از برخی کشورهای خارجی عربی و به طور مشخص عربستان به سمت انگلیس سرازیر می‌شود، ارتباط مستقیمی وجود دارد. این گزارش تأکید می‌کند، پادشاهی 60 ساله عربستان سعودی که حامی تفکر افراطی وهابیسم است و همواره در صدور آن تلاش بسیاری کرده‌ است، ارتباط مستقیمی با جریان‌های افراطی داخل انگلیس دارد. بر اساس تحقیقات این اندیشکده، تعداد زیادی از شهروندان انگلیسی با تفکرهای افراطی که به گروه‌های تروریستی حاضر در عراق و سوریه پیوسته‌اند، با بنیادها، مؤسسات و واعظانی که از کمک‌های خارجی استفاده می‌کردند، در ارتباط بودند.

روزنامه دیلی‌تلگراف تأکید کرده‌ است، ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس اوایل سال میلادی (زمستان 95) از این گزارش و نقش عربستان در فعالیت‌های افراطی که در بریتانیا انجام می‌شود، آگاه شده‌ اما اقدامی برای مقابله با آن انجام نداده‌ بود. این در حالی است که انگلیس در سه ماه اخیر شاهد چندین عملیات تروریستی همچون حمله روی پل وست مینستر و حمله تروریستی منچستر که جان نوجوانانی که برای تماشای کنسرت در سالنی جمع شده‌ بودند، را گرفت. دن جرویس، از نمایندگان حزب کارگر در پارلمان انگلیس که ارتباط میان عربستان سعودی و حمایت مالی از افراطی‌گرایی را «بسیار نگران‌کننده» خوانده، از دولت خواسته محتوای گزارش دولت در این خصوص را منتشر کند. پیش از این در سال 2015 هم به دستور دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس گزارشی مشابه تهیه شده‌ بود که به این بهانه که این گزارش حساسیت‌برانگیز است، هنوز نتایج آن منتشر نشده‌است. گفته می‌شود، در آن گزارش نیز بر نقش عربستان در فعالیت‌های افراطی در انگلیس تأکید شده‌ بود. منتقدان می‌گویند محتوای چنین تحقیقاتی احتمالاً برای دولت بریتانیا که روابط نزدیک اقتصادی و نظامی با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، بویژه عربستان دارد، دردسرساز خواهد شد. این نخستین بار نیست که عربستان با تکیه بر نفوذی که بر پول و اقتصاد استوار است، مانع انتشار گزارش‌هایی که عملکرد این کشورا زیر سؤال می‌برد، می‌شود. دو سال پیش بعد از اینکه سازمان ملل به دبیر کلی بان کی‌مون، تلاش کرد نام عربستان را بدلیل بمباران‌های بی‌هدفی که در یمن انجام می‌دهد، به‌عنوان کشوری کودک‌کش ثبت کند، ریاض مانع از به نتیجه رسیدن این مسأله شد. علاوه بر این از همان زمان نهادهای حقوق بشری انگلیس و نمایندگان پارلمانی آن از جمله جرمی کوربن، رهبر حزب کارگر بریتانیا تلاش بسیاری کردند تا مانع فروش تسلیحات انگلیسی به عربستان شوند، اما دولت انگلیس همواره از اجابت این خواسته‌ها بدلیل سود سرشار اقتصادی که از فروش این تسلیحات می‌برد، سرباز زده‌ است. این در حالی است که ترزا می، که دو ماه پیش به عربستان سفر کرده بود در همان زمان گفته بود روابط سیاسی و اقتصادی لندن با ریاض برای کشورش بسیار ضروری و حیاتی است.

سفارت عربستان در لندن به گزارش اندیشکده هنری جکسون واکنش نشان داد و با صدور اطلاعیه‌ای گفت هر ادعایی مبنی بر ارتباط عربستان با افراطی‌گرایی که «تنها بر اساس سوابق تعداد معدودی از افراد» بنا شده باشد «بی‌اساس و فاقد شواهد معتبر» است.

این گزارش درحالی منتشر شده‌ است که عربستان قطر را متهم به حمایت از تروریسم کرده و به همراه مصر، امارات و بحرین، یک ماه است این کشور را تحریم کرده‌ است. درهمین ارتباط دیروز وزیران خارجه این 4 کشورعربی در قاهره، پایتخت مصر، گرد هم آمدند و در مورد بحران قطر گفت‌و‌گو کردند.

نشست امنیتی کشورهای تحریم‌کننده قطر در قاهره

سران سازمان‌های اطلاعاتی عربستان، مصر، امارات و بحرین یک روز پیش از آنکه ضرب الاجل این گروه برای قطر به پایان برسد، نشستی در قاهره تشکیل دادند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این دیدار که جزئیات آن منتشر نشده، در حالی صورت گرفت که وزیران خارجه کشورهای تحریم‌کننده نیز قرار بود عصر روز گذشته نشستی برای تصمیم‌گیری درباره ادامه تحریم قطر برگزار کنند. این در حالی است که تلاش‌های بین‌المللی برای حل بحران قطر همچنان ادامه دارد. دیروز نیز احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با آنجلینو آلفانو، وزیر امور خارجه ایتالیا در رم درباره اختلاف بین کشورهای عربی گفت: این مسأله پیچیده است و حل آن زمان خواهد برد. اما مطرح کردن این خواسته‌ها و انتشار آنها روش درستی نیست وعربستان، امارات، بحرین و مصر روش «اشتباهی» را در ارائه علنی خواسته‌های خود از قطر در پیش گرفتند. وی تأکید کرد: ما به شکل کامل از تلاش‌های میانجیگرایانه در این بحران حمایت می‌کنیم و حتی حاضریم در صورت نیاز در این زمینه نقش ایفا کنیم اما تاکنون در این مورد درخواستی مطرح نشده است. در همین حال آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در مذاکره‌ای تلفنی با ملک سلمان، بحران عربی را مورد بررسی قرار داد. این تماس تلفنی یک روز پس از سفر زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان به ریاض و دوحه در راستای تلاش برای حل بحران میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و دوحه انجام شد. زیگمار گابریل در این سفر در قصر «دریا» با امیر قطر دیدار کرد. دو طرف در این دیدار ضمن مذاکره درباره بحران عربی همچنین درباره تلاش‌های دولت قطر و آلمان در راستای مبارزه با تروریسم و افراط‌گری به گفت‌وگو پرداختند. این دیدار در حالی انجام شد که «قطر اینفو»، یک وبگاه فرانسوی متخصص در امور قطر، از ناپدید شدن امیر قطر از زمان بروز بحران با کشورهای عربی خبرداده و با بیان اینکه شیخ تمیم، یک هفته است که مشاهده نشده است و ده‌ها نفر از عناصر وابسته به گارد امیر قطر، از بیم ترور شدن او، در چندین منطقه از این کشور پراکنده شدند و به موازات آن به نیروهای ترکیه که در دوحه قطر مستقر هستند، آماده باش اعلام شد.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/190122

ش.د9602439

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات