تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۰۳۰۳۷
تیم اندرسون، استاد دانشگاه سیدنی در گفت‌وگو با بصیرت:

بعد از آزادسازی موصل، آمریکا سراغ کارت کُردی می رود!

جدا کردن یک قطعه از شمال عراق، ضربه بزرگی به ملت عراق خواهد بود؛ هرچند مشکلات و کاستی‌های دیگری نیز وجود دارد. به نظر می‌رسد ایالات‌متحده در حال کار کردن بر روی یک منطقه کردی در سوریه است؛ اما این اقدام (برای آمریکا) سخت‌تر خواهد بود، زیرا دمشق هرگز به اندازه بغداد ضعیف نبوده است.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل
بعد از آزادسازی موصل، آمریکا سراغ کارت کُردی می رود!استاد ارشد دانشگاه سیدنی استرالیا با بیان اینکه نیروهای بسیج مردمی عراق (حشد الشعبی) در شکست داعش در نبرد موصل نقش مهمی بازی کرده‌اند، تأکید کرد: تروریست‌های داعش به عنوان ابزاری سودمند در خدمت سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه بوده‌اند.
تیم اندرسون، نویسنده و اقتصاددانان سیاسی استرالیایی و استاد ارشد دانشگاه سیدنی است. اندرسون در حوزه اقتصاد و سیاست بین‌الملل تحصیل کرده و دکترای خود را در لیبرالیسم اقتصادی به دست آورده است. کتاب اخیر وی با عنوان «جنگ کثیف در سوریه؛ واشنگتن، تغییر رژیم و مقاومت» است که در سال 2016 از سوی انتشارات گلوبال ریسرچ منتشر شد.
بررسی ابعاد مختلف نبرد موصل، استراتژی آمریکا بعد از آزادسازی این منطقه استراتژیک، سیاست‌های کاخ سفید در برابر تروریست‌های داعش، رویکرد واشنگتن نسبت به کُردهای عراق و سوریه و در نهایت نقش نیروهای بسیج مردمی عراق از محورهای اصلی گفت‌وگوی خبرنگار بخش انگلیسی بصیرت با این کارشناس ارشد مسائل سیاسی و بین‌الملل است.
در ادامه متن کامل گفت‌وگو را مرور می کنیم:

بصیرت: نظرتان را در خصوص وضعیت عراق بعد از آزادسازی موصل توضیح دهید. قدم بعدی برای موصل بعد از آزادسازی آن از دست تروریست‌های داعش چیست؟
به نظر من چالش کلیدی عراق بعد از آزادسازی موصل، برای دولت آن است تا دوباره اراده سیاسی مستقل خود را، به خصوص در مواجهه با قدرت اشغالگر سابق، اثبات کند؛ قدرت اشغالگری که به‌سادگی نمی‌خواهد از سر راه کنار برود.
مردم عراق و نیروهای امنیتی بعد از تحقیر و تجاوز مجدد به‌وسیله ارتش‌های نیابتی، فداکاری‌های زیادی را انجام داده‌اند تا این پیروزی به دست آید. اکنون وقت آن است تا آن فداکاری به‌وسیله اقدامات یک دولت و حکومت بزرگ مورد توجه و افتخار قرار گیرد؛ به‌ویژه در حوزه‌های امنیت مستقل، تمامیت سرزمینی و کنترل منابع ملی.

بصیرت: استراتژی آمریکا در عراق بعد از آزادسازی موصل چه خواهد بود؟ به نظر شما آیا سازمان تروریست‌های داعش حفظ خواهد شد؟
واشنگتن از پیش این را روشن کرده است که حتی پس از فروپاشی داعش قصد عقب‌نشینی از عراق را ندارد. بااین‌همه، گروه تروریستی داعش بیش از یک دهه قبل از طریق آل سعود ایجاد شد تا بغداد را تضعیف کند و از نزدیکی عراق به همسایه‌هایش، به‌ویژه ایران، جلوگیری کند.
اگرچه در حال حاضر داعش در عراق و سوریه در حال نابودی است؛ اما اگر حامیان این گروه تروریستی حمایت مالی و تسلیحاتی خود را ادامه دهند، قادر است در مناطق محدودتری به حیاتش ادامه دهد.
داعش تاکنون ابزار سودمندی برای واشنگتن بوده است؛ از جمله اینکه سبب ایجاد پایگاه‌های نظامی خارجی در سوریه شده و بهانه‌ لازم را برای حضور نظامی ارتش آمریکا در کل منطقه فراهم کرده است.
فقدان اراده سیاسی در بغداد به گروه‌های مزدور اجازه می‌دهد تا رشد کنند و سیاست ملی واقعی را تضعیف کنند.

بصیرت: آیا برنامه‌های آمریکا در خصوص کُردهای عراق بعد از آزادسازی موصل تغییر می‌کند؟
پس از آزادسازی موصل و با نابودی داعش در سوریه، ایالات‌متحده انگیزه قوی برای بقا با «کارت کُردی» دارد. به عبارتی ازنقطه‌نظر آن‌ها، اگر امکان یک خلافت شبه سنی برای تقسیم منطقه وجود نداشته باشد، یک دولت شبه کردی می‌تواند بهترین گزینه دیگر تلقی شود. (هرچند چنین دولتی موردتنفر و مخالفت اردوغان خواهد بود؛ چراکه ترکیه بزرگ‌ترین جمعیت کُرد را دارد.)
جدا کردن یک قطعه از شمال عراق، ضربه بزرگی به ملت عراق خواهد بود؛ هرچند مشکلات و کاستی‌های دیگری نیز وجود دارد. به نظر می‌رسد ایالات‌متحده در حال کار کردن بر روی یک منطقه کردی در سوریه است؛ اما این اقدام (برای آمریکا) سخت‌تر خواهد بود، زیرا دمشق هرگز به اندازه بغداد ضعیف نبوده است.
از آنجایی که نیروهای کرد سوریه که در اکثر اوقات با ارتش عرب سوریه درگیری نداشته‌اند، چنین به نظر می‌رسد به احتمال فراوان برای حفاظت فرهنگی در یک سوریه متحد، با دمشق به توافق برسند.

بصیرت: آخرین سؤال در خصوص نیروهای بسیج مردمی عراق (حشد الشعبی) است. این نیروها در این نبرد چه نقشی ایفا کردند و نقش آن‌ها در آینده عراق چگونه خواهد بود؟
نیروهای بسیج مردمی عراق (حشد الشعبی) نقش قهرمانانه‌ای را در بازپس‌گیری سرزمین و کرامت مردم عراق ایفا کرده‌اند. آن‌ها تلاش خود را از طریق همکاری با ارتش عرب سوریه در مناطق مرزی غرب عراق ادامه داده‌اند. به نظر می‌رسد وفاداری و استقامت آن‌ها در نبرد علیه داعش نقش مهمی در تقویت ملت عراق داشته باشد./

از اینکه وقت خود را برای پاسخ به سؤال‌های ما اختصاص دادید، متشکریم.
مصاحبه از: امیرمحمد اسماعیلی

منبع: بخش انگلیسی بصیرت
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات