تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۰۳۱۰۸
پسر ترامپ ايميل‌هاي مربوط به ديدار خود با وكيل روس را منتشر كرد

افشاي شواهد غيرقابل انكار

پایگاه بصیرت / ميثم سليماني

(روزنامه اعتماد ـ 1396/04/22 ـ شماره 3853 ـ صفحه 11)

بحث دخالت روسيه در انتخابات امريكا از تكذيب در حرف و كلام گذشته است و مداركي رفته‌رفته از اين موضوع منتشر مي‌شود كه هرگونه تضميني در اين خصوص را حتي اگر رييس‌جمهور روسيه نيز باشيد بي‌اعتبار مي‌كند. دونالد جونيور ترامپ به‌ناگاه سه‌شنبه شب در توييترش عكس‌هايي را از مطالبي در ايميل خود منتشر كرد كه نشان مي‌داد او مشتاقانه به دنبال اقدامات دولت روسيه براي آسيب رساندن به كمپين انتخاباتي هيلاري كلينتون بوده است. دونالد جونيور با اعتراف خود سعي كرد تا اين وضعيت را سامان ببخشد اما او تاكيد كرده كه پدرش هيچ اطلاعاتي در خصوص ديدار با وكيل روس نداشته است. ايميل‌ها نشان مي‌دهد كه رابرت گلدستون آهنگساز به پسر رييس‌جمهور امريكا پيش از انتخابات گفته است كه دادستان روسيه پيشنهاد كرده كه حاضر است به كمپين ترامپ اطلاعات و برخي اسناد و اطلاعات رسمي ارايه دهد كه از ارتباط هيلاري و روسيه پرده برمي‌دارد و اين موضوع براي پدرشما بسيار مفيد خواهد بود.

گلدستون در سوم ژوئن٢٠١٦ اضافه مي‌كند كه اين به وضوح اطلاعات بسيار حساس و سطح بالا است اما بخشي از روسيه از دولت آقاي ترامپ حمايت مي‌كند. در پاسخ به اين پيام، دونالد جونيور هفتاد دقيقه بعد پاسخ مي‌دهد و مي‌گويد: اگر اين چيزي است كه مي‌گوييد، من آن را دوست دارم، به خصوص در تابستان.در يك ايميل ديگر نيز نشان مي‌دهد كه گلدستون عنوان مي‌كند كه با وكيل روسي به عنوان وكلاي دولت روسيه ملاقات كنند كه نام او ناتاليا وسلنيتسكايا است. ترامپ جونيور با اين موضوع موافقت مي‌كند و همچنين مي‌افزايد كه او احتمالا به همراه پل منفورت، رييس كمپين انتخاباتي ترامپ و جرد كوشنر، داماد ترامپ كه در حال حاضر مشاور ارشد كاخ سفيد محسوب مي‌شود در اين جلسه حضور پيدا خواهد كرد. فرمت ايميل‌ها نشان مي‌دهد كه دونالد جونيور اين زنجير را به منفورت و كوشنر متصل كرده است تا نخستين جلسه با وكيل روس در برج ترامپ در تاريخ ٩ژوئن برگزار شود. اين ايميل و اطلاعات در حالي منتشر مي‌شود كه در روز يكشنبه دونالد جونيور گفته بود كه به پيشنهاد منفورت و كوشنر در اين جلسه حاضر شده است و به او نگفته‌اند كه جلسه در خصوص چيست. پل منفورت روز سه‌شنبه توضيح جدي در اين مورد نداد و گفت كه در پايين اين زنجيره قرار داشته و تنها آنها را خوانده است. وكيل جرد كوشنر نيز به هيچ يك از سوالات در اين خصوص پاسخ نداد كه آيا كوشنر ايميل‌ها را خوانده و چرا در جلسه حضور داشته است. منتقدان بر اين عقيده هستند كه بايد اين سوال مطرح شود كه چرا سه تن از مشاوران نزديك ترامپ مايل به پذيرفتن چنين جلسه‌اي به جاي اخطار به مقامات براي دخالت يك دشمن خارجي در انتخابات بودند. در حال حاضر دادستان ويژه رابرت مولر و كميته‌هاي اطلاعاتي مجلس نمايندگان و سناي امريكا در حال تحقيقات گسترده در خصوص دخالت روسيه در انتخابات امريكا هستند كه از جمله آن مي‌توان به بررسي سرقت ايميل‌هاي كميته ملي دموكرات و استفاده از ربات‌ها در رسانه‌هاي اجتماعي براي انتشار اخبار جعلي در خصوص كلينتون اشاره كرد.

با اين وجود دونالد جونيور در مصاحبه‌اي با شبكه فاكس‌نيوز عنوان كرد كه مي‌تواند وضعيت را بهتر كند. او به شان هانيتي، مجري برنامه گفت: در گذشته شايد اقداماتي انجام داده‌ام كه با اكنون كمي متفاوت بوده است. حتي علاقه به روسيه قبل از اينكه به وجود‌ آيد پيش از آن توسط خبرنگاران ساخته مي‌شود. در اين مصاحبه دونالد جونيور هرگونه اطلاع پدرش از اين جلسه را انكار كرد. او افزود: اين فقط يك چيز جزيي بود هيچ چيز براي گفتن وجود نداشت. منظورم اين نيست كه من زمان آن را به ياد نمي‌آورم اما به معناي واقعي كلمه فقط ٢٠ دقيقه وقت تلف كرديم كه شرم‌آور بود. سخنگوي ترامپ، سارا هوكابي سندرز نيز در يك بيانيه كوتاه به نقل از رييس‌جمهور گفت: پسر من يك شخصيت بسيار با كيفيت است كه از شفافيت او سپاسگزاري مي‌كنم. سخنگوي ترامپ پس از خواندن اين بيانيه حاضر به پاسخگويي در هيچ زمينه‌اي نشد و گفت كه خبرنگاران بايد به مشاور حقوقي و قانوني رييس‌جمهور مراجعه كنند. سندرز در خصوص واكنش رييس‌جمهور به اين اتفاق دراماتيك گفت: من فكر مي‌كنم كه رييس‌جمهور تمايل دارند اين را بگويم كه اين فريبي براي جلوگيري از مسائل مهم‌تر است. مسائلي كه او دوست دارد كه به آنها توجه شود مانند موضوعاتي همچون اقتصاد، بهداشت و درمان، اصلاحات مالياتي و زيرساخت‌ها.

چرخه اطلاعاتي حساس

تيم كين، معاون هيلاري كلينتون در كمپين انتخاباتي و سناتور ويرجينيا به خبرنگار MSNBC گفت: اين ايميل‌ها مواد منفجره هستند. بايد زنگ هشدار به صدا در بياورد. اين مدارك شواهد جديدي براي دادستان ويژه و كميته اطلاعاتي سنا به حساب مي‌آيد كه چيزهاي بسيار زيادي را ظاهر مي‌كند. گفتني است، ايميل‌هاي دونالد جونيور ترامپ در حالي سه‌شنبه‌شب منتشر شد كه نيويورك‌تايمز براي نخستين بار در روز شنبه پرده از ديدار نزديكان ترامپ با وكيل روس در ماه ژوئن برداشت. وسلنيتسكايا قول داده بود تا اطلاعاتي راجع به كلينتون در اختيار آنها قرار دهد كه ظاهرا موفق نشد. شرايط رفته رفته به گونه‌اي پيش‌رفت كه دونالد جونيور در بيانيه‌اي در توييتر خود نوشت: براي همه، براي اينكه كاملا شفاف باشد، من تمام زنجيره ايميل هايم را با راب گلدستون درباره جلسه نهم ژوئن منتشر مي‌كنم. بررسي‌هاي رسانه‌هاي مختلف نشان مي‌دهد منظور از دادستان كل در ايميل‌ها يوري چاييكا است كه يكي از نزديكان قديمي پوتين به حساب مي‌آيد. اما با توجه به اينكه در ايميل‌ها از كلمه «crown prosecutor» و مستقيم به دادستان كل اشاره نشده يك مقدار چارچوب را پيچيده كرده است. گلدستون در مصاحبه خود با وال استريت ژورنال گفت: منظور از اين لفظ وسلنيتسكايا بوده است كه يك برداشت زباني بوده است. تاكنون دونالد جونيور دلايل مختلفي را درباره اينكه چرا جلسه را پذيرفته عنوان كرده است. او ابتدا گفت كه اين جلسه تنها در خصوص سرپرستي كودكان روس بوده است و سپس تصديق كرد كه او علاقه‌مند به دريافت اطلاعات در مورد كلينتون بوده است. با اين حال پسر رييس‌جمهور روز سه شنبه هرگونه تخلف را رد كرده است و گفت كه رسانه‌ها سرمايه‌گذاري زيادي روي داستان روسيه انجام داده‌اند. اگر اين اتفاقات مزخرف پس از يك سال به جايي نرسيده است اما من اين نااميدي آنها را درك مي‌كنم.

گلدستون اما روز دوشنبه به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت: اين ملاقات را به نمايندگي از مشتري خود يعني ايمن آگالاروف پسر يك سرمايه‌گذار روس به نام آراس آگالاروف ترتيب داده كه ارتباط نزديكي با پوتين دارد و سعي داشت با ترامپ در ساخت يك هتل مشاركت كند و آن را راه‌اندازي كند. آراس آگالاروف در سال ٢٠١٣ با دونالد ترامپ در برگزاري مسابقه دوشيزه جهان مشاركت داشت. ترامپ در يك ويديو به همراه آگالاروف ظاهر شد كه چندين شركت‌كننده در آن حضور داشتند. گلدستون در ايميل خود در ماه جولاي مي‌گويد: پشتيباني دولت روسيه از ترامپ با كمك آراس و امين خواهد بود. او حتي از دونالد جونيور مي‌پرسد كه آيا مي‌خواهد به طور مستقيم با امين صحبت كند. او اضافه مي‌كند كه من همچنين مي‌توانم اين اطلاعات را به صورت مستقيم از طريق روهانا به پدر شما ارسال كنم. روهانا گراف براي مدت‌هاي طولاني به عنوان دست راست ترامپ شناخته مي‌شد كه كارهاي اجرايي ترامپ را انجام مي‌داد. گلدستون عنوان مي‌كند كه به دليل حساس بودن اطلاعات قصد داشته تا آن را براي نخستين‌بار به دونالد جونيور انتقال دهد. اما در ايميل مشخص نمي‌كند كه آيا گلدستون هرگونه اطلاعاتي به رييس‌جمهور ارسال كرده است يا نه! گفتني است، وسلنيتسكايا قبل از انتشار ايميل دونالد جونيور منكر ارايه اطلاعاتي مربوط به كمپين كلينتون شده بود. او به ان بي‌سي گفت: اين كاملا امكان‌پذير است كه آنها به دنبال چنين اطلاعاتي باشند. او همچنين در پاسخ به سوالي مربوط به اينكه براي دولت روسيه كار كرده است نيز با يك كلمه «نه» پاسخ داد.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=80304

ش.د9601096

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات