تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۰۳۲۳۱
حرف‌هاي متناقضي که رئيس‌جمهوري آمريکا درباره مبارزه با داعش مي‌زند

طرح مخفي يا جلب توجه احمقانه؟

(روزنامه وقايع اتفاقيه – 1396/04/27 – شماره 455 – صفحه 5)

نيروهاي مورد حمايت آمريکا در سوريه خود را آماده مي‌کنند تا داعش را از رقه بيرون کنند و اين آخرين استراتژي ضد داعش پنتاگون است اما مشکل کجاست؟ اين طرح جديد درواقع همان طرح دولت اوباماست که رئيس‌جمهوري ترامپ آن را «احمقانه» و «يک شکست کامل» خوانده بود. پنتاگون در نظر دارد با ستيزه‌جويان با گرفتن قلمرو آنها مبارزه کند درحالي‌که سعي دارد از جنگ داخلي سوريه بيرون بماند. ژنرال‌هاي ارتش در روزهاي اخير روي اين نکته تأکيد کرده‌اند که به‌دنبال به چالش کشيدن دولت بشار اسد نيستند؛ دولتي که از سوي ايران و روسيه پشتيباني مي‌شود.

اين اساسا همان سياستي است که دولت اوباما دنبال مي‌کرد. برخي اوقات اين‌طور به نظر مي‌رسد که ترامپ درواقع هيچ طرح مخفي‌اي در شکست‌دادن داعش ندارد برخلاف وعده‌هايي که چندين‌بار در دوران مبارزات انتخاباتي داده بود. بياييد به قول‌هايي که ترامپ براي سرنگون کردن داعش داده و سياست‌هايي که دنبال کرده است نگاهي بيندازيم:

مي 2015: ترامپ به مجري فاکس‌نيوز، گرتا ون‌ساسترن، مي‌گويد که «ايالات متحده کاملا تعادل خود در خاورميانه را از دست داده است.» زماني که ون‌ساسترن مي‌پرسد که او چه خواهد کرد، ترامپ جواب داد: «نمي‌خواهم دشمن بداند که من چه خواهم کرد. متأسفانه برخي موارد را بايد بگويم اما يک روش شکست‌دادن سريع و مؤثر وجود دارد که پيروزي کامل را به ارمغان خواهد آورد.»

ژوئن 2015: ترامپ در ملاقات با هيأت‌مديره دس موينس مي‌گويد که نمي‌خواهد طرح خود در ازبين‌بردن داعش را فاش کند زيرا مخالفان سياسي‌اش آن را خواهند دزديد. «مشکل با سياست اين است که اگر من الان حاضر شوم همه‌چيز را بگويم، هر کسي خواهد گفت واي چه ايده بزرگي. بعد از آن شما 10 کانديدا خواهيد داشت که از آن استفاده مي‌کنند و يادشان مي‌رود که بگويند اين ايده از کجا آمده است. پس نمي‌گويم اما من راهي مطلق براي شکست‌دادن داعش دارم.»

نوامبر 2015: ترامپ در برابر جمعيتي که در فورت دوج آيوا حضور دارند از سؤال درباره اينکه برنامه او در شکست داعش چيست با اين پاسخ که نمي‌خواهد دشمنان آن را بدانند، طفره رفت. او اضافه کرد: «من بيشتر از ژنرال‌ها درباره داعش مي‌دانم. باور کنيد.»

آوريل 2016: در سخنراني رسمي خود در مورد سياست خارجي، ترامپ تهديد در پي تهديد را متوجه داعش مي‌کند اما دوباره از ارائه جزئياتي درباره چگونگي مبارزه با داعش خودداري مي‌کند. «من يک پيام ساده براي داعش دارم: روزهاي آنها به شماره افتاده است. من به آنها نمي‌گويم چگونه و چطور. ما بايد به‌عنوان يک ملت غيرقابل پيش‌بيني‌تر باشيم. ما الان کاملا قابل پيش‌بيني هستيم. ما همه‌چيز را مي‌گوييم. ما سربازانمان را مي‌فرستيم و به آنها مي‌گوييم. ما بايد غيرقابل پيش‌بيني باشيم. ما بايد غيرقابل پيش‌بيني بودن را از حالا شروع کنيم.»

او اين پيام را در بعدا در سخنراني واتربري کانتيکت نيز تکرار کرد. «دوستان، ما خيلي خيلي سريع داعش را شکست خواهيم داد. اين بايد کاري سريع باشد. ما طرحي عالي برايش داريم. اين فوق‌العاده خواهد بود. آنها مي‌پرسند، آن طرح چيست؟ خوب من ترجيح مي‌دهم آن را نگويم. من ترجيح مي‌دهم غيرقابل پيش‌بيني باشم.»

سپتامبر 2016: ترامپ در برابر جمعيتي در کاروليناي شمالي از برنامه‌اي مخفي براي شکست‌دادن داعش مي‌گويد که درواقع از ژنرال‌هايش خواسته تا آن را اجرا کنند. «من قصد دارم تا تيم ژنرال‌هاي ارشدم را تشکيل دهم و دستورالعمل‌ها را به آنها بدهم. آنها 30 روز براي ثبت کارشان در دفتر بيضي فرصت دارند و طرح بايد پرسروصدا و سريع باشد. ما هيچ انتخابي نداريم.»

اکتبر 2016: در دور دوم مناظرات انتخاباتي ترامپ به احمقانه‌بودن سياست خارجي ايالات‌متحده اشاره مي‌کند و به ژنرال‌ها خرده مي‌گيرد. «جورج پاتون و داگلاس مک‌آرتور دارند قبر خود را مي‌کنند.» اين دو ژنرال در بحث‌هاي عمومي از طرح پنتاگون براي بازپس‌گيري موصل صحبت کرده بودند. ترامپ مي‌گويد: «چرا آنها نمي‌توانند اين کار را بي‌سروصدا انجام دهند. چرا نمي‌توانند اين حمله را انجام دهند. حمله‌اي خيره‌کننده و حمله‌اي بعد از حمله ديگر و به مردم آمريکا اطلاع دهند که ما رهبران آنها را بيرون کرده‌ايم و به موفقيتي فوق‌العاده رسيده‌ايم.»

آوريل 2017: ايالات‌متحده قدرتمندترين بمب غيراتمي خود را که مادر همه بمب‌ها لقب دارد در حمله‌اي ضد داعش در افغانستان مورد استفاده قرار داد. در يک کنفرانس خبري ترامپ درباره اين حمله مي‌گويد: «يک مأموريت خيلي‌خيلي موفقيت‌آميز ديگر» اما او حاضر نيست تأييد يا رد کند که اين حمله با امضاي او صورت گرفت يا اينکه تصميم مستقل ارتش بود. او گفت: «هرکسي به‌درستي مي‌داند چه اتفاقي افتاده است؛ بنابراين کاري که من انجام دادم دادن اختيار به ارتش ما بود. ما فوق‌العاده‌ترين ارتش در جهان را داريم و آنها مطابق معمول کار خود را انجام داده‌اند. ما به آنها اختيار کامل را داده‌ايم و اين کاري است که آنها انجام داده‌اند.»

مي 2017: ترامپ در کنفرانس مشترک با امير کويت مي‌گويد که طي دو هفته آينده کنفرانسي درباره داعش خواهد داشت. کنفرانسي که هرگز برگزار نشد اما او در جلسه کابينه در 12 ژوئن گفت که استراتژي ارتش آمريکا در قبال داعش مورد بازنگري قرار خواهد گرفت و کنفرانسي در عرض دو هفته دراين‌باره تشکيل خواهد شد. اين مهلت در 26 ژوئن بدون برگزاري کنفرانسي مطبوعاتي يا برنامه‌اي براي آن به پايان رسيد.

بنابراين آنچه نکته مشهود است اين است که وعده‌ها و قول‌هاي ترامپ مبني‌بر وجود طرحي خاص در جنگ با داعش وجود خارجي ندارند و صرفا راه‌هايي براي جلب توجه احمقانه بوده است؛ بنابراين مسئله مهم‌تر حالا اين است که استراتژي منسجمي براي هدايت ايالات‌متحده پس از پيروزي‌هاي اخير در برابر داعش پيدا کنيم زيرا حالا به مرحله اتفاقات غيرمترقبه‌تر و غيرقابل پيش‌بيني‌تر در مبارزه با داعش رسيده‌ايم.

منبع: وکس/ مترجم: روزبه آرش

http://vaghayedaily.ir/fa/News/76572

ش.د9601276

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات