تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۰۳۳۷۳

تناقض در سیاست‌های ترامپ

(روزنامه جمهوري اسلامي - 1396/04/22 - شماره 10918 - صفحه 12)

رئیس جمهوری آمریکا چندین بار سیاست‌های کاخ سفید در مورد تحولات سوریه را تغییر داده است. برهمین اساس خط مشی‌های متناقض «دونالد ترامپ» به روندی چالش برانگیز در آمریکا تبدیل شده است.

گویا تناقض و تغییر پی در پی سیاست‌ها به عادتی در کاخ سفید دوره ترامپ تبدیل شده است. دولتمردان ایالات متحده آمریکا تا چند هفته قبل بر لزوم دخالت بیشتر نظامی در سوریه تاکید داشتند. جالب اینجاست اکنون کاخ سفید برخلاف رویکردهای رئیس جمهوری پیشین این کشور (باراک اوباما) که از درگیری مستقیم در سوریه دوری می‌جست، عمل می‌کند. ترامپ حتی یک بار به سوریه حمله موشکی انجام داد و دولت «بشار اسد» را به تکرار حمله شدیدتر تهدید کرد.

شرایط اما پس از دیدار دو ساعته روسای جمهوری آمریکا و روسیه در حاشیه نشست جی 20 تغییر کرد. «دونالد ترامپ» و «ولادیمیر پوتین» جمعه گذشته تصمیم گرفتند با همکاری اردن آتش بسی را در بخش‌هایی از سوریه به اجرا درآورند. بنابراین برای این هدف، مناطقی را به عنوان قلمروهای عاری از تنش برگزیدند.

رهبران این دو کشور با ایجاد مناطق امن در جنوب غربی سوریه همکاری برای توقف درگیری‌ها و کمک ‌رسانی به ساکنان مناطق جنگ‌ زده را آغاز کردند. اگرچه تجربه نشان داده است تغییر خط مشی و نظرات در دوره ریاست جمهوری ترامپ امری دور از ذهن نیست اما این چرخش در موضعگیری‌های دولت آمریکا در برابر مهمترین رقیب(روسیه)، از سوی رسانه‌ها و تحلیلگران غربی موضوعی تازه توصیف شده است.

شاید همین تضاد در درک سیاسی باشد که روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی نوشت در حالی که ترامپ حضور در هامبورگ را به عنوان یک موفقیت مورد تمجید قرار می‌دهد بسیاری از آگاهان آن را هرج و مرجی سیاسی و نشانه‌ای از افول قدرت آمریکا ارزیابی می‌کنند.

توافق بر سر آتش بس در سوریه نخستین دستاورد اعلام شده پس از دیدار جمعه گذشته این دو رئیس‌جمهور بود. گرچه هنوز جزییات کامل این دیدار و توافق اعلام نشده است اما این حرکت می‌تواند در نهایت به همکاری بیشتر برای یافتن یک راه حل نهایی برای بحران سوریه منجر شود. رسیدن به این توافق با وجود اتهام‌ها و دشمنی‌های دوطرفه شگفت انگیز بود.

روزنامه «واشنگتن پست» توافق آتش بس را آزمون اولیه‌ای برای رویکردهای دوستانه ترامپ با پوتین دانست و آورد: نخستین همکاری ترامپ با دولت روسیه برای رفع یک بحران بین‌المللی صورت گرفت و آتش بسی در جنوب غربی سوریه به اجرا درآمد. اگر این مسیر ادامه پیدا کند می‌تواند موجب همکاری‌های بیشتر روسیه و ایالات متحده در مقابل خشونت‌های دیگر شود.

به تحلیل این روزنامه، این آتش بس نشان دهنده پذیرش طرح جامع روسیه برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه است. این تلاش‌ها می‌تواند باعث ایجاد مناطق مشابه بدون درگیری در شمال سوریه نیز شود.

گفته شده است روسیه به عنوان پلیس، مسئولیت برقراری این آتش بس را بر عهده دارد اما هنوز مشخص نیست که دیگر بازیگران از جمله رژیم صهیونیستی چه واکنشی به این موضوع خواهند داشت.

شبکه تلویزیونی «ای.بی.سی» آمریکا نیز اعتقاد دارد ترامپ به همکاری با روسیه در زمینه آتش بس سوریه امید بسته است.

این آتش بس در سه منطقه جنگی در جنوب سوریه را در بر می‌گیرد نتیجه راهبرد و ماه‌ها دیپلماسی دولت ترامپ با رئیس جمهوری روسیه بوده است. بنابر این گزارش، توافق آتش بس بعد از چند هفته گفت وگوی پنهانی میان آمریکا، روسیه و اردن در امان به دست آمده است و یکی از اهداف آن ایجاد موانعی را برای جلوگیری از افزایش نفوذ نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه می‌باشد.

در خلال شش سال گذشته هیچ توافق آتش بسی در سوریه پایدار نبود زیرا مکانیسمی برای نظارت و اجرای آن توافق‌ها وجود نداشت. ترامپ پس از دیدار در توییتی عنوان کرد: اکنون زمان حرکت سازنده‌تر با روسیه است.

روزنامه «واشنگتن تایمز» نیز در گزارشی با عنوان «خط قرمزی تازه برای ترامپ» به تغییر تدریجی سیاست‌های ترامپ اشاره و عنوان کرد در چهار سال گذشته که ایران و روسیه به کمک بشار اسد در سوریه رفته‌اند بر گستردگی جنگ با داعش در کل منطقه افزود شد و بحران به کشورهای عراق و لیبی نیز انتشار یافت. به نظر می‌آید دامنه داعش به زودی به شبه جزیره سینای مصر هم کشیده شود.

این گزارش بسیاری از این چالش‌ها را ناشی از سیاست‌های اوباما دانست و افزود: ترامپ در ابتدا خط قرمزی را در سوریه اعلام کرد. وی در دوره رقابت‌های انتخاباتی گفت که آمریکا را وارد جنگ سوریه نمی‌کند. اما هفتم آوریل با موشک‌های کروز یک پایگاه نظامی در سوریه را مورد هدف قرار داد. چند روز قبل نیز ترامپ در مورد حملات شیمایی در سوریه هشدار داده بود. آمریکا حتی حضور پررنگ‌تر نظامی در برخی مناطق سوریه را هم دنبال می‌کند.

به نوشته این گزارش اکنون سوریه نیازمند اعلام یک خط قرمز جدید از سوی ترامپ است. این بار رئیس جمهوری آمریکا باید در دفاع از اردن علیه ایران و روسیه حرکت کند.

در حالی که ترامپ با روسیه توافق آتش بس در سوریه امضا می‌کند برخی رسانه‌های آمریکایی تاکید دارند رئیس جمهوری آمریکا باید در کنار ملک عبدالله پادشاه اردن بایستد و در یک بیانیه رسمی موضع خود در حمایت از این کشور را بی‌پرده به روسیه اعلام کند.

جالب اینجاست که در این دوره کوتاه شاهد تغییراتی شگرف در رویکردها و خط مشی‌های رئیس جمهوری آمریکا بوده ایم. شاید به زودی شاهد دگرگونی‌های بیشتر وی در این مسیر باشیم.

نکته قابل توجه دیگر در مسیر تغییر خط مشی‌ها این است که تنها چند روز پس از دیدار ترامپ با پوتین، رئیس جمهوری آمریکا پیشنهاد همکاری با روسیه در مورد امنیت سایبری را پس گرفت. شبکه تلویزیونی «سی.ان.ان» در گزارشی با عنوان روز فوق‌العاده پوتین نوشت پوتین و ترامپ پس از دوساعت گفت وگو توانستند راهکاری را برای گذشتن از برخی چالش‌ها میان مسکو و واشنگتن پیدا کنند. نخستین گام پرداختن به موضوع جنگ داخلی در سوریه بود. با اینحال هنوز تا اعلام پایان دشمنی دو کشور فاصله بسیاری وجود دارد.

این شبکه خبری گفت وگو در زمینه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و آتش بس در سوریه را موفقیتی بزرگ برای پوتین دانست و نوشت دستاورد وی بیشتر از رئیس جمهوری آمریکا بوده است. از اینرو می‌توان پوتین را به عنوان بازیگری بزرگ در عرصه جهانی به شمار آورد.

بنابر اعتراف رسانه‌ها شاید بتوان سخنان ترامپ بعد از دیدار با پوتین را نیز نوعی چرخش نسبت به گذشته تفسیر کرد. در بخش دیگر گزارش سی.ان.ان آمد ترامپ در جمع همراهان خود، دیدار با رئیس جمهوری روسیه را افتخاری برای خود دانست. حال آنکه پوتین همان فردی است که «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا وی را تهدیدی برای نظم جهانی عنوان کرد. برخی از اعضای کنگره هم دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را اقدامی جنگی تفسیر کردند. در حالی که آمریکا علیه روسیه تحریم‌هایی را برقرار کرده و از آن نکاسته است، همزمان ترامپ دیدار با رئیس جمهوری کشور دشمن را پر اهمیت جلوه می‌دهد.

به گزارش ایرنا به نوشته سی.ان.ان پوتین فردی با تجربه و باهوش است. چند ساعت پیش از این دیدار مسکو به قطعنامه آمریکا در مورد کره شمالی رای منفی داد. این نمایش قدرتی به آمریکا و ترامپ بود. به همین دلایل پیامدهای نخستین دیدار مستقیم پوتین و ترامپ موجب شگفتی همگان شد.

تحلیلگران آمریکایی می‌گویند ترامپ تازه با رئیس جمهوری روسیه آشنا شده است حال آنکه ایالات متحده از مدت‌ها قبل رویکردهای پوتین را تجربه کرده است. با این همه جمعه روز بزرگی برای پوتین و روز خوبی برای ترامپ بود. بقیه جهان نیز باید منتظر عملیاتی شدن این گفت وگوها باشند.

http://jomhourieslami.net/?newsid=140594

ش.د9601420

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات