تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۰۳۲۵۹
دستيار ويژه رئيس‌جمهوري:

منشور حقوق شهروندي اسلامي است نه غربي

(روزنامه شرق – 1396/05/02 – شماره 2918 – صفحه 2)

ايسنا: دستيار ويژه رئيس‌جمهور در امور حقوق شهروندي، در جلسه ستاد صيانت از حقوق شهروندي استان هرمزگان، گفت: «اينکه مي‌گفتند منشور حقوق شهروندي برگرفته از غرب است، درست نيست بلکه اين منشور يک سند اسلامي، ايراني است و رئيس‌جمهوري بر اين امر تأکيد داشته است».

الهام امين‌زاده، افزود: «منشور حقوق شهروندي يک اختراع جديد نيست و در سال ١٣٦١ فرمان ٨ماده‌اي امام خميني(ره) درباره حريم خصوصي افراد را صادر کردند، سال ١٣٨١ مقام معظم رهبري درباره حقوق اقتصادي ملت، که جلوي رانت و فساد اقتصادي گرفته شود، سخن گفت».

او عنوان کرد: «مبناي حقوقي منشور حقوق شهروندي، قانون اساسي جمهوري اسلامي است. منشور حقوق شهروندي با رعايت اصل تفکيک قوا بررسي و تصويب شده و دولت از زمان تصويب اين منشور تعامل سازنده‌اي با ساير قوا داشته است، بدون حضور و همکاري دستگاه‌هاي اجرائي فضاي لازم براي اجراي حقوق شهروندي ايجاد نخواهد شد».

امين‌زاده افزود: «براساس آسيب‌شناسي صورت‌گرفته اگر دستگاه‌ها حقوق همديگر را رعايت کنند و در هر تصميم‌گيري ابعاد حقوقي ديده شود، اين مي‌تواند حکمراني مطلوب باشد. اگر مشارکت و نظارت عمومي اتفاق بيفتد يکي از ضروريات جامعه رخ داده است. اگر شهروند در تصميم‌گيري و اجرا مشارکت کند کاهش هزينه‌ها و بهره‌وري بالا اتفاق مي‌افتد. بايد از رسانه‌ها بخواهيم فرهنگ مسئوليت‌پذيري را به مردم ارائه کنند. در همين راستا بايد نهاد‌هاي مدني را تقويت کنيم».

او با بيان اينکه رسانه ملي مي‌تواند قوانين را به شکل جذاب‌تری به مردم اطلاع‌رساني کند و آموزش دهد، گفت: «براي مثال اکثر زندانيان در زندان‌هاي کشور تنها به دليل اطلاع نداشتن از قوانين، اسنادي را امضا کرده‌اند و طبق قانون بدهکارند اما در واقعيت بي‌گناه هستند و اين عدم آشنايي با قوانين جزایي و قانون اساسي موجب افزايش زندانيان در زندان‌ها شده است». دستيار ويژه رئيس‌جمهور اضافه کرد: «بنابراين خدمت عمومي حق مردم است و حقشان است بدانند دولت در زمينه حقوقشان چگونه عمل مي‌کند، حکومت استبدادي خدمت مي‌دهد تا بهره بيشتري بگيرد، اما حکومت مردمي به خواسته و نياز مردم توجه مي‌کند».

پیام آیت‌الله سیستانی به آیت‌الله صافی‌گلپایگانی

ایرنا: آیت‌الله سیستانی، مرجع شیعیان عراق به آیت‌الله صافی‌گلپایگانی نامه نوشت. او در این نامه از پیام آیت‌الله صافی‌گلپایگانی به مناسبت آزادی موصل تشکر کرد. در بخشی از این نامه آمده است: «رشادت‌ها و جانفشانی‌های مردم غیور عراق از پیر و جوان، بزرگ و کوچک در کارزار سرنوشت‌ساز سه سال گذشته، هرچند برای این‌جانب دور از انتظار نبود اما حقا سبب افتخار و مباهات و شایسته تقدیر و تشکر فراوان است». پس از نبردهای سنگین و خانه به خانه در موصل میان نیروهای عراقی با گروه تروریستی داعش، عراقی‌ها سرانجام هشتم تیرماه امسال این شهر را آزاد کردند.

آیت‌الله سیستانی، به دنبال سقوط موصل فتوای معروف جهاد کفایی خود را اعلام کرد که در نتیجه آن نزدیک به یک میلیون عراقی برای پیوستن به مدافعان و نیروهای مسلح به مراکز نظامی مراجعه کردند و همان هنگام تشکیلات مهم الحشدالشعبی نیز تشکیل شد که بدنه اصلی آن را نیروهای داوطلب مردمی تشکیل دادند و در سه سال گذشته پیروزی‌های بزرگی را محقق کردند.

استقبال تهران از آمادگی پکن برای کمک به گفت‌وگوهای آستانه

ایلنا: شیه شیائو یان، فرستاده ویژه چین در امور سوریه، روز گذشته با مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امورخارجه دیدار کرد. او با اشاره به سابقه روابط خوب و طولانی چین با جمهوری اسلامی ایران و سوریه، آمادگی کشورش را برای همکاری مؤثر در مبارزه با تروریسم اعلام کرد و گفت: از نظر چین تنها راه‌حل بحران در سوریه، راه‌حل سیاسی و گفت‌وگوهای سوری- سوری است و چین از آن حمایت می‌کند.

نماینده چین درباره همکاری سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در «آستانه» و کمک به کاهش خشونت‌ها گفت: چین آماده ارائه کمک‌های لازم برای تقویت آتش‌بس در سوریه است. محمد ایرانی نیز در این دیدار با تأكيد بر اشتراک مواضع ایران و چین در قبال تحولات جاری در سوریه، بر ضرورت تداوم مشورت‌های دو کشور برای کمک به خاتمه بحران جاری و همچنین کمک به مردم این کشور در روند بازسازی سوریه تأكيد کرد.

http://www.sharghdaily.ir/News/136719

ش.د9601248

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات