تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۰۳۳۰۰
در پيام نخست‌وزير روسيه به همايش فرهنگي ـ اجتماعي ايران و روسيه مطرح شد

پیشرفت روابط تهران و مسکو در عرصه‌های مختلف

(روزنامه مردم‌سالاري ـ 1396/04/17 ـ شماره 4357 ـ صفحه 15)

همایش دو روزه فرهنگی-اجتماعی ایران و روسیه با محورهای سیاست و جوانان، هماهنگی روابط بین ملت‌ها و ادیان و همکاری‌های گردشگری روز پنجشنبه به صورت نشست عمومی‌و کارگروههای موضوعی گشایش یافت. ریاست هیات کشورمان را در این همایش علی یونسی دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها بر عهده دارد. مهدی سنایی سفیر کشورمان در روسیه، حجت الاسلام نواب رییس دانشگاه ادیان و مذاهب، نمایندگانی از وزارت ورزش و جوانان، سازمان گردشگری و نیز شرکتهای خصوصی فعال در حوزه گردشگری از دیگر اعضای هیات ایران هستند. رییس آژانس فدرال اقوام و رییس آژانس فدرال گردشگری روسیه، مسئولان جمهوری باشقیرستان، مسئولین فرهنگی و مذهبی روسیه و‌... از جمله حاضران این همایش هستند. مبارزه با خشونت و افراطی‌گری، راهکارهای گسترش همکاری‌های متقابل در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، جوانان و گردشگری از جمله مسائل مورد بررسی طرفین ایرانی و روسی در این همایش عنوان شده است. روز گذشته نیز پیام دمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه نیز در این همایش قرائت شد. نخست وزیر روسیه در پیام خود به این اجلاس تاکید کرد: تهران و مسکو در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت گسترده روابط میان دو کشور در عرصه‌های مختلف بوده‌اند. دمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه در پیامی‌به همایش فرهنگی- اجتماعی ایران و روسیه گفت: ایران و روسیه مشترکات زیادی برای همکاری‌های دو جانبه دارند و روابط آنها در سال‌های گذشته روند رو به رشدی را در تمامی‌حوزه‌ها شاهد بوده است. مدودف تاکید کرد: همایش فرهنگی-اجتماعی ایران و روسیه در شهر اوفا مرکز جمهوری باشقیرستان، زمینه گذار توسعه روابط فرهنگی و نیز افزایش ارتباطات میان ایرانیان و روس‌ها می‌شود و می‌تواند برای گسترش روابط دو کشور نیز مفید باشد.

پیش‌از این روز پنجشنبه حجت‌الاسلام و‌المسلمین علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها و رستم حمیدوف رئیس‌جمهوری باشقیرستان فدراسیون روسیه دیدار و در باره عرصه‌های مختلف همکاری‌ها از جمله افزایش روابط مردمی‌مذاکره کردند. در این دیدار که در حاشیه نخستین روز همایش فرهنگی-اجتماعی ایران و روسیه در شهر اوفا مرکز باشقیرستان با حضور مهدی سنایی سفیر ایران در فدراسیون روسیه برگزار شد، یونسی این نشست را ارزشمند خواند و گفت که رهبران دو کشور به روابط همه جانبه دو کشور بویژه فرهنگی و اجتماعی توجهی ویژه دارند. یونسی در ادامه ضمن اشاره به اهمیت اینگونه همایش‌ها برای نزدیک شدن هرچه بیشتر مردم دو کشور، افزایش شناخت ملت‌ها به صورت متقابل را زمینه ساز شتاب بیشتر روند رشد روابط دو کشور دانست. وی همچنین ضمن اشاره به سابقه همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف، تلاش‌های دو کشور در عرصه مبارزه با افراط گرایی و تروریسم را مهم خواند. دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها در پایان نیز ضمن اشاره به توسعه روابط گردشگری بین ایران و روسیه، ابراز امیدواری کرد که رفت و آمد متقابل گردشگران به دو کشور بیشتر شود. رستم حمیدوف رییس جمهوری باشقیرستان نیز ضمن تاکید بر اهمیت حضور هیات عالی ایران در همایش اوفا با اشاره به همکاری‌های استانی این جمهوری با استان مرکزی، خواستار گسترش بیشتر مناسبات منطقه ای در حوزه‌های مختلف از جمله صنعتی، فرهنگی و گردشگری با ایران شد.

سفیر ایران در روسیه نیز در سخنرانی خود در این همایش، ضمن اشاره به دستاوردهای فراوان در روابط دو کشور در تمامی‌زمینه‌ها در سالهای اخیر و ایجاد تمامی‌زیرساختها و عوامل برای گسترش همه جانبه روابط ایران و روسیه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه رییس‌جمهور روحانی برای دوره دوم انتخاب شد، برای این دوره برنامه‌های بزرگتر و وسیع‌تری برای توسعه هرچه بیشتر روابط دو کشور دارد. مهدی سنایی دیروز در همایش فرهنگی اجتماعی ایران و روسیه که در شهر اوفا مرکز جمهوری باشقیرستان این کشور با موضوعات سیاست جوانان، هماهنگ سازی روابط بین ملت‌ها و ادیان و همکاری دو کشور در حوزه گردشگری و به دعوت آژانس فدرال اقوام فدراسیون روسیه برگزار شد ضمن تشکر از جمهوری باشقیرستان در برگزاری عالی این همایش، برگزاری این دست همایش‌ها را زمینه‌ساز ایجاد گفتگو‌های بین دولت‌ها و ملت‌های دو کشور دانست. سفیر کشورمان در مسکو ضمن اشاره به گفت‌وگوها در حوزه‌های مختلف بین نمایندگان بخشهای مختلف دولتی، فرهنگی، اقتصادی، علمی، دانشگاهی، نخبگان و انستیتوهای دو کشور، از ایده یونسی و بارینوف برای برگزاری این همایش تقدیر کرد. وی این اجلاس را در برگیرنده بسیاری از زمینه‌های گفت‌وگو بین دو کشور دانست و افزود: من در این همایش گفت‌وگوهای جدیدی را برای دو کشور می‌بینم. سنایی ضمن اشاره به رشد فراوان صنعت گردشگری بین ایران و روسیه و نیز توجه به اشتراکات فراوان فرهنگی و دینی بین ایران و باشقیرستان ابراز امیدواری کرد که شاهد حضور پررنگ تر گردشگران این جمهوری در کشورمان شد. سفیر کشورمان همچنین ابراز امیدواری کرد که سومین دوره این همایش را در آینده نزدیک در ایران در یکی از شهرهای کشور برگزار کنیم.

روابط ایران و روسیه در حالی به گفته نخست‌وزیر این کشور در حال پیشرفت در عرصه‌های مختلف است که دولت ایالات متحده به شدت سعی دارد تا مسکو را از ادامه همکاری‌ها با تهران منصرف کند. دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا از روسیه خواست به حمایت‌هایش از سوریه و ایران پایان دهد. او در مراسم یادبود حادثه ورشو این درخواست را مطرح کرد. او در سخنرانی خود درلهستان مدعی شد: ما از روسیه می‌خواهیم که فعالیت‌های بی‌ثبات کننده‌اش در اکراین و سایر مناطق کنار گذاشته و از حمایتش از کشورهای ایران و سوریه دست بردارد و در عوض به جامعه کشورهای مسئولیت پذیر در مبارزه علیه دشمنان مشترک و دفاع از بشریت بپیوندد. ترامپ به زودی در اجلاس گروه بیست با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه دیدار خواهد کرد و انتظار می‌رود دو طرف درباره سیاست‌ها و مواضع‌شان در قبال اوکراین و سوریه تبادل نظر کنند.

روز گذشته همچنین الکساندر میخییف رئیس شرکت انحصاری صادرات تسلیحات روسیه (روس آبارون اکسپورت) اعلام کرد که مسکو همزمان با رعایت قطعنامه برجامی‌شورای امنیت سازمان ملل به همکاری‌های فنی-نظامی‌با تهران ادامه می‌دهد وی اظهار کرد: همکاری‌های فنی – نظامی‌روسیه و ایران در چارچوب خدمات رسانی به تسلیحاتی که پیشتر تحویل داده شده است، ادامه دارد. خبرگزاری اسپوتنیک روز جمعه به نقل از میخییف همچنین به تبادل متقابل هیات‌ها و رایزنی‌های منظم روسیه و ایران در این عرصه اشاره کرد و نوشت: در نمایشگاه‌های نظامی‌نیز با شرکای ایرانی دیدار می‌کنیم و همیشه نیز از ما برای شرکت در کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های صنعتی ایران دعوت می‌کنند.

http://www.mardomsalari.net/4357/page/15/16872

ش.د9601207

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات