فرهنگی >>  فرهنگی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۰۳۹۱۶

دسترسی کودکان به اینترنت پاک

زیست بوم مجازی دُرسا، اینترنت پاک را در دسترس کودکان و نوجوانان قرار می دهد.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ این روزها استفاده از اینترنت و تلفن های هوشمند در بین کودکان و نوجوانان به شدت افزایش پیدا کرده و کمتر کودکی را می توان پیدا کرد که از تبلت و تلفن هایی که به اینترنت متصل می شود استفاده نکند؛ یا علاقه به استفاده از این پدیده نداشته باشد. همین موضوع هم اهمیت و حساسیت نظارت بر استفاده کودکان و نوجوانان از فضای مجازی را بیشتر می کند. 
ـ ضرورت طراحی فضای امن مجازی برای کودکان
محمدصادق احمدوند مشاور یکی از مدارس مقطع ابتدایی با تاکید بر اینکه کودکان و نوجوانان علاقه زیادی برای حضور در فضای مجازی دارند، می‌گوید: در حال حاضر کودکان به راحتی در فضای مجازی تردد دارند و گاهی با مشکلات متعددی روبه رو می‌شوند، مشکلاتی که اگر خانواده ها درباره آن اطلاعات نداشته باشند ناهنجاری های فراوانی را برای کودکان به وجود می آورد.
احمدوند اضافه می کند: فضاهای آموزشی کشور باید آموزش‌های لازم را به خانواده ها برای حضور فرزندانشان در فضای مجازی بدهند و سطح آگاهی آنها را افزایش دهند، ضمن اینکه ما نیازمند یک فضای امن برای حضور کودکان و نوجوانان کشورمان در دنیای مجازی هستیم. 
وی تاکید می کند: در کشورهای مختلف این امنیت به روش‌های مختلف برای مقاطع سنی کودک و نوجوان ایجاد می‌شود و تعدادی از این روش‌ها به ایران هم رسیده است اما فرهنگی که در این روش‌ها لحاظ می‌شود با آنچه که خواسته فرهنگ و خانواده های ایرانی است، متفاوت است.
ـ نگرانی والدین از حضور کودکان در فضای مجازی
اما والدین هم برای حضور کودکان و نوجوانان خود در فضای مجازی دغدغه هایی دارند؛ زهرا ملکان مادر سه فرزند است که در سنین 4 تا 12 سالگی هستند.
وی می گوید: نمی شود جلوی حضور کودکان درفضای مجازی را گرفت و من به عنوان یک مادر نگران حضور بی حد و مرز فرزندانم در فضای مجازی هستم.
ملکان ادامه می دهد: در شرایط فعلی و به قولی عصر اینترنت بچه ها را نمی شود حبس کرد، در عین حال نمی توان آنها را در دنیای مجازی رها کرد چرا که خطراتی هم آنها را تهدید می کند.
به گفته این مادر جوان؛ مسئولان کشور باید تدابیر ویژه ای در این زمینه در نظر بگیرند و به روش‌های مختلف آموزش‌های لازم را در اختیار کودکان و خانواده‌های آنها قرار دهد.
ـ زیست بوم درسا اینترت پاک برای کودکان
زیست‌بوم مجازی دُرسا از اردیبهشت ماه سال 1393 با هدف ترویج «دانایی، رشد، سرگرمی و اینترنت پاک» در بین کودکان و نوجوانان با سرویس‌هایی همچون درسا بازار (بازار اندرویدی کودک و نوجوان) دنیای درسا (برنامک نظارت والدین) اینترنت درسا (اینترنت پاک برای کودک و نوجوان) است.
اما آنچه که می تواند یکی از اصلی ترین ابزارهای مدیریت والدین بر روی فرزندان باشد، اپلیکیشن یا برنامک خانواده درسا است. خانواده درسا شامل دو اپلیکیشن مجزا برای کودک و والدین است که هر دوی این اپلیکیشن‌ها روی یک گوشی نصب می‌شوند.
والدین با نصب این برنامه، برنامه زمانی که می‌خواهند گوشی یا تبلت را در اختیار کودکان خود قرار دهند نسخه کودک در دنیای درسا را اجرا می‌کنند و کودک از آن پس یک گوشی مدیریت شده با کمترین خطر ریسک را در اختیار دارد.
دنیای درسا تمامی برنامک های نصب شده به روی دستگاه را شناسایی می کند. این برنامه به خانواده‌ها این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های نصب شده بر روی دستگاه را مدیریت کنند و والدین برای هر برنامه‌ای که صلاح می‌دانند مجوز استفاده به فرزندانشان را دهند، علاوه بر این امکان مدیریت استفاده از اینترنت در هر برنامه نیز مورد توجه قرار گرفته است.
یکی دیگر از ویژگی های مهم این برنامک امکان مدیریت تماس و ارسال پیامک فرزندان است. به این معنی که والدین با استفاده از برنامک دنیای درسا می توانند تعیین کنند که فرزندانشان با چه کسانی ارتباط داشته باشند تا خطرهای احتمالی آنان را تهدید نکند.
گزارشگر: ملیحه پژمان
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات