تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۰۴۰۳۰

لاریجانی: کشورهای عضو 1+5 از کارهای آزاردهنده دست بردارند

(روزنامه كيهان ـ 1396/05/15 ـ شماره 21689 ـ صفحه 10)

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار نایب رئیس مجلس اتریش گفت: کشورهای عضو گروه 1+5 باید ملتزم به توافق هسته‌ای باشند و دست از کارهای آزاردهنده بردارند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته با مقامات کشورهای مختلف که برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور به تهران آمده‌اند، دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش فارس، لاریجانی در دیدار کارل هاینس کیف، نایب رئیس مجلس اتریش با اشاره به بحران‌های امنیتی و تروریستی در منطقه تصریح کرد: قطعا در شرایط کنونی تمام کشورها باید به صورت داهیانه عمل کنند و برای حل این معضل باید یک همگرایی واقعی ایجاد شود از این رو این مسائل نشان می دهد که کشورهای عضو گروه 1+5 باید ملتزم به توافق هسته‌ای باشند و دست از کارهای آزاردهنده بردارند.

کارل هاینس کیف نیز در این دیدار با تقدیر از رویکرد جمهوری اسلامی در مسیر مذاکرات هسته‌ای، گفت: ایران در این مسیر به صورت مصرانه برای کسب نتیجه تلاش کرد و امروز نیز توافق هسته‌ای را با آرامش و بدون تاثیرپذیری از اخلالگران گام به گام اجرا کرده است. وی اظهار داشت: رویکرد و عملکرد ایران در مسیر توافق هسته‌ای به دنیا نشان داد که می‌توان یک توافق واقعی را عملیاتی کرد و رویکرد جمهوری اسلامی در اجرای توافق یک پاسخ خوب به منتقدان این مسئله بود.

لاریجانی همچنین در دیدار با نبیه بری، رئیس مجلس لبنان بیان داشت: عراق و لبنان در چند ماهه اخیر توانستند ضربه کاری به داعش بزنند و امیدواریم به زودی کل خاک کشورهای درگیر تروریست از حضور آنان پاک شود و با همدلی ریشه آنان خشکانده شود. وی تصریح کرد: همدلی و اتحاد میان کشورهای منطقه و درگیر با تروریست‌ها، باعث به دست آمدن این پیروزی‌ها شده است.

در این دیدار نبیه بری، رئیس مجلس لبنان نیز ضمن تقدیر از دعوت لاریجانی، خاطرنشان کرد: من به جرأت این را می‌گویم که جمهوری اسلامی ایران امیدگاه جهان اسلام است و در بیان این مسئله به هیچ وجه اغراق نکرده‌ام.

وی تأکید کرد: ما هم معتقدیم که باید به دنبال راه حل سیاسی بود و نباید فریب عناوین شیرینی مثل بهار عربی را خورد، زیرا اسرائیل و آمریکا با این عناوین دهان پُرکن، به دنبال رسیدن به اهداف خود هستند و ما نباید بگذاریم که چنین اتفاقی بیفتد، امیدواریم که بتوانیم مشکلات منطقه را با گفت‌وگوهای دیپلماسی میان خودمان حل کنیم و به دیگران اجازه مداخله در سرنوشت کشورمان را ندهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در کنفرانس مشترک خبری با چانگ سی کیون، رئیس مجلس کره جنوبی گفت: ایران علاقه مند به تسریع در پیشبرد همکاری با کشور کره جنوبی در بخش های اولویت‌دار به ویژه در زمینه انرژی، حمل و نقل، محیط زیست و تکنولوژی‌های نو است.

چانگ سی کیون، رئیس مجلس کره جنوبی نیز اظهار داشت: یکی از مسائل کنونی در رابطه با توسعه همکاری های دوجانبه ایران و کره جنوبی موضوعات بانکی است، خوشبختانه پیشرفت های خوبی در موضوعات و مباحث مطرح شده در یک ماه اخیر صورت گرفته است و باید تلاش شود تا مشکلات باقیمانده در این حوزه حل شود.

لاریجانی همچنین در دیدار با کیم یونگ نام، رئیس مجمع عالی خلق کره شمالی بیان داشت: ما از انرژی صلح آمیز هسته‌ای دفاع می‌کنیم اما سلاح هسته‌ای را برای هر کشوری و برای امنیت جهان مضر می‌دانیم.

وی تصریح کرد: پایداری شما در مقابل زورگویی‌های آمریکا قابل تقدیر است و امیدوارم که هرچه سریع‌تر صلح و امنیت در دنیا برقرار شود و کشورهایی که به دنبال قدرت‌طلبی بر سایر کشورها هستند متوجه شوند از این راه به جایی نخواهند رسید.

در این دیدار کیم یونگ نام نیز گفت: این دومین سفر من به ایران است و خوشحالم که با کشوری دیدار می‌کنم که دشمن مشترکی داریم. وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که هیچ مجوزی برای ساخت و شلیک موشک لازم نیست و ما از این موضع قاطعانه شما حمایت می‌کنیم.

کیم یونگ نام تأکید کرد: کشورها سرنوشت خود را با تکیه بر قدرت خود می‌سازند و هیچ دولتی نباید اسیر زیاده‌خواهی دولت‌های قدرت‌طلب دیگر شود، زیرا ثابت شده که آمریکا به کشورهایی حمله کرده است که از نظر قدرت نظامی ضعیف بوده‌اند.

لاریجانی همچنین با امین حاجی مولیا رئیس مجلس مالزی، ژان ماکس راکوتومانجی رئیس مجلس ملی ماداگاسکار، موسس علی معاون نخست‌وزیر اوگاندا، ماهامادو بادومیا معاون رئیس جمهور غنا، با دمیتریس سیلوریس رئیس مجلس قبرس و میخائیل ولادیمیروویچ میاسنیکوویچ رئیس مجلس ملی جمهوری بلاروس نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

http://kayhan.ir/fa/news/110559

ش.د9601762

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات