تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۰۴۳۱۳

یکپارچگی ایرانیان مقابل آمریکا پس از تحریم‌های جدید

پایگاه بصیرت / دکتر یدالله جوانی

(روزنامه جوان ـ 1396/05/11 ـ شماره 5152 ـ صفحه 2)

امريكايي‌ها برخلاف تعهدات خود در برجام، بسته‌هاي سنگين و گسترده تحريمي را عليه ملت ايران در كنگره خود به تصويب رساندند. گستردگي تحريم‌هاي جديد كه به طور قطع نقض فاحش برجام است؛ سبب گرديد عده‌اي از كارشناسان از اين تحريم‌ها با عناويني چون «مادر تحريم‌ها» يا «سياهچاله‌ تحريم‌ها» ياد كنند. ماهيت تحريم‌‌هاي جديد ضد ايراني به گونه‌اي است كه حتي افرادي از مقامات فعلي و پيشين امريكا مانند: «برني سندرز»، «آدام زوبين» و «جان‌كري»، در خصوص تضعيف برجام و به خطر افتادن آن به دليل اين تحريم‌ها، هشدارهاي جدي داده‌اند. در تحريم‌هاي جديد كه به تعبير رئيس مجلس نمايندگان امريكا، يكي از گسترده‌ترين بسته‌هاي تحريمي در طول تاريخ به شمار مي‌آيد، چهار محور اساسي براي اعمال تحريم وجود دارد كه عبارت است از:

1 ـ تحريم موشك‌هاي بالستيك؛ به معناي تحريم تمام افراد، نهادها و مؤسسات حقيقي يا حقوقي كه در توسعه برنامه موشكي ايران مشاركت دارند.

2 ـ تحريم‌هاي جديد تروريسم؛ به معناي اعمال تحريم عليه سپاه و تمامي افراد، نهادها و مؤسسات حقوقي مرتبط با سپاه به دليل حمايت از تروريسم!

3 ـ‌ اجرايي شدن تحريم‌هاي نظامي؛ به معناي مورد تحريم قرار گرفتن تمامي افراد، نهادها و مؤسسات حقيقي يا حقوقي كه در فروش، تأمين، تعمير و انتقال تانك، خودروي زرهي، تسليحات با كاليبر بالا، هواپيماي جنگي، بالگردهاي تهاجمي، كشتي و ... به ايران ايفاي نقش نمايند.

4 ـ تحريم‌هاي حقوق بشري.

به اعتقاد كارشناسان، تحريم‌هاي جديد بندهاي 26، 28 و 29 برجام را نقض كرده و اعمال اين تحريم‌ها به دليل تعارض شديد با روح و متن برجام، در نهايت برجام را بي‌خاصيت خواهد كرد.

نكته مهم كه ايرانيان اعم از مسئولان و مردم، بر آن اتفاق نظر دارند، هدف قرار گرفتن قدرت دفاعي ايران از طريق تحريم‌هاي جديد از سوي امريكا است. امريكايي‌ها از طريق اعمال اين تحريم‌ها، به دنبال تضعيف عوامل اصلي اقتدار دفاعي ايرانيان هستند. تحريم‌هاي جديد بر اساس نظريه «تحريم ـ مذاكره ـ‌معامله»، وضع شده است. امريكايي‌ها چنين مي‌پندارند كه تشديد تحريم‌هاي هسته‌اي در گذشته، ايران را به پاي ميز مذاكره كشاند و آنان با برجام‌هسته‌اي، برنامه‌ هسته‌اي خود را محدود ساختند. بر همين اساس اعمال تحريم‌هاي سنگين عليه قدرت دفاعي و عوامل اقتدار ايران، در نهايت جمهوري اسلامي را پاي ميز مذاكره خواهد كشاند و از اين طريق، مي‌توان روي قدرت دفاعي ايران معامله انجام داد و برجام‌هاي موشكي، منطقه‌اي و ... را شكل داد! بر همين اساس مي‌توان گفت، موشك‌هاي بالستيك و سپاه، بهانه‌هاي تحريم براي تحت فشار قرار دادن اقتصاد ايران است و امريكايي‌ها از طريق اين تحريم‌ها به دنبال تحت فشار قرار دادن مردم و ايجاد اختلافات داخلي در كشور هستند.

آيا امريكايي‌ها به اهداف اصلي خود از طريق وضع تحريم‌هاي جديد دست خواهند يافت؟ آيا امريكايي‌ها موفق خواهند شد روزي ايرانيان را براي انجام معامله روي قدرت دفاعي خودشان پاي ميز مذاكره بكشانند؟ آيا امريكايي‌ها موفق به شكل‌دهي برجام موشكي و كنترل قدرت‌ موشكي ايران خواهند شد؟ آيا امريكايي‌ها موفق به تحميل برجام منطقه‌اي با هدف پايان دادن و يا كاهش نفوذ منطقه‌اي ايران خواهند شد؟ تصور امريكايي‌هاي وضع‌كننده تحريم‌هاي جديد و به ويژه دولت ترامپ؛ آن است كه از طريق فشارهاي تحريمي بر ايران، به تمامي اين اهداف دست خواهند يافت. اما نگارنده بر اين اعتقاد است كه امريكايي‌ها به شدت دچار اشتباه محاسباتي شده‌اند و هرگز قادر به كاهش قدرت دفاعي ايران و تضعيف موقعيت منطقه‌اي جمهوري اسلامي نخواهند شد. دلايل زير اين باور را پشتيباني مي‌كند:

1 ـ مذاكرات هسته‌اي كه در نهايت به توافق هسته‌اي منتهي شد، براساس سياست نظام در اين حوزه بود. ايران عضو آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي بود و فعاليت‌هايش تماماً در راستاي استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي انجام مي‌گرفت. بنابراين از همان ابتداي جنجال‌آفريني سياسي در سال 1382 در موضوع برنامه هسته‌اي كشورمان از سوي غربي‌ها، جمهوري اسلامي باب مذاكره را گشود و بر باقي ماندنش در آژانس بين‌المللي هسته‌اي تأكيد كرد.

2 ـ در طول سال‌هاي گذشته و خصوصاً از زمان شروع مذاكرات هسته‌اي به صورت مستقيم با امريكا از سال 1392 به بعد، به رغم تمايل امريكايي‌ها به گشودن باب مذاكره با ايران در موضوعات ديگر، بارها و بارها از سوي مقام معظم رهبري تصريح شده كه جمهوري اسلامي در هيچ موضوعي غير از هسته‌اي با امريكا مذاكره نخواهد كرد.

معظم‌له حتي در سال 1395 با اشاره به عهدشكستن امريكايي‌ها در برجام و غير قابل اعتماد بودن آنان، تصريح فرمودند كه مذاكره با امريكا سم مهلك است.

3 ـ امريكايي‌ها با عهدشكني در برجام از طريق وضع تحريم‌هاي جديد از يكسو، و بر نداشتن تحريم‌هاي هسته‌اي به صورت عملي از سوي ديگر، چهره واقعي خود مبني بر غير قابل اعتماد بودن را به تمامي ايرانيان با هر گرايش و سليقه‌اي نشان دادند.

4ـ در ايران با توجه به شرايط منطقه‌اي، ‌تهديدات نظامي مستقيم و غير مستقيم، تجربه تاريخي و خصوصاً تجربه دفاع مقدس، روي تقويت بنيه دفاعي كشور و خصوصاً افزايش اقتدار موشكي با توجه به خاصيت بازدارندگي آن، اجماع نظر ميان آحاد مردم، تمامي جريان‌هاي سياسي، نخبگان و مسئولان وجود دارد. بنابراين تصور امريكايي‌ها مبني بر اينكه بتوانند ايراني‌ها را براي مذاكره در خصوص قدرت دفاعي متقاعد سازند، يك تصور ابلهانه است. واكنش مردم، مجلس، دولت و ديگر دستگاه‌ها و مسئولان كشور در روزهاي اخير نسبت به تحريم‌هاي جديد امريكا كه قدرت دفاعي كشور را نشانه رفته، از يكپارچگي ايرانيان عليه امريكا حكايت مي‌كند. به طور قطع در پرتو اين يكپارچگي، قدرت دفاعي كشور حفظ مي‌شود و افزايش مي‌يابد و امريكا هيچ غلطي نمي‌تواند بكند.

http://www.javanonline.ir/fa/news/865073

ش.د9601739

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات