صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۰۴۵۲۰

زمان بیان واقعیت‌های برجام فرا رسیده است

  رسول سنائی‌راد/ کاخ سفید که تاکنون بارها جسم و روح برجام را نقض کرده، ولی لاشه آن را برای فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران و تبرئه خود از نقض مکرر و پذیرش مسئولیت این عهدشکنی آشکار و وقیحانه حفظ کرده است، بار دیگر چندین شخص و شرکت را به بهانه همکاری‌های هسته‌ای و موشکی در فهرست تحریم‌ها قرار داد و در عین حال تعلیق تحریم‌های هسته‌ای را نیز برای چهار ماه دیگر تمدید کرد. افزون بر این، همزمان آمریکا تهدید کرده که تا یک ماه دیگر تصمیماتی جدی علیه جمهوری اسلامی ایران اتخاذ خواهد کرد که جملگی نشان از استمرار سیاست فشار سران کاخ سفید علیه کشورمان دارد.
اصلی‌ترین عامل مشوق سران مغرور کاخ سفید در اتخاذ این تصمیمات ظالمانه و بی‌توجهی به الزامات یک توافق بین‌المللی، مفروض غلط و توهمی است که رفتار برخی دولتمردان و سیاست‌بازان ایرانی برای آنان رقم زده است؛ توهمی مبنی بر اینکه دولتمردان ایرانی در وضعیتی قرار دارند که برجام را به هر نحو ممکن حفظ کرده و حاضر به کنار گذاشتن آن نخواهند شد. آنچه به این مفروض و توهم خطرناک کمک کرده عبارت است از:
۱ـ بی‌عملی مسئولان دولتی و دستگاه دیپلماسی و کمیسیون نظارت بر برجام و مجلس شورای اسلامی در برابر نقض مکرر برجام از سوی کاخ سفید و بسنده کردن به واکنش‌های تشریفاتی و محافظه‌کارانه در حد سخنگوی وزارت خارجه.
۲ـ دفاع مستمر و انفعالی دولتمردان به ویژه شخص رئیس‌جمهوری و حامیان حزبی او از برجام و ذکر دستاوردهای خیالی و تأکید بر حفظ آن به منزله یک قرارداد بین‌المللی.
۳ـ بیان دستاوردهای جزئی و اجتناب از بیان نقض‌های مکرر برجام از سوی دولت و حامیان آن و فریب افکار عمومی در داخل و واکنش تند و عصبی به هرگونه نقد داخلی و بیان واقعیت‌های تلخ مربوط به رفتار ظالمانه و نقض‌های مکرر کاخ سفید که برجام را نه تنها بی‌خاصیت کرده، بلکه ابزار جدیدی برای فشار بیشتر اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان قرار داده است.
۴ـ دلخوشی حامیان برجام به شکاف سیاسی بین اتحادیه اروپا و ترامپ و حمایت بین‌المللی از برجام و جبران هزینه‌های سنگین پذیرش برجام با گشایش‌های احتمالی ناشی از همراهی کشورهای اروپایی با جمهوری اسلامی ایران.
در حالی که نه از جسم و نه از روح برجام چیزی باقی مانده و کاخ سفید این لاشه مثله شده را نیز تنها به مثابه ابزاری برای فشار بر کشورمان، به ‌کار می‌گیرد؛ لازم است وضعیت واقعی برجام برای مردم تبیین شود و کسانی که برای برجام زحمات زیادی کشیده‌اند، امروز نیز زحمت بیان واقعیت‌ها برای جامعه و پرده برداشتن از بدعهدی‌های کینه‌توزانه سران کاخ سفید را نیز پذیرا شده و از غافلگیری در برابر اقدامات ظالمانه آمریکا در ماه‌های پیش‌رو جلوگیری کنند.
بدیهی است که جامعه ما نسبت به حسن نیت و زحمات تیم مذاکره‌‌کننده برای برداشتن تحریم‌های ظالمانه و دور کردن فضای تهدید از کشور تردید ندارند، اما حال که برجام خود وسیله‌ای برای تشدید تحریم و تهدید علیه کشور شده، آیا زمان بیان واقعیت‌ها برای مردم و دادن پیام به دشمن برای تصحیح محاسبه و کنار گذاشتن این توهم و مفروض غلط فرا نرسیده است که دشمن بفهمد صبر و خویشتن‌داری جمهوری اسلامی ایران هم حدی داشته و نقض‌های آشکار و وقیحانه را بی‌پاسخ نگذاشته و اجازه بهره‌گیری سران کاخ سفید از لاشه برجام را بیش از این به بازماندگان کفتارصفت ماکیاولی نخواهد داد.
تجربه ما در طول نزدیک به چهار دهه گذشته نیز نشان داده که هر جا محکم و استوار پای ارزش‌ها، آرمان‌ها و حقوق ملت بزرگ ایران ایستاده‌ایم، دشمن مجبور به عقب‌نشینی شده و هرجا از مواضع خود کوتاه آمده‌ایم، دشمن با خوی استکباری خود گام بعدی را در راستای منافع خود برداشته است؛ فلذا «آزموده را آزمودن خطاست».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات