تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۰۴۶۹۹

عراقچی: دولت‌ قبلی و جدید آمریکا برخلاف برجام عمل کرده‌اند

(روزنامه كيهان - 1396/03/22 - شماره 21645 - صفحه 2)

رئیس‌ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: به اعتقاد ما حرکت‌هایی که در طول یک سال‌ونیم گذشته چه توسط دولت قبلی آمریکا و چه توسط دولت جدید آن صورت می‌گیرد، در موارد بسیاری بر خلاف تعهدات آمریکا در اجرای برجام است.

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و رئیس‌ستاد پیگیری اجرای برجام درباره طرح تصویب تحریم سنا علیه ایران و اینکه چنین حرکتی از سوی آمریکایی‌ها نقض برجام است یا خیر، اظهارداشت: براساس بندهای 26 و 29 برجام، آمریکایی‌ها متعهدند که برجام را با «حسن نیت» و در «فضای سازنده» اجرا کنند و از هر اقدامی که «اجرای موفقیت آمیز» برجام را تحت الشعاع قرار دهد خودداری کنند.

عراقچی اضافه کرد: به اعتقاد ما حرکت‌هایی که در طول یک‌سال‌ونیم گذشته چه توسط دولت قبلی آمریکا و چه توسط دولت جدید آن صورت می‌گیرد، در موارد بسیاری بر خلاف تعهدات آمریکا در این سه اصل است.

وی با بیان اینکه مصوبه کنگره هم اگر نهایی شود از نظر ما در همین راستا ارزیابی خواهد شد، تصریح کرد: ما از نزدیک این تحولات را رصد کرده و قانون جدیدی که کنگره دارد روی آن کار می‌کند را بررسی می‌کنیم. اصلاحات متعددی تا اکنون صورت گرفته و تلاش می‌کنند که موارد نقض برجام را از درون این قانون خارج کنند.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: به اعتقاد ما نفس تصویب چنین قانونی می‌تواند بر خلاف «اصل حسن نیت» و «اصل اجرای موفقیت‌آمیز» برجام باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، عراقچی با تصریح اینکه تمام اینها از سوی ستاد اجرای برجام وزارت امور خارجه در حال رصد شدن است، بیان داشت: ما همه موارد را به هیئت نظارت بر اجرای برجام گزارش می‌دهیم و تصمیم مقتضی توسط این هیئت اتخاذ خواهد شد.

عراقچی(3 خرداد 96): ترامپ تاکنون به برجام پایبند بوده است!

متاسفانه اظهارات ضد و نقیض مقامات ارشد دولت یازدهم و واکنش منفعلانه در برابر عهدشکنی آمریکا، واشنگتن را در نقض عهد گستاخ‌تر کرده است.

عراقچی -چهارشنبه سوم خرداد- در جلسه کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در اظهارنظری عجیب تاکید کرد که ترامپ به برجام پایبند بوده است.

این اظهارنظر در حالی است که «دونالد ترامپ» بعد از ورود به کاخ سفید به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، به طور متوسط هر ماه یک بار تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعلام کرده است.

در حال حاضر سیاست انفعالی «حفظ برجام به هر قیمت» توسط دولت یازدهم در مقابل «نقض مکرر برجام» از سوی طرف مقابل موجب شده است تا فشار علیه ایران و افزایش تحریم‌ها و تهدید منافع ملی وارد فاز گسترده‌تری شود.

وزارت امور خارجه که مسئولیت سنگینی در دفاع از حقوق ملت ایران بر عهده دارد، در مقابل گستاخی و عهدشکنی‌های مکرر آمریکا به فشار ایمیلی و پیام توئیتری و گلایه محترمانه و توجیه بسنده می‌کند.

http://kayhan.ir/fa/news/106126

ش.د9601724

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات