تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۰۵۰۳۲
براي حفظ انسجام جريان اصلاح‌طلبي سكوت مي‌كنم

سکوت وحدت‌طلبانه عارف

(روزنامه آرمان - 1396/06/23 - شماره 3418 - صفحه 2)

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی که در یک‌سال اخیر با بیشترین انتقادات از سوی مردم و جریانات اصلاح‌طلب مواجه شده، در دیدار با اعضای تشکل دانشجویی انجمن وفاق و توسعه دانشگاه شیراز به دفاع از عملکرد خود و شورای عالی اصلاح‌طلبان پرداخت. به‌گزارش ایسنا، معاون‌اول دولت اصلاحات با یادآوری عملکرد بخشی از جریان اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس نهم که به عدم حضور در انتخابات روی آورده بودند، گفت: ذات اصلاح‌طلبی با تحریم و کنارکشیدن از انتخابات میانه‌ای ندارد. راهبرد ما در دهه۹۰ حضور فعال و جدی در انتخابات است و به هیچ‌وجه با صندوق رأی قهر نخواهیم کرد. عارف با بیان اینکه جوانان اصلاح‌طلب در راه رسیدن به آرمان‌های خود هزینه‌های بعضا سنگین متحمل شدند، به انصراف خود در انتخابات سال۹۲ که مورد سوال یکی از حاضران در جلسه بود، اشاره کرد و گفت: تصمیمی که در انتخابات سال۹۲ گرفته شد، بیانگر ظرفیت گفتمان اصلاحات بود و نباید آن را معطوف به فرد خاصی کرد؛ البته آن تصمیم در شرایط برد گرفته شد که تصمیم منطقی و درستی بود.

دفاع از شورای عالی

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه وحدت و انسجام جریان اصلاح‌طلب یک اصل مهم برای ادامه حضور این جریان در فضای سیاسی ایران است، خاطرنشان کرد: باید یک صدا از داخل جبهه‌اصلاحات شنیده شود؛ به همین دلیل در انتخابات مجلس‌دهم تصمیم گرفته شد شورای هماهنگی جبهه‌اصلاحات، شورای مشورتی بزرگان اصلاحات و شورای مشورتی گروه امید در قالب سازوکار شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان فعالیت کنند که شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان برخلاف تصور برخی دوستان نه‌تنها باعث تضعیف احزاب نشد، بلکه فرصتی را برای تقویت احزاب فراهم کرد و برخی احزاب اصلاح‌طلب با توسعه و گسترش فعالیت‌های خود روبه‌رو شدند.

وی بر ضرورت تشکیل احزاب فراگیر در کشور تاکیدکرد و گفت: در دور اول فعالیت شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تلاش زیادی برای توقف فعالیت این شورا از طریق تهدیدهای مختلف صورت گرفت، ولی از آنجا که عملکرد شفاف و روشنی داشتیم، به فعالیتمان ادامه دادیم. در مقطع فعلی متاسفانه با جعل برخی گفتمان‌ها به‌دنبال فروپاشی شورای‌عالی اصلاح‌طلبان هستند که البته موفق نخواهند شد و جریان اصلاحات با سازوکاری که اندیشیده می‌شود، باید انسجام و وحدت خود را حفظ کند.

رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتمادملی، چندی پیش در انتقاد از شیوه عملکرد شورای‌عالی به قانون گفته بود: «بعد از انتخابات سال94، ما در شورای‌عالی مطرح کردیم که انتخابات تمام شده است و این شورا که یک ضرورت و برای حل‌اختلاف بود، باید به کار خودش پایان دهد و باید به احزاب برگردیم و آنها را تقویت کنیم. اما متاسفانه همان افرادی که پشت صحنه بودند و می‌خواستند این قضیه را مدیریت کنند، قضیه را ادامه دادند و در نهایت تاییدیه رئیس دولت اصلاحات را گرفتند که این کار تا انتخابات96 ادامه پیدا کند.»

تهدید به روشنگری

عارف با هشدار به افرادی که با برخی اظهارنظرها به‌دنبال نادیده‌گرفتن هویت اصلاح‌طلبی هستند، تاکید کرد: فعلا برای حفظ انسجام جریان‌اصلاح‌طلب در برابر برخی اظهارنظرهایی که به‌دنبال عبور از هویت اصلاح‌طلبی و فروپاشی وحدت و انسجام هستند، سکوت می‌کنم، ولی درصورت تداوم آن مطمئنا درباره اهداف این‌گونه اظهارنظرها سخن خواهم گفت. وی با اشاره به سفرهای خود در دور دوم انتخابات مجلس‌دهم به استان‌ها تصریح کرد: سفرهای صورت‌گرفته صرفا برای تبلیغ کاندیداها نبود، چراکه استقبال صورت‌گرفته در آن سفرها نوعی رفراندوم مردمی برای گفتمان‌اصلاحات بود. عارف گفت: در انتخابات مجلس دهم رویکرد اصلی ما همراهی با جریان حامی دولت بود؛ به همین دلیل در آن انتخابات به‌دنبال ائتلاف با جریان حامی دولت بودیم، به‌رغم اینکه قابل پیش‌بینی بود که برخی از افراد حاضر در لیست در مجلس راهشان را از ما جدا خواهند کرد، ولی پیش‌بینی نمی‌کردیم که برخی از آنها در مجلس رودرروی ما قرار بگیرند.

مطالبه جامعه

عضو مجمع تشخیص مصلحت‌نظام در پایان در پاسخ به سوالی درخصوص مساله حصر گفت: اگر جریانات سیاسی به‌دنبال امتیازگیری از حل مساله حصر باشند، باید بگویم در حل این موضوع که مطالبه جدی جامعه است، موفق نخواهیم شد. فعالیت‌های خوبی برای حل موضوع در فضای غیررسانه‌ای صورت گرفته که امیدوارم با حل این مساله نگرانی‌ها رفع شود.

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/197623

ش.د9602286

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات