تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۰۵۲۴۸

ارتش سوريه - حزب‌الله؛ اتحاد عليه تروريسم (بخش اول)

(روزنامه اطلاعات ـ 1396/06/01 ـ شماره 26800 ـ صفحه 12)

«فيصل المقداد» معاون وزير خارجه سوريه در گفتگو با تارنماي «العهد» با اشاره به حمايت اکثريت مردم لبنان از هماهنگي بين کشورشان با سوريه در جنگ با تروريسم از اينکه برخي سياستمداران لبناني مخالف دولت سوريه منافع شخصي را بر منافع ملت خود برتري مي دهند انتقاد کرد. المقداد در پاسخ به سوالي درباره وجود چراغ سبز طرف‌هاي منطقه‌اي يا بين المللي براي ورود به جنگ اخير با جبهه‌النصره گفت: جنگ با تروريسم نياز به چراغ سبز يا زرد يا قرمز ندارد و امروز همه دنيا آن را جنگي مشروع و قانوني مي دانند. منطقه با تهديد تروريسم مواجه است و ما فکر مي کنيم که افکار عمومي دنيا از هرگونه اقدام عليه تروريسم حمايت به عمل مي آورد. وي افزود: البته بعضي کشورها هستند که با وجود درج نام جبهه النصره در ليست گروه‌هاي تروريستي شوراي امنيت، آن را گروه تروريستي به شمار نمي‌آورند. ما به اينها نصيحت مي کنيم که شيوه خود را تغيير دهند و افکار پوسيده و توجيهات غير منطقي خود را کنار بگذارند چون اين موضع گيري‌ها به نفع تروريسم تمام مي شود و به دور از اخلاق و غير قابل قبول است.

معاون وزير خارجه سوريه تصريح کرد: کساني که به جنگ ارتش لبنان با داعش اعتراض دارند همانهايي هستند که از جنگ با تروريسم در سوريه و لبنان انتقاد مي کنند. اينها قدرت تفکر خود را از دست داده اند و قادر به تشخيص دوست از دشمن نيستند. اين وضعيت بايد خاتمه پيدا کند چون دنيا تغيير کرده و اجماع جهاني براي مبارزه با تروريسم ايجاد شده است. براي همين نيز اگر اين عده بخواهند مصلحت مردم لبنان را ناديده بگيرند مردم در نهايت آنها را از خود طرد خواهند کرد. سياستمدار برجسته سوري افرود: ما با جنگ عليه داعش و جبهه النصره از مردم لبنان و از ارتش لبنان حمايت به عمل مي آوريم و هرکس به اين جنگ اعتقاد ندارد با تروريست‌ها ارتباط دارد و به دنبال تحقق طرح‌هايي است که به نفع مردم لبنان نيست.

المقداد با اشاره به اقدام رزمندگان مقاومت در برافراشتن پرچم لبنان مزين به تصاوير شهداي ارتش لبنان در مناطق آزاد شده ارتفاعات عرسال گفت: وقتي مشاهده کردم که مقاومت لبنان چطور تصاوير شهداي ارتش لبنان را به دست گرفته است، سرم را با افتخار بالا گرفتم. اين شهدا اختصاص به گروه و طائفه خاصي ندارند و از همه جاي لبنان هستند. من به ايثارگري‌هاي مقاومت لبناني و خدماتي که ارتش لبنان و مردم لبنان داشت افتخار مي کنم. کاري که مقاومت انجام مي دهد به نفع کل لبنان است و به گروه خاصي اختصاص ندارد. وي افزود: تروريسم وقتي به لبنان حمله مي کند فرقي بين لبناني‌ها نمي گذارد براي همين نيز ما احساس مي کنيم کاري که مقاومت لبنان انجام مي‌دهد بازتاب خوبي پيدا کرده است. اين را نه به عنوان يک مسئول دولت سوريه بلکه به عنوان يک شهروند عرب مي گويم. اين حرف حرف تک تک شهروندان عرب در مغرب و مصر و الجزائر و سودان است. ما در سوريه تنها از مقاومت حمايت نمي کنيم بلکه بخشي از مقاومت هستيم و مقاومت بخشي از جهان عرب است. همه کشورهاي عرب آرزو مي کنند چنين قدرتي در اختيار داشته باشند تا در مواقع لزوم در برابر تروريسم از آن استفاده کنند.

معاون وزير خارجه سوريه حمايت مردم لبنان از عمليات مقاومت در عرسال را نشانه تحول واقعي در داخل لبنان دانست که از آگاهي و هوشياري مردم لبنان حکايت دارد. وي تصريح کرد: برخي روساي احزاب و سياسيون موجود در دولت اعتقادي به اين نبرد ندارند و اين از عقب‌ماندگي عقلي آنها و عدم درک منافع مردم لبنان حکايت دارد. مردم لبنان کسي را که با تروريسم مبارزه مي کند از کسي که از تروريسم حمايت مالي و تسليحاتي مي کند تشخيص مي دهند.

المقداد در رابطه با جنجال مربوط به مخالفت برخي گروه‌ها با برقراري ارتباط بين دولت سوريه و لبنان و هماهنگي در جهت مبارزه با تروريسم گفت: هماهنگي بين سوريه و مقاومت لبناني نه فقط به صورت ماهانه و هفتگي و روزانه بلکه به طور لحظه‌اي برقرار است و اين مساله منجر به پيروزي‌هاي بزرگي در برابر تروريسم در داخل و خارج سوريه شده است. وي با اشاره به تداخل ميدان‌هاي جنگي سوريه و لبنان با يکديگر و عدم امکان تفکيک آنها از يکديگر گفت: تروريست‌ها از اين سوي مرزها به آن سو فرار مي کنند و متقابلا وقتي در لبنان تحت تعقيب قرار مي گيرند به سوريه فرار مي کنند. اين نياز به هماهنگي بين دولت لبنان و دولت سوريه دارد. وي با اشاره به مخالفان هماهنگي بين دو کشور گفت: برخي‌ها در لبنان حاضرند با شيطان همکاري کنند اما زير بار هماهنگي با سوريه نمي‌روند. البته اين يک چيز طبيعي است چون روابط و وابستگي‌هاي منطقه اي و بين المللي آنها با برخي قدرت‌ها بر کسي پوشيده نيست. معاون وزير خارجه سوريه تصريح کرد: وقتي يک مسئول لبناني مي گويد که با هماهنگي بين لبنان و سوريه مخالف است، آن هم زماني که اين هماهنگي تاثير سرنوشت سازي در اوضاع دارد، ما به اين حرف‌ها مي خنديم و براي اينها اهميتي قائل نيستيم. ارتباطات اينها با کشورهاي خليجي و کشورهاي غربي که مانع از هماهنگي بين لبنان و سوريه مي شود به ضرر مردم لبنان است و اين عده ضرر خواهند کرد.

وي افزود: ما هماهنگي و پيام‌هاي رد و بدل شده بين عالي‌ترين مقامات دو کشور را مفيد مي دانيم اما چيزي که در شرايط کنوني نياز به ادامه و تعميق بيشتر آن احساس مي‌شود هماهنگي عملياتي در مبارزه با تروريسم است. اکثريت مطلق مردم لبنان خواهان چنين هماهنگي بين لبنان و سوريه هستند. المقداد در پاسخ به اين سوال که آيا سرتيپ «عباس ابراهيم» به عنوان نماينده ميشل عون رئيس جمهوري لبنان براي هماهنگي با سوريه تعيين شده گفت: نمي خواهم با سخن گفتن در اين موضوع بهانه اي به دست مخالفان اين قضيه بدهم. ميشل عون به عنوان رئيس جمهوري لبنان به مسئوليت‌هاي خود در قبال امور واقف است و ما از هرگونه هماهنگي در اين قضيه استقبال مي کنيم.

«فيصل المقداد» معاون وزير خارجه سوريه همچنين نقش عربستان و قطر و ترکيه در جنگ افروزي عليه سوريه را افشا کرد.معاون وزير خارجه سوريه در اين مصاحبه که در العهد منتشر شد، در پاسخ به سوالي درباره برخي تلاش‌ها براي وادار کردن متحدان ارتش سوريه مانند مقاومت حزب‌الله براي خروج از منطقه جنوب سوريه گفت: با اطمينان مي گويم که اين تلاش‌ها نتيجه اي نداد و ارتش سوريه و مقاومت و همه کساني که از ارتش سوريه حمايت مي کنند زير بار هيچ شرط و شروطي در زمينه مبارزه با تروريسم و حمايت از امنيت و ثبات سوريه نخواهند رفت چون مقاومت و ديگر گروه‌هاي حامي سوريه اعم از دوستان روس و ايراني مان در چارچوب حاکميت سوريه و تصميم‌گيري‌هاي دولت سوريه فعاليت دارند. المقداد تصريح کرد: ما همانطور که قبلا هم گفتيم از کاهش درگيري حمايت مي کنيم و خط قرمزهاي ما آن است که حضور هيچ نيروي بيگانه اي را در خاک سوريه نمي پذيريم مگر اينکه با اجازه دولت سوريه باشد. ما ائتلاف غربي به رهبري آمريکا را غير قانوني مي دانيم. آنها در سوريه مرتکب جنايت‌هاي زيادي در حق مردم سوريه مي‌شوند و اين خط قرمز ماست. خط قرمز دوم ما مربوط به نقش آفريني اسرائيل است. با اين وجود از برقراري امنيت و ثبات و فراهم شدن فرصتي براي مصالحه ملي چه در جنوب يا شمال و وسط کشور حمايت مي کنيم.

المقداد با تاکيد بر اينکه شرط‌هاي اصلي توافق جنوب در مناطق ديگر هم پياده خواهد شد گفت: عدم حضور نيروهاي بيگانه در خاک سوريه، لزوم استفاده از اين فرصت‌ها براي بازگشت امنيت و ثبات، جلوگيري از ريخته شدن خون مردم سوريه، تلاش براي مصالحه ملي در همه نقاط سوريه از جمله اين شرط‌هاست.وي تصريح کرد: ارتش سوريه بعد از پيشروي‌هاي اخير در مناطق شرقي اکنون شهر السخنه را از اشغال تروريست‌ها آزاد کرده است.. اين شهر خط دفاع اصلي تروريست‌ها در مسير ديرالزور به شمار مي آيد و پيروزي ارتش سوريه و متحدان در اين منطقه پيروزي بزرگي خواهد بود که پيروزي‌هاي بعدي در برابر تروريسم را به دنبال خواهد داشت.

المقداد با بيان اينکه اسرائيل بيشترين سود را از قتل و خونريزي در سوريه مي برد گفت: ائتلاف و هم سويي بين اسرائيل و حکومت‌هاي مزدور در منطقه مانند سعودي و قطر منجر به ويراني زير ساخت‌هاي سوريه شده و کمک‌هاي مالي آنها به تروريست‌ها کار غير اخلاقي است که اين نسل يا نسل‌هاي آينده عاملان آن را مورد بازخواست قرار خواهد داد. معاون وزير خارجه سوريه با اشاره به کمک‌هاي مالي برخي کشورهاي خليج فارس به اسرائيل گفت: جاي تعجب ندارد که ايالات متحده و فرانسه و بريتانيا از نتانياهو حمايت کنند اما تعجب اينجاست که عربستان با کمک مالي به نتانياهو او را در برابر شهروندان فلسطيني تقويت کند و بعد هم داعيه دار حمايت از منافع امت عربي شود. اين دروغ و تزويرها پشت پرده نخواهد ماند چون ملت‌هاي عرب به حقيقت اين نظام‌ها پي برده اند.

سياستمدار برجسته سوري با اشاره به برخي ادعاها درباره فشار عربستان به نتانياهو براي برچيدن گيت‌هاي الکترونيکي از ورودي‌هاي مسجد الاقصي گفت: از حيث سياسي اعمال چنين فشارهايي بعيد نيست چون انتفاضه ملت فلسطين به ضرر اين حکومت‌هاست و آنها مي خواهند جلوي انتفاضه را بگيرند. هدف اصلي فرونشاندن آتش قيام مردم فلسطين است و افکار عمومي در عربستان دير يا زود به دروغگويي و تزوير و همکاري حکومت سعودي با اسرائيل اعتراف خواهد کرد.

المقداد تصريح کرد: دولت ترکيه به بيش از 400 هزار تروريست اجازه داد تا با پول و سلاح و تجهيزاتشان از اين کشور عبور کرده و وارد سوريه شوند و اين کشور را به ويرانه تبديل کنند؛ پول و سلاح‌هايي که کشورهاي خليجي در اختيار اين تروريست‌ها قرار داده بودند. تروريست‌ها با سيطره بر چاه‌هاي نفت و گاز و منابع کشاورزي و فسفات، اقدام به قاچاق ثروت‌هاي سوريه به ترکيه و کشورهاي ديگر کردند. وي افزود: ما از اين کشورها به خاطر جنايت‌هايي که در حق ملت سوريه مرتکب شدند حسابرسي خواهيم کرد.

المقداد در پاسخ به سوالي درباره ميزان جدي بودن تصميم ترامپ براي توقف حمايت‌ها از گروه‌هاي مسلح و ارزيابي اش از توافق کاهش تنش در جنوب سوريه و خط قرمزهاي سوريه در اين منطقه گفت: اظهارات مقام‌هاي دولت جديد آمريکا مدام در حال برملا کردن سياست‌هاي آمريکا در منطقه است. ما از مدتها پيش اعلام کرده بوديم که ايالات متحده با حمايت از گروه‌هاي مسلح در سوريه سياست‌هاي ويرانگر و شيوه غير قابل قبولي در پيش گرفته و ميليون‌ها دلار را در حمايت از اين گروه‌ها به باد داده است. وي افزود: آمريکا چه سودي از اين حمايت‌ها عايدش شد وچه چيزي از دست داد؟ طبيعي بود که امروز آمريکا به همان نتيجه اي برسد که ما از چند سال پيش نسبت به آن هشدار مي داديم و مي گفتيم که حمايت از گروه‌هاي تروريستي به معني حمايت از تروريسم است و با قطعنامه‌هاي شوراي امنيت و سياست‌هاي اعلام شده خود آمريکا تضاد دارد.

وزير خارجه سوريه تصريح کرد: اين اتفاق درسي براي مزدوران آمريکا بود تا بدانند که نمي توان به آمريکا اعتماد کرد و شکي در اين نبود که آمريکا در نهايت بايد به اين نتيجه مي رسيد که در صورت موفقيت تروريسم در سوريه، خود او نيز در امان نخواهد بود. آيا عاقلانه بود که آمريکا 5 ميليون دلار براي آموزش دادن به سه چهار نفر (گروه) مسلح خرج کند و در نهايت نيز اين عده – که بعضي‌ها آن را معارضان معتدل مي نامند - از اردوگاه‌هاي تحت نظر آمريکا جدا شده و به داعش بپيوندند؟ آمريکا چطور مي‌تواند فراموش کند که اين جبهه‌النصره همان القاعده‌اي است که هزاران نفر را در حادثه 11 سپتامبر به قتل رساند. اين کار در حق مرم آمريکا و مردم ديگر کشورهاي غربي و جهان روا نيست و اين کار آمريکا به ضرر مردم است.          ادامه دارد...

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\08\08-22\20-01-50.htm&storytitle=%C7%D1%CA%D4%20%D3%E6%D1%ED%E5%20-%20%CD%D2%C8%9D%C7%E1%E1%E5%BA%20%C7%CA%CD%C7%CF%20%DA%E1%ED%E5%20%CA%D1%E6%D1%ED%D3%E3

ش.د9602326

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات