تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۰۵۱۱۶

مثلث ضدتروریستی حزب‌الله، ارتش لبنان و ارتش سوریه

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1396/05/25 – شماره 10946 – صفحه 6)

مثلث حزب‌الله، ارتش لبنان و ارتش سوریه درحال خلق یکی از بزرگترین دستاوردهای امنیتی در منطقه یعنی آزادسازی کامل مرزهای لبنان و سوریه هستند، رخدادی که مبارزه با تروریسم با اتکا به قدرت کشورها و ملت‌های منطقه را وارد مرحله جدیدی می‌کند.

پس از آزادسازی ارتفاعات عرسال در لبنان و امتداد آن در خاک سوریه از حضور گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره، اینک نوبت پاکسازی ارتفاعات "راس بعلبک" و "القاع" لبنان و امتداد آن در سوریه فرار رسیده تا با اخراج عناصر داعش از این منطقه، سراسر مناطق مرزی لبنان و سوریه پاکسازی شود.

پیش از پرداختن به چشم انداز مرحله دوم عملیات در ارتفاعات راس بعلبک و القاع لازم است نگاهی به دستاوردهای مرحله اول این عملیات بیندازیم. عملیاتی که نتایجی فراتر از دستاوردهای مستقیم نظامی به دنبال داشت. با وجود اهمیت بالای پاکسازی بخشی از منطقه مرزی از لوث عناصر جبهه النصره و از بین رفتن خطرات امنیتی ناشی از این گروه، این جنگ در بعد داخلی نتایج سیاسی شایان توجهی را به دنبال داشت از جمله:

1- تحکیم و جا انداختن معادله «ارتش، ملت، مقاومت» در نتیجه اجماع ملی بی‌نظیر گروه‌های سیاسی و طوائف و مذاهب مختلف؛

2- شکست همه تلاش‌ها برای تخریب وجهه حزب‌الله در اثر حمایت گسترده مردمی و بی‌نتیجه ماندن برنامه‌های طولانی مدت دولت‌های آمریکا و غرب و برخی کشورهای عربی و مطرح شدن حزب‌الله در صدر طرف‌های مبارزه با تروریسم نه تنها در لبنان بلکه در سطح منطقه؛

3- تحکیم توافق صورت گرفته بین حزب‌الله و حزب جریان ملی آزاد به عنوان شراکت راهبردی بین طرف اسلامی و مسیحی بر پایه حمایت از ثبات داخلی لبنان؛

4- جلب توجه کشورهای منطقه و جهان به لبنان به عنوان کشور کوچکی که توانست بر خلاف بسیاری از کشورهای دیگر جهان موفق به حل معضل تروریسم شده است؛ همچنانکه در دیدار مسئولان ایرنی با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان به این مساله تصریح شد.

5- هموار شدن مسیر همکاری برای بازگشت روابط امنیتی و نظامی و سیاسی و اقتصادی بین سوریه و لبنان؛

6- اثبات این نکته که انتقال پناهجویان سوری و خانواده هایشان به سوریه یک معضل غیر قابل حل نیست و می‌توان آنها را در مناطق تحت سیطره نظام یا گروه‌های مسلح سازماندهی و اسکان داد؛

7- آشکار شدن توان دولت لبنان و شخص «عباس ابراهیم» مدیرکل امنیت عمومی در مذاکرات که می‌تواند در حل بسیاری از مشکلات ناشی از بحران سوریه مدنظر قرارگیرد بدون اینکه نیازی به کمک‌ها و ضمانت‌های طرف‌های بین‌المللی باشد؛

اقتضائات مرحله دوم نبرد

مرحله دوم آزاد سازی ارتفاعات مرزی لبنان در سایه این دستاوردهای ناشی از مرحله اول عملیات انجام خواهد شد و تا کنون لبنان از ابعاد نظامی و سیاسی این تجربه مهم بهره‌مند شده است.

اهمیت و ارزش مرحله دوم عملیات را می‌توان در سه عامل خلاصه کرد:

- ارتش لبنان در این مرحله به عنوان مسئول در جبهه لبنان حضور دارد و برخلاف مرحله اول که در آن نقش مراقبت و نظارت داشت به عنوان یک طرف فعال ابتکار عمل را در دست خواهد داشت؛

- گذشته از برقراری هماهنگی مستقیم با طرف سوری، شکی در این نیست که به دلیل تداخل منطقه عملیاتی، نوعی همکاری نظامی بین ارتش لبنان و ارتش سوریه صورت خواهد گرفت؛

- اجماع ملی در این مرحله از عملیات به اوج خود خواهد رسید و حتی برخی ایرادهای مطرح شده در مرحله اول به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست چون مسئولیت اصلی این عملیات بر عهده ارتش گذاشته شده است.

اما در عرصه میدانی انتظار می‌رود همانطور که «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله توصیف کرد شاهد یک نبرد همه جانبه با داعش از هر سو باشیم. این مساله چند هدف را دنبال می‌کند:

الف- پراکنده شدن قدرت داعش در همه خطوط تماس و عدم تمرکز توان آن در یک نقطه؛

ب- گشوده شدن چند محور پیشروی به عمق منطقه اشغالی؛

ج- آزادی عمل نیروهای حمله‌کننده در استفاده از آتش علیه داعش به دلیل انجام عملیات در منطقه خالی از غیرنظامیان و اردوگاه‌های پناهجویان.

نکته‌ای که باقی می‌ماند این است که داعش راهی برای عقب نشینی و خروج از منطقه تحت محاصره ندارد برای همین تنها راه چاره را در جنگ تا آخرین رمق می‌بیند. این مساله ایجاب می‌کند برای کاهش تلفات جنگ، نقشه‌های دقیق و حساب شده‌ای در پیش گرفته شود.

راه دیگر آن است که داعش حاضر به تسلیم و خروج از منطقه شود. دبیرکل حزب‌الله و نیز عباس ابراهیم با اشاره به امکان طرح این گزینه راه را برای عناصر تروریستی داعش بازگذاشتند و راه منطقی و عاقلانه برای آنها نیز درحال حاضر همین گزینه است. اما با توجه به اینکه نمی‌توان بر روی عقل و رفتار منطقی داعش و گروه‌های تکفیری مشابه آن حساب کرد امکان پیش‌بینی رفتار آنها وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، منطقه تحت اشغال داعش یک منطقه کاملا کوهستانی است که بلندترین بخش از رشته کوه‌های شرقی لبنان در آن واقع شده است. دره‌های موجود در این منطقه مشتمل بر گذرگاه‌های غیر رسمی بین لبنان و سوریه از جمله گذرگاه الزمرانی و مرطبیا است که گروه‌های مسلح با استفاده از آن، اقدام به انتقال خودروهای بمب‌گذاری شده به داخل لبنان می‌کردند.

بیشتر مناطق تحت سیطره داعش در این منطقه در خاک لبنان واقع شده و بخشی از آن یعنی ارتفاعات الجراجیر و قاره در خاک سوریه واقع شده است.

با پاکسازی ارتفاعات این بخش، ارتش سوریه کار پاکسازی تمام منطقه القلمون غربی از عناصر مسلح را به پایان خواهد برد و نیروهای ارتش می‌توانند به بخش‌های شرقی کشور از السویداء تا السخنه منتقل شوند.

http://jomhourieslami.net/?newsid=144660

ش.د9602390

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات