بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۰۵۲۸۱

آیا لفاظی های اخیر ترامپ می تواند منجر به جنگ شود؟

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: جمهوری اسلامی گزینه‌های مختلفی دارد که در صورت خطای محاسباتی امریکایی‌ها می‌تواند از آن‌ها استفاده کند.
حسن عابدینی کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو با اشاره به تحرکات اخیر امریکایی‌ها در قبال برجام اظهار داشت: تحولاتی که در مواضع مقامات ایالات متحده امریکا به ویژه در دوران ریاست جمهوری ترامپ در قبال کشورهای مختلف ایجاد شده از دو منظر قابل تحلیل است.

 
*ترامپ یک پیرمرد بداخلاق، زن‌ستیز و بیگانه با حقوق بین‌الملل است/ بهرحال سیاست خارجی آمریکا متکی به فرد نیست
 
وی با بیان اینکه ترامپ یک بازیگر ماجراجو و غیرقابل پیش بینی بوده که آشنایی لازم با روابط بین الملل را ندارد، افزود: این در حالی است که وی در دوران رقابت‌های انتخاباتی نیز مورد انتقادات شدید هم حزبی‌های خود یعنی حزب جمهوری خواه بود و از سوی دیگر حزب دموکرات به شدت با حضور وی در کاخ سفید مخالف بود.

عابدینی با تاکید براینکه پیشینه اخلاقی و اقتصادی ترامپ دارای مناقشه است تصریح کرد: در جریان رقابت‌های انتخاباتی امریکا نیز فیلم‌هایی که از ترامپ منتشر شد، نشان می داد ترامپ فردی زن‌ستیز، طرفدار آپارتایدِ نژادی بوده و بعضا در حوزه مالی تلاش کرده تا از پرداخت مالیات فرار کند.

کارشناس مسائل سیاست خارجی ادامه داد: باید این موضوع را بپذیریم که نظام سیاسی امریکا تنها متکی به یک فرد نیست و چندان تفاوتی نمی‌کند رئیس جمهوری که وارد کاخ سفید می‌شود یک سیاه پوست دموکرات مانند اوباما باشد یا یک جنگ طلب کابوئی مانند جورج بوش؛ در هر دو صورت می‌بینید که سیاست‌ها در قبال جمهوری اسلامی ایران یکسان بوده و ممکن است در تاکتیک‌ها تفاوت هایی وجود داشته باشد.

 
*لفاظی‌های اخیر ترامپ نمی‌تواند نتیجه‌ای مثل جنگ داشته باشد/ بدهی بیست تریلیون دلاری دولت فدرال
 
وی با بیان اینکه باید دو عامل شخصیت ترامپ و نظام سیاسی امریکا را توامان با یکدیگر تحلیل کنیم افزود: سوال اینجاست آیا این سر و صداها، لفاظی ها، پلیس بد و خوب بودن می‌تواند منجر به جنگ شود؟! از دید بنده خیر؛ به دلیل اینکه امریکا در دهه دوم قرن بیست و یکم دیگر توانایی شروع یک جنگ تازه را ندارد و این موضوع دلایل مختلفی دارد.

عابدینی با اشاره به بدهی ۲۰ تریلیون دلاری فدرال امریکا و شرایط بد اقتصادی این کشور یادآور شد: در حال حاضر ایالات متحده از مشکلات اقتصادی شدیدی رنج می برد، حتی ترامپ در دوران رقابت‌های انتخاباتی به صراحت اعلام که باید زیرساخت‌های این کشور را بازسازی کنیم چرا که در حال حاضر با وضعیت نابه سامان اقتصادی مواجه است و این موضوعی نیست که از دید کارشناسان دور باشد.

 
*هرسال 12هزار نفر در ایالات متحده بر اثر شلیک گلوله کسته می‌شوند/ جنبش اشغال وال‌استریت آتش زیر خاکستر است
 
کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به اینکه فضای اجتماعی ایالات متحده امریکا نیز در حال حاضر آمادگی بحران جدیدی را ندارد تصریح کرد: در این کشور هر ساله حدود دوازده هزار نفر بر اثر شلیک گلوله کشته می‌شوند و از آنجایی که دولت امریکا به دلیل ماهیت و به هم پیوستگی با کارخانجات قاچاق و ساخت سلاح حاضر نیست که همراه داشتن سلاح را در این کشور محدود کند؛ در آخرین مورد نیز شاهد تیراندازی یک فرد در امریکا و کشته شدن حدود 60 نفر و زخمی شدن چند صد نفر دیگر بودیم.

وی افزود: در دو سه سال گذشته در حوزه اجتماعی امریکا شاهد برخواستن جنبش ۹۹ درصدی بودیم، درست است که در حال حاضر این جنبش خاموش شده، اما نباید از یاد ببریم که این خاموشی همان آتش زیر خاکستر است.

عابدینی تاکید کرد: موضوع دیگر اختلاف نظر در میان مقامات نظام سیاسی آمریکاست؛ به طور مثال وزیر امور خارجه، وزیر دفاع و هم چنین رئیس کارکنان کاخ سفید همگی امروز با سیاست‌های ترامپ مخالف هستند، این اختلافات به حدی است که طی دویست، سیصد روزی که از زمان حضور ترامپ در کاخ سفید می‌گذرد تقریبا همه افراد موثر در حلقه اول ترامپ یا اخراج شده یا خود استعفا داده اند، این امر بیانگر وجود بحران شدید سیاسی در کاخ سفید است.

*بازخوانی هزینه‌های سرسام‌آور و بی‌نتیجه آمریکا در جنگ‌های غرب آسیا
 
کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه ایالات متحده امریکا تجربه بسیار عبرت آموزی در غرب آسیا دارد بیان داشت: جنگ هایی که این کشور در خاورمیانه به راه انداخته حدود ۶ هزار میلیارد دلار برای آمریکا هزینه در برداشته که ماحصل آن‌ها گسترش ناامنی در منطقه بوده است؛ ترامپ پیشتر اعلام کرد که امریکا می‌توانست از این میزان هزینه شده در جنگ‌ها  سه بار این کشور را بازسازی کند بنابراین، ایالات متحده این بار ترجیح می‌دهد به جای جنگ این هزینه را صرف بازسازی کشورش کند.

وی افزود: اگر میزان صادرات نفت عراق سالانه صد میلیارد دلار باشد و آمریکا حتی یک قطره از این نفت را در اختیار عراق قرار ندهد و تازه آن زمان هزینه‌های صرف شده آمریکا برای جنگ با درآمدش مساوی می‌شود. این موضوع بیانگر رقم بسیار عجیب و غریب و بالای هزینه صرف شده امریکایی‌ها در جنگ‌های منطقه‌ای بوده که موجب شده درس عبرت جدی برای امریکا باشد.

 
*آمریکا «ابرقدرت» نیست چوون قدرت تمام‌کنندگی و مهار مخالفینش را ندارد/ نمونه؟ ماجرای سوریه که از پس بشار اسد برنیامد
 
عابدینی با بیان اینکه امریکا دیگر در دنیا ابر قدرت نیست تصریح کرد: درست است این کشور از قدرت های بزرگ دنیا است، اما دیگر شاخص‌های ابرقدرتی یعنی قدرت اجماع، تمام کنندگی و قدرت مهار مخالفینش را ندارد. قدرت اجماع ندارد به دلیل اینکه حتی اتحادیه اروپا بعضا حاضر نیست از سیاست‌های ترامپ پیروی کند. قدرت مهار مخالفین را ندارد چرا که روسیه دیگر اتحادیه جماهیر شوروی زمان گورباچوف نیست و امروز قدرت بزرگی محسوب می شود که در معادلات منطقه‌ای و بین المللی تاثیر بسزایی خواهد داشت؛ امریکا حتی نمی‌تواند چین را هم مهار کند و این به معنای از دست دادن قدرت تمام کنندگی ایالات متحده است.

کارشناس مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: امریکا چه در زمان اوباما و چه زمان ترامپ مستمرا اعلام کرده که باید دولت بشار اسد سرنگون شود، اما هرگز نتوانسته به هدف خود نایل آید و این بیانگر از دست دادن قدرت تمام کنندگی آن است.

 
*احتمال حمله نظامی ایالات متحده به ایران با همه این تفاسیر نزدیک به صفر است
 
وی با تاکید براینکه با تمام این تفاسیر احتمال وقوع جنگ و درگیری نظامی بین امریکا و ایران چیزی نزدیک به صفر است خاطر نشان کرد: گر چه در تحلیل سیاسی می‌شود احتمال همه چیز را داد و ممکن است ترامپ دیوانگی کند، اما بعید می‌دانم  عقلای داخل امریکا و عقلای نظام بین الملل بپذیرند که ترامپ وارد چنین ماجراجویی دیوانه واری شود.

عابدینی با بیان اینکه دیگر زمان بزن در رو تمام شده است تصریح کرد: هر جا که امریکا کوچکترین رفتار غیرقابل توجهی انجام دهد در مقابل آن کشورهایی وجود دارند که ایستادگی کنند نمونه بارز آن کره شمالی است که ایالات متحده را دچار باتلاق سیاسی کرده است.

 
*تحرکات دولت آمریکا نقض صریح برجام است/ ایران گزینه‌های زیادی برای اقدام متقابل دارد که می‌تواند برای آنها گران تمام شود
 
کارشناس مسائل سیاست خارجی با تاکید براینکه رفتار امریکا در حال حاضر مغایر با بند ۲۶، ۲۸ و ۲۹ برجام است، ادامه داد: این موضوع به معنای نقض برجام از سوی امریکا است؛ در واقع امروز با پدیده‌ای مواجه هستیم که زمام امور امریکا را به دست گرفته، اما به هیچ یک از عرف و حقوق بین الملل پای بند نیست.

وی افزود: پیش از این نیز شاهد بودیم که ترامپ به برخی معاهدات بین المللی همچون اقلیم آب و هوایی پاریس پای بند نبوده، از آن‌ها خارج شده و یا تهدید به خروج کرده و برجام یکی از این معاهدات است.
 
 
عابدینی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی گزینه‌های مختلفی دارد که در صورت خطای محاسباتی امریکایی‌ها می‌تواند از آن‌ها استفاده کند و این امر برای حیثیت امریکا بسیار گران تمام خواهد شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات