تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۰۵۴۰۷

اصولگرایان دچار تضاد و تناقض

پایگاه بصیرت / حمید قزوینی/ عضو شورای مرکزی نیروهای خط امام

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1395/01/19 ـ شماره 4582 ـ صفحه 1)

در این نوشته برآنم تا به واکاوی رفتار جریان اصولگرا در 37 سالی که از عمر انقلاب اسلامی می گذرد، بپردازم. به نظر می‌رسد جناح راست از ابتدا با یک مشکل تاریخی مواجه بوده است که هنوز هم نتوانسته آن را حل و فصل کند و یا شاید هم تا به امروز به ضرورت رفع آن واقف نشده است. آن مشکل این است که جریان اصولگرا نه تنها تعریف روشنی از خود ندارد که نسبتش با مسائل مرتبط با جامعه و مردم هم مشخص نیست. یعنی اگر امروز بخواهیم جریان اصولگرا را تعریف کنیم نمی دانیم چه شاخصه‌هایی را باید برای آنها تبیین کنیم. به عنوان مثال اگر اصولگرایان بگویند که ما مدافع آرمان‌های انقلاب هستیم، می بایست مشخص کنند که منظورشان از آرمان‌های انقلاب چیست و یا اگر می‌گویند که ما مدافع اصل ولایت فقیه هستیم، باید تعریف روشنی از معنای «اصل ولایت فقیه» و همینطور نسبت خود با ولایت فقیه در دوران امام (ره) و در دوران رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ارائه بدهند.بر همین اساس باید نسبت خود را با برخی اقداماتشان نیز توضیح دهند مثلا چه نسبتی میان اجزای این جریان با فردی چون محمود احمدی‌نژاد که نظرات بزرگان نظام را نادیده می گیرد وجود دارد آنهم در شرایطی که اصولگرایان تنها دربرابر او سکوت اختیار می‌کنند و هم چنان از او حمایت می نمایند.

این رفتارهای نامشخص اصولگرایان را می‌توان به تمامی حوزه‌ها تعمیم داد. آنها می‌گویند که ما مدافع بخش‌خصوصی هستیم، در چنین شرایطی باید تعریف روشنی از نوع نگاهشان درباره مسائل مربوط به خصوصی سازی و اصل44 قانون اساسی ارائه کنند.درحالی که هیچ گونه تعریفی دراین‌باره در سال‌های گذشته داده نشده است.

از همین رو می‌توان اینگونه استنتاج کرد که جریان اصولگرا به نوعی سرگشتگی و حیرت در اداره امور خود، مبتلا شده است.

سال‌هاست که شما می‌بینید این جناح سیاسی دچار این مشکلات است یا حتی آنهایی که درمجلس باز با یک چنین مشکلاتی مواجه هستند امروز هم عملا همین اتفاق افتاده است. نمونه این سرگشتگی را می‌توان در رفتار شخصیت‌ها و چهره‌های حاضر در مجلس نهم مشاهده کرد. در این مجلس بسیاری از اصولگرایان تفاوت‌های فاحش 180درجه با سایر اصولگرایان داشتند. نام این اتفاق، تفاوت سلیقه و تفاوت نظر نیست بلکه تضاد در مبانی فکری است. نکته دیگری که اصولگرایان با آن مواجه هستند این است که اساسا این جناح سیاسی به زیست در بیرون قدرت هیچ‌گاه نتوانسته‌اند عادت کنند. چراکه در طول 3دهه‌ای که از انقلاب می‌گذرد همواره از رانت قدرت برخوردار بوده و تلاش کرده است تا مناسبات خود را در فرآیندهایی غیردموکراتیک حل کند. همین مسئله موجب شده که اصولگرایان هیچ‌گاه نتوانند حتی در درون خود به یک ساز و کار دموکراتیک تن دهند. مدیریت تمرکزگرا در جریان اصولگرا در گذشته موجب شد که نتوانند هیچ‌گاه به فعل و انفعالاتی که در درون خودشان درحال وقوع است، توجه کنند. جمیع این موارد موجب شده است تا جناح اصولگرا در موارد مختلف از جمله مجلس دچار انشقاق و نوعی تفرقه و عدم یکپارچگی و انسجام باشند.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=30965

ش.د9504981

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات