تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۰۵۶۵۴
علی صوفی، با تاکید بر لزوم تجدیدنظر در ساختار شورای‌ عالی سیاست‌گذاری، مطرح کرد:

ضرورت تشکیل اتاق‌ فکر برای جریان اصلاحات

اشاره: علی صوفی، وزیر تعاون در دولت دوم اصلاحات معتقد است تشکیل اتاق فکر در جریان اصلاحات ضروری است. او خبر می‌دهد که قرار است بعد از ارائه گزارش کمیته ارزیابی شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، اتاق‌فکری در ذیل این شورا تشکیل شود تا اشکالاتی که در ساختار این نهاد نوپای اصلاح‌طلبان وجود دارد، برطرف شود.
پایگاه بصیرت / زینب نورانیان/ خبرنگار

(روزنامه آسمان آبي ـ 1396/06/30 ـ شماره 69 ـ صفحه 9)

* بعد از انتخابات اردیبهشت بحث بر سر تشکیل اتاق‌فکر در جریان اصلاح‌طلبی به‌صورت جدی مطرح شد؛ چه نیازی به تشکیل اتاق‌فکر وجود دارد و آیا ساختار فعلی در شورای‌عالی سیاست‌گذاری دیگر پاسخگوی نیازها نیست؟

** البته این موضوع از طرف کسانی که در شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان عضو هستند مطرح شده است که چون من عضو نیستم نمی‌دانم دلیل طرح این موضوع چیست، اما طبعا تاکید بر لزوم تشکیل اتاق‌فکر در ذیل شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نشان می‌دهد که بر ضرورت تجدیدنظر در ساختار فعلی شورا اجماع به‌وجود آمده است و ساختار شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تغییر خواهد کرد.

* چه لزومی برای تجدیدنظر در ساختار شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان وجود دارد؟

** اشکالاتی که در جریان بستن فهرست امید در انتخابات مجلس دهم و همچنین پنجمین دور از انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا به‌وجود آمد، ضرورت تجدیدنظر در ساختار شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را نشان داد. اشکالاتی که در زمان بستن فهرست، چه در انتخابات مجلس و بیشتر در انتخابات شورای شهر بروز کرد، موجب نارضایتی‌‌هایی شده که نشان‌دهنده ناکارآمدی ساختار شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است بنا‌براین خود اعضای شورای سیاست‌گذاری به این نتیجه رسیدند که تجدیدنظر کنند.

* مهم‌ترین انتقاد و اشکالی که به شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان وارد است، چیست؟

** مهم‌ترین اشکالی که از این شورا نمود پیدا کرد، در زمان انتخابات شورای‌شهر تهران در اردیبهشت‌ امسال بود. فهرستی که برای انتخابات شورای‌شهر تهران از سوی شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ارائه شد بود، هیچ توجیهی نداشت. این شورا با وجود چهره‌های شناخته‌شده و شاخص اصلاح‌طلبی که تایید صلاحیت شده‌بودند، افرادی را در فهرست نهایی قرار داده بود که شناخته شده نبودند. در انتخابات شورای‌شهر معضل تاییدصلاحیت نداشتیم و بسیاری از نیروهای موجه و موثر ما که هویت اصلاح‌طلبی مشخص داشتند نامزد انتخابات شده‌بودند؛ بنابراین توجیهی وجود نداشت که شورای‌عالی سیاست‌گذاری سراغ کسانی برود که شناخته‌شده ‌نبودند و آنان را در فهرست قرار دهد. بنابراین از انتخابات شورای‌شهر بود که اشکالات بیشتر از قبل بروز کرد.

* اعتراض‌های قبلی که می‌گویید...

** از قبل از انتخابات شورای اسلامی شهر هم انتقاداتی به شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بود که به ترکیب این شورا وارد بود. برخی از جریان‌های اصلاح‌طلبی به ترکیب شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان انتقاد داشتند و خواهان این بودند که شورا بعد از انتخابات مجلس کارش را تمام کند و دیگر شورای جدیدی تشکیل نشود. آن‌ها اعتراض داشتند که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات باید محور انتخابات باشد نه شورای عالی سیاست‌گذاری که ترکیب آن مورد نقد آنان بود، اما آن اعتراض با اعتراضی که اکنون به شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان می‌َشود متفاوت است. این اعتراض که بعد از انتخابات شورای‌شهر به وجود آمده‌است اعتراض بجا و درستی است و باید فکری برای آن شود.

* یعنی شما معتقدید تشکیل اتاق‌فکر اصلاح‌طلبان به‌خاطر ناکارآمدی شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بوده است؟

** شورای‌عالی سیاست‌گذاری دستاوردهای مهمی برای اصلاح‌طلبان داشته است، اما درعین‌حال دارای اشکالاتی هم بوده که مهم‌ترین آن اشکالاتی است که در فهرست انتخابات شورای‌شهر تهران به‌وجود آمد و به آن اشاره کردم؛ بنابراین خود اعضای شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز به این نتیجه رسیده‌اند که باید برای برطرف‌شدن اشکالات اتاق‌فکری وجود داشته باشد.

* شما اعتراضی را که برخی از گروه‌های اصلاح‌طلبی به ترکیب شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان وارد می‌کنند وارد می‌دانید؟

** من اعتراضی را که بعد از انتخابات شورای‌شهر در اردیبهشت به شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان وارد شد کاملا وارد می‌دانم و اعتراض و انتقاد بجایی است. اما منشأ اعتراض اولیه به شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان حضور شخصیت‌های حقیقی در ترکیب این شورا بود که البته آن هم اعتراضی قابل اعتناست که بالاخره چرا شخصیت‌های حقیقی در این شورا عضو هستند. خب اگر قرار است احزاب در این شورا باشند که نمایندگان احزاب در ترکیب شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان حضور دارند؛ دبیران کل و نمایندگان احزاب در جلسات شورا مشارکت می‌کنند در همین حال در کنار آن‌ها تعدادی افراد هم با شخصیت حقیقی خود در شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان عضویت دارند که دقیقا به همین مسئله اعتراض وجود دارد. این گروه که معترضند، می‌گویند اگر قرار است کسی به‌عنوان شخصیت حقیقی وجود داشته باشد باید چهره ملی شناخته‌شده و باهویت اصلاح‌طلبی باشد، در ثانی باید مستقل از احزاب باشند.

* اتاق‌فکری که قرار است در ذیل شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تشکیل شود قرار است چه ترکیبی داشته باشد؟

** من چون عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیستم اطلاعی ندارم، اما آن‌چه خبر دارم این است که قرار است اتاق فکری تشکیل شود تا اشکالاتی که به‌وجود آمده و به آن اعتراض وارد است برطرف شود.

* از نظر شما باید این تغییر در ساختار چگونه باشد؟

** بهتر است صبر کنیم تا کمیته ارزیابی شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گزارش خود را ارائه کند و بعد درباره آن صحبت کنیم.

* شما وضعیت کنونی اصلاح‌طلبان را چطور می‌بینید؟ اخیرا آقای عارف اعلام کردند که در انتخابات آینده یعنی انتخابات مجلس یازدهم نیازی به ائتلاف با اصول‌گرایان میانه‌رو وجود ندارد و اصلاح‌طلبان به‌صورت مستقل عمل خواهند کرد؛ ارزیابی شما از این مطلب چیست؟ آیا نیازی به ادامه همکاری با اصول‌گرایان میانه‌رو و ائتلاف دیگر وجود ندارد؟

** به عقیده من، دیگر چنین نیازی وجود ندارد همچنان که در انتخابات شورای‌شهر نیز چنین نیازی وجود نداشت و اصلاح‌طلبان نامزد خود را داشتند و مشکلشان این بود که چطور از بین افرادی که تاییدصلاحیت شده بودند، فهرست ببندند؛ بنابراین اگر شرایط به‌گونه‌ای باشند که اصلا‌ح‌طلبان نامزد خود با هویت اصلاح‌طلبی را داشته باشند نیازی به ائتلاف نخواهد بود. ائتلافی که در گذشته به‌وجود آمده بود به‌خاطر دفع خطر اصول‌گرایان تندور بود که اکنون این خطر منتفی است.

* چطور این خطر دفع شده است! تندروهای اصول‌گرا می‌توانند برای انتخابات ثبت‌نام کنند و شرایط قبل بازگردد. بنابراین چطور می‌گویید که این خطر رفع شده‌است؟

** نه، این خطر در انتخابات وجود ندارد. چون این مجلسی که الان هست نسبت به مجلس قبلی، مجلس معتدلی است.

* به‌هرحال ممکن است اصول‌گرایان تندور وارد شوند پس خطر هست؟

** اگر ما چهره‌های شاخص با فهرست اصلاح‌‌طلبی داشته باشیم با توجه به گرایشی که مردم دارند، مشکلی نخواهیم داشت. ما در این مجلس 170نامزد از فهرست امید داشتیم که به دلیل این‌که استعداد اصلاح‌طلبی نداشتند بعد از ورود به مجلس راه خود را از اصلاح‌طلبان جدا کردند و نتیجه این شد که اصلاح‌طلبان نتوانستند اکثریت مجلس را در اختیار بگیرند اما اگر ما از این ظرفیت خود استفاده کنیم در آینده اکثریت مجلس در اختیار ما خواهد بود.

* این در صورتی است که مشکل ردصلاحیت‌ها وجود نداشته باشد. آیا نگاه نهادهای نظارتی به چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبی تغییری کرده است؟

** بله، ممکن است این مشکل در آینده برطرف شود. مجلس در تلاش است مانع قانونی را برطرف کند.

* بیشتر توضیح می‌دهید که چه برنامه‌ای برای رفع این مشکل وجود دارد؟

** نظارت استصوابی است که باعث شده است بسیاری از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب تاییدصلاحیت نشوند.

* خب برای انتخابات بعدی هم رویه همین خواهد بود؛ چطور شما می‌گویید مشکلی برای تاییدصلاحیت وجود نخواهد داشت؟

** اگر قانون تغییر کند یا اصلاح شود و به حالت قبلی بازگردد ما مشکلی نخواهیم داشت. نمایندگان مجلس دهم ‌اکنون به دنبال رفع این مشکل هستند و اگر این اتفاق بیفتد ردصلاحیت‌ها به حداقل خواهد رسید و دیگر نیازی به ائتلاف با اصول‌گرایان نیست.

https://asemandaily.ir/post/2596

ش.د9602534

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات