تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۰۶۰۵۷

لایه‌های پنهان کشتار شیعیان نیجریه

پایگاه بصیرت / حشمت‌الله فلاحت‌پیشه / کارشناس بین‌الملل

(روزنامه آفتاب يزد – 1395/07/26 – شماره 4734 – صفحه1)

کشتار شیعیان در نیجریه بخشی از فراخوان جهانی وهابیت و گروه‌های تکفیری برای جنگ علیه شیعیان و ایجاد ارعاب عمومی در میان شیعیان دنیاست. مشخصاً سرنخ چنین کشتاری به برخی کشورهای مرتجع به ویژه عربستان سعودی برمی‌گردد که هم از لحاظ عقیدتی و هم از لحاظ مالی و سیاسی از گروه‌های تکفیری برای کشتار شیعیان حمایت می‌کند. من معتقدم که حتما جمهوری اسلامی ایران که نقطه امید شیعیان بی‌دفاع دنیاست باید در سازمان ملل خواستار توجه جدی این سازمان در قالب صدور قطعنامه و یا بیانیه به این مسئله شود.

اقدامی که در نیجریه شکل گرفت نشانه خطرناکی است مبنی بر اینکه در برخی کشورها که فقر وجود داشته و حاکمان آنها فاسد هستند گروه‌های وهابی با پشتیبانی پولی عربستان و دیگر حامیانشان به سمت کشتار شیعیان حرکت می‌کنند. البته باید به لایه‌های پنهان این موضوع نیز توجه کرد. هانگتینتون در اوایل دهه 90 در نظریه‌ای اعلام کرد که بعداز فروپاشی شوروی، جنگ با اسلام اولین جنگی است که غرب تجربه خواهد کرد.

وی در آن زمان یک تحلیلی را مطرح کرد که به راهبرد کشورهای غربی مبدل شد و آن تحلیل این بود که یکی از راه‌های پیروزی بر دنیای اسلام این است که خطوط گسل و تفرقه میان مسلمانان زنده و احیا شود. الان هم ما می‌بینیم که مهم‌ترین خط گسلی که فعال شده، خط گسل میان شیعه و سنی است که این کار توسط گروه‌های تکفیری صورت می‌گیرد و در همین راستا مسلمانان در سراسر دنیا حق دارند به این مسئله شک کنند که کشتار شیعیان بخشی از جنگ تمدن‌هایی است که شکل گرفته است. البته یک لایه پنهان‌تر این موضوع نیز به رژیم صهیونیستی مربوط می‌شود زیرا هر جا که اختلاف بین شیعه و سنی وجود دارد و یا هر جا که به اسم سکولاریسم، شیعیان و دیگر مسلمانان سرکوب می‌شوند حتما سرنخ موساد وجود دارد. صهیونیست‌ها از دهه 70 میلادی و بعد از چهاردهه جنگی که با مسلمانان داشتند راهبردی را در پیش گرفتند که این راهبرد عبارت است از تخلیه کردن انرژی جوانان مسلمان در درون مرزهای اسلامی و الان هم می‌بینیم که این جوانان تحت تاثیر افکار وهابی در درون مرزهای اسلامی کشتار می‌کنند و در عمل خط اصلی مبارزه با رژیم صهیونیستی به فراموشی سپرده شد و یا در حاشیه قرار گرفته است. لذا معتقدیم که دولت جمهوری اسلامی مقابله با موضوع کشتارهای شیعیان توسط گروه‌های تکفیری را به یک مطالبه عمومی در عرصه دیپلماسی رسمی و عمومی تبدیل کند.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=52786

ش.د9505061

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات