تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۰۶۰۷۶

شورای نگهبان اصلاح‌طلبان!

پایگاه بصیرت / سیدعلیرضا کریمی
(روزنامه آفتاب يزد – 1394/11/17 – شماره 4543 – صفحه 1)

اصلاح طلبان در یک برزخ به سر می‌برند؛ آنان از یکسو با ردصلاحیت‌ کاندیداهایشان مواجه شده‌اند و از سوی دیگر، جامعه این انتظار را از آنان دارد تا هر چه سریع‌تر از این بلاتکلیفی رها شده و لیست نهایی این جریان منتشر گردد.

این در حالی است که گمانه زنی‌های متعددی در سطح رسانه‌ها در خصوص نحوه بسته شدن لیست اصلاح‌طلبان شنیده می‌شود. فی‌المثل برخی معتقدند اصلاح طلبان در نهایت ناچارند برای بسته شدن لیست‌شان و تکمیل آن دست به دامان اصولگرایان معتدل شوند و به ناچار برخی از افرادی که طی دوسال گذشته با سیاست‌های دولت روحانی همراه بوده‌اند را وارد لیست نمایند. در واقع از این پیشنهاد به عنوان پیروی از مدل سال 92 نام برده می‌شود. اما عده‌ای هم معتقدند بایستی اصلاح‌طلب بودن لیست اصلاح‌طلبان حفظ شود و به صلاح نیست به بهانه تکمیل شدن لیست، اصولگرایان معتدل را وارد لیست نهایی نمود. البته در این میان بحث‌هایی نیز مطرح است مبنی بر اینکه اصلاح طلبان قرار نیست حتما در تهران به مردم این کلانشهر 30 نفر را معرفی نمایند و چه بسا می‌تواند فی المثل یک لیست 20 نفره را به عنوان لیست نهایی و فاینال عرضه کند.

مع الوصف همان طور که مشخص و مبرهن است اصلاح طلبان با مشکلات متعددی روبه‌رو بوده و ناچارند تا چند روز آینده بین دو گزینه «بد» و «بدتر» یکی را انتخاب نمایند. در واقع بایستی براساس شرایط و مقتضیات فعلی بین گزینه‌های موجود که برخی از آنان ذکر گردید یکی را انتخاب کرده و وارد میدان شوند.

در همین حال، شواهد و قرائن فعلی می‌گوید جهت و سوی تصمیم‌گیری اصلاح طلبان در مورد لیست نهایی به سمت یک لیست کاملا اصلاح طلبانه و عاری از حضور چهره‌های معتدل اصولگرا است. یعنی به نظر می‌رسد علیرغم آنکه هفته گذشته برخی زمزمه‌ها مبنی بر ائتلاف و حمایت از اصولگرایان معتدل مطرح شده بود و یا گفته می‌شد برخی از این افراد وارد لیست اصلاح طلبان می‌شوند اما طی چند روز گذشته اصلاح‌طلبان به این باور رسیده‌اند که در شرایط فعلی بهترین راهکار بستن یک لیست کامل اصلاح طلب است. گفته می‌شود این لیست ممکن است 30 نفره و کامل نباشد اما کاملا اصلاح طلب است. همچنین در عین حال قرار نیست به اصولگرایان معتدل پشت شود و در حد وسع از آنان نیز حمایت می‌شود.

به نظر نگارنده چنین تصمیمی در عین حالی که می‌تواند متضمن نکات مثبت و بالقوه‌ای باشد اما خطرناک است. چرا که اصلاح طلبان تجربه تلخ پر شدن لیست به هر بهایی را در انتخابات شورای شهر تهران تجربه نموده اند و اگر بنا باشد مجددا این موضوع در مجلس بعدی تکرار شود یک سرخوردگی غیرقابل جبران رخ می‌دهد. الهه راستگو «نان» اصلاح‌طلبان را خورد و وارد شورای شهر شد، اما علیه آنان و به نفع قالیباف رای داد. پس بایستی مراقب بود نان اصلاح طلبی را در دهان هر کسی نگذاشت تا آن را مزه و میل کند و سپس به سمت اصولگرایان و حتی تندروها سُر بخورد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که اصلاح‌طلبان در این خصوص به راهکارهایی رسیده و بنا نیست هر فردی با ادعای اصلاح‌طلبی را وارد لیست نهایی نمایند. به نظر نگارنده نیز همان طور که شورای نگهبان در تاییدصلاحیت‌ها سخت‌ترین شرایط را برای اصلاح طلبان در نظر گرفته است بهتر است خود اصلاح‌طلبان نیز در این زمینه مراقبت‌های لازم را داشته و یک شورای نگهبان در داخل مجموعه خود ایجاد نمایند. وظیفه این شورای نگهبان مثل شورای نگهبان اصلی نگهبانی است با این تفاوت که نهاد اصلی از قانون اساسی نگهبانی می‌کند و دومی که مورد اشاره است بایستی از مرام و اصول اصلاح‌طلبی نگهبانی نماید.

گفته می‌شود پس از آنکه از سوی برخی اصلاح‌طلبان تصمیم‌گیر اعلام شده لیست پایانی اصلاح‌طلب خواهد بود و از چهره‌های غیربرند اما نخبه سود برده می‌شود سیلی از کاندیداهای جوان و غیر چهره با ادعای اصلاح‌طلب بودن برای حضور در لیست پایانی اعلام آمادگی کرده‌اند که این موضوع بسیار مهم و قابل تامل است.

از همین رو، پالایش این افراد از دو جهت بسیار سودمند است؛ اولا از ورود «راستگوها» به لیست پایانی جلوگیری می‌شود و ثانیاً باعث کشف نیروهای زبده و مومن به مرام اصلاح طلبی می‌گردد.

قطعا پیامد این پالایش صواب است؛ همان طور که پیش از این هم گفته شده بود حال که اصلاح طلبان روی خوش به گزینه ائتلاف با اصولگرایان معتدل نشان نداده‌اند و قصد ندارند از مدل سال 92 پیروی نمایند بستن یک لیست 30 نفره وحی منزل نیست و می‌بایست کیفیت را در اولویت قرار داد نه کمیت. البته بنده امیدوارم پس از پایان انتخابات مجلس تصمیم‌گیران اصلاح‌طلب از عدم ائتلاف نسبی با اصولگرایان معتدل و همراه دولت پشیمان نشوند!

http://aftabeyazd.ir/?newsid=26566

ش.د9406090

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات