سیاسی >>  دولت >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۵۳۴۸۴

ایراد شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب

سخنگوی شورای نگهبان از بررسی لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان و طرح ایراداتی به این لایحه خبر داد.

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که صبح امروز (شنبه 4 آذر) برگزار شد با اشاره به آخرین طرح و لوایح مورد بررسی در شورای نگهبان گفت: طرح اصلاح بند یک ماده 83 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در جلسه اخیر شورا مورد بررسی قرار گرفت و مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد و مورد تأیید قرار گرفت.

وی افزود: همچنین لایحه حمایت از خانواده از طریق فرهنگ عفاف و حجاب مورد بررسی قرار گرفت که پیش از این ابهامات و ایرادات وارد به این لایحه از سوی بنده تشریح شده بود که باید این ایرادات از سوی مجلس مرتفع شود، همچنین بند ک لایحه بودجه 1402 کل کشور درباره قیر رایگان دیگر مصوبه‌ای بود که با ایراد شکلی در شورای نگهبان مواجه شده بود که باید از سوی مجلس اصلاح شود، البته این مصوبه با توجه به اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت ارسال شد که مجمع در جلسه اخیر خود مصوبه قیر رایگان را مورد تأیید قرار داد.

طحان نظیف در پاسخ به سئوالی درباره نظر شورای نگهبان درخصوص لایحه عفاف و حجاب گفت: هنوز لایحه عفاف و حجاب را در مرحله دوم دریافت نکرده‌ایم.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه نظر شما درباره نظر هیئت‌های اجرایی چیست؟ گفت: این چیزی که اعلام شده نظرهای هیئت‌های اجرایی است و بنده اطلاعی از ادله و مستندات و مبانی کار هیئت‌های اجرایی ندارم که بخواهم توضیحی ارائه دهم که چرا فردی رد صلاحیت یا فردی عدم احراز و یا فردی تأیید صلاحیت شده‌است که در دوره قبل رد بوده‌است؛افرادی که در هیئت‌های اجرایی رد صلاحیت و یا عدم احراز صلاحیت شده باشند، می‌توانند به هیئت‌های نظارت اعلام شکایت کنند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور دیگر مصوبه‌ای بود که مورد بررسی قرار دادیم که ابهامات و ایراداتی نسبت به این مصوبه وارد است که باید اصلاح شود.

طحان نظیف در پاسخ به سؤالی درباره موضع شورای نگهبان نسبت به طرح اظهاراتی درباره کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان مبنی بر بررسی صلاحیت‌ داوطلبان انتخابات گفت: شورای نگهبان توصیه‌پذیر نیست و به‌دنبال انجام وظیفه قانونی خود است؛ حال ممکن است در فضای سیاسی فعالان سیاسی که رقابت‌هایی با هم دارند مطالبی را طرح کنند اما انتظار این است که متعرض وظایف قانونی دستگاه‌های دیگر نشوند و اجازه دهند دستگاه‌ها از جمله شورای نگهبان به وظایف قانونی خود عمل کنند و مسئولیتی را که به‌عهده دارند با دقت و آرامش و بر اساس قانون انجام دهند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی همچنین درباره مصوبه افزایش سن بازنشستگی گفت: این موضوع در برنامه هفتم به تصویب رسیده و مربوط به روزهای اخیر است به همین دلیل هنوز در شورای نگهبان بررسی نشده است.

وی درباره آزمون کتبی داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری، گفت: آزمون کتبی خبرگان رهبری هفته گذشته برگزار شد و از 328 نفر که به آزمون کتبی دعوت شده بودند، اکثریت حضور داشتند و 69 نفر هم غایب بودند.

طحان نظیف افزود: افرادی که حضور پیدا کردند، از شیعه و سنی بودند و آن‌هایی که نیاز نداشتند، طبیعتاً حضور پیدا نکردند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در یک یا دو هفته آینده آن کسانی که در ادوار گذشته در آزمون کتبی قبول شده‌اند، برای مصاحبه شفاهی دعوت خواهند شد و کسانی که در هفته گذشته در آزمون کتبی حضور داشتند، در فرایند تصحیح اوراق قرار دارند و تا یک ماه آینده به مصاحبه شفاهی دعوت خواهند شد.

وی درباره مصوبه مجلس مبنی بر کاهش مدت سربازی عنوان کرد: هنوز برنامه هفتم را بصورت رسمی دریافت نکردیم، پس از دریافت برنامه موضوع را بررسی خواهیم کرد ما باید سوابق موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا درخواست‌هایی از شورای نگهبان برای ردصلاحیت حسن روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری وجود داشته، گفت: فعلاً ثبت نام مجلس خبرگان رهبری آغاز شده است و فقهای شورای نگهبان صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان را بررسی می‌کنند.

وی افزود: هنوز شورای نگهبان وارد بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره برنامه‌های این شورا برای افزایش مشارکت در انتخابات، گفت:ما از ابتدای سال جلساتی با دستگاه‌های مختلف درباره موضوع انتخابات داشتیم، اگر در چارچوب قانون همگی به وظایف خود عمل کنیم، در افزایش مشارکت هم تاثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در راستای اجرای سیاست‌های کلی انتخابات تصویب شد و لازم‌الاجرا است و مزیت‌هایی در راستای احقاق حق داوطلبان و مردم داشت.

طحان نظیف با اشاره به اینکه در نظر گرفتن مرحله پیش ثبت نام از جمله نکات مثبت این قانون بود بیان کرد: برای مثال اگر مدرک تحصیلی فردی ایراد داشت، در این مرحله مشخص شده البته به روزرسانی هایی هم برای تبلیغات انتخابات بر اساس این قانون شده است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
0
0
مجلس باید زودتر ایراداتان را رفع کند
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات