بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۰۶۲۶۶

جنگ رسانه ای امریکا جهت عادی سازی بازدید از مراکز نظامی ایران

رسانه های آمریکایی خط رسانه ای ایجاد پیوند میان بازرسی از برنامه هسته ای با عمل به برجام را با شدّت دنبال می کنند و از این رو باید نسبت به اغوای آژانس در برابر این تبلیغات، هوشیار بود و دستگاه دیپلماسی و رسانه های کشور باید بر این امر تأکید کنند که هیچ ارتباطی میان برجام و بازدید از مراکز نظامی وجود ندارد
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/اسماعیل احمدی
موضوع بازدید از مراکز نظامی ایران به یکی از سوژه های پرتکرار رسانه های خارجی تبدیل شده است. آمریکای و شرکایش با مطرح کردن بحث بازدید از مراکز نظامی قصد دارند تا ایران را وراد چالش جدیدی کرده و چون اطمینان دارند که ایران اجازه بازدید از مراکر نظامی را به آن‌ها نخواهند و عقل سلیم هم اینگونه حکم می‌کند در نتیجه ایران را ناقص برجام معرفی کنند، به عبارت دیگر آمریکا و همراهانش قصد دارند، بین بازدید از مراکز نظامی و عمل به برجام رابطه این همانی برقرار کنند، در حالی که این اقدام خلاف صریح برجام بوده و هیچ مبنای حقوقی ندارد. با این حال رسانه های غربی و امریکایی با جنگ روانی گسترده سعی در نهادینه سازی این اقدام فریب کارانه دارند.
در مقاله‌ای که در اندیشکده واشنگتن به قلم جی سولمون منتشر شده است، عدم بازرسی از تاسیسات نظامی ایران را به‌عنوان عامل تنش در برجام معرفی شده است.

جنگ رسانه ای امریکا جهت عادی سازی بازدید از مراکز نظامی ایران

سولمون در این مقاله می نویسد: «با توجه به عدم اطمینان حقوقی سازمان بین المللی انرژی اتمی به پایگاه نظامی پارچین و مخالفت شورای عالی امنیت در خصوص بازرسی های بیشتر از این پایگاه توسط بازرسان آژانس، دولت ترامپ لازم است در جهت  فشار بیشتر بر ایران در راستای پاسخگویی بیشتر در مباحث تسلیحاتی تصمیماتی را اتخاذ نماید. عملکرد شبه آمیز ایران در ارتباط با ذخایر تسلیحاتی تبدیل به مجادله ای جدی برای ترامپ گردیده تا جایی که وی در پی اتخاذ سیاستی جدید در قبال ایران می باشد. گفته های اخیر مقامات ارشد کاخ سفید حاکی از آن است که می خواهند پرونده هسته ای ایران را دوباره به جریان بیندازند. در ماه آگوست خانم نیکی هیلی سفیر ایالت متحده در سازمان ملل به جد خواستار این شد که به بازرسان آژانس اجازه کامل جهت ورود به پایگاه های نظامی ایران داده شود تا از پیشرفت برنامه هسته ای ایران در جهت ساخت بمب اتمی جلوگیری شود. »
این اندیشکده، مراکز نظامی ایران را به طور صریح عامل تنش در برجام معرفی می‌نماید و خواستار بازرسی از آن ها شده است.
این خواسته غیرقانوین در حالی است که در توافقنامه برجام، موضوع بازدید از مراکز نظامی اصلاً مطرح نشده است و به گفته دکتر سیامک باقری کارشناس مسائل هسته‌ای در این توافقنامه تنها به آژانس انرژی هسته‌ای اجازه بازدید از مراکزی داده شده است که شواهد و قرائنی مبنی بر آن است که در آن مکان‌ها فعالیت‌های هسته‌ای صورت می‌گیرد و بازدید از این مراکز نیز طبق برجام اصول مربوط به خود را دارد.
یکی از بند‌هایی که امریکایی‌ها در برجام به آن استناد می‌کنند، بند T برجام است. آمریکایی‌ها به دنبال سو استفاده از این بند و گره‌زدن آن به بازدید از مراکز نظامی ایران می‌باشند. تفسیر این بند در مقاله این اندیشکده این گونه بیان می‌گردد:« بند T از برجام، ایران را از توسعه تکنولوژی جهت ساخت تسلیحات هسته ای به همراه کامپیوتر ها و سیستم های انفجاری چند نقطه ای باز می دارد. اما در قرارداد هسته ای بیان نگردیده که رعایت موارد فوق و محدودیت های اعمال شده بر روی ایران را چه کسی یا سازمانی تایید می کند.»
این در حالی است که در دیدار اخیر علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی با آمانو، دکتر صالحی تاکید کرد: بند T مشمول بازرسی خاصی نیست و تعهدات داوطلبانه ای است که ایران هم همیشه به آن متعهد است‌.
با این همه جی سولیمون در مقاله خود، همچنان بر طبل مناقشه می کوبد و می نویسد:« مقامات آمریکا معتقدند که به احتمال فراوان بازدید از مراکز دفاعی و نظامی ایران، توافق هسته ای صورت گرفته بین ایران و 5+1 در سال 2015 را نقض می کند. با توجه به اینکه مقامات ایرانی اخیرا اعلام کرده اند که تحت هیچ شرایطی اجازه ورود مجدد به بازرسان آژانس را به پایگاهای نظامی‌شان را نخواهند داد. با این وجود بسیاری از مقامات رسمی ایالات متحده معتقدند که امتناع از ورود به چنین پایگاهای نظامی از سوی ایران به احتمال فراوان باعث پیدایش مناقشه خواهد گشت.»
بحث بازررسی مجدد از پارچین نیز به کرات در این مقاله آورده شده است. این مقاله بحث هسته‌ای ایران را با پروژه منهتن مقایسه کرده است که منجر به تولید بمب هسته‌ای شد. در قسمتی از آن چنین آمده است:‌ « سازمان های اطلاعاتی آمریکا در سال 2007 به این نتیحه رسیدند که تهران چهار سال قبل همانند پروژه منهتن برنامه تسلیحاتی بسیار متمرکز شده اش را متوقف ساخته بود، اما با این وجود آن ها معتقد اند فعالیت های مرتبط با برنامه تسلیحاتی احتمالا ادامه داشته است. مقامات اجرایی آمریکایی تلویحا گفته اند سازمان های اطلاعاتی آمریکا از آزمایشات تسلیحاتی صورت گرفته و انواع آن در پایگاه نظامی پارچین مطلع اند. آنان بر این باور اند که بر هم زدن توافق حاصل شده به خاطر این یافته ها منطقی نیست.» در ادامه این مقاله تصریح شده است که «ایران دیگر اجازه بازدید از پایگاهایش را نخواهد داد.» و «آقای آمانو دبیرکل این سازمان ماه گذشته اعلام کرد که بر طبق توافق صورت گرفته بعید است که آژانس بتواند دسترسی بیشتر به مراکز نظامی ایران را داشته باشد.»
بنابراین رسانه های آمریکایی خط رسانه ای ایجاد پیوند میان بازرسی از برنامه هسته ای با عمل به برجام را با شدّت دنبال می کنند و از این رو باید نسبت به اغوای آژانس در برابر این تبلیغات، هوشیار بود و دستگاه دیپلماسی و رسانه های کشور باید بر این امر تأکید کنند که هیچ ارتباطی میان برجام و بازدید از مراکز نظامی وجود ندارد و این یک فریب آمریکایی است. شاید آمریکایی ها معتقدند همچنان که با دروغ جنگ ستارگان توانستند در دل نخبگان غرب گرای شوروی رعب ایجاد کنند و آنان را وادار به عقب نشینی نمایند، نخبگان ایران نیز با این دروغ ها فریب خورده و محاسباتشان به هم خواهد ریخت، اما در جهت همان سخنی که مقام معظم رهبری در سال های قبل گفتند: آمریکایی ها بدانند که ایران، شوروی نیست و نخبگان و مقامات جمهوری اسلامی ایران کمترین اعتمادی به آمریکا نداشته و نسبت به توطئه های دشمن از هوشمندی لازم برخوردارند./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات