تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۰۶۵۴۱
روایت بهروز نعمتی از نشست پرحاشیه 10 نماینده قبل از رأی اعتماد

هیچ خواسته شخصی و منطقه‌ای از بیطرف در جلسه «آرژانتین» نداشتیم

مقدمه: ماجرای پرحاشیه عدم رأی اعتماد به حبیب‌الله بیطرف سر تمام شدن ندارد. بهروز نعمتی، سخنگوی مجلس همچنان اصرار دارد که باید با بیطرف بابت حاشیه‌های روزهای اخیر مناظره کند. در آن سو بعد از گذشت بیش از یک هفته از رأی اعتماد مجلس، بیطرف هم موضعگیری کرد و در گفت‌وگویی با سایت «تابناک» گفت که رأی نیاوردن او به دلیل تخریب‌هایی است که به بهانه مسأله آب انجام شد. او سخنانی که درباره مدیریتش بر منابع آب کشور گفته شده را قبول ندارد، می‌گوید ماجرای سد گتوند به دوره احمدی‌نژاد مربوط می‌شود، سیاستگذاری منابع آب قبل از دولت اصلاحات ربطی به او نداشته و آخر سر اینکه در دولت دهم بوده که 25 هزار چاه آب غیرمجاز در کشور حفر می‌شود. بیطرف در پاسخ به اینکه «صاحب نظران اصلاح‌طلب نیز معتقدند پاشنه آشیل شما در مجلس، مباحث مرتبط با محیط زیست بود؛ نظر شما در این باره چیست؟» گفته است: «اصلاً این بحث‌ها در مجلس مطرح نبود و من وقتی برنامه‌ام را ارائه دادم و موضوعی تحت عنوان محیط زیست مطرح نشد.» با این حال بهروز نعمتی به روزنامه «ایران» می‌گوید که در جلسات خبرسازی که با بیطرف برگزار شده بود، درباره همین مسائل با وی بحث شده بود. نعمتی اصل برگزاری جلسه آرژانتین را تأیید می‌کند اما توضیح می‌دهد که در آن جلسه هیچ خواسته شخصی مطرح نشده بود. او همچنین می‌گوید در آن جلسه 10 نفر از نمایندگان حاضر بودند.

(روزنامه ايران ـ 1396/06/07 ـ شماره 6581 ـ صفحه 21)

* در روزهای اخیر بحث بر سر عدم رأی اعتماد به آقای بیطرف و نقش شما در این موضوع زیاد بود. خودتان درباره نقشی که داشتید چه توضیحی می‌توانید بدهید؟

** من آقای بیطرف را به مناظره دعوت کردم و روی آن هم اصرار دارم. چرا ایشان نمی‌آیند مناظره کنند که مشخص بشود پشت سر این همه حاشیه‌سازی‌های ناروایی که شکل گرفته چه مسائلی بوده است؟ من قطعاً تمام سؤالات و حتی بیشتر از آن را هم در این مناظره پاسخ خواهم داد.

* شما اصلاً جلسه‌ای با آقای بیطرف داشته‌اید؟

** ما حداقل 10 جلسه با آقای بیطرف داشتیم و آنجا خیلی مسائل مطرح شد. طبیعی هم بود. از این جلسات با بقیه وزرا هم داشتیم. به هر حال می‌بایست ما برنامه‌های آنها را بدانیم و سؤالات و ابهامات‌مان را مطرح کنیم. من نمی‌دانم برخی دوستان که حرف از جلسه می‌زنند چرا یک جوری می‌گویند که انگار کار پنهانی و مافیایی انجام شده بود.

* بحث بر سر تمام این جلسات نیست که خیلی از آنها را بقیه هم در جریان هستند. بحث بر سر جلسه میدان آرژانتین است و اینکه آنجا چه اتفاقی افتاده بود؟

** اتفاقاً به نظر من بحث بر سر آن جلسه نیست و اصلاً حاشیه‌ای نداشته. آقای بیطرف یا آقایانی که می‌گویند در آن جلسه اتفاقاتی افتاده، بیایند و بگویند که ما آنجا چه گفتیم و چه خواسته‌ها و ابهاماتی داشتیم.

* ابهام‌ها بر سر این است که این خواسته‌ها احتمالاً شخصی بوده‌اند.

** من با صدای بلند می‌گویم ما هیچ خواسته شخصی نداشتیم، حتی به اندازه گرفتن یک برگ کاغذ از وزارت نیرو هم از آقای بیطرف خواسته شخصی نداشتیم.

* تقاضای منطقه‌ای و استانی چطور؟

از این نوع تقاضاها هم نبود. اگر بوده بیایند و بگویند چه بوده.

* پس بحث‌های شما چه بود؟

** ما بحث‌های کلی و کلان داشتیم و به آقای بیطرف هم گفتیم که شما با این وضعیتی که به مجلس آمده‌اید، رأی نخواهید آورد. چون مسائلی مطرح است و شما نتوانستید آنها را جواب بدهید.

* چه مسائلی؟

** روی مسائل محیط‌‌ زیستی بوده، روی مسائل کلان آب در کشور بود، بحث‌های انتقال آب بین حوضه‌ای مطرح بود.

* در این بحث‌ها طیف خاصی از نمایندگان دخیل بودند، یعنی وزن‌کشی منطقه‌ای و یا سیاسی داشت؟

** به هیچ عنوان. از نظر سیاسی از هر سه گروه مجلس راجع به این مسائل، سؤالات و ابهاماتی داشتند که برخی مشترک بود و برخی نبود. به لحاظ منطقه‌ای هم این طور نبود که بگوییم این مسائل را مثلاً صرفاً نمایندگان فلان مناطق مطرح کرده‌اند. یک مسأله عمومی بود در مجلس که جواب داده نشد. در جلسه میدان آرژانتین هم حداقل 10 نفر از نمایندگان طیف‌های مختلف مجلس بودند.

* جواب آقای بیطرف به مسائل شما چه بود؟

** آقای بیطرف حتی یک کلمه درست جواب ما را ندادند. بحث ما هم همین است که ایشان باید بیایند و اگر مسأله‌ای هست آن را شفاف کنند.

* جواب نداشتند یعنی اینکه قولی ندادند؟

** نه، به این معناست که آقای بیطرف برنامه‌ای نداشتند برای این مسائل. ما به هر حال الان در وضعیت بسیار بحرانی از لحاظ منابع آب هستیم که شاید از لحاظ اهمیت موضوع اول کشور ما باشد. آن وقت کسی که می‌خواهد وزیر نیرو بشود هیچ برنامه مشخص و مدونی جز همان کلیاتی که بارها گفته شده برای این بخش ندارد. چه کسی می‌تواند به چنین وزیری اعتماد کند؟ واقعاً اتهاماتی که به ما در این چند روز زده شد، بی‌انصافی محض بود. مگر قرار بوده با وزیر شدن آقای بیطرف چه مواهبی نصیب آقای جواد امام شود که از رأی نیاوردن او تا این حد آشفته‌اند؟ دست سهم خواهان کوتاه شده که اینچنین به نمایندگان ملت تهمت می‌زنند؟

* خودتان برای این سؤال‌هایی که گفتید چه جوابی دارید؟

** هر وقت آقای بیطرف حاضر شد بابت این موضوع بیاید و مناظره کند، جواب ما هم مشخص می‌شود و قطعاً جواب داریم.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/197641

ش.د9602430

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات