تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۰۶۵۸۷
نقدپذیری دولت دوازدهم زیر ذره‌بین شخصیت‌های سیاسی

دولت عصبانی شعار «نقدپذیری» را صرف می‌کند

اشاره: رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ حکم حجت‌الاسلام حسن روحانی توصیه‌هایی برای سیاست‌ورزی مناسب دولت دوازدهم بیان داشتند که کاربست این توصیه‌ها دولت را برای رسیدن راحت‌تر به اهداف اعلامی کمک خواهد کرد.
پایگاه بصیرت / سيدپويا هاشمي
(روزنامه صبح‌نو - 1396/05/17 - شماره 291 - صفحه 4)

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توصیه کردند که دولت دوازدهم باید در برابر انتقادات خویشتن‌داری کند و منتقدان را با القاب نادرست منکوب نکند و «از نظرات مخالف آشفته نشوید؛ مخالفان اگر نظری دارند، انتقادی اگر دارند، بگذارید انتقاد کنند، نظرات مخالف را بدهند؛ آشفته نباید شد.» دولتی که در چهارسال گذشته به «دولت عصبانی» معروف شد و نشان داد که تحمل نقد و انتقاد را ندارد و شخص آقای رییس‌جمهور چندین‌بار طی سخنرانی‌های مختلف منتقدان خود را با ادبیات تند نواخت.

البته این موضوع فقط منحصر به رییس‌جمهور نبود و دیگر اعضای کابینه در مواجهه با نقد واکنش‌های تندی از خود نشان دادند. حال این چهار سال فرصت مجددی است تا دولت شعار «نقدپذیری» خود را عینیت بخشد و مسوولیت فعلی خود را «امانتی» تلقی کند که این امانت باید در راستای «اتحادملت» و «وحدت ملی» اتخاذ گردد چراکه هرگونه تکاپو برای دوقطبی‌‌سازی‌های کاذب و کنایه‌گویی‌ها به نهادهای انقلابی اقدام خلاف رعایت رسم امانت‌داری است. در ادامه با برخی از چهره‌های مختلف سیاسی چگونگی رفتار دولت در عمل به این توصیه رهبری را جویا شده‌ایم.

محبیان: بیان نقد نوعی کمک به دولت است

دکتر امیر محبیان مدیر مسوول خبرگزاری آریا در گفت‌وگو با «صبح نو» در خصوص اهمیت نقادی به بدنه اجرایی کشور گفت: راه‌های مختلفی برای کمک به دولت وجود دارد، یکی از آنها حمایت است یعنی تأیید نقاط قوت و دیگری نقد است یعنی نشان دادن نقاط ضعف. وی افزود: اولاً بیان نقد نباید به معنای انتقام جویی و نادیده گرفتن نقاط قوت باشد. ثانیاً نقد فقط بیان نقاط ضعف نیست بلکه باید همراه با پیشنهادهایی باشد که بتواند به دولت کمک کند. در حال حاضر کشور با مشکلات بسیار جدی در حوزه اقتصادی مواجه است و طبیعتاً در این شرایط همه وظیفه دارند تا به دولت برای گره‌گشایی کمک کنند اما طبیعی است که منتقدان دولت با بیان دیدگاه‌های انتقادی می‌توانند به دولت کمک کرده و راهکارهایی را نیز توصیه کنند اما دولت نیز باید پذیرای نظرات بوده و دیدگا‌های منتقدان را نه به‌عنوان خصومت بلکه به‌عنوان یاری بپذیرد.

مدیر مسوول خبرگزاری آریا همچنین در خصوص نقدپذیری در دولت یازدهم افزود: در کل باید ساز و کارهایی برای جذب و گردآوری نظرات منتقدان از هر سو ایجاد شود، ساز و کاری که پیش از این وجود نداشته است و در دولت یازدهم بعضاً انتقادات از موضع خصومت دیده شده و در قبال آن واکنش‌های تندی از خود نشان می‌دادند. واکنش‌هایی که نه در شأن و نه منطبق با گفتمان اعتدال است. برای همین در‌حالی‌که در دنیا عرف است که برای موقعیت یابی یک پدیده حتی در قبال بیان نظرات مخالف و گردآوری دیدگاه‌ها هزینه می‌کنند تا تمامی وجوه آن پدیده شناسایی شود، در جامعه ما دولت باید از نقد‌های رایگان منتقدان سود برده و از این فرصت برای تقویت برنامه‌ها و دیدگاه‌ها اتفاده کرده و درعین‌حال نظرات منتقدان را نیز به سوی خود جلب کند.

مطهری‌نژاد: نقد یکجانبه رسانه‌ها آفت است

آقای میرزا بابا مطهری‌نژاد عضو دفتر سیاسی حزب مردم‌سالاری و رییس انجمن روابط عمومی ایران هم در گفت‌و‌گو با «صبح نو» در خصوص توصیه رهبری به دولتمردان مبنی بر انتقادپذیری گفت: رابطه دولت، رسانه‌ها، ملت بسیار عمیق است و مهم‌ترین نکته‌ای که همیشه در مباحث تخصصی به آن اشاره می‌شود این است که اگر مردم نتوانند مسوولین را نقد کنند، حتماً کارها درست پیش نخواهد رفت و ناهنجاری ایجاد خواهد شد. این که کار به جایی رسیده است که بالاترین شخصیت نظام یعنی رهبری در مراسمی مثل تنفیذ که آن هم بسیار پر اهمیت است به این نکته اشاره می‌کنند، معلوم می‌شود که این موضوع به نقطه بحرانی رسیده است. البته نباید این موضوع را تنها معطوف به دولت بدانیم. این سخن رهبری خطاب به تمام ارکان جامعه است. به‌عنوان مثال اگر این مؤسسات مالی و اعتباری نقد می‌شدند، وضعیت به اینجا نمی‌رسید. وقتی موسسه مالی اعلام می‌کند که 30 درصد سود به مشتری‌های خود می‌دهم، باید نقد شود که این پول را از کجا تأمین خواهد کرد. نقد باعث آگاه‌سازی جامعه در موضاعات مختلف می‌شود.

وی همچنین در خصوص دلایل بحرانی شدن موضوع نقد در جامعه افزود: یکی از دلایل بحرانی شدن وضعیت نقد در کشور این است که رسانه‌های ما ممکن است که تنها یک جناح را نقد کنند که این باعث سردرگمی مردم می‌شود و ما در جامعه شاهد هستیم که رسانه‌ای موضوع خاصی را نقد می‌کند و رسانه دیگر با آن موافق است. این خود آفت است. در کل دانشگاه‌های مرتبط با افکار عمومی باید مدلی را برای رسانه‌ها ترسیم کنند و هر رسانه‌ای را که از این مدل بیرون نیاید نقد کنند و آنها را به جامعه معرفی کنند تا مردم به سمت آنها نروند. این خود مسأله بسیار مهمی است.

اکرمی: اگر حرکتی را نقد می‌کنیم، باید راهی جایگزین نیز پیشنهاد دهیم

حجت الاسلام سید رضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز در خصوص نقد پذیری در ارکان جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با «صبح نو» گفت: این موضوع تازه نیست. ما در انقلاب اسلامی و در طی این 39 سال انتقادی‌ترین افراد در دنیا هستیم و در اصل به برکت انقلاب اسلامی، زبان منتقدان گشوده شده است تا آنها بتوانند هر موضوعی را به راحتی نقد کنند ولی موضوعی که باید به آن توجه کرد این است که در انتقاد باید به شرایطی توجه شود. یکی این است که شخص منتقد باید خود مطلع باشد و حتماً باید جانب انصاف را نیز رعایت کند و مهم‌تر از همه اینکه باید پس از انتقاد از یک حرکت، راهی جایگزین را پیشنهاد کند. نباید تنها انتقاد کنیم و راهی را پیشنهاد ندهیم. انقاد باید حالت اصلاح داشته باشد. نباید تنها به دنبال عیب‌یابی باشیم.

رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری همچنین در خصوص موضوع انتقاد‌پذیری در دولت افزود: برای ما مردم، دولت یعنی تمام نظام. مردم دولت را مجموعه‌ای از تمام مسوولان نظام می‌بینند. همه دست‌اندرکاران نظام باید روحیه نقدپذیری داشته باشند، منتها نقد عالمانه، صادقانه و دلسوزانه.

مصری: منتقدان را با برچسب واهی از میدان خارج نکنیم

آقای عبدالرضا مصری نماینده مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با «صبح نو» در خصوص توصیه رهبری به دولت در خصوص نقدپذیری گفت: در ابتدا باید گفت که سخن رهبری فصل‌الخطاب و کاملاً روشن است و نیازی به تفسیر ندارد اما طبیعتاً کسی که خود را در معرض قرار می‌دهد و رأی مردم را طلب می‌کند و آمادگی خود را برای انجام امور اجرایی اعلام می‌کند باید با دیدگاه‌های مختلفی در کشور برخورد داشته باشد حتی ممکن است خودش از کارشناسان و منتقدان دعوت کند تا در خصوص موضوعی نظرات خود را بیان کنند.

حال اینکه آن طرف بگوید هر نظری که با من موافق است، خوب است، به هیچ‌وجه خوب نیست و این تقسیم‌بندی‌ها برای کسانی که مسوولیت بالایی در نظام دارند، آفت است. باید صعه‌صدر داشته باشند و منتقدان را با برچسبی واهی از میدان خارج نکنند تا خود را رها سازند. چون آن نقد شاید بتواند بسیار گره‌گشا باشد. برخی مسوولان برای اینکه از زیر بار تلاش بیشتر فرار کنند، برچسبی سیاسی بر منتقد می‌زنند تا خود را رها کنند. در کل کسی را دعوت به کار در نظام اسلامی نمی‌کنند و زمانی که ما خودمان را در معرض خدمت به مردم قرار می‌دهیم، باید تمام جنبه‌ها را در نظر بگیریم و تحمل خود را نیز بالا ببریم.

http://sobhe-no.ir/newspaper/291/4/11191

ش.د9601912

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات