تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۰۶۷۱۹
اسماعیل دوستی در گفت‌و‌گو با «صبح نو» تشریح کرد

بهره‌برداری برخی اصلاح‌طلبان از حصر

مقدمه: این روزها خبرهای زیادی از فعالیت‌های زودهنگام اصلاح طلبان برای انتخابات 1400 به گوش می‌رسد و حتی اسامی مختلفی از آقایان علی لاریجانی تا اسحاق جهانگیری به عنوان گزینه‌های مورد حمایت این طیف سیاسی مطرح شده است. همچنین چهره مهم اصلاحات و اعضای نام آشنای آن، انتقادهای فراوانی به آقای روحانی رییس‌جمهور وارد کرده و برخی کارشناسان نیز ماحصل این انتقادها را تضعیف دولت می‌دانند. برای بررسی این موضوع، سراغ یکی از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی رفتیم. آقای اسماعیل دوستی، که به تازگی به دیدار آقای مهدی کروبی رفته و اظهارات وی در تأیید سخنان دریادار شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، انتقادهای تند حامیان اصلاح طلبش را به همراه داشت، به سؤالات «صبح نو» درباره اصلاح طلبان، ائتلاف با اعتدال، ماجرای حصر و ... پاسخ داد که این گفت وگو را در ادامه می‌خوانید.
(روزنامه صبح‌نو - 1396/08/20 - شماره 355 - صفحه 3)

* آقای دوستی 6 ماه از انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم گذشته و سه ماه از تشکیل دولت و حدود چهار سال به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم باقی مانده است اما با این حال اصلاح طلبان برای انتخابات آینده خیز زودهنگام برداشتند. این در حالی است که مسوولان سیاسی و همچنین رهبر انقلاب، فعالیت‌های زودهنگام را مضر توصیف کردند؛ دلیل‌این موضوع را چطور ارزیابی می‌کنید؟

** من معتقدم که ما فعلاً کشور را درگیر انتخابات نکنیم؛ الان فصل انتخابات نیست، فصل خدمت است. ما باید بدانیم که ممکن است انتقاد به دولت داشته باشیم اما الان دولت نیاز به کمک دارد و باید به دولت کمک بکنیم. هدف باید کمک به دولت باشد نه اینکه کشور، جوانان و نیروی انسانی و پتانسیل‌های موجود را خرج انتخابات بکنیم. این پتانسیل‌ها باید در مقطع کنونی خرج خدمت شود و 6 ماه پیش از انتخابات وارد عرصه شویم. الان شروع کردن انتخابات فرصت خدمت و کمک به دولت را می‌گیرد. شهرداری‌ها و شوراها تازه شروع به‌کار کرده‌اند. باید اجازه دهیم کار کنند، هنوز زود است و این را نوعی انحراف می‌دانم.

* به تازگی و پس از همراهی آقای علی لاریجانی با سیاست‌های دولت، موضوع ائتلاف اعتدال و اصلاح طلبان مطرح شده؛ موضوعی که نتیجه آن حمایت از علی لاریجانی برای انتخابات آتی نیز خواهد بود؟ آیا این امر در انتخابات 1400 هم صورت می‌گیرد؟ یعنی اصلاح طلبان حاضر خواهند بود از علی لاریجانی حمایت کنند؟

** اصلاحات حتماً باید دنبال ائتلاف باشد، ائتلاف که بد نیست اما اینکه چه کسی کاندیدا باشد، فرصت لازم است. مگر ما قبل از انتخابات 92 فکر می‌کردیم آقای روحانی رییس جمهور می‌شود؟ شرایط باعث شد که اصلاح طلبان تصمیم به ائتلاف بگیرند و روحانی را حمایت کنند. این ائتلاف ادامه پیدا کرد و روحانی با یک رأی بالاتری رییس جمهوری دوازدهم شد. ممکن است شرایط به‌گونه‌ای رقم بخورد که ما در انتخابات آینده روی شخصی مانند روحانی ائتلاف کنیم. بنده اسم آن شخص را نمی‌آورم چون معلوم نیست.

من معتقدم در مقطع کنونی، همه نیروهای انقلاب برای کمک به دولت و خدمت به نظام تجهیز شوند، به‌خصوص در این شرایط ویژه و با تهدیداتی که رییس جمهور آمریکا انجام داده است. ما باید ذهن، فکر و فرصتمان به کار، تلاش و خدمت باشد نه اینکه وارد مسائل سیاسی انتخابات شویم تا چهار سال دیگر. این بحث، بحثی انحرافی است و باید پرونده آن تا 6 ماه قبل از انتخابات مجلس بسته شود.

* ولی برخی از اصلاح طلبان معتقدند که در انتخابات 1400 نباید ائتلاف صورت گیرد و این بار جریان اصلاحات باید مستقلاً و از بدنه همین جریان، فردی را انتخاب کند و از سوی دیگر نیز این روزها شاهد انتقادهای بسیاری به عملکرد آقای روحانی از آغاز دولت دوازدهم هستیم، به طوری که انتقادها به بدنه دولت رسیده و برخی چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله خانم ابتکار به برخی تصمیم‌های رییس جمهور در جابه‌جایی‌های صورت گرفته، انتقاد کرده است، دلیل این موضوع چیست؟ آیا‌ اصلاح طلبان می‌خواهند از روحانی عبور کنند و منتقد وی شوند؟

** ائتلاف میمون و مبارک است اما کسانی که ائتلاف می‌کنند باید قواعد بازی را رعایت کنند؛ آقای روحانی هم قواعد بازی را رعایت کرده است. خیلی از دوستان ما زود قضاوت می‌کنند؛ روحانی کابینه‌اش دو هفته پیش تکمیل شده است و نباید دست به تضعیف دولت بزنیم، باید اجازه دهیم کار کند. ما شرایط کشور و درآمد و حجم هزینه‌ها را می‌دانیم، فلذا نباید زود قضاوت کرده و باید به ائتلاف پایبند باشیم و به دولت کمک کنیم.

* فراکسیون امید در مجلس دهم عملکرد مناسبی نداشته و به سبب انفعال سبب انتقادهای فراوانی شده است. این در حالی است که نمایندگان این فراکسیون، رییس جمهور را به خلف وعده متهم می‌کنند. در این زمینه چه نظری دارید؟

** فراکسیون امید در مجلس باید انتظار و توقع جامعه را برطرف کند و چون نتوانسته به اهدافی که به مردم وعده داده بود برسد، توپ را در زمین دولت می‌اندازد. این درست نیست. باید از فراکسیون امید پرسید که «شما معتقد هستید که آقای روحانی شعار داده و عمل نمی‌کند، خود چرا به شعارهای خود عمل نمی‌کنید؟» قطعاً ایراداتی وجود دارند. انسجام بالایی ندارید، این نمی‌شود که وقتی من توفیق ندارم، عدم توفیقم را در زمین دولت بیاندازم. من انتقادها را به فراکسیون امید وارد می دانم، چون انسجام ندارند و در بخش رأی اعتماد به کابینه هم خوب عمل نکرده است.

* انتقادهای بسیاری به آقای عارف وارد است، شما عملکرد او را به عنوان رییس شورای عالی اصلاح‌طلبان چطور ارزیابی می‌کنید؟

** در شورای عالی اصلاح طلبان تمرکز عارف بستن دو لیست بوده است، لیست نمایندگان مجلس و دیگر لیست شوراهای شهر. نمی‌گوییم که عملکرد آقای عارف منفی بوده اما می‌توانست بهتر و کارشناسی‌تر باشد ولی متأسفانه نشد.

* شما سخنان آقای شمخانی مبنی بر اینکه «واژه‌حصر، واژه درستی نیست، آن‌ها هرکسی را اراده کنند می‌توانند ببینند کما اینکه اخیراً آقای کروبی درخواست کردند آقای دوستی را ببینند و این دیدار انجام شد» را تأیید کردید که سخنان شما واکنش‌ها و انتقادهای زیادی را از سوی این طیف سیاسی به دنبال داشت. بسیاری معتقدند که اصلاح طلبان از این موضوع به دنبال بهره‌برداری‌اند و با فضاسازی، دنبال کسب منویات خود از این طریق هستند؟

** درباره حصر، واقعیتی وجود دارد؛ اما ما واقعیت‌ها را نمی‌گوییم. شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی و تصمیم گیری و تدبیر در این باره است. درتصمیم و تدبیر، احساسات و جنجال جایی ندارند. این موضوعات نباید رسانه‌ای شوند. دولت و شورای عالی امنیت ملی، تصمیماتی می‌گیرند که قطعاً این تصمیمات میمون و مبارک است، والسلام.

* تأیید می‌کنید که عده‌ای از اصلاح طلبان با جنجال‌های رسانه‌ای به دنبال بهره برداری و سوءاستفاده از حصرند؟

** درست است، نباید درباره این موضوع جار و جنجال و حاشیه به‌راه بیندازند.

* تقریباً به پایان 100 روز کاری رییس جمهور در دولت دوازدهم نزدیک می‌شویم، نظرتان درباره عملکرد اقتصادی دولت در این 100 روز چیست؟

** اقتصاد در ایران نیاز به جراحی دارد؛ این جراحی در 100 روز اگر اتفاق بیافتد بهبود پیدا نمی‌کند. اعتقاد ندارم در 100 روز معجزه صورت می‌گیرد. دولت در کنترل تورم موفق عمل کرده است اما در رونق و اشتغال باید خیلی کار انجام دهد. بانک‌ها را به‌کار گرفته و سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کند که این دو می‌توانند چرخ اقتصادی کشور را بچرخاند که هر دو دچار اشکال شده‌اند.

بانک‌ها وام‌هایی پرداخت کردند که استرداد نمی‌شود و بانک‌ها زمین گیر شده‌اند. غیر از این، متأسفانه بسیاری از بانک‌ها سرمایه‌ها را در بخش مسکن سرمایه گذاری کردند و این بخش راکد است. اینجا بانک‌ها از نظر کارهای اقتصادی با شرکت‌های وابسته حرکت کندی دارند و اکثراً فشل‌اند و توان پرداخت وام‌های سنگین را برای ایجاد اشتغال ندارند. ما همچنین برای جذب سرمایه گذار خارجی هم مشکل داریم.

* دولت معتقد است که برجام سرمایه گذاری خارجی را بهبود بخشیده است، پس چرا شما از آن به عنوان مشکلات اقتصادی نام می‌برید؟

** درست است برجام گشایشی را انجام داد و آغازی برای کارها و حضور شرکت‌های خارجی در ایران بود اما این‌ها بیش از 8 سال قانون تحریم علیه ما تصویب کردند و تا این قوانین لغو نشوند، تحریم پابرجاست و رفع نشده است. مجالس و دولت‌های غربی و کارشکنی آمریکایی‌ها سبب شده که جذب سرمایه گذار مشکلات فراوانی داشته باشد فلذا نمی‌توان گفت که اقتصاد ما ظرف 100 روز به رونق می‌رسد و اشتغال حل می‌شود. دولت تلاش می‌کند که بعد از کنترل تورم، رونق ایجاد کند و در این جهت حرکت می‌کند اما گام‌هایش به دلیل مشکلات خارجی کوتاه است.

http://sobhe-no.ir/newspaper/355/3/13897

ش.د9603229

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات