تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۰۶۷۸۴
فقيه شوراي نگهبان از رد صلاحيت يادگار امام مي‌گويد

هيچ مرجعي براي سيدحسن خميني تاييديه نداده است

(روزنامه اعتماد – 1396/06/26 – شماره 3907 – صفحه 2)

فقيه ٨٠ ساله‌اي كه عضويت در شوراي بازنگري قانون اساسي را در كارنامه دارد و ٣٤ سال هم از زمان حضورش در شوراي نگهبان مي‌گذرد، به اتفاقات بحث‌‌برانگيزي پاسخ مي‌گويد كه تاكنون در هر دو جايگاهي كه حضور داشته، رخ داده و منشا چالش‌هاي فراواني هم بوده است؛ يكي مبحث «شوراي رهبري» و ديگري «رد صلاحيت»هايي كه نصيب آيت‌الله هاشمي در انتخابات رياست‌جمهوري و سيد حسن خميني در انتخابات خبرگان شد. آيت‌الله محمد مومن در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، آنجا كه مباحث با سابقه حضورش در شوراي بازنگري قانون اساسي تلاقي مي‌يابد و طبق آن بحث «شوراي رهبري» مطرح مي‌شود، آن را موضوعي مي‌داند كه در سال ٦٨ مورد بازنگري قرار گرفته و به انتخاب تنها يك نفر به عنوان «رهبر» نيز تغيير پيدا كرده است.

آيت‌الله مومن در پاسخ به نقدهايي كه همواره در اين مورد وجود داشته و البته هميشه هم راه تكذيب را در پيش گرفته، از اصول قانون اساسي پيش و پس از بازنگري مي‌گويد تا خود نيز از تكذيب‌كنندگان طرح شوراي رهبري باشد. او در پاسخ به اين موضوع، به متن قانون اساسي مراجعه مي‌كند و مي‌گويد: «آنچه اكنون قانون اساسي در اختيار مردم گذاشته و از نظر اسلامي نيز ارزشمند است و خبرگان نمي‌توانند خارج از آنچه در قانون اساسي است انجام دهند، اين است كه شوراي رهبري غيرقانوني است و خبرگان حق ندارند به بررسي گزينه‌ها براي شوراي رهبري بپردازند. بلكه بايد يك نفر را انتخاب كنند و اكنون جاي بحث در اين مورد نيست. البته قبلا عنوان «شوراي رهبري» يا «رهبر» در قانون بود ولي بعد از اينكه اصلاحاتي در قانون اساسي وارد شد اين مساله ديگر وجود ندارد و غيرقانوني است.»

ملاك صلاحيت فعلي اشخاص است

اما رد صلاحيت روساي جمهوري كه به مدت ٨ سال سكاندار قوه اجرايي كشور بودند و در سابقه ٣٤ سالگي او به عنوان فقيه شوراي نگهبان رخ داد؛ از ديگر موضوعاتي بود كه در اين گفت‌وگو مطرح شد كه او پاسخ داد: «ممكن است حالات‌شان تغيير كند. شوراي نگهبان تضمين نكرده كه اگر گفت در اين دوره اين آقا صلاحيت دارد، در دور سوم نيز داشته باشد. اگر صلاحيت داشته باشد تاييد مي‌كنند و اگر نداشته باشد، تاييد نمي‌كنند». او در برابر اين سوال كه آيا افرادي مثل احمدي‌نژاد، بقايي و كساني ديگر كه احراز صلاحيت نشده‌اند، امكان دارد در دوره‌هاي بعد تاييد شوند؟ گفت: «همانطور كه حضرت امام هم فرمودند ملاك صلاحيت فعلي اشخاص است، اگر اشخاص ايراد داشته باشند و ايرادشان برطرف شود تاييد مي‌شوند و ما با كسي دعوا نداريم».

او در رد ورود فشار به شوراي نگهبان در مورد عدم احراز صلاحيت سيد حسن خميني و مباحثي كه در مورد تاييد يادگار امام از سوي برخي مراجع مطرح شد، اينگونه مي‌گويد: «اين حرف‌ها چيست؟ كدام مرجع تاييد داده است؟ اصلا هيچ مرجعي براي آسيد حسن خميني تاييديه نداده است. ما به خدا مسلمانيم و با كسي دعوا نداريم و اگر آدم فاضلي را بشناسيم آن را تاييد مي‌كنيم. » آيت‌الله مومن اگرچه تاييد مي‌كند كه اگر دو نفر مرجع آن فرد را تاييد كنند، ما قبول مي‌كنيم؛ مي‌گويد: «اينگونه نبوده است. دو نفر مرجع شاهد عادل هستند و اگر تاييد كنند نظرشان مورد قبول است. » او در پاسخ به اين موضوع كه برخي مراجع گفته بودند به نوشته‌هاي ما اعتنا نكنيد، تاكيد مي‌كند: «اين براي دور اول است و براي دوره‌هاي اخير چنين چيزي نبوده است.

دور اول كه به اين سختگيري كه خود خبرگان براساس اصل ١٠٨ قانون اساسي آنچه را كه مربوط به خودشان است مي‌توانند تصميم‌گيري و تصويب كنند. دور اول يك عده از طرف بعضي مراجع چيزهايي را آوردند كه ما آدم‌هاي باسوادي هستيم. مثل حضرت آيت‌الله فاضل و مثل مرحوم حاج ميرزا جواد تبريزي كه اينها تاييد كرده بودند. بعد همين‌ها گفتند كه به اين نوشته‌ها توجه نكنيد. نزد ما مي‌آيند و قسم مي‌خورند يا كسي براي‌شان خيلي سينه چاك مي‌كند و ما هم مي‌گوييم كه آدم درستي هستند. خودشان گفتند اعتنا نكنيد نه اينكه ما خواستيم بي‌اعتنايي كنيم به نوشته كه اين هم مال دوراول بود».

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=86492

ش.د9603114

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات