تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۰۶۹۲۲

آيت‌الله سيدحسن خميني: پیشانی پینه بسته دلیلی برعملکرد درست نیست

(روزنامه آرمان ـ 1396/07/22 ـ شماره 3441 ـ صفحه 2)

«با تشخیص درست و استقامت می‌شود از کوره‌‌راه‌ها عبور کرد»؛ این جمله توصیه‌ای است که مصلحان و شخصیت‌های دارای درک شرایط جامعه به دیگران دارند، چرا که به‌خوبی آگاه هستند شتاب و عبور از اخلاق و حقوق اقشار جامعه چه تبعاتی دارد. یکی از این شخصیت‌ها آیت‌ا... سیدحسن خمینی است که در مشی اعتدالی خود همگان را به رعایت قانون و حرکت در مسیر رضایت مردم دعوت می‌کند. پنجشنبه گذشته یادگار امام در مراسم تجدید میثاق فرمانده و جمعی از کارکنان نیروی انتظامی با آرمان‌های امام خمینی با تاکید بر ضرورت تشخیص درست و استقامت در عبور از کوره‌راه‌ها گفت: باید تشخیص دهیم که امروز حفظ اسلام به چیست؛ چون اگر این تشخیص نباشد بعضا فاجعه‌آفرین است. فرد گمراه داعشی تشخیص غلط دارد که به این سمت می‌رود.

یادگار امام خاطرنشان کرد: امام چندین صحبت دارند در رابطه با اینکه توحیدی بودن به معنای این نیست که هرکس هرطور می‌خواهد رفتار کند. توحیدی بودن به بی‌نظمی نیست. توحیدی بودن به این معنی نیست که نظم تشکیلاتی از داخل یک مجموعه برداشته شود. لذا هرچه بیشتر به این بعد، که از عوامل تاثیرگذار در توفیق این مجموعه هم هست، بپردازید، می‌توانیم آن را عامل بزرگی بدانیم برای اینکه به وصایا و نقاط مورد توجه امام رسیده‌ایم. وی با بیان اینکه نظر تشکیلاتی تعریف خاص خودش را دارد، افزود: اینکه افراد تابع دستورات و مقررات باشند و سعی کنند در بزنگاه‌ها احساسات خود را کنترل کنند نشان‌دهنده نظم تشکیلاتی است. اگر به گذشته خودمان برگردیم، می‌بینیم جاهایی که اشتباه کردیم، جاهایی بوده که احساسی عمل کردیم و از عقلانیتی که لازمه یک رفتار صحیح است، دوری کردیم. یادگار امام تاکید کرد: انسان وقتی عصبانی می‌شود، توان تصمیم‌گیری درست ندارد. به این دلیل این موضوع برای پلیس بیشتر است که مواجهه او با عوامل عصبانیت‌ساز بیشتر است. اگر فرد خودش را کنترل نکند می‌تواند یک رفتار غیرصحیح انجام دهد و خیلی از عوامل رضایتمندی را از دست دهد. وی ادامه داد: وقتی فردی با یک ضابط پلیس مواجه می‌شود، احساس نکند که با یک دشمن یا با یک آدم بی‌تفاوت مواجه شده است؛ با او همدردی شود و اگر هم به‌سرعت نمی‌شد مشکل او را حل کرد، باید ببیند که جهت تلاش به سمت اوست. سیدحسن خمینی اظهار داشت: طبیعی است که آدم‌ها وقتی مشکلات پیدا می‌کنند کنترل عصبی خود را از دست می‌دهند و به اولین نفری که می‌رسند می‌خواهند مشکلات را گردن او بیندازند. اجازه دهید او ناراحتی خود را داشته باشد. شما با رفتار دلسوزانه و برادرانه می‌توانید بسیاری از مشکلات روحی او را تقلیل دهید. این رفتاری است که احساس می‌کنم در نیروی انتظامی نسبت به آن برنامه‌ریزی شده، ولی هرچه بیشتر کار شود ارزشمندتر است.

حفظ اسلام و جمهوری اسلامی

آیت‌ا... سیدحسن خمینی گفت: دومین وظیفه نیروی انتظامی این است که حفظ اسلام و جمهوری اسلامی کند. در کلام امام بسیار به این مساله توجه شده که سازمان سالم، قوی و خوب سازمانی است که در راه حفظ اسلام و جمهوری اسلامی بکوشد. البته این مساله مشکلاتی دارد، اما مهم‌ترین بحث این است که استقامت به خرج دهید. یادگار امام تصریح کرد: در اینجا سه مساله وجود دارد؛ یکی اینکه تشخیص درست دهیم که امروز حفظ اسلام و جمهوری اسلامی به چیست، دوم اینکه وقتی تشخیص دادیم بر تشخیص خودمان ثابت‌قدم باشیم. وی افزود: باید تشخیص دهیم که امروز حفظ اسلام به چیست؛ چون اگر این تشخیص نباشد، بعضا فاجعه‌آفرین است. فرد گمراه داعشی تشخیص غلط دارد که به این سمت می‌رود. سیدحسن خمینی تصریح کرد: الزاما هرکس رگ گردن کلفت‌تر و پیشانی پینه‌بسته‌تری دارد، تشخیص درست‌تری ندارد. روزی که امام مبارزه را آغاز کردند، بزرگ‌ترین عاملی که جلویشان ایستادند و سخت‌ترین گروهی که با ایشان مقابله کردند، متحجرین و مقدسین بودند. لذا می‌گوید خون دلی که از اینها خوردم، از کس دیگری نخوردم؛ از ساواک، شاه، آمریکا و شوروی نخوردم. وی اظهار داشت: با تشخیص درست و استقامت می‌شود از کوره‌راه‌ها عبور کرد؛ با این دو جنگ تحمیلی را با افتخار پشت سر گذاشتیم. دنیا دنیای بدی است؛ دنیای زور، اجحاف، نامردی و دروغگویی است، اما می‌توان با استقامت و تشخیص درست مشکلات را پشت سر گذاشت. چنانچه امروز رهبری معظم انقلاب کشتی انقلاب را هدایت می‌کنند و ان‌شاءا... بتوانیم آینده‌ای به‌مراتب درخشان‌تر از امروز پیش روی جمهوری اسلامی داشته باشیم.

صلابت و وقت‌شناسی

یادگار امام گفت: سومین عاملی که در سخنان امام می‌توان به آن اشاره کرد عمل مطابق قانون است. همه مجموعه جمهوری اسلامی، پلیس و غیرپلیس، برای این است که حقوق مردم رعایت و تامین شود؛ اصلا بعثت انبیا برای همین است؛ بر حقوق مردم پای‌فشاری کنید. سیدحسن خمینی ادامه داد: شرط توفیق نیروی انتظامی در لسان امام این است که چشم‌ها را بر عقیده و لباس فرد ببندیم و ببینیم چه حقی دارد و حقش را بدهیم. اگر امروز احساس می‌کنید رضایتمندی از ناجا بالا رفته، مطمئن باشید این بخش در مجموعه شما پررنگ شده است. وی چهارمین عامل را رعایت حریم‌خصوصی دانست و تصریح کرد: این هم یکی از حقوق‌شهروندی است. یکی از بخش‌های پیام هشت‌ماده‌ای این است که اگر کسی به‌عنوان جرمی به خانه‌ای رفت و چیز دیگری را مشاهده کرد، حق ندارد بگوید. یادگار امام اظهار داشت: پنجمین مورد رفتار اسلامی با مردم است. مردم ولی‌نعمتان ما هستند. تاکید ویژه امام و رهبر معظم انقلاب به حقوق‌مردم که حتی در مواردی حق‌الناس را مطرح کردند، از این جهت است که تمام این مجموعه‌ها شکل گرفته تا جامعه بهتر و مردم رضایتمند شوند. هرچه این بعد را بالا ببرید، هم رضایت خدا را در پی دارد و هم روح امام و فرمانده‌کل‌قوا راضی‌تر است. وی در پایان گفت: جای دارد تشکری هم به‌عنوان مجموعه حرم امام‌خمینی(س) از دوستان ناجا نسبت به حادثه تلخ و اسفبار تروریستی که خرداد امسال در تهران واقع شد، داشته باشم. کسانی که در کلانتری حرم بودند، از خودشان صلابت، دقت و وقت‌شناسی به خرج دادند و در بزنگاه سرجای خودشان بودند، با تشخیص درست تصمیم گرفتند و باصلابت تصمیم را عملیاتی کردند. اگر نقش این چند افسر و درجه‌دار نبود، حادثه بسیار تلخ و وحشتناکی می‌توانست واقع شود. من مطمئنم روح امام هم به آنها کمک کرد.

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/200714

ش.د9602993

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات